14 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

14 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

EE A İngiltere leri 14 Mayıs 1938 Arsenal Sinci defa olarak şampiyonluğu kazandı Aston Villa tekrar birinci kümede, geçen senenin şampiyonu ikinci kümeye düştü!... Wolverhampton şampiyonluğu nasıl kaybetti Sunderland: 1 — Walverhampton: O Sunderland (Akşam) — Son daki. kasına kadar heyecanını muhafaza eden İngiliz ligi kırk ikinci haftası oynandıktan sonra nihayete erdi, Bu uzun koşuda Arsenal, rakibi Wolver- hampton'u göğüs farkiyle mağlâki ederken, geçen senenin şampiyonu meşhur Manchester Cityile Wesi Bromwieh oOAlbilln otomatikman ikinci kümeye düştüler. İkinci küme nin şampiyonu Aston Villa üç sene lik bir gaybubetten sonra birinci hümeye döndü, ikinci kümenin ikin ciliğini kazanan Manchester United de birinci ligde Manchester City'nin yerini aldı. Takımların son maça kas dar puan puana gitmeleri mevsimi son gününün en hararetli karşılaş- malarını yaşamasına sebebiyeb ver di. Son maçların neticeleri: - Wolverhampton: v. Middlesbrough: 4 — West Bromwlehi < Alblonr 5 Charltan: 0 — Preston: © Everton: | — Derby: 1 Grimsby: 2 — Chelsea: 0 Huddersflelâ: 1 — az City: 9 laicester; 1 — Potsmouth: 4 — Leeds: © Stoke: 2 — Livepool: O Bu maçlardan sonra 1937 - 38 mef« simi şu sıra ile kapandı; Maç Attığı Yediği Pnag 1 2 3 4 6. Middlesbrough 8. Brentford 7. Boltan 8. Sunderland 9. Leeds 10. Chelsea 11. Liverpool 12. Biaekpool 13. Derby 14. Everton 15. Huddersfield 16. Leicester 17. Portsmoutl 18. Birmingham BEGGESEBRSSSBBOBSBEBE | aasesasajazaannısz22J9| aessBsisanaa838382284| SEBESBE3ZBBALPBSBESEB23| kım yani Wolverhampton, Preston ve Charlton 20 şer bin lira ikramiye al mışlardır. Sondan iki takım da dar. ci kümeye düşmüştür. Son seyrettiğim maçın taılâtına geçmeden gvel son senelerde ligi han- gi takımların kazandığını not ede- yim: 1431 de Arsenal 1052 de Everton ile Aston Villa'dır. 1889 danberi yapi- Jan lig maçlarında bu iki takım altı- şar defa şampiyon olmuştur. Arsenal bu seneki dahil, beş defa şampiyon olmuştur. —Sunderland'ın intikamı!... — Mevsimin son maçları arasında en mühimmi bizim kırmızı beyaz for- malı Sunderland ile şampiyonluğa en kuvvetli namzed olan Wolver- hamplon arasında Sunderland klü- bünün sahasında oynandı. Wolverhampton'un vaziyeti çok nazikti, Son maça kadar Arsenal'den bir puan önde giden bu takım Sun- | | derland'la berabere kalsa bile şampi- yon olacak, onun için herkes Gal ta- kımının şampiyonluğunu bekiyior, A i parlaklığını üç hafta lig maçlarına saat 630 da başlanılıyordu. Bugün de mühim maç altı buçukta başlıyacak. Beş buçukta 70 bin kişilik stad dolmuş kapıdaki kalabalık geri çevriliyordu. Tam altı buçukta takımlar dizildi. . ler ve güneşli ılık bir havada mev- simin son maçı başladı, Sunderland çok canlı ve atak, ne fes aldırmadan akınlar yapıyor. Bu- na mukabil Wolverhampton oyun- GAİN ek m Bugünkü maç Bügün Taksim stadında saat 17 de şehrimize gelen Harbiye Güneş ile yar takın ilk maçını pacaktır. Bundan evvel saat 15 de İstanbulspor - Hilâl sıtılar ku- pası için karşılaşacaktır. beceriksizlik görülüyor... o Sunder- land'ın sağaçığı her topu kapışında kaleyi bularak bir tehlike yaratıyor. Nihayet yedinci dakikada bu tazyik semeresini verdi: Sunderland merkez muayininin sıkı