14 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

gi KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 ——. Bene 20 — No, 7030 — Finti her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 14 Mayıs 1938 Telefon: 20565 (Daşmuharrimı — Y16S (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Başvekil ve Hariciye Vekili geldiler Bulgar kralı dün Sofyada şereflerine öğle ziyafeti verdi B. Celâl Bayar ve B. Köseivanof matbuata beyanatta bulunarak bu ziyaretin iki memleket arasındaki dostane münasebetlerin tezahürüne bir eni teşkil ettiğini söylediler Başvekil Celâl Bayar ile Hariciye veki linin istikbaline ald üç enstantane Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili doktor Rüştü Aras bu sabah Saat 725 de ekspresle şehrimize gel- mişlerdir. Başvekilin avdeti müna- #ebetile Sirkeci garı, merasim salonu Yraklarla donanmış, bando, bir ta asker, bir polis müfrezesi istas- Yonda yer almışlardı. Trakya umum müfettişi general Kâzim Dirik, doğu vilâyetleri umu Kızlar arasında mi müfettiş B. Tahsin Uzer, vali ve belediye relsi B. Muhiddin Üstün- dağ, İstanbul kumandanı general İhsan Ilgaz, yüksek tahsil gençleri, Yugoslav konsolosu ve konsoloshane erkânı, Yunan, Rumen v6 Bulgar konsolosları ve daha bir çok zevat Başvekille Hariciye Vekilini Sirkeci garmda karşılamşılardır. Başvekil neşeli görünüyordu. B. Başvekil, B. Celâl Bayar, Yugoslav Başvekili B. Stoyadinoviç ve Hariciye Vekili B, Doktor Rüştü Aras köylü UBaşvekilimizin Belgraddaki ziyaretine ald diğer resimler sekizinci sahifemizdedir.) Celâl Bayar trenden indikten sonra kendisini karşılıyan zatların ellerini sıkmıştır. Tıb talebeleri bayan Celâl Bayara bir buket takdim etmişlerdir. Başve- kil askeri teftiş etmiş, «nasılsınız?» diye sormuştur. Gardan çıkarken meydanlıkta top- lanan halk Başvekil ve Hariciye Ve- kilini selâmlamıştır. B. Celâl Bayar ve B. Tevfik Rüştü Aras otomobillerle doğruca Perapa- lasa gitmişlerdir. Bu akşam Anka. raya hareket etmeleri muhtemeldir. Sofyadaki görüşmeler Solya 13 (A.A) — Türkiye Başve- kili B. Celâl Bayar ile Hariciye Vekili doktor Aras ve maiyetlerindeki zevat bu sabah Sofyaya gelmişlerdir. Belgraddan gelen hususi tren sabah saat 3,50 de Dragoman Bulgar hudud istasyonuna varmış ve Türkiye Başve- kili ile Hariciye Vekili orada polis mü- dürü, protokol şefi ve kendilerine Bul- gar topraklarında mihmandar tayin * edilen orta elçilik müsteşarı Popof İle başkâtip Şabof tarafından selâmlan- muşlardır. Türkiyenin Sofya elçisi Ber- ker de kendilerine Dragoman istasyo- (Devamı 4 üncü sahifede) BDikmiklers Radyomuzda yabancı dille neşriyat Her akşam radyomuzda arapça | söylev var. Çok uzaktaki Arap mem- leketlerinden bile mektuplar geliyor; Türkiyeden yükselen bu arapça sözle- re alâka uyandığı böylelikle de mey- dana çıkıyormuş. Niçin başka diller- de de, meselâ Balkan dillerinde de neşriyat yapmayız? Halbuki o memle- ketlerle daha yakınız, daha fazla ma- nevi rabıta tesisine çalışıyoruz ve Yu- mak lâzım... O da başkal, - Yeni senenin varidat bütçesi 250,049,000 lira Bitçe encümeni hükümeti ve Gümhuriyet maliyesinl dirayetle idare eden B. Fuad Ağralıyı tebrik etti Encümen, ecnebi