2 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe 2 Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON HAZIRAN — geşmüherrir L KSA Fransızca Ankara 1063 —a Yazı işleri 1062.-1063 — | 5 KURUŞ KA e sçasa.. | Kamutayda Türk-Yunan munzam paktının tasdiki dolayısiyle | CUMARTESİ W 16 sayfa ilâvemiz Evkaf Yüksek sanat eserlerimize İ aid en güzel resimler Dost Yunanistan için tezahürler! Hariciye vekili Balkanlardaki - dostluk havasını izah etti Kamutay son imzalanan Türk - Yunan munzam paktını ittifakla, alkışlarla kabul etti Mebuslarımız bu anlaşmanın Balkan ve dünya sulhu için bir garanti olduğunu tebarüz ettirdiler Yunanistanla dostluğumuz F.R. ATAY Başbakan Celâl Bayar ve Dış Bakanımız doktor Tevfik Rüş! Aras'ın son Atina seyahatlerinde bitaraflık, uzlaşma ve hakem mu- ahedenameleriyle samimi anlaş- ma misakına munzam olarak im- za ettikleri muahede dün Kamu- ük, millet mümessille: Pa SA S RM DÖ kek kında - beslemekte olduğuds; BİRİY ĞAMA yeni bir fırsat teşkil etti. Yunanistan - Türkiye dostlu- * harbsonrası hâdiselerinin en Mühimlerinden biri olduğuna #üphe yoktur: Eğer iki milletin de hiç bir menfaatine uygun ol- Miyan düşmanlık - tasfiye edil- >Memiş olsaydı, bir Balkanlar ba- Yış nizamı düşünmek hayli güç olacaktı. Bundan başka bu hâ- dise, eğer milletlerin başrnda ba- siret ve irade sahibi reisler olur- sa, ebedi zannolunan anlaşmaz. lıkların nasıl kolayca orta- dan kalkabileceğini isbat etmiş- tir. Hayali imkânsızlıklara tes- | lim olmak değil, bilâkis, onlarla mücadele etmek; edebiyatların, hatıraların ve gelip geçmişin ö- tesindeki hakikate erişmek lâ. zımdır. Milletler sulhu severler; Sulha giden yoldan, ancak, yük. sek davâlar bahis mevzuu oldu- ğu zaman ayrılmağa razı olurlar. Türkiye ile Yunanistanın hürri- yetlerini ve sükünlarını müdafaa ederek memleketlerinin inşasına vakfolmak ihtiyacı, onları bir- leştirmeğe çalışanlar için ilk ve- sile idi. İlk yakımlık olduktan sonra, bu dostluğun süratle kar- deşliğe doğru inkişaf edeceğini biliyorduk. Çünkü bir olan yal- nız milli menfaatlerimiz değil - dirler: Milli hususiyetlerimizden birçoğu da bizi daha iyi tanışma- ğa, daha birlikte yaşayıp kay- naşmağa sevkeder. Artık Türki- ye ile Yunanistan arasında ayrı- lışma ve uzaklaşma, aklın red- dettiği garabetler arasına karıştı. Türklerle yunanlılar dostluk. larını hiç bir tecavüz kasdi ile bir başkasının aleyhine kurma- dılar: Bilâkis onu Balkanlar da- yanışmasının bir hizmet unsuru haline koydular. Yeni bir harb tehlikesinin cihanca münakaşa edildiği bu senelerde, parampar- ça ve biribiri aleyhine her taraf- tan sevkolunur ve sömürülür bir, Balkanlar tasavvur eder m niz? Bu, gerçekten bir facia ve sulhu muhafaza etmek çoktan bir hayal olurdu. ——— Kamutayın dünkü toplantısında ittilakla ve alkışlar arasında kabul edilen türk » yu natts Dulunmuştur. Beraberlik ve birlik temayül- lerinin tabü neticesi “— Muhterem Arkadaşlar; Yüksek tasvibinize hükümetin ar- zettiği Türk - Yunan muahedesi da- ha evvelce yapılmış olan ve meri bulunan muahedelerin bir zamimesi ve iki komşu ve kardeş memlekette durmadan şuurla ve istekle inkişaf eden beraberlik ve birl lerinin tescili ve tabü bir | dir. Muhteviyatını — herkes biliyor. Çünkü balkan konseyi Ankarada toplandığı vakit afe edilerek tam metni ilân edil: biliyorsunuz. O zaman dahi tam metni