28 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Dost Romanyanın sayın Başbakanı Ekselâns B. Tataresku Başbetke Ekselans Tataresku Dost ve müttefik Romanyanın #sayın Başvekili Ekselans Tatares- ku, bu sgabahtanberi Cumhuriyet hükümetinin misafiri bulunmakta- dır. Ekselans Tataresku'nun, ziya- retini cumhuriyet bayramına tesa- düf ettirmiş olmasından duyduğu- muz bahtiyarlığı da ayrıca kay- detmek isteriz. Romanya - Türkiye dastluğu- nun dayancı, milletlerimiz arasın- daki eski ve derin sevgi, menfaat- lerimiz arasındaki tam ahenk ve tezadsızlık, bölgemiz sulhu bakı- mından politikalarımızın birliği- dir. Onun için dostluk ve ittifakı- miız, memleketlerimiz kadar, ci- han barışçılığının da hayrınadır. Romanya, Balkanlar âleminin övünmekte haklı olduğu ileri bir kültür ve insanlık seviyesi lemsil eder. Başvekil Ekselans Tatares- ku, yüksek Rumen karakter ve hassalarının hakiki bir enmuzeci- dir. Onun idare başına geçtiği sı- ralarda, dış ve iç vaziyetlerin ne kadar nazik olduğunu biliyorduk. Milletin sükün ve istikrar arzusu- na istinad eden Başvekil, bütü: tahrik ve kargaşa unsurlarına ga- lebe çalmakla, halk yığınlarının sâ- yini ve refahını korumağa muvaf- fak olmuştur. Cumhuriyet hükü- meti ve halkı kendisinde büyük ru- manyalıyı ve sadık balkanlıyı se- Tâmlamaktan saadet duyar. Burada huzuru, mukaddes gü- nümuz olan bayramımızın gönül- lerimizde coşan sevincini artırmak- tadır. Misafirperverliği mesel hük- münd olan Runmanya milletinin Başvekiline lâyik ikamet ve istira- hat şartlarını temin edebilmek, şehrimizin en zevkli endişesi ola- caktır. Kardeş milletin büyük İiderini en samimi saygılarla selâmlarız. Falih Rıfkı ATAY Bugün Ankara'mızm aziz misafiri 'olan Ekselâns Tataresku, demokreat Ro- manyanın ca çok sevilen ve şahsiyeti (Sonu 4. üncü sayfada) ULUS ANDIMIZDIR ADİM bZŞ B. Tataresku dün Istanbuldatörenle karşılandı, akşam hareketetti İstanbul, 27 (Telefanla) — Romanya Başbakanı B. Tataresku,bugün saat 14.20de Romanya kum- panyasının Romanya vapuriyle ve beraberinde baş- vekâlet siyasi bürosu direktörü B. Sibiceanou ile Bükreş elçimiz Hamdullah Tanrıöver olduğu halde İstanbula gelmiştir. Karadeniz boğazı açıklarında “Zafer,, ve “Tmaz- tepe,, destroyerlerimiz, Romanya vapurunu kargılı- yarak limana kadar kendisine refakat etmişlerdir. Vapur, limana girdiği zaman limanda — bulunan bütün vapurlar, uzun düdük — sesleriyle muvasalâtı selâmlamışlardır. Muhterem misafirimizi rıhtım üzerinde İstanbul vâlisi ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, baş- bakan ve dış işleri bakanı namma dış işleri bakanlığı hususi kalem müdürü B, Refik Amir Kocamaz, İs- tanbul komutan vekili general Osman Tufan, mer- kez komutanı general İhsan Ilgaz, deniz komutanı, Emniyet direktörü B, Salih Kılıç, Romanya elçisi B. Telemak, Romen, yunan, yugoslav general kon- solosları, romen konsoloshanesi erkânı ve gazeteci- ler karşılamışlardır. Askeri kıta, ihtiram resmini ifa et- miş, —muzika romen ve İstiklâl marş- larını çalmıştır. Romen başbakanımma, Rador ajansı ge- nel dizektörü B. Hurtig refakat etmekte- dir. Muhterem misafirimizin beyanatı Sayın misafirimiz ve maiyetindeki zatlar, Parapalas oteline gitmişler ve gazeteler mümessillerini kabul ederek kendilerine şu beyanatta bulunmuşlar- dır. “— Memleketimdeki ağır mesuliyet- lere rağmen Romanyanın Türkiye hak- kındaki samimi doatluk hislerinin ifa- desini getirmek üzere buraya geldiğim- den dolayı bahtiyarım. Yeni Türkiyenin büyük yaratıcısı ile devlet adamlarınıza mülâki olmak ve (Sonu 5. inci sayfada) ı Yarın ULUS Yeni rotatif makinesinde 32 büyük sayfa çıkıyor ük ç Ulusun yeni şeklinde en mütekâmil bir gazetede ne görmek isterseniz onları bulacaksınız. Cumhuriyet bayramı için hazırlamakta olduğu: muz Ulus'ta muhtelif memleket meselelerine, magazin - sayfalarına, röportajlara, romanlara ve diğer yazılarımıza geniş ölçüde bir yer ayır- mağa mecbur olduğumuzdan ilk defa 28 sayfa ilân etmemize rağmen sayfa adedini 32 ye çıkarmağa mecbur kaldık. Bir Sürgün Yakub Kadri'nin edebiyat âleminde bir hâdise olarak kırçılırnı—— cak olan büyük romanını her kes zevkle