14 Mayıs 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Mayıs 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara | 14 Telgraf: Üles. Ankara | TELEFON MAYIS Başmuharrir n | 1938 Fransızca Ankara 1063 — | ş= !l!ud 10621068 —| 5 KURUŞ a Ş ADIMIZ Sofyada altı buçuk VAKAAKANAAKAARGUNAARAD| ANDIMIZDIRM sgcıtlik bir te HAĞKAAA LURA LAT MA x:gkkuftcıp Şehir stadyomunda ve hipodromunda 14-5-938 Cumartesi saat 15 de ATATÜRK | kupası Ankara bölgesi güreş birin. deri W 185-5-938 Pazar ATATÜRK kupası Anka- ra Bölgesi Güreş Birincilikleri 1$-5.998 Parar Saat 16 da İlk Bahar At yarışları ikinci haftası. sonra Başbakan bugün Istanbula dönüyor Halk B. Celâl Bayarla Dr. Arasa samimi tezahürlerde bulundu Majeste Kıral Boris bir öğle ziyafeti verdi Başbakanla Dr. Rüştü Aras'ın, ziyaret ettikleri Sofyadan görünüş Nisan 1938 ayı sonunda (1937 malf yılının on birinci ayı) devlet varida- tından elde edilen hasılât: 239.651.504 liraya — yükselmişti.. Bunun 226.576.028 lirası, içinde bulunduğu- muz mali yıla aid tahakkuklardan ve | 13075476 Hirası da geçen malf yılla- Tın tahakkuk bakiyelerinden tahsil e- dilmiştir. Geçen malf yılm aynı ayında (Ni- san - 1937), içinde bulunulan yıl ta- hâkkuklarından 205.125.200 Jira ve geçmiş yıllar tahakkuk bakiyelerin- den de 12.103.873 lira olmak üzere 217.229.073 lira tahsilât yapılmıştı. Her iki yıl içinde yapılan mahsub- lardan husüle gelen farklarla bir büd- ceye dahil olub diğerine dahil olma- jpan varidat da nazara alındığı takdir- de, nisan - 1038 ayının nisan - 1937 ayı- na göre hakikf tahsilât fazlası 23 mil- yon 513.827 Hiraya baliğ olmaktadır. Mart-1938 ayı sonunda (malf yılın onuncu — ayı) — yapılan — tahsilât, 219.845.011 lira olduğuna göre yalnız nisan-1938 ayı içinde 19806493 - lira tahsil edildiği anlaşılmaktadır. Mart-1938 ayı sonundaki hakiki tahsilât fazlası 22.020.237 lira olduğu- na ve nisan - 1938 ayı sonunda bu mik- dar, 23.513.827 liraya yükseldiğine gö- re, yalnız nisan - 1938 ayı içinde nisan- 1937 ayından 1.493.590 Hira fazla ha- sılât elde edilmiş demektir. Mali yılın başındanberi devam et- mekte olan bu artışlar, şu seyri takib eylemiştir: Geçen yıla göre Aylar her ayın fazlası Haziran 1.882.574 Temmuz 1.283.797 Ağustos 3.095.544 Eylül 3.723.857 Birinciteşrin 1.540.272 İkinciteşrin 919.925 Birincikânun 3252016 İkincikânun 2.658.390 Şubat 2.409:033 Mart 1.253.920 Nisan 493.590 23.513.877 Nisan-1938 ayı sonundaki rakamla- ra göre aylık vasati tasilât mikdarı, 21.786.500 liradır. Bu vasati, geçen mali yılın on bir aymımdaki tahsilâta göre 19.935.298 lira idi. Her iki mali yıldaki mahsub farkları, budceye dar hil olan ve olmayan varidat da nazara alındığı takdirde, içinde bulunduğu- muz mali yılın en yıla Na> zaran aylık hakikt fazlalık vasatisi, 2.137.620 lirayı bulmaktadır. “ali yılım başındanber! geçen yıla göre, her ay muntazam surette inki- şaf eden tahsilâtın, büdcenin tahmin edilmiş mikdarlarına göre de fazla olduğu — görülmektedir. — Mart-1938 (mall yılın altıda beşi) sonunda, büd- ce ile tahmin edilen varidatın (Z31 milyona karşı 219,8) 96 95,2 vi tahsil edilmişti ve bu nisbet, normal tahsilât nisbetinden 96 12 kadar fazla idi. Ni- san-1938 sonunda, tahsilât. büdce tah- minlerinin (231 milyona karşı 239,6 milyon) fevkine çıkmış ve — nisbeti, Büdçe geliri her türlü tahmini geçti ! — Aylık maliye tahlillerimiz — Yazan : Sa €ç103.7 ye yükselmiştir. Malf yılın on birinci ayında, hüdcenin n edilmiş mikdarlarına nazararı normal nisbet 96 91 olması lâzım - geldiğine göre, elde edilen nisbet umulanı 9p 12,7 geçmiş demektir. Bu parlak netice, Mayıs-1938 — so- nunda kapanacak olan 1937 mall yılı bildceninin çok iyi şartlar içinde tat bik edilmekte olduğunu ve bu ay için- de yapılacak tahsilâtim da ilâvesi ile elde edilecek hasılâtın, büdce tah- minlerini daha fazla geçeceğini açık bir şekilde göstermektedir. (Sonu 3. üncü sayfada) Bu ziyaret aradaki dostluğun teyidine güzel Sofya, 13 (A.A.) — Türkiye Başve. kili Celâl Bayar ile Hariciye Vekili Dr, Aras ve maiyetlerindeki zevat bu sabah Sofyaya gelmişlerdir. Belgrad'dan gelen hususi tren sabah saat 8.50 de Dragoman bulgar hudud istasyonuna varmış ve Türkiye Baş- vekili ile Hariciye vekili orada polis müdürü, Protokol şefi ve kendilerine bulgar topraklarında mihmandar tayin edilen orta elçilik müsteşarı Popof ile Başkâtip Şabof tarafından selamlar- mışlardır. Türkiyenin Sofya elçisi Berker de kendilerine — Dragoman is- tasyonunda mülâki olmuştur. Safya'da Hususf tren Dragoman — istasyonum- da kısa bir tevakkuftan sonra hareket etmiş ve Sofya garına saat 9,55 de gir- miştir. Garda kendilerini Başvekil ve Hariciye nazırı Köseiwanof ile bayanı, Kıralım mümessili, hükümet ardar, Sof- yabelediye reisi İvanof, Balkam antan- Şanghay, 13 (A.A.) geri çekmelerini rica etmiş ve ö- nümüzdeki bir kaç gün içinde P*ı.n - Hankeu, Pukov - Tiençin demiryollariyle Lungai üzerin- deki toprakların tehlikeye ma- ruz kalacağını bildirmiştir. Bilhassa Lungai mıntakası geniş ae- keri harekâta sahne olacak ve belki de harbın başından beri yapılmış olan Mmuhaerbenin en şiddetlisi vuku bula- caktır. 'Tokyo, 13 ÇA.A.) — Şuşov bölgesin- de birkaç güne kadar yapılması bekle- nen kati meydan muharebesi, japon basınını işgal etmektedir. Şimal ve cenup japon cephesi mü tereken yaptığı çevirme hareketi neti- cesinde Lungai demiryolu boyunca i- ki taraflı ilerlemişler ve Suşovun 60 kilometre şimali şarkisinde bulunan Talerşvangın zaptı için şiddetli muha- rebeler olmaktadır. BUGÜN İlâvemiz Türk işi Japonlar yeni ve kati bir harbe hazırlanıyorlar Harbin en şiddetli kısmı bir vesile oldu tı orta elçileri, hariciye nezareti siya- Si işler direktörü, türk - bulgar dostluk cemiyeti reisi profesör Steyanef, Soi- yadaki türk kolonisi ve diğer birçok zevat karşılamıştır. Gardaki tören | Sofya garı defne dalları ile ve türk ve bulgar bayraklairyle süslenmişti. Bir müfreze selâm resmini yapmıştır. 'Tren istasyona girerken mızıka türk ve bulgar marşlarını çalmıştır. Takdim merasiminden sonra Başve- ( Some 5. inci sayfadı ) BB. Stoyadinoviç, Celâl Bayar ve Aras bir arada Başbakan yugoslav radikal birliğinde Jives Yugoslavya ! B. Celâl Bayar verdiği güzel nutku bu sözlerle bitirdi Belgrad, 13 (A-A.) — Anadolu Ajansınm husust muhabiri bül- diriyor : Belgradda dünkü muhtelif ziyaretler bittiktten sonra, Başvekil Celâl Bayar'ın Yuğoslavya radikal birliği merkezine yaptıkları zi yaret iki parti arasındaki dostluk ve samimiyet cereyanlarının ea yüksek bir şekilde tebarüzüne yeni ve parlak bir vesile teşkil et Atatürkle Kral Karol arasında teafi edilen telgraflar Romanya milli bayramı münase- betile, Reisicumhur Atatürk ile Ro- manya kıralı Karol arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Majeste ikinci Karol Romanya krtalı Bükreş yuğoslav spor teşkilâti mümessilleri tarafından çok parlak tezahürler — ve alkışlarla istikbal edilmişlerdir. Bir çok hatibler türk - yugoslav dostluğu, ittifakı balkan antantı ve bunun - ci- ( Sonu 5. inci sayfada ) Zelzele tetkik raporu başbakanlığa verildi Lungani bölgesinde yapılacak — Japon büyük elçisi bu sabah bütün ya- 1 devlet mümessillerine müstacel bir rek Kiangsu, Angvei ve Honan vi B. Daranyi'nin başkanlığındaki ma- car kabinesi istifa etmiş ve B. İmzedi yeni kabineyi kurmağa memur olun- muştur, B. Dö Kanya dış bakanlığında kalacaktır. Buna dair haberler 3. üncü sayfamızdadır. tamim telgrafı göndere- yetlerindeki tebaalarını hemen a| Hatayda Ankara 4 kararlarının tatbikine Zelzele mıntakasında hükümet adı- na tetkikler yapmış olan heyetin eveli si gün Sıhat bakanlığında Başbakan Vekili B. Şükrü Kaya, Kültür bakanı B. Saffet Arıkan ve Sıhat Bakanı B. Hulüsi Alataşın huzurlariyle toplana rak hazırlanan raporlar üzerinde gö- rüşmelerde bulunduklarını yazmıştık. Rapor dün Başbakanlığa verilmiştir. Memleketi muztarib eden hir tabiat 2- feti karşısında, bütün imkânlardan Romanyanın milli bayramını — kut- ladığı bugühde majestelerine en sami- mi tebriklerimi ve şahsi saadetleri ile dost ve müttefik romen milletinin re- fabı hakkındaki hararetli temennileri mi bildirmekle mesudum. K. Atatürk Reisicumhur Kemal Atatürk Ankara Millt bayram münasebetile şahsım ve memleketim hakkında yolladıkları hararetli temennilerden dolayı ekse- Bir taraftan propaganda devam ediyor 13 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri İskenderun, İBüdiiyei Delege Garo, dün akşam bir Ankara kararlarının tatbikatıma aid emirleri tamamen imza et. tiğini bildirdi. | Fakat bugün dahi tatbikat hakkın- da her hangi bir malümat elde etme- Be muvaffak olamadım. Malümdur ki, Milletler Cemiyeti tınlm&l!'l Hataya gönderilen komisyot ilk İnti- habata aid muameleleri kontrola me- mürdür. Bu müameleler arka arkaya yapılacak olan üç merhaleyti ihtiva et- mektedir, Üç merhale 1 — Seçicilerin cemaat, itibariyle tescilleri | 2 — 1İkinci derece müntehiplerin | seçilmesi | 3 — Mebusların seçilmesi. | — Şimdi yaprlan iş birinci. merhaleye | dahil olan, yani 1 temmuz 1918 den ! (Sonu 3. üncü sayfada) ağmen | halâ başlanmadı da tahrik ve süvare vermiştir. Bu suvarede | Beyrutta baş konsolosumuza coşkun fazahürler yapıldı Beyrut, 13 (A.A.) — Anadolu ajan- #ının hususi muhabiri bildiriyor: Mevlüd münasebetiyle Beyrut'ta her sene yapılması mutad merâsime giderken, baş konsolosumuz, caddeler- de toplanan binlerce halk tarafından “yaşaam Atatürk, yaşasın Türkiye, nidalariyle omsalsiz coşkun tezahürat- | la selamlanmıştır. Kendisine ay yıl- | dızlı mütcaddid bukotler verilmiştir. — faydalanarak, halkın huzur ve rahatini | Jansmıza bütün kalbimle teşekkür e- temin etmek için hüküretin ne kadar | derim. esaslı tetkikler yaptırdığını İlmi ve sa- Kerol lâhiyetli bir lisanla tetkik eden bü râ- (AA) porun tam metnini yarmki sayımızda neşeredeceğiz: AAA AM AAAT KA el Atatürk kupası güreş müsabakaları bugün şehir stadyomunda başlıyor Ankara kulüblerine mensub güre şçiler, bugün saat 15 ten itibaren şehir stadyomunda, “Atatürk allm kupası” için müsabakalara başlaya- caklardır. Tafsilât 4 üncü sayfamız dadır.