memleketlere gönderilecek talebele- rin bir elden idaresini, mahkeme harçlarının indiril- mesini, kaçakçılığın men'i için iktisadi'tedbirlere ehemmiyet verilmesini, talebe pansiyon ücretlerinin arttırılmamasını hükümetten temenni etti Ankara 13 (Telefonla) — 1938 mali yılı bütçe projesi bugün Büyük Millet meclisine verilmiştir. Bütçe encüme- ninin bu münasebetle hazırladığı e$- p babı mucibe mazbatası memleketimiz * mali ve iktisadi durumunun çok £ memnuniyet verici bir safhada oldu- ğunu göstermektedir. Mazbatanın başlangıcında bütçe projesinin mü- zakeresinden evvel umumi maji vazi. yetimizin tedkik ve mütalâa edildiği zikredilerek şöyle denilmektedir. «1937 mali yılı varidatı 231,020,000 lira tahmin olunmuştu, Bu senenin mayıs iptidasına kadar yapılmış olan tahsilât yekünu 239 milyon 651 bin 504“liradan ibaret olup buna 1936 yı- nın 12 nci ayı içinde vukubulan 21,758,879 lira dahi ilâve edilirse sene sonunda ele geçecek o varidalın 261 milyon 410bin 383 liraya baliğ olacağı anlaşılmaktadır. Bu yekündan geçen sene bütçesinin va- ridat kısmında dahil olmıyan 3,764,376 liradan ibaret tayyare için vukubu- lan teberrüat tenzli edilirse müteba- kisini 1937 senesinin varidatı ola- rak kabul etmek lâzımgelir. Bu mik- dar ise 257,646,007 liradan ibaret ol- duğuna göre 1937 varidatının tahmi- ne nazaran 26,626,007 lira fazlasile el- de edileceği anlaşılmaktadır. Yapılan incelemelere göre bu tezayüd varidat / “kalemlerinin her birisinde görülmek- Je beraber daha ziyade gümrük res- minde kazanç, istihlâk ve muamele / vergilerinde ve inhisarlar varidatında göze çarpmaktadır.» Mazbatada hazinenin muamelâtı nakdiyesi, harici ticaret muvazenesile memleket dahilindeki ticari hareket- lerin Seyri (okaydedildikten sonra şu neticeye varıldığı zikredilmektedir. «1936 yılı varidatı dahi tahmine na- zaran mühim derecede fazlalık arzet- mekte idi, 1937 bütçesini hazırlarken yaptığımız tedkikat heticelerini ifade — Ahmetle aranız nasıl?... Maliye Vekili B. & Bütçe encümeni Fuad Ağralı reisi B. Mustafa Şeref Özkan eden mazbatamızda elde edilen bu varidat fazlasını memlekette iş hac- minin genişlemesine, ihraç malları- mızın iyi para etmiş bulunmasına ve binnetice halkın iştria kabiliyeti ar- tarak umumi istihlâkin tezayüdüne atfeylemiştik, 1937 mali yılı içinde varidata mües: sir olacak hiç bir vergi nisbeti arttırıl. madığını ve yeniden vergi konulmamış olduğunu da nazarı itibara alarak bu sene dahi aynı sebeplerin tesiri altın- da varidatın arttığını ve bu inkişafın devam eylemekte olduğunu görmekle beraber bu meyanda yüksek heyetiniz- ce kabul buyrulup iki senedenberi tat- bik edilmekte bulunan Maliye Vekâ- leti teşkilâtına aid kanunun hayırlı tesirlerini de müşahede etmekteyiz, 1937 ticari yılı döviz vaziyeti dahi tarafımızdan tedkik edilmiş ve 1938 senesi için koyduğumuz teşhisi esaslı surette değiştirecek bir vaziyet olma- dığı müşahede edilmiştir. 1938 senesi döviz vaziyetine gelince: Henüz ticari senenin bitmesine yedi ayı mütecaviz bir zaman bulunması bu zamanın da bizim ihracat satışla. rımızın en hararetli mevsimine tesâ- (Devamı 4 üncü sahifede) mann nm — Pek iyi!.. Ne bana piyango çıktı, ne onal.,