yine mat- Buatta intişar etmişti. Bu suretle (Sonu 8. inci sayfada) Doktor Aras İstanbula gitti Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras dün akşamki ekspresle İstanbtıla hareket etmiş ve istasyonda vekâlet er- kânı ile dostları tarafından uğurlar- mıştır. Almanya ile yeni ticaret müzakereleri B. Menemençioğlunun reisliğinde bir heyet Almanyaya gidiyor Öğrendiğimize göre, Almanya ile yeniden ticaret müzakerelerinde bu- lunmak üzere haziranın son haftasın. da Berline bir heyetimiz hareket c- decektir. Bu heyet, Hariciye vekâleti umum! kâtibi Büyük elçi B. Numan Mene- mencioğlunun reisliğinde — olacaktır ve şimdiden teşekkül etmiştir. He- yet, müzakerelere esas teşkil edecek “|hazırlıklara başlamıştır. Türkofis reisi B. Burhan Zihni'nin de bu heyete iştirâk edeceği haber verilmektedir. Başvekilimiz Celâl Bayar ve dohtor Aras son Atina seyahatlerin- de dost Yunanistanın Başvekili umhurreisliği yalı : dün sabah İstanbula geldi a ' Atatürk ve beşvekil yatı ziyaret ettiler İstanbul, 1 (Telefonla) — Almanya- | dan satın alınan Cumhur Roeisliği yatı bu sabah İstanbula gelmiştir. Yat, evrelâ Küçük-Çekmece açıkla- rında demir'emiş, Başvekil Colâl Ba- yar yatı gezmiştir. Yat bundan sonra general Metaksas'la beraber (Sonu 3. üncü sayfada) nan mıtnzam #anlaşması dolayısila Hariciye | — Vekilimiz Dr. Tevfik Rüştü Aras, şu beya- | aat MKlln | A hati he b g, |tihan kapısını açıp açmamak hususun- Hatay eti türklerinden B. Bay A bdülkamid” Hayyamın reisliğinde A ae ÜND gel gebalşeen — grekeliye tir. Hataydaki son vaziyeti ve eti türk lerinin halini hükümetimize arze- decek olan heyet, istasyonda karşıla nmıştır. Yukarıdaki rsimda Hatay Devlet daireleri arasındaki anlaşmazlıklar hâkem yoliyle halledilecek Adliye Vekilimizin Kamutayda büdce dolayısiyle verdiği iza- hat arasinda söylemiş olduğu; umumi, mülhak ve husust büdce- lerle idare edilen daireler arasındaki ihtilâflarım hakem yoliyle halli hakkındaki kanun projesini hükümet dün Kamutaya ver- miştir. Projenin en mühim maddeleri şun- Jardır: Madde 1 — Umumi, mülhak ve hu- süsi büdeclerle idare edilen daireler arasında tekevvün eden ihtilâflardan adliye mahkemelerinin vazifeleri da- ilinde olanlar bu kanunda yazılı tah- kim yoliyle halledileceklerdir. Paris büyük elçimiz Bone ile konuştu Paris, 1 a.a — Fransa Harici- ye Nazırı Bone bugün İngiltere Büyük Elçisiyle Türkiye Büyük Elçisini kabul etmiştir. daireler arasında tahaddüs eden ihti- lâflar Tcra- Vekilleri heyetince ve müddetle intihab olunacak İcra Ve- killeri heyeti azasından hakemler va- sıtasiyle hallolunacaktır. Madde 3 — Mülhak büdeeler ile n daireler veya bunlardan ikinci maddede yazılı da- ireler arasında hasıl olan ihtilâfları Başvökâlet müsteşarı halledecektir. $| (Sonu 9.uncu sayfada) bettesesesene İMTİHANLAR | imtihanlar başladı... Bütün mek- teblerde talebeler büyük bir heye- can içinde.. Yukardaki resimler im- da tereddüd gösteren veya imtihandan evvel kitabına bir defa daha göz atan talebenin bu heyecanını göstermiyor mu? Çimtihanlara ald foto - muhabirimiz Ceomal Işaksel'in foto röportajı 7 inci sayfamızdadır.) kutlamıştır. Madde 2 — Umumi büdceye dahil eti | spor bayramı olan 19 mayıs 919 da ilâ. Çok değerli bir spor kulübümüz Muhafızgucünün 16. ıncı yıldönümü kutlandı Ankaranın en eski spor kulübü o- lan Muhafızgücü, kuruