14 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 inci asırda Venedik öyle zengin « bir diyardı ki, bülün dünyanın gözü Venedikteydi, herkes Venediğe düş- mandı, Venediği ele geçirmek istiyor- du. Bunun üzerine Venedik hüküme- ti, kendisine düşman olan diyarlara bir | #elir gönderdi, etrafı dinlesin ve söyle- henleri kendisine haber versin diye... | selaret 15 inci asırda Venedikliler tarafından ihdas edildi. | 1887 de, doktor Karl Lazar Zamen- | kof, Varşovada bir kitap çıkardı, Bu ki-| tapta 6 bin kökten bir milyar kelime | Yapmak usulü anlatılıyordu, Esperan- toburadan doğdu. Zamenkof bütün in- Ocağa para Çesterfild tacirlerinden biri, bir | kaç gün evvel üçyüz İngiliz lirası ka- zanıyor, paraları da alıyor... Bu para açıktan kazanılmış bir pa- Tadır, Bu kazancından karısının ha- beri yoktur. Söylemek de lüzumsuz- dur... Hele bankaya götürünciye kâ- dar paralar bir senedir kullanılmı- Yan ocakta saklı dursun... Paralar ocakta duruyor... Derken ertesi gün adam evine ge. ince tüyleri diken diken oluyor, göz- leri yerinden uğrıyor: Ocakta ateş Yar, ocak yanıyor!.. Karısının aklına esmiş, kullanma- dığı ocağı kullanmış, ateş yakmış!,. Adamcağız maşayı kapınca ocağa kısası sanlar bir dille Konuşurlarsa biribirle- rile harp etmez iddiasmı güdüyordu. Amerikalı seyyahlar Fransa ve Çe- koslovakyada 11 gün, İtalyada 15 gün, İngilterede 19 gün, Almanyada 20 gün kalıyorlar, Eskiden bu rekor Fransada | idi. 1929 da seyyahların Fransaya bı- raktıkları para, bütün dünya altın ma- denleri randımanından fazla idi. Budapeşte etrafında işliyen tram- vaylar çok uzun mesafe kateder. Bazı hatlar 20 kilometreden fazladır. Bu- nun için tramvaylara lokantalı vagon- lar takıldı. saklanır mı? hücum ediyor, ateşleri çıkarıyor ve banknot destesini yarı yanmış bir halde kurtarıyor. Bu paraları İngiltere bankasına yolluyacak. Banka kendine has bir usulle, yanık parçaları inceleyip, işte bir sahtekârlık olmadığını tesbit ettikten sonra yenilerile değiştirmek- tedir... Yanık kısımların fotoğrafları al- nip ültro - viole şuanda tutulunca, numaraları okumak kabil oluyor- muş... Karısından parayı saklamak ister- ken, meğer ateşe atmış!.. Bereket ucuz kurtulmuş... Güvercin ve Tayyare Iondra parlâmentosu âzasından bay Rober Perkin hem tayyareci hem de güvercin meraklısıdır. Geçenlerde oarkadaşlarile girdi, dedi ki: — Buradan, doğduğum şehre, bir Şüvercinden evvel gidebilirim, Bay Perkinin doğduğu şehir Strud şehridir. bahse Arkadaşları bu bahse girdiler. Ev- velki gün, bay Perkin, Vestminster sarayının taraçasından, güvercinle- rinden birini salıverdi. On saniye sonra bir yarış otomobilile Heston meydanına gitti, oradan hususi tay- yaresine atladı. Struda varınca, “ge- ne bir yarış otomobilile evine gitti: Güvercini evde buldu. Bay Perkin bahsi kaybetti Spor ve gençlik bayramı Merasim programı kati şeklini aldı Her sene olduğu gibi bu sene de İ lenak «19 mayıs spor ve gençlik bayramı» programı son ve kati $ek- İini almıştır. Bu programa göre 19 Mayıs spor şenlikleri Taksim, Beşik- taş Şeref, Fenerbahçe stodyomların- da öğleden evvel, Bakırköy, Topkapı, ümrük, Beyazıd, Eyüp, Beyoğ- lu, Spahi ocağı ve Üsküdar spor mey- danlarile şehir hududu haricinde bu- lunan kazalarda ve o Halkevlerinde Öğleden sonra yapılacaktır, Merasime 19 mayıs sabahı saat 8de acaktır. Merasime, vali veyahud Vali namına hareket eden en büyük Mülkiye âmiri ile komutan, parti er- un sahaya gelmelerile başlana- | Kir. Sahayı dolduran sporcularla talebenin ve muzikanın iştirakile İs- iklâl marşı söylenecek, bunu müteg- kib Türk bayrağı