şütünü ancak kornere gönder- mekle kurtaran kaleci körnerden ge- len topu yakalıyacağı sırada Sunder- land oyuncularının sert şarjı ile ye- re yuvarlandı, fakat topa dokunarak on sekiz haricine çıkarmağa mu- vaffak oldu. Geride bekliyen sağiç ve takının kaptanı meşhur Carter'in ayağına gelen top bir an içinde Wol- yerhampton ağlarına takılmıştı: Gol, Sunderland: 1 - Wolverhampton: © durdurmağa çalışıyorlar. Gerçi rüzgür Sunderland'a pek fazla yardım ediyorsa da oyuncular da can- la başla çalışarak bütün hünerlerini gösteriyorlardı. Devre bu şekilde Sunderland'ın tazyiki ve Wolverhampton'un bozuk " müdafaa oyunile 1-0 bitti, İkinci devre rüzgârı arkalarına alarak oynıyan sarı siyahlılar bir kaç dakika parladılarsa da gene mah- küm bir oyun çıkarmağa başladılar. Sunderland oyuncularının fedakâr- lığı ve enerjisi şaşılacak derecede mükemmel. Her oyuncu üç oyuncu- ya bedel bir oyun çıkarıyor, Tam mâ- nasile canlarını dişlerini takmışlar. Bu nokta çok hayretimi mucib oldu yanımdaki İngiliz spor muharriri Mr. Pettengelle sordum: — Wolyerhampton'un vazifesini Sunderland görüyör. Sunderland'ın bu maçı kazanmasından hiç bir men- fati yok, neden böyle yırtınıyorlar?.. — Geçen sene kupa dömi finalinde Bunderland, Wolverhamplon İle üç defa berabere klarak çok çetin karşı- laşmalar yapmış ve bu esnada sakaf- lıklar yüzünden bazı kıymetli oyun- Bularını kaybetmişti. Bu nokta hâlâ İçlerinde bir uktedir. Onun için bu“ gün Wolverhamptan'un şampiyonlu- ğuna mani olmak için ellerinden ge- len herşeyi yapacaklar. Geçen sene- nin intikamını almak için bundan müsaid bir fırsat bulamazlardı. Ve cidden dostumun değdiği gibi Sunderland müdhiş bir enerji sarfe- derek hâkimiyetini son dakikaya ka- dar idame ettirdi ve rakibine göz açtırmadı, Bu suretle Arsenal'in ek- meğine yağ sürerek onların şampi. yonluğuna destek oldu. Maç esnasında büyük bir ümidie sahaya gelen Wolverhampton taraf- darlarının hali acınacak şeydi, saha- dan çıkarken gözleri dolu dolu olan genç kızlara, ağız dolusu küfzeden de- Ilkanlılara sık sık tesadüf ediyordum. Maç esnasında da yer yer kavgalar olmuş ve polis müdahale etmeğe mecbur kalmıştı. Bizde olduğu gibi... * ” Şimdilik takımlar turnelere hazır- lanmaktadırlar. Hemen her takım bir turneye çıkacaktır. Sunderland'ın Balkanlara akması ihtimal dahilin- de... On beş gün sonra Glasgow'da ser- gi kupasına İngiliz ve İskoçya'nın en ileri dörüer takımı iştirak'edecek ve maçlar eliminasyon usulü oynanacak Bu maçlara çok ehemmiyet verii- mektedir, ATLET Tefrika Nazım paşanın Harbiye akisleri — Derviş Vahdetinin Volkan gazetesi SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur No. 136 Nezaretine gelmesinin Kâmil paşanın oğlu Sald paşa gibi Abdülhamid hesabına bir istibdadın avdetine taraftar olduğu iddia edile- mez, O olsa, olsa âyan ve mebusan meclislerini Şürayi devletten az fark- ıca birer heyet gibi kullanıp ve ken- disini İttihad ve Terakki cemiyetinin kontrolünden, baskısından azade tu- tup meşrutiyet namı altında kendi hüküm ve nüfuzunu yürütmek, bu şekilde bir yarım diktatörlük kurmak istiyordu. Cemiyet biraz zayıf davran- sa belki buna imkân da bulacaktı!! Harbiye nazırı Ali Rıza paşa sadra- zamın avci taburları hakkındaki ted- birini kabul etmemekteydi. Sadrazam- dan bu mesele hakkında aldığı tezke- reyi erkânıharbiye