1 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Yazı işleri 5 KURUŞ Atölye Hatay zulüm ve işkence | Çankırı caddesi, Ankara 1 Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON HAZİRAN| — yaşmuharrir yt 1938 Fransızca Aakara 1063 İdare müdürlüğü 1062-1063 ADIMIZ Türk mahallelerine bombalar alılıyor, fürkler boğazlanıyor Tüyler ürpertici sahneler Köyler yağma ediliyor, sokaklarda mütemadiyen silâhlar patlıyor ! ÇARŞI TAMAMEN KAPALIDIR Afiv F.R. ATAY ümet Kamutaya geniş bir iyihası vermiştir. ha kabul edildiği zaman, Türkiye, bütün inkılâb memleketleri ara- sında, siyasi hiç bir mahkümu olmıyan tek devlet olacaktır. Bu- nun herkesçe anlaşılmak lâzım- gelen bir manâsı vardır. İlk verilecek hüküm şudur: | Türkiyede inkılâb rejimi — istik- y rar bulmuştur. mtkat hu rejim, kurulduğu za- seler onun muvaffak - olacağına kani idiler. Her inkılâb kararı verilirken, — Bunu millete kabul Mezsiniz, Ve her teşebbüsün başında: — İflâsa mahkümsunuz, sesi- hi, İşitiyorduk. Şimdiki bu istikrar, an beş se- melik karar, teşebbüs, kanun ve | Müesseselerimizin halk tarafın- dan tamamen benimsenmiş ol - duğuna delâlet eder. Çünkü de- ğişmez iki düstur, hepsinin esası olmuştur: İstiklâl ve halk men- faati! Bu afiv, rejim istikrarını bir başka cihetten de isbat eder: On beş yıldanberi Kemalizm ide- olojisine karşı, memleket ve mil- lete daha faydalı başka bir re- jim ideolojisi teklif etmek müm- kün olmamıştır. Şahsi ihtilâflar, fikir ihtilâfları gibi gösterilmek için boşyere zorlanmıştır. Bir memleketin maddi manevi inşa davâsı, her cepheden, hiç gevşe- meksizin, durmaksızm ve gerile- meksizin muvaffak olurken, re- İimi tenkid etmek, ve onun aksi- ne telkinlerde bulunmak, bu tel- kinlere bir hareket kuvveti ver- mek, ve nihayet, bu kuvvetin et- rafında insanlar toplamak im- kânsızdı. Muvaffakıyet öyle bir delildir ki, halk karşısımda, onu hiç bir mantık mağlüb edemez: Nasıl ki muvaffakıyetsizlik, en iyi mantık ve muhakemenin ma- zur gösteremiyeceği bir talisiz- liktir. Bir rejimi, niçin on beş sene- de Ankara gibi mükemmel bir tehir vücuda getirdiniz, niçin büdceyi iki misline çıkardınız, Yahud, hiç bir istikraz yapmaksı- zın binlerce kilometre demiryo- hanu ne hakla satm aldınız ve bir © kadarını ne sebeble inşa etti- | hiz, neden kendi basmalarinızı kendiniz dokuyor ve şekerinizi | kendi fabrikalarınızda yapıyor- sunuz, diye tenkid etmek - tabii akla gelmez. Her şeyin muvaf- ettire- Bu haile Antakya, 30 a.a. — Anadolu riyor: fakat yolda muazzam bir alay Başkonsolos halkı teskin ederek nı tavsiye etmiş, halk dağılmıştır. Ve delege Garo sahneleri arasında suare veriyor Ajansının hususi muhabiri bildi- Bu sabah Reyhaniye'de kayıd bürosu açılır açılmaz usbeciler türk listesine rey vermek için ısrar eden Eti türkleri dövmüşler- bunlar da şikâyette bulunmak üzere konsoloshaneye gitmişlerdir. Dörtayak bürosundan hareket ederken 15 kişiden mürekkeb olarn halini alan grup konsoloshane varmande vupluamasağ VU Turhiye kulucıtadu İilusayvekui tovvsutetlı , || iş ve güçleriyle meşgul olmaları- ( Sonu 7, inci sayfada ) Antakyada yapılan bir nümayiş Yeni mühim kanunlar Evlenme yaşı erkekler için 17 kızlar için de 15 olarak değişiyor Matbuat kanununun da bazı maddeleri değiştiriliyor Hükümetimiz hazırladığı bir takım mühim kanun - projelerini Kamutaya sevketmiştir. Bazılarını da sevketmek üzeredir. Bunlardan, evlenme yaşını erkeler için on yedi ve kızlar için on beş olarak değiştiren projenin bu toplantı senesinde müzakı re olunacağı haber alınmıştır Matbuat kanununun beş altı madde- sinin değiştirilmesi hakkındaki proje le bugünlerde Kamutaya gönderilecek ve ceza ve usul ve af konunlariyle bir- likte müzakere olunacaktır. Bundan başka ceza evlerinin müte- davül sermaye verilerek idaresi için adliye vekâleti tarafından bir kanun projesi hazırlanmış ve bu sene müza- kere edilmek üzere Kamutaya arzedil fak olduğunu gören bu milletin içinde, hiç bir şeyin muvaffak ©lmadığı devri görmüş olanlar tkseriyettedir. (Somu 7. inci sayfada) mekte bulunmuştur. Öğrendiğimize göre cemiyetler ka- nunu projesinin adliye encümeninde- ki müzakeresi sona ermiştir. Proje u- mumi heyete takdim edilmiştir. e- Dünkü zelzele Dün akşam üstü saat 19.56 da şehri- mişde şiddetlice bir zelzele hissedil- miştir. Meteoroloji enstitüsünden al- dığımız malümata göre zelzele muh- telif ihtizazlarla devam etmiş ve son- rTa tekrar bir sarsıntı daha olmuştur. Zelzele Çankırıda oldukça şiddetli | hissedilmiştir. Zelzelenin şiddetinden halk sokaklara dökülmüştür. Bazı bi- naların çatladığı söylenmektedir. Ha- sarat çok değildir. Mekteblerde ANDIMIZDIRM Bugün her tarafında tüyler ürpertici bir facianın cereyan et- Bazı istisnai Antakyadan bir f tığı manzara Dünkü sayımızda senelerce vatan - sız yaşamanın bütün — iztirablarını çekmiş oldukları tahmin edilen yüz elliliklerle, istiklâl mahkemesi mah- kümları, bazı siyast cürüm mahküm ve maznunları, heyeti mahsusalarca | haklarında devlet hizmetinde istih- dam edilmemeleri için karar verilen - ler hakkında hükümetimizin bir af kanunu hazırlayarak kamutaya sevk ettiğini yazmış, ve kanunun — mucib miştik. Bu af kanunu projesi dün adliye encümeninde Dahiliye Vekili B, Şük- rü Kaya, Adliye Vekili B. Şükrü Sa- raçoğlunun huzurlarile müzakere e- | dilmiş ve kanun hakkında verilen iza- hattan sonra proje heyeti umumiyeki itibarile kabul edilmiştir. Bundan sonra maddelerin müzakeresine geçil- miş ve bunlar üzerinde bazı tadiller yapılmıştır. Öğrendiğimize göre bu tadiller e - sası değiştirir mahiyette değildir. Ta- ( Sonu 7, inci sayfada ) Atatürk Başbakanımızı kabul etti İstanbul, 31 (Telefonla) — Bu sabah şehrimize gelen Baş- vekilimiz B. Celâl Bayar bugün saat 15 te Dolmabahçe sarayı- na giderek Reisicumhur. Ata- türk tarafından kabul edilmiş- tir. Yomutauk, ©$ (Tebelumla) Reisicumhur — Atatürk bugün öğleden sonra Londrada kredi müzakerelerini idare eden mil- Hi bankalar umum müdürlerini huzurlarına kabul ederek ken- dilerinden seyahatleri etrafın- da malümat almışlardır. Başvekilimiz