çekilecektir. Bundan sonra merasime riyaset €den zat ile sporcu veya talebeden Atatürkün memleketi kurtar- Mak üzere 19 mayısta Samsuna ayak astığı günün tarihi ehemmiyeti ile $or bayramının yurd sevgisini kuv- | Vetlendirmek bakımından halz oldu- | kıymeti tebarüz ettiren nutuklar #öyliyeceklerdir. Müteakiben tesbit edilen progra- MA göre spor hareketlerine başlana- | €ektır. Spor hareketlerinden sonra bir geçid resmi yapılacak, bu sırada talebe ve sporcu gençler Cumhuriye- a 10 uncu yıl ve spor marşını söy- liyeceklerdir. Geçid merasiminden sonra âbideyo Şelenkler - konacak ve bu yıl içinde | Yapilan spor müsabakalarında kaza- mmm mükâfatları verilecektir. nnrnan “KANSIZLIK 19 mayıs günü şerefine bütün şe- hir bayraklarla donanacak, tayyare- lerle ve diğer vasıtalarla halka veci- zeler dağıtılacak, aynı zamanda me- rasimin bütün teferrüatı radyo ile neşredileceği gibi Taksim, Beyazıd ve Kadıköy meydanlarına konulacak operlörlerle törene iştirak etmiyenle- re merasim adım adım anlatılacak- tır. Öğleden sonra da Halkevlerinde ve diğer merasim yerlerinde spor bay- ramına devam edilecektir, Şehrimizde yapılacak bayramda Taksim stadyomuna 1460 kız, 1600 erkek olmak üzere 3060, Beşiktaş Şe- ref stadına 750 kız 810 erkek olmak üzere 1560, Fenerbahçe stadına da 155 kız ve 690 erkek olarak 1445 genç talebe iştirak edeceklerdir. Beyoğlu Halkevinde ses müsabakası Bu akşam saat 21 de Beyoğlu Nu- Tİ Ziya sokağı Parti Kurağı salonun- da, Beyoğlu Halkevi tarafından ter- tip edilen ses müsabakası yapılacak- tır. Büyük bir amatör kütlesi iştirak edecektir. Müsabakada kazananlara mükâfatlar verilecektir. NOVOTNİ Güzel ve serin BAHÇESİ AÇILMIŞTIR Zengin program Şarkılı müzik Nefis yemekler TEPEBAŞI - DAİRE a ve Chlorose ilizlik icin yegâne deva kanl ihya eden SIROP DESCHIENS, PARIS ye Harafından tertipedilmiştir. Ankaradaki yeni radyo istasyonu günde 14 saat neşriyat yapacak Ankara 13 (Hususi muhabirimiz. den) — Ankara radyosunun 22 tem- muzda yeni binasında ve yepi tesisa- tile faaliyete geçeceği yazılmıştı. Bu tarihte Etimesud istasyonu faaliyete geçecektir, Bu istasyon 120 kilovata kadar iktidarı olan ve daimi olarak 60 kilovatla çalışan uzun dalgalı ve 20 kilovatla çalışan kısa dalgalı iki türlü neşriyatta bulunacaktır. Uzun dal galı istasyonun günde 14 saat kadar çalıştırılması düşünülmektedir. Türkün sesini dünyanın her tarafi- na duyuracak olan bu istasyonun programının tanzimi mühim bir me- sele olarak şimdiden ele alınmış ,bu- lunuyor Bunun için alâkadarlarca başka memleketlerden getirilen örnek programların dikkatle tedkik ve mü- taleasına başlanmış ve şimdiden bar zı hazırlıklara girişilmiştir. Ankaradaki yeni binanın en büyük hususiyeti bu binadaki büyük salonu teşkil etmektedir. 150 seyirci alabile. * cek bir büyüklükte olan bu salonda 120 kişilik bir orkestra veya 60 kişilik korolu bir temsil heyeti alabilecek bir plâtform vardır. Vakit vakit bu salonda verilecek konser ve rositallerde radyo abonele- ri de hazır bulunabileceklerdir. Bu suretle diğer dinleyiciler sade konser veya temsil değil bunların bir kısım aboneler tarafından nasıl karşılan İKTİSADİ MESELELER El işlerini himaye Vekiller heyeti tarafından son de- fa olarak çıkarılan takas karamame- sine göre, Amerikadan bakır, kalay, pamuk ipliği gibi maddeleri almak için, yerine el sanayii mamülâtını satacağız. Kararnamede el sanayiine ald mamülât arasında, sofra örtüle- ri, yatak çarşafları, dantelâlar, ka- dın çamaşırları bulunmaktadır. Öte- denberi Amerikadan pamuk ipliği, bakır, kalay, kauçuk gibi maddeler serbes döviz