15 Kasım 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi 15 SONTEŞRİN 1937 - l;;:;'yd * No, 5856 5 KURUŞ Başmuharrir İdare Telgrafı Ulus Yazı iş. Müdürü Ulus basımevi Çankırı Caddesi: Ankara TELEFON 1063 1062 1061 « Ankara Bugün: Yedinci sayfamızda B. Abdülhalik Renda'nın bahçesinde röportaj Gezilecek havalide ekonomik vaziyetler bakımından esaslı tetkikler yapılmasını emir buyurdular İmar teşebbüslerini Teşvik etmek için Ameli usuller İstanbul'u, dünyanın sayılı tarizm Şehirlerinden birisini yapan sebebler arasında Bursa ve Yalova'nın kaynak Sularını unutmamak lâzımdır. - Ata- türk, bundan yedi yıl önce Yalova- in bu yönden olan ehemiyetini gör- Müş ve orasının imarı İşini seyrüse- faine bir vazife olarak verdirmişti Yalova, bugün tabii kaynaklariyle ve Üzerinde kurulan birçok tesislerle kendisini göstermiş olmakla beraber, henüz arzu ettiğimiz derecede inki- ŞAf etmemiştir. Bugün, yarın Kamutayın büdce encümeninde konuşulacak olan “Ya- | lova kaplıcaları ile kaplıcalar bölge- #inin idaresi,, hakkındaki kanun, Ya- lova için daha geniş bir istikbal va- detmektedir. Yalovayı mütekâmil bir su şehri haline koyacak olan birçok şeyler bu kanunun çerçevesi içindedir. Bugün Akay idaresi tarafından yapılan bü- tün tesislerin yanında, ev yaptırmak, Otel, pansiyon, gazino gibi umumi mücsseseler kurmak İstiyenlere para- hareketine hususf sermayenin de işti. raki temin olunacaktır. Şimdi kanu- Nun ana hatlarını gözden geçirelim: Hududu bir hartada gösterilen sa- hadaki sıcak ve soğuk su kaynakları ile kaplıcaların ve bunlara aid tesisa- tın işletilmesi ve bundan faydalanıl- Ması hakkı elli yıl müddetle Akay idaresine veriliyor. Kaplıca etrafındaki hazineye aid topraklardan; ev, otel, pansiyon, ka- palr eğlence yerleri, gazino, lokanta ve dükkân yaptırmak istiyen türklere ve yabancılara parasız olarak arsa ve- rilecektir. Kaplıcalar bölgesinin umum? plâ- nı ile bu bölgede yapılacak binala. Tım yeri ve inşa gekilleri ve ayrı! €ak arsaların yerleri İle mikdarları İktısad Vekâletince tesbit ve ilân e- dilecektir. Bundan sonra yalnız kârgir bina- ya izin verilecektir, bu şarta uygun olmıyarak yaptırılacak yapılar yıktı. rılacaktır. Her bina için parasız ve- rilecek arsa mikdarı iki bin metreyi geçmiyecektir. Eğer binalar daha bü- yük olacaksa veya alrcı yabancı ise iş, hükümetçe bir karara bağlanacak- kır, Akay idaresi, müracaat sırasını, Rözeterek kime ne kadar yer verece- ğini gösterir listeleri Maliye Vekâle- tine bildirecektir ve bu topraklar is- tiyenlere ferağ olunacaktır, bu fera- Üin şartları vardır: Bu topraklar, üzerlerinde yapı yapılmadan başkalarına - satıla- Mıyacak veya devredilemiyecek- tir. Tapusu alındıktan - itibaren iki yıl sonuna kadar üzerinde yapr yapılmıyan arsalar, otomatik bir şekilde tekrar haznenin ma- lr olacaktır. Lüyihada, ancak bu müddet içinde binanımn keşif be- delinin dörtte biri kadar yapı yapmış olanlara arsa ve inşaatı başkasına devretmek veya inşa- atı bir yıl İçinde bitirmek mü- sazdesi verilmesi — düşünülmüş- tür. Devir alan veya bir yıl daha mü- saade alan kimse, evelki iki yıl- lık müddetin bittiği tarihten iti- baren bir yıl içinde Inşaatı bitir- mekle mükelleftir, Kaplıcaların civarı ve yolu da bir ir nizamı içine alınacaktır: kaplı- €a bölgesine bitişik topraklarda ve Kınırdan yarım kilometre mesafede Ve Yalova iskelesinden kaplıcaya gi- den ana yol kenarlarında yapılacak bina ve dükkânlar; İstanbul - vilâye- tince önceden tesbit edilecek veya a- lâkadarlar tarafından yaptırılıp gene İstanbul vilâyetince tasdik edilecek plânlara göre yapılaçaktır. Vilâyet, bu plânlarda bölgenin imar uygunluk ile beraber sahiblerin 1 kudretini göz önünde tutacaktır. Kanun, Yalovanın imar vazifesi- ni üzerine almış bulunan Akay idâa- resini vergi bakımından korumakta- dir: 1) Kaplıcalar sınırı içinde Akaya verilmiş olan binalar ve yaptıracağı yapılar bina ve buhran vergilerinden, 2) Bu sınır içinde Akay'ın mali olan arazi, arsa, ormanlar ve yeniden alacağı yerler arazi vergisinden, 3) Kaplıcaların bugünkü veya ye- niden yapılacak bi tamiri için memleket dış: rilmesi mecburt olan malzeme ile fen: ni vasıtalar gümrük resmi İle mua- mele vergilerinden muaftır. Kanun buranın imart için servetini ortaya koyacakları da himayeyi unut- mamıştır: parasız verilecek arsalarlı (Sonu 8 inci sayfada) —— Makinede Seyid Rıza oğlu ve beş avenesi e . * idam edildi 11 kişi hakkında idam /kararı verildi 4 ü yaşları büyük olduğundan idam cezasından kurtuldu Elâziz, 15 (Hususi muhabi- birimiz sabaha karsı saat 4,5 | da telgrafla bildiriyor) : — Tunceli hüdisesine alid muhakeme hitam bulmuştur. Tuncelinde isyan eden 58 suç- luya alda karar tefhim edil- miştir. Bu karara göre suçlu - lardan 11i idama mahküm olmuş fakat içlerinden dördü hakkında idam cezası yaşları- nın çok geçkin - olmalarından dolayı otuz sene ağır hapse tahvil edilmiştir. Diğer yedi idam mahkümları şunlardır: Seyid Rıza ile oğlu Hüseyin ve Şeyhanlı aşiret reisi Husso Seydi ve Yusufhanlı aşiret rei- si Kamer oğlu Fındık ve De- menenli aşiret reisi Cehrail oğ- in Hasan, Kureyşanlı Ulikiye oğlu Hasan, ve Mirza Ali oğlu Ali'dir. Idam hükümleri bu sabah infaz edilmiştir. On dört suçlu hakkında beraat kararı - veril- miştir. Diğer suçlular da muh- telif ağır cezalara mahküm olmuşlardır. Malatya halkı büyük Şefi candan teza.hürlerle_kafşıladı Ekonomik dufüm hakkında B. Muammer Eriş bir rapor hazırlıyacak arkadaşı- Malatya, 14 (Hususi surette gönderdiği mızdan) — Dün gece geç Vakit Çetinkaya'dı Atatürk, refakat ve maiyetlerindeki zatlarla birlikte sa- at 13 de Malatya'ya şeref vermişlerdir. Atatürk'ün trenleri Malatya'ya vardığı zaman toplar atılmış ve teşrifleri selâmlanmıştır. Büyük şefimiz, vali kolordu kumandanı, memurlar ve çok kalabalık bir halk kütlesi taratından karşılanmışlardır. Büyük Şef'i aralarında görmekle tarif edilmez şevk ve heyecan içinde çırpınan bütün malatyalılar havanın yağışlı olmatına rağmen istasyondan şehre kadar üç dört kilometrelik şoseyi ve şehrin ana caddlerini doldurmuş, Atatlirk'ün geçişlerinde “Yaşa, varol,, avazeleriyle ve al- kışlarla ortalığı çınlatmışlardır. Atatürk istasyondan itibaren yüzlerce feyi yürüyerek geçmişler, askere, izcilere, mekteblile- ra ve halka jiltifatta bulunmuşlardır. Mütcakiben Atatürk, otomobiline binerek, - şehre Kölmişler ve şehrin methalinde bez ve iplik fabrikasır inşaat mahallinde bir müddet tevakkufla mühendisler- den yapı faaliyeti hakkında izahat almışlardır. Atatürk Malatyada şehrin ekono- ayrı metre mesa- yaem y B Er d Başbakanımız B, Celâl Bayar İş Bankası Genel Direktörü B. Muammer Eriş'le konuşuyor Ziraat memurlarından pamuk cinsle- ri ve elyafı hakkında malümat almış- lar, belediye reisine diğer memleket dır. Atatürk yeni yapılı ra halkevini şereflendirmişlerdir. Atatürk, halkevinden ayrıldıktan sonra doğruca istasyona gelerek tren- lerine bin” “işlerdir. İstasyon ve civarını dolduran bin- lerce halkm alkışları, çandan tezahü- ratı ve selam topları arasında saat 1410 da — Malatya'dan — ayrıldı- lar. — Saffet Gürol Ekonomik vaziyetin tetkiki Malatya, 14 (Hususi surette (Sonu 3 üncü sayfada) — Atatürk'ün sereflendirdikleri Diyarbekirden bir görünüş: kaleler DÜN YAPILAN AT YARIŞLARINDA Yarışları merakla takib edenlerden bir grap I Yarışlara aid tafaklât 8 inci sayfamızdadır | mik durumu ile alâkadar olmuşlar ve mahsullerinin vaziyetini sormuşlar- akta olan mem- leket hastahanesine gitmişler ve son- hususunda Atatürkün emirleri gön- Avrupa Türkiyesini Asya Türkiyesine nasıl bağlıyabiliriz ? Boğaziçinde asma köprü Bu hususta mütehassıslar ne düşünüyorlar? (Ükinci sayfamızda okuyunuz) Romanyada Kabineyi yine B. Tataresku kuracak Bükreş, 14 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Başbakanlıktan bildiril- miştir. Şimdiki parlamentonun müd « deti şubat 1938 de hitam bulmaktadır. Bu kısa müddet teşrii fanliyete ve büd- cenin tedkikine imkân vermemekte- dir, Buna binaen, Başbakan Tataresko, kraldan bir an evel umumi politika va- ziyetini tedkik etmesini rica ederek kabinenin istifa etmesini faydalı bul - muştür. Bükreş, 14 (A.A.) — B. Tatarcako- nun istilası üzetine kral milli köylü partisi reisi B. Mihalaşe'yi kabul et- miştir. Mumaileyh kralın yanından çıktıktan sonra gazetecilere beyanatta bulunarak demiştir ki: (Sonu 8 inci sayfada) Fıkra Tamamlama Uzaktan, çiftlik yollarından Am- kara'ya doğru bakınız: yılartı- mrız! Ankara kalesinin yanındaki bir iki çıplak dağı, ağaçlamak, sefil Asya kerpiçlerini bu sırılar üstünden süpürmek iârzundır. Bunlar böyle kae lırsa, modern Ankara, manzara ola. rak çıplak veharabe hakie miyeti altında ezilmekten kurtulrar yacaktır. Bu tepelerden birinin telsize bas kan cepbesinde geniş bir bağ ve orta sında bir ev var: keşke, böyle yaprle mak şartı ile, bütün o topraklar pana- sız dağıtılsaydı! Herkes arsa fiatından nereye ka- çacağını bilmiyor: fakat hâlâ, Anka- rada tarla fiatına geniş ve toplu arsa- lar almak imkânı vardır. Bari aykı- rı bir yerde böyle bir iki bin evlik veya kulübelik bir tarla alınsa, kendi emek- leri ile kallbe kuran kimselere bura- dan hattâ parasız toprak verilse, yap- tıkları binalar, velev kulübe de olsa- Jar, mühendis veya mimar kontrolu altında biraz intirama — sokulsalar... Avrupa şehirlerine girerken, böyle bahçivan barakaları — görmez misis niz? - Fatay