1 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIi ULUS ANDIMIZDı: Z, Bambardımanlardan sonra harab — olan Şanghay'ın Feci manzarası Londra, 31 (Hususi) — Çindengelen haberlere göre 29 ağustosta Şanghay'ın şimalinde karaya çıkmağa muvaffak olarak evelce karaya çıkarılmış olan japon kıtalariyle birlikte ileri harekete devam eden kuvvetler, Vusung'u zaptetmişlerdir. Bu kuvvetler, Çin bataryalarının bulundukları mevzileri de almışlardır. Mevzilerinden çıkarılmış olan Çin kıtaları bu vaziyet karşısında şimal batısı istikametinde, yeni bir müdafaa Lattının kurulmuş ol- duğu Lotien ve Kiating üzerine doğru çekilmektedirler. Japonla - rın yeni takviye kıtaları gelince tekrar taarruz. edecekleri - sanıl- maktadır. Şiddetli bombardımanlar Japon kıtaları bu harekâtı yaparken japon hava kuvvetleri de Şanghay'ın şimal istasyonunu bombardıman etmiş- lerdir. Hasar mühimdir. Aynı tayyare- ler ikinci bir akın daha yapmak istemiş- lerse de Çin hava bataryalarının ateşi karşısında geri dönmeğe mecbur olmuş- lardır Çin tayyareleri de Yangtsepu mahal- lesini bombardıman etmişlerdir. Şanghayda vaziyet Bizzat Şanghay şehrinde, Çin tay - yarelerinin her zaman yaptıkları akın- lar istisna edilirse vaziyet sakindir. Çin hükürmetinin sön kararı üzerine resmi makamlar askeri hizmete elverişli bütün erkekleri silâh altınâ almaktadır. Madam Çang Kay Şek harb meclisinde yer aldı Yirminci asır tarihinde ilk defa ola- rak bir kadın bir harb meclisinde yer ah mıştır. Bu kadın, Madam Çang - Kay - Şek olup Nankin âli kumandanlığının konferantlarında ekseriya hazır bulun- maktadır. Madam, icra komitesinin tay. yarecilik meseleleri hakkındaki bütün Mesaisi ile meşgul olmaktadır. Pekin'de bir fransız mektebine tecavüz 1000 kadar haydud Pekinde hir fran- sız mektebine hücum ederek müdürü kalçasından yaralamışlar, mektebi yağ ma etmişler ve muhtelif milletler teba asından 27 papası rehine olarak alırp gö- türdükten sonra fidyei necat almak için müzakerelerde bulunmak üzere iki pa pası mektebe — göndermişlerdir. Japor makamları hâdise yerine bir müfreze göndermişlerdir. Şimal cephesinde Jeholda Mançuko ve japon kıtaları harekste geçerek Giuseug'u işgal ct- mişlerdir. Japon tayyarı Kantonu iki defa bombardıman etmişlerdir. Hasar mü. bim değildir. Bir jepon tayyaresi dü- Şürülmüş, içindekiler ölmüştür. Çihde_hş_rp tekrar şiddetlendi Japonlar Şanghay civarında Vusung şehrini za Şanghay yeniden bomba yağmuru altında kaldı ptettiler -Akdenizde Bir Sovyet gemisi batırıldı Cezair, 31 (A.A.) — Dün saat 20 de Dellis ve Tigzirt arasında sahilden 5 mil açıkta 1078 tonluk Timirlasef ismin- deki sovyet vapuruna meçhul bir gemi tarafından iki torpil atılmış ve vapur batmıştır. Vapur kömür yüklü olarak Liverpoldan — Portsaide gitmekte idi. 29 kişiden mürekkep olün tayfası sağ ve salimdir. Bir ispanyol gemisi bir denizallının tecavüzüne uğradı Brest'den bildiriliyor: Pazar akşa- mı bilinmiyen bir denizaltı. gemisi Ciudad de Reux adlı ispanyol gemisi. ne tecavüz etmiştir. Atılan torpil an. barların hizasından vapurun teknesini vurmuştur. Vapur burada bulunmakta- dır. Makinalarında arıza bulunan bir ispanyol hükümetçi denizaltı gemisi de buraya gelmiştir. Küçük antant konferansı Uç devlet arasında göru teyid olundu Sinaia, 31 (A.A.) — Havas Ajansmın muhabiri bildiriyor: Küçü birliği antant konseyinin ilk celsesi umumi vaziyetin tetkikine tahsiş edilmiş- tir. Çekoslovak drş bakanı B. Krofta ve Yugoslar Başbakamı B. Stoyadinoviç İtalyan - Habeş anlaşmazlığı ile İspanya harbı neticeleri hak- kında üç dış bakanının bundan önceki toplantılarda verilen ka- rarlarda müttehiden ısrar ettikleri anlaşılmaktadır. Garb misakı hakkında Küçük antant garbın emniyetini Şarki — Avrupa'nın emniyetinden ayırmanın mümkün olma- dığı kanaatindedir. 'Tuna meselesi hakkında da üç mem- leketin tarzı hareketi değişmemiştir. Bunlar esasen Avusturya ve Macariş- tan ile siyaşi ve ekonomik münasebet. lerini inkişaf ettirmek istemekte ve ger- best görüşmeler Neticesinde, — karanti verilmek şartiyle YaPıldığı takdirde bu iki memleketin tekrar silâhlanması- nı kabul etmektedirler. Bakanlar aynı zZamanda üç memleke- tin komşuları ile olan münasebetleri- (Sonu 3. üncü sayfada) ü ĞAŞ —e t aa BOKS ŞAMPIX_’OPJ_LUGU Zenci boksör Ingilizi yendi Fakat sayı hesabiyle yendi. Nakavut yapamadı Ağır sikletten zenci Joe Lowis ingi- liz boksörü Tommy Farr'ı Nevyork'ta sayı hesabiyle yenmiştir. Sabaha karşı saat dört buçuktan altıya çeyrek kala- na kadar Nevyork vadyosundan aldığı- mız maç tafsilâtı beşinci sayıfamızdadır. Bu yazıda, Nevyork'ta yapılan —ve üezecinde milyonlarca dolar dönen mü- him maçı bütün heyecaniyle takib ede- ceksiniz. R Kira Ücretleri çok pahalı Ankaranın HERYERDE |(CARSAMBAT — | 1 KURUŞ Eylül 18 inci Yıl — —ı D a.7 üi No, 5782 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 tayyareden görünlşü Mesken buhranına ve yüksek kiralara karşı İnşaatı teşvik için ne tedbirler almalı ? İstanbul belediyesi, şehrin mesken meselesi etrafında bir ecnebi — mütehassısa tetkikler yaptırmış ve bu tetkiklerin neticesi mütehassıs tarafından belediyeye ve- rilen bir raporda tesbit edilmiştir. Mesken buhranı Ankaramızın en mühim bir derdi olduğu için İstanbulun mes- ken kiraları ve inşaatı hakkında ileri sürülmüş olan fikirler ankaralılar için de istifadelidir. Mütehassıs evvelâ bizim Ankaradaki kira seviyesine bakarak çok ucuz zannek tiğimiz İstanbul kiralarını Avrupa'nın büyük şehirlerine nisbeten yüksek bulmuş ve bunları indirmek için inşaatın çoğalmasını lüzumlu görmüş, inşaatın çoğalması için de almması lâzımgelen tedbirleri saymıştır. Bu raporun mühim kısımlarını ikândi sayıfamızda aynen okuyacaksınız. İzmir fuarı Izmir fuarında Bursa pavyonu Oteller ve pansiyonlar için tedbir alındı İzmir, 31 (A. A.) — Fuarın kazan- dığı emsalsiz rağbete rağmen İzimiri ziyaret edenler asla yer sıkıntısı çek- memektedirler, Fuar komitesi başka- nı ve İzmir şarbayı Dr. Behçet Uz bu münasebetle bir muharrirlmize şu iza. hatı vermiştir: “— İzmir onal — fuarına karşı gösterilen büyük alâka, içten ve dıştan akım akın kafilelerin şebrimizi #iyaretleriyle hemen her gün tebarüz etmektedir. Yalnız bu münasebetle tav- zihi faydalı olan bir nokta otellerin (Sonu 3, üncü sayfada) B. Celâl Bayar Ankaraya geliyor İstanbul, 31 (Telefonla) — Dört gündenberi şehrimizde bulunan ekono- mi bakanı B. Celal Bayar, bugün An. karaya gitti. Bakan bir hafta sonra tekrar İstanbula gelecektir. enteri Güzelliğin hiç bir düşmanı yoktur Karadeniz'den bir kartpostal aldım, | Köşesinde beyaz yazı ile: Samsun! ve sahili üstünde birsürü vagon! Domiryolu İstanbula yaklaştığı zas man bazı kullar güya saraya gitmişler ve sultana: — Elendimiz, tren - saray bahçesinden geçecekmiş! diye haber vermişler. Güya sultan: — Geçsin de, göğsü- mün üstünden geçsin! diyesi imiş.. Tren pek güzel başka bir yerde du rabilir, yahud Sarayburnu'nu tünelle a« şabilirdi. Her şeyi güzelliğe düşman — kılan, bilgisizlik, zevksizlik ve kültürsüzlüke tür, Bir şu beton mühendis köprületi- ne, bir de mimar Sinan'ın köprülerine bakınız. Ne kusur çimentoda, ne de meziyet taştadır; birinde güzel duygu- suzluğu, birinde güzel aşkı! Kürüçeşmedeki bugünkü — facianın ekonomik bir zaruret olduğunu söyli. yenlere gülünüz: çirkin şeyin biç bir mazereti yoktur. Boğaziçi'nin güzelliği karşısındaki duygusuzluktur ki © kık yıları bu hale soktu! Şehirleri belediyecilerin değil, sa- natkâr ürbanistlerin eline teslim edi- niz: onlars çare bulurlar! Her işte gü zel sanatların kontrol ve müdahale hake kını tanıyınız. Garb şehirleri bayındıre lığının esası budur. Bizim dış taklide ler yüzünden düştüğümüz garabetlerin sebebi iç kültüre nüfuz - etmemekliği. mizdir. Garbta güzel şekil endişesinin hüs kim olmadığı ne vardır? Göring'in idam baltasında bile bir sanat eseri vüs cuda getirmek heyecanının ürperdiğini görüyoruz. Güzel ekonomik ve tüccaridir de 1 birkaç sene evel Berlindeki evinde ker> disim ziyaret ederken, masası üstünde yabancı cigara gördüğüm ve bizim işe lerimizde çalışan bir alman demişti kiz — Affedersiniz, türk tütünü bulun. durmaklığım âzımdı, Fakat salona kör nabilir nebasiniz yok! — Fatay