vermek suretile satın alınıyordu. Hükümet bazı maddelerimi- zin sürümünü temin etmek için elle yapılan mamülâtı da takasa tabi tut muştur. Fakat ithalâtçılar, bazı fab- rikatörlerin çoğu, kararnamedeki bu maddelerin mahiyetini anlıyamamış- lardır. Amerikaya kadın çamaşırı ih- raç edileceği denildiği zaman buna hayret edenler vardır. Mesele şudur: Memleketimizde Amerikaya, elle yapılan bir takım kadın blüzları, ka- dın çamaşırları, sofra takımları gön- derilmektedir. Bu nevi eşya, Şarkla yapıldığı için ayrıca bir hususiyeti de ihtiva etmektedir. Kârarnamede öne geçen kadın çamaşırlarından maksad bu nevi eşyadır. Yeni karar- namenin tatbikinden sonra Amerika- dan pamuk ipliği, bakır, kalay gibi maddeleri satın almak mecburiyetin- de kalan ithalâtçılar, el sanayii ma- mülâtını takas suretile Amerikaya satacaklardır, Türkiyeden Amerikaya giden oryan- tal sanayi nümünelerinden daha hangilerini takasa tabi tutmak lâ- zamdır? İktisad o Vekâleti bu suali alâkadar yerlerden sormaktadır. Bun- ların arasında işlemeli terlikleri, ka- rTarmnameye ilâve etmek icab eder, Çünkü Kapalıçarşıda - işlemeli Şark- kâri terlik yaparak Amerikaya ihraç eden birçok imalâthaneler mevcud- dur. Son senelerde bu müesseseler Amerikaya terlik ihraç etmek için müşkilât çekiyorlardı. İşlemeli ter likler ve bunun gibi birçok Şark ma- mülâtı da karamameye ilâve edilir. se, bu yüzden geçinen el sanatkâr- ları için yeni bir kazanç sahası daha açılır. Hükümetimiz el işlerini himaye etmek onlara mahreç bulmak için Kanadada Toronto şehrinde açılacak beynelmilel sergiye do iştirak etme- lerini tavsiye etmektedir. Fakat şim- diye kadar pek az müessese Toronto sergisine iştirak etmek için Türkofise müracaat etmiştir. B.A. 22 temmuzdan itibaren Ankarada faaliyete ge- çecek olan yeni radyo istasyonu için faaliyet programı hazırlanmasına başlanmıştır. Büyük bir orkestra teşkil edilmek- tedir. Radyofonik tem- sillere de çok ehemmiyet verilecektir O gün öğleden sonra ber iki arkadaşın da işi yoktu. Üzerleri- no aldıkları işi ertesi günü, yar ni cumartesi günü, bitirmeği taahhüt ettikleri halde munte- İstanbul Adliye sarayı yapılın- caya kadar mahkemelerin ve ağ- liye dairelerinin kısmı âzamını barındıran Yenipostahane bina» sına yürüdüler. Merdivenleri çi- kıp sola döndükleri zaman uzun boylusunun omuzuna bir el do- kundu. Kolundaki bastonun ves- tiyere bırakılması lâzımgeldiğini kendisine söylediler. Baston ve şemsiye gibi şeylerle Adliye bi- nasının içerisinde dolaşmak ya- saktır dediler. Asma katta cürmümeşhut mah- kemesi ile avukatların İstirahat odasını gördüler. Bir kat daha çıkınca sağda, müddelumumliliği, icra hâkimliğini, birinel hukuk, birinci ticaret ve ikinci ticaret sapsalardı icra dairelerini ve müd» delumumilik kalemlerini görecek- lerdi. Bir kat daha çıkarak sıra ile ikinci, üçüncü, dördüncü, be- şinci ve altıncı hukuk mahkeme- lerinin önünden geçtiler. Sola kanun muhakemenin alenen yar pılmasını âmirdir. Ağır ceza mahkemesinin önün- dışarda, kapıları sımsıkı kapalı görünce şaşırdılar. Niyetleri ora- ya girip muhakeme dinlemekti. Mübaşire kapıların niçin kapalı hallerde -bu makam suçlunun tecziyesini ister. İki arkadaş bazı hukuk mah- bilir. O Aza da tahkikat hâkimi sıfatile o davaya dair bütün tah- kikatı yapıp artık tahkik edile- cek bir cihet kalmayınca davayı toplu heyete sevkeder, Toplu he- yet de lüzum gördüğü cihetlerin ikmalinden sonra karar verir. Muhakemenin idare ve zabıta işleri o mahkemenin relsine alt- tir. Rels davacıya veya dava olu- nana icabına göre söz verir, ve söz söylemekten meneder, Muha-