okumağa başlıyacaktır. Plevne müdafaası Bu müdafaada bulunmuş bir ingiliz zabitinin bütün dünyada bü- yük alâka ile karşılanan eserini tefrikaya başlıyoruz. Hayat sen ne güzelsin Baştan aşağı sürükleyici maceralarla dolu olan halh romanını yarından itibaren neşre başlıyoruz. Bu roman ilk satırlardan iti- baren sizi kavrıyacaktır. GA LA U KŞK A AŞAŞ DA GRE ŞÜŞÜ LEŞŞ TUGEŞTERSİŞ Bayramı nasıl kutlayacağız? Ankara'daki kutlama programiyle Ankara ve İstanbul radyolarının bayram günlerinde müştereken — ya- pacakları neşriyat programı ve halk kürsülerinin bayram ecsnasında nasıl çalışacaklarını gösteren not - ikinci sayıfamızdadır. 7 hava kurumu Paraşüt kulesinin bugün saat on beşte yapılacak olan açılış törenine, muhterem halkı davet etmektedir. l HER YERDE 5 KURUŞ 18 inci Yd No, 5839 PERŞEMBE 28 Birinci Teşrin 1937 | 'Tel: Başmuharrir 1068 Yazı İşleri Müd. 1062 Romen başbakanı geliyor Genel Kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak beraberlerinde ikin. ci Başkan General Asım Gündüz olduğu halde Başbakan B. Celâl Ba- yarı ziyaret etmiştir. İç bakan B. Şükrü Kaya, Milli Müdafaa Bakanı General Kâzım Öz- alp, Sağlık ve Sosyal yardım bakanı B. Dr. Hulüsi Alataş, Cumhuriyet Merkez bankası Genel direktörü B. Salâhaddin Çam, Sümer Bank Ge- nel direktörü B. Nurullah Sümer, İnhisarlar genel direktörü B. Mithat Yenel dün Başbakan B. Celâl Bayar tarafından kabul edilmişlerdir. Başbakan B. Celâl Bayar dün saat 16,30 da ingiliz büyük elçisini de kabul etmiştir. Büyük elçi başbakanımızın nezdlerinde yarım saat kal- mıştır. Resmimiz Başbakanı makamında göstermektedir. Romen kurmay heyeti dün geldi Mareşal Çakmak genel kurmaylar şerefine dün bir ziyafet verdi Balkan antantı Genel kurmay heyetleri toplantısına iştirâk edecek Romanya Genel kurmay Reisi General Sikityu'nun başkanlığında, i- kinci reis general Popesko, albay Yuvanityo, albay Antenesko, yarbay Tutoreskodan mürekkeb romen askeri Fevzi Menguç, Bükreş ataşemiliterimiz mandarları Kurmay albay heyeti beraberlerinde mih- Kurmay yüzbaşı Bay Sırrı olduğu halde dün sabah saat onu beş ge- Dün şehrimizde iki modern kışlanın temeli atlımış ve Milli Müdafaa Bakan- lığı siyasi müsteşarı B. N. A. Küçüka bu münasebetle bir konuşma yapmıştır. Tafsilât 5. inci sayıfamızdadır. Tunceli âsileri Halâ inkâr Ediyorlar Elâziz, 27 (A.A.) — Tunceli mu- halefeti maznunlarının bugün de mah- kemelerine geç vakte kadar devam edil- di, Bugün bir suçlunun daha mahkemesi tevhit edilmiştir. Şahit ifadelerine karşı inkâr devam ediyor. Mahketne ikinci teş- rinin birine kalmıştır. Elöziz curghuriyet müddeiumu- misi B. Hâterai Şahanoğlu'nun, Tun- celi isyanmır, nasıl hazırlandığını, nasıl bastırıldığını anlatan çok — dik- kate değer id'Gianamesi 4 üncü şayı- famızdadır. (Sonu 5. inc) sayıfada) Fıkra Satıcılar Kırrlan küçük bir parçayı Amerika- dan getirtip yetine koyabilmek için, ©- tomobilinizi iki ay parajda hapsettiği- Dizi farzediniz. Fakat arabadan başka her türlü makine satışlarında hal böyle- dir. Son derece hasis bir ticaret ahlâkı. nı şiar edinen komüsyoncular - elinde, memleketin bütün teknik hayatı oyun- cağa dönmüştür. Seksen bin, kuk bia, an bin, beş bin liraya aldığınız Bir 1 kinenin, her an kırılabilir, bozulabi- lir parçası için haftalarca beklemek mecburiyetindesiniz. Makineyi satın al- dığınız adamın esirisiniz. Kazanç ticaretin hakkı ise, onun mutlaka onunla bir nisbette vazife ve mesuliyetleri vardır: imdi bizde yalnız hak kullanılıp vazife ve mesuliyetler bir tarafa atrlmaktadır. — Ya efendim, Amerikaya yazalım., — Poki efendim, Almanyadan istiye. Him... Tassvvur ediniz ki memlekette yüz- lercesi işliyen ve her biri sekiz on bin lira eden bir makinenin normal herkangi bir ârızasım beş hafta evel tehmin ede. ceksiniz. Bu makine komüsyoncularının müşterileri peygamberler olmalıdır. Türkiye endüstri ve makine hayatı- na girmektedir. Bu hayat, eski usuller. le, Galatanın iç sokağı zihniyeti ile yü- » rümez. Komüsyoncular muayyen yedek parçalar bulundurmağa — mecbur tutul- malıdırlar. Bu yedek parçaların neler olması Jüzım geldiği tesbit olunmalıdır. Harbı da düşünelim! - Fatay