27 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

B. Celâl Bayarî:abihesinde Başbakanımız B. Celâl Bayar Başbetke Yeni hükümet Falih Rıfke ATAY Dün geç vakit aldığımız tebliğ, yeni hükümetin teşekkül ettiğini bildirmiştir. Sihat ve İçtimai Yar- dım Bakanı Dr. Refik Saydam müstesna olmak üzere, eski bü- tün bakanlar ve siyasi müsteşar- lar yerlerini muhafaza etmekte- dirler. Ekonomi bakanlığına ta- yin olunan Şakir Kesebir, ziraat bakanlığı vekilliğini de ifa ede- cektir. İstifa eden İsmet İnönü'nün yüksek hatırası önünde bir daha eğilirken, cumhuriyet hükümetinin yeni reisi Celâl Bayar'ı yüksek saygı ile selâmlarız. Celâl Bayar'ın başbakanlığında inkilâb idaresinin, ilk gündenberi sarsılmıyan istikrar'ı devam et- mektedir. Çünkü bu istikrarı, in- kilâbımızın muayyen prensipleri- ni, Kamutay ekseriyeli ve onun hükümeti vasıtasiyle tatbik eden parti ve onun banisi ve ebedi re- isi Atatürk temsil eder. Bu nizam ve iktidar baki kaldıkça, vazife sahibleri arasındaki değişiklikten esrarlı tefsirler çıkarmağa uğra- şanlar, daima umusaya uğraya- caklardır. Celâl Bayar'ın ne şahsı, ne de şahsiyetini yeniden tanıtmağa ihti- yaç var: Yeni Başbakanımız Ana- dolu ihtilâlinin başındanberi cep- hede, veya muhtelif idarelerin ba- şında, yahud inkilâb mücadelesi saflarında, fakat daima Atatürk davâsının hizmetindedir. Türk milletinin hüriyet, refah ve mede- niyeti idealine Celâl Bayar, bütün bir hayat vakfetmiştir. Başbakanımızın fikir ve hare- ketinde, esaslı vasıflar, vuzuh, katilik ve samimiliktir. Onunla iş başında temas edenler, her vakit, yüksek karakterli bir prensip ve icra adamı karşısında bulunduk- larını hissetmişlerdir. Celâl Bayar, yetiştirici şeflerdendir: Ona Tür- kiyenin banka ve ekonomi âlemin- de bütün bir kadro borçluyuz. O yalnız türk bankacılığını kurmuş değildir: Unsurunu da yaratmış- tır. Celâl Bayar'ın ekonomi ba- kanlığına ne güç şartlar içinde gel- diğini biliyoruz. Cihan. buhranı içinde, ekonomi bakanlığı en güç imtihandır. Yeni Başbakanın- bu imtihanı büyük bir muvaffakiyet- le vermiş olduğu da malümdur. Yeni Başbakan memleket ekono- misinin mesuliyet makamında par- tinin devletçilik davâsını takviye * ÇSonu 5 inci sayfada) Ku ANDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ CARSAMBA 27 Birinci Teşrin 1937 Telt Başmuharrir 1068 Yazı İşleri Müd. 1062 S 16 inci Yıl No, 5838 Kamutay başkanı ve İ. İnönü başbakanı ziyaret ettiler Dr. Saydam sıhi sebeblerden dolayı istifa etmiştir. Dün Kamutay Başkanı B. Abdülhalik Renda, Başbakan B. Celâl Bayar'ı ziyaret etmiş ve başbakanımız bunu iade etmişlerdir. Öğleden sonra saat 14.5 de — eeei Ismet İnönü, Celâl Bayar'ı maka. Ş mumda ziyaret etmiş ve B. Celâl Bayar, 16.5 de bu ziyareti iade et- miştir, B. Fetfik Saydam Ankara, 26 (A.A.) — İsmet İnönü kabinesinde Sıhiye Vekili bulunan Refik Saydam, ahvali si- hiyesinin uzun müddet istirahat ve tedaviye muhtaç olması hase- biyle, yeni teşekkül eden kabine- de vazife alamamıştır. 29 İLKTEŞRİN CUMA GÜNÜ Yeni rotatif makinesinde 32 Büyük sayfa çıkıyor Ulusun yeni şeklinde en mütekâmil bir gazetede ne görmek isterseniz onları bulacakamız. Cumhuriyet bayramı - için hazırlamakta - olduğu- muz Ulus'ta muhtelif memleket meselelerine, magazin sayfalarına, röportajlara, romanlara ve diğer yazılarımıza geniş ölçüde bir yer ayır- mağa mecbur olduğumuzdan ilk defa 28 sayfa ilân etmemize rağmen sayfa adedini 32 ye çıkarmağa mecbur kaldık. YENİ ROMANLARIMIZ : Yakub Kadri Ulus için; çok güzel bir roman hazırlamıştır. Bu romani edebiyat âlemimizin bir hâdisesi olacaktır. Romanım ismi “Sür- gün” dür. “Sürgün” ün herkes tarafından heyecanla takib edileceği muhakkaktır. “Plevne Müdafaası” bu müdafaada bulunan bir ingiliz zabiti -tarafın- dan yazılmış, o zamanki muharebenin iç yüzü gayet güzel bir üs4 lâbla canlandırılmıştır. Bu eserin türkçesini Nurettin Artamın kalemin- den okuyacaksınız. 