İstanbulda İstanbul, 31 a.a. — Başvekil Celâl Bayar, bu sabah ceksprese bağlanan bir vagonla şehrimize gelmiş ve istas- yonda şehrimizdeki mebuslar, vüli ve belediye reisi Üstündağ, komutanlar, emniyet direktörü, mali ve iktisadi mücsseseler direktörleri, belediye ve bâalk partisi erkânı ve bir çok zevat ve büyük bir halk kalabalığı tarafından karşılanmıştır. Başvekil, Parapalas oteline inmiş- tir. Başvekilimiz bu akşam Perapalas - ta Londradan dönen banka umum müdürlerini kabul etmiştir. Londradaki heyetimiz çlün geldi Hükümetii tiren diğer iki proje! yete sevkolunmuştur. Türk ceza kanunu maddeleri bir değişiklik yapılmıştır: lan suçlarda müruru zaman haddi ola- rak konulan Gaylık müruru zaman müddeti, cera kanunumuzda 105 inci maddenin kabahat suçları için tayin ettiği müruru zamandır. Halbuki neş- riyat vasıtasile işlenilen bazı cürüm - ler ağır cezayı müstelzim olduğu hal - de bunlar, 6 aylık müruru zamandan istifade ettiğinden yeni tadille bunun önüne geçilmekte ve bu maddenin ka- tedir. Siyasi bir zümrenin tahakkümile ( Sonu 7. inci sayfada ) Çinliler ilerliyor |— 20 bin kişilik bir japon kuvveti dağıtıldı Çinlilerin ilerleyişine ve mu- vaffakiyetlerine dair gelen ha- berler yedinci sayfamızdadır. Ankara mebusu ve İş Bankası Umum Müdürü Bay Muammer Eriş — Yazısı 3. üncü sayfada — FOTOGRAFLA sebebler lâyihasını da aynen neşret- | Ezcümle matbuat vasıtasile yapı- —— bahatlere aid olduğu tavzih edilmek - Ziyı imtihanlar RÖPORTAJ içinde! Yeni af kanununda hükümlerle Siyasi suç yapanlar da affa tâbi tutuluyorlar Adi suçlar için af kanunu projesinde hiç bir hüküm yoktur Dün adliye encümeninin yaptığı toplantıya iştirâk eden Dahiliye Vekilimiz B. Şükrü Kaya Son af kanunu İle birlikte Ceza kanunu ve ceza muhakemeleri usulü kanununda değişiklikler Rejimi korumayı istiıhdaf eden maddeler konuldu f kanunu projesiyle birlikte türk ceza kanunu eleri usulü kanununun bazı maddelerini değiş- h Kamutaya takdim etmiştir. İki gündenberi adliye encümeni tarafından tetkik edilmekte olan projeler üzerindeki müzakere bitmiş ve lâyihalar umumi he- üzerindeki değişikliklerden mü- himleri şunlardır: 18 inci maddede rejimi korumayı istihdaf eden Franko İtalyadan fakviye kuvvetleri istedi Madam Tabui, Övr gazetesinde ya- or “İtalyanlar, Roma'ya muvasalat et- miş olan frankist generallerden Millan Astray'ın Frnko tarafından Duçe'ye gönderilen çok mühim bir mesajı hamil olduğunu söylemektedirler. Dün ak- şam Cenova'dan gelmiş olan haberler, bu mesajın mahiyeti hakkında bizi ten- vir etmemiştir. İki gemi, 2 haziranda fecir vakti Kadiks'e gitmek üzere yola çıkmağa hazırdır. Bu gemilerden birisi 700 teknisyen, tayyareci ve makinist nakledecek, diğeri de birçok malzeme ile diğer teknisyenleri götürecektir. Franko, kati yeni bir darbe indirmek için her nevi takviye kuvvetleri ve mal- zeme istemiştir. Figaro gazetesi ise şöyle yazıyor: “Duçe'nin karışmazlık komitesin - deki mümessilinin vadinden nükul et - meği hiç te arzu etmediği zannolunmak tadır,