dairesine havale etmiş, erkânıharbiye de asker sevki- yatını ve gidecek taburları tayin et- mek kendisine ald bir hak ve salâhiyet olduğu cevabını vermiş, sadrazamın emrini icrasız bırakmıştı, Mısır fevkalâde komiseri Gazi Ah- med Muhtar paşa Mısırdan Avrupaya giderken komiserlik evrakını kendisi- nin izni olmadan dokunulmamak üze- re mahkeme marifetile emniyet altına almıştı. Kâmil paşa bu evrakı Babâ- liye getirtmek istiyordu. Muhtar pa- şa buna muvafakat etmemekle Kâmil paşa Mısır komiserliğinin devletçe fay- dası ve lüzumu olmadığından bahisle Muhtar paşanın artık Mısıra dönme- sini tecviz etmemiş ve onu bu memu- riyetten affettirmişti. (Bu evrak sonra Muhtar paşa tarâ- fından da bir adam gönderilmek sure- tile İstanlnıla celbedilmiştir.) Kâmil paşa evvelce bu kadar ehem- miyetsizliğinden bahsettiği bu komi- serliğe harbiye nazırı Ali Rıza paşayı tayin ettirmiş ve bu tayin için yazdığı arz tezkeresinde Komiserliği harbiye nezaretinde bulunmakta olan bir za- tın izamını icab ettirecek derecede ehemmiyetli göstermişti. Maksadın Ali Rıza paşayı değiştir- | mekten başka şey olmadığı birbirini | nakzeden bu beyanat açıkça gösteriyor»! du, Kâmil paşanın Ali Rıza paşayı de- giştirip yerine cemiyete haber verme- den ve rütbesini birinci ferikliğe terfi | suretile ferik Nâzım paşayı tayin ettir-| mesi cemiyet ile sadrazam arasındaki mddiyeti son haddine çıkardı, Ali Riza paşa cemiyete müntesibdi. | Nâzım paşa ise harbiye nezaretine ge- tirildikten sonra (hiç bir cemiyete men-| sup olmadığını ve şimdiye kadar hiç bir kimseye intisab ile tahakkümü a). tında yaşamadığını, ömrünü kendi fikrinin mutlak hâkimiyetile geçirdi- ğini, meşrutiyetin en ileri gelen mü- revvlelerinden ve kanunu esasi ahkâ- mının temini hususunda en fedakâr .davranaçaklardan biri olduğunu geç- miş hayatının şehadetine istinad ile) ilân ediyordu. Fuad paşa meselesinde nefyedilmiş olar Nâzım paşa padişahdan evvelce şahsen gördüğü zulümleri unutmuş, hâl'den sonra Yıldız sarayında bulu- nan evrak arasında çıkan bir arizasın- dan da anlaşıldığı veçhile Abdülhami- de sadakatini temin ve ondan da ma- ziyi unutmasını rica etmişti, (1) Bugünlerde saltanat makamı hak- kında mühim, fakat hangi kaynaklar- dan çıktığı belirsiz şayialar eksik ol- muyordu. Kâmil paşanın ikinci sadaretinden İzmir valiliğine nasıl gönderilmiş ol- duğu, orada çektikleri, O Abdülha- mide karşı beslediği kini hâlâ kalbin- de sakladığı, Abdülhamidin hâl'oluna- cağı ve yerine Yusuf İzzeddin efendi- nin geçirileceği söyleniyordu. Sabahaddin bey ile taraftarlarının da hal'i istedikleri, fakat veliahd Re- şad efendinin tahta geçmesini diledik- leri gizli kalmış bir şey değildir. Hal- buki daha istibdad günlerinde İttihad ve Terakki cemiyetince tanzim edilmiş İttihad ve Terakki umum! kongresin- nedanında kadim veraset usulünün muhafaza edileceği tasrih olunmuştu. Meşrutiyetin ilânından sonra bütün vilâyetler murahhaslarından müteşek- kil olarak Selânikte ilk inikad eden 'Tttihad ve Terakki umumi kongresin- de de kanunu esasiye sadık kaldıkça zatı şahanenin - Abdülhamidin - ha- yat ve hukukunun mahfuziyeti temin edilmişti. Abdülhamid kongrenin bu kararına hakkile vâkıf olmuş bulunmalı idi. Çünkü eski bendegânından Şürayi devlet âzasından Tayyar beyi kongre kararlarını tefehhus için Selâniğe gön- dermişti, Cemiyet hal'e dair bu yersiz şayiayı 13 şubat 1909 tarihinde ajans vasıta- sile kati surette tekzib etti. Halbuki Kâmil paşa harbiye ve bahriye nazırs larını değiştirmekte bunu vesile itti haz eylemeği muvafık buldu! Gazetelerin (ankazı istibdad) tabis rile eski rejim ricali aleyhindeki şid- detli tecavüzleri Tevfik Fikretin: Kaç nasiye vardır çıkacak paki dırahşanl Mısraını zebanzed kılmıştı. Mebusan meclisinde (ada misafirles ri komisyonu) istibdad erkânmm aleyhlerinde tedkikat yapmak için es- ki vükelâ meclisi mazbatalarının ted kikine lüzum görmüştü. Bu komis yondan bir heyet bu iş için Kâmil pa» şaya müracaat etmişti, Fakat Kâmil paşa komisyonun kararını kabul ete miyerek mebusan reisine cevap vere* ceğinden bahsile heyeti iade etmiş, meclis reisine de bir şey yazmamıştı. Bu tedkiklerden kendi aleyhinde bir şey çıkmasından ve kendisinin de ad& misafirleri yanına gönderilmesi fikri- nin uyanmasından mı korkmuştu? Kâmil paşanın matbuat hürriyetini kısacak bir lâyiha tertib ettiği duyu- Tunca Sultanahmed meydanında bü- yük bir protesto mitingi akdolunmuş, Ermeni Taşnaksutyon cemiyeti nami- “na nutuk irad eden bir hatib matbuâ tan hürriyeti alınırsa kendilerinin ge * ne eskisi gibi -bombalarla oynamağa başlıyacaklarını söylemekten çekin- memişti. Mitingde bulunanlar bu söz“ leri alkışlammışlardı. Askeri Tıbbiye mektebi talebesi de gazetelere verdikleri bir beyanname ile hükümetçe mafbuatın tazyikini kabul edemiyeceklerini bildirmişlerdi. Bu fikirler Kâmil paşanın kabine- sinden üç nazırı - harbiye, bahriye v8 maarif nâzırlarını - değiştirmesi te- bbüslle büsbütün alevlenmişti. Bü“ tün bu haller Kâmil paşa etrafında toplanmış bir kamarillanın gizli teşeb- büslerine, kararlarına atfolunuyordu. Bu yolda hareketlerine bakilarak İtti- | had ve Terakki mahafilinde artık Kâ- mil paşanın istibdadı iade fikrinde ve İ teşebbüsünde olduğu da söylenmeğe başlamıştı, Üçüncü ve ikinci orduların bazı 78“ bitleri tarafından bunun hakikati an laşılmak üzere öteye beriye telgraflar çekilmişti. Bu teşebbüs hakkındaki şüpheler yersiz ve asılsız değildi. An- cak bununla Kâmil paşa değil, oğlu Said paşa meşgul oluyordu. Kâmil pa“ şa olsa, olsa İttihad ve Terakki- yi yıkmak harsile etrafta cemiyet aley* hinde dönen fırıldaklara iğmaz edi- yordu! «Amiral» Said paşa bugünlerde has“ sa ordusuna mensup alaydan yetişme zabitler vasıtasile avcı taburları çavuş ve efradile teması arttırmakta, bu saf- dillere cemiyet erkânını din ve devleb düşmanı farmasonlar olmak üzere tanıtarak zihinlerini ve biraz da kes©- lerini doldurmakta idi. Derviş Vahdetinin (Volkan) gazete sini çıkarmağa başlaması da bugün lere tesadüf etmişti. Kıbrısta Pabuç- çuoğlu diye yâdedilen bu herif Seli nikte polis iken otellerden birinden bir çanta çalmakla hapse tıkılmışt. Kâmil paşa ilk sadaretinde kendisini 300 kuruş maaş ile muhacirin kalemi" ne yerleştirmişti. Kıbrıslı Vahdeti ha fızdı; dahiliye nazırı Memduh paşay& bir, iki sene müezzinlik etmiş, onun sayesinde rahat yüzü görmüştü. Fakaf hafiyeliği meslek edinmeği kârlı göre rek Memduh paşayı jurnal etmesi Ü79* rine o da 1904 kendisini Diyarbeki* re nefyettirmişti, Vahdeti üç sene Diyarbekirde kak mış, valileri, memurları, menfa refik* lerini Şurnal etmekle vakit geçirmişti. ÇArkns ves) (4) Süleyman Nazif; Yıkılan Müessesij