29 İlkteşrinde yeni bir halk romanına başlıyoruz. Bu romanın adı “Hayat, sen ne güzelsin!” dir. Hayatm hem acı ve hem tatlı taraflarış nı güzel ve sürükleyici bir macera ile tahlil eden buromanı herkes zevkle takib edecektir. BUNLARDAN BAŞKA : İlk nüshalardan itibaren Falih Rıfkı Atay'ın çok güzel bir eserini tefrikaya başlayacağız. İlk nüshada: büyük magazin sayfaları, Trakya sayfası, memleket ret. portajları ve manzaraları, spor, sıhat sütunları, fıkralar, hikâye, şatranç, briç ve eğlenceler. .. .. e.za Küçük ilânlar Küçük ilânlar servisimiz şimdiden faaliyete geçmiş ve 29 ilkteşrin için ilân almağa başlamıştır. Küçük ilân sütunumuz sırf okurlarımıza bir hizmetolmak üzere açılmıştır. Gayet ufak bir ücret mukabilinde bura- da sizi alâkadar eden ilânlar neşredebilirsiniz. Küçük ilânlara aid tafsi- lât üçüncü sayfamızdadır. Yeni Sıhat Bakanı Doktor Hulusi Alataş KT SK N Yeni Ankara garında büyük yolcu holüne konulacak iki tablonun tesbiti için açılan <inkılâb kompozisyonları» müsabakası neticelenmiş ve B. Nureddin Ergü- ven birinci, viyanalı heykeltraş Koppelikinci olmuşlardır. Diğer sanatkârlara da muhtelif para mükâfatı verilmiştir. Buna dair olan yazımız 2 nci sayfadadır, Rukurtda — sölda : Örgeneral - Nediç Ankara Palastan ayrılıyor, Sağda : general Papagos Romen genelkurmay anlfu | heyeti bugün geliyor Misafirlerimizden bir kısmı dün Kırıkkale ve Kayseriye gittiler İstanbul, 26 (Telefonla) — Romanya ordusu genel kurmay başka- nı general Şikityu'nun başkanlığında, bir general, iki albay ve bir yar- baydan mürekkeb Romanya genel kurmay heyeti bugün saat 15 de Romanya kumpanyasının Recel Karol vapuriyle şehrimize gelmiştir. TT TACE U Bükreş ataşemilterimiz heye- te refakat etmektedir. Romen genel kurmay heyeti, romen ve türk bayraklariyle donanmış olan Galata rıhtımında İstanbul vali ve be - lediye reisi Muhiddin Üstündağ, İstan- bul komutan vekili general Osman Tu- fan, merkez komutanı İhsan Ilgaz ile mihmandarları genel kurmaydan albay Fevzi Mengüç ve yüzbaşı Nureddin Alp- kartal, Romanya elçisi, ataşemiliteri ve konsolosluk erkânı tarafından karşılan- mışlardır. Mızıka romen ve türk millf marşları- |. n çalmış, askeri kıta, ihtiram — resmini yapmıştır. Doğruca Perapalasa inen muhte -» rem misafirimiz biraz sonra İstanbul valisini, komutan vekilini ve merkez komutanını, makamlarında ziyaret et - miş ve bu ziyaretler iade olunmuştur. (Sonu 5. inci sayıfada) Başbakanımızla B. Metaksas arasında samimi telgraflar Elen başvekili Ekselâne — Metaksas ile başvekil Celâl Bayar arasında aşağı- daki telgraflar teati olunmuştur: Ekselâns B. Bayar Başvekil Ankara 'Türk sularından uzaklaşırken ekse- Tânsınıza, dost ve müttefik türk hükü- metine unutulmaz hüsnü kabullerinden dolayı bir kere daha teşekkür etmek is- terim. Ekselâns Reisicumhur nezdinde, (Sonu 5. inci aayfada) B. Tataresku İstanbul yolunda Ramanya başbakanı B. Tataresku Bükreş, 26 (A. A.) — Rador ajansı bildiriyor: Türk hükümetinin daveti ü- zerine Romanya başbakanı B, Tatarce- ku Ankarayı ziyaret etmek için bu ak- şam Bükreşten Köstenceye hareket ey- lemiştir. Bu gece yarısı emrine tahsis e- dilmiş olan Romania vapuruna binerek İstanbula doğru yola çıkacaktır. Başba- kan B. Tataresko'ya bu ziyaretinde, he sus! kalem direktörü B, Civiclanu ile Rador ajansı direktörü B. Hurtig refa- kat etmektedir. Bu seyahat münasebetile, bütün Bük- reş gazeteleri Romanya ile Türkiye arar sında mevcut samimi dostluğu tebarüz ettirmektedir. B. Samiüi bugün Kırıkkaleye gidiyor İran Dış İşler Bakanı Ekselâns ğ Samii dün - öğle ğ yemeğini — hususi olarak yemişler. dir. Sant 19,30 da Dış İşler Bakan- lığı Siyasi Müs teşarı Numan Me- nemencioğlu — ta- rafından — Ekse. Iâns Samii şerefis ne Marmata köş- künde bir kokteyi partisi — verzilmiş tit. Mahtetem mi- safirimiz fabrika- Jarı görmek üzere bugün — Kırıkka- leye gidecektir. Resmimiz, muh- terem misafir hıf- zıssıha enstitüsüs nü gezerlerken a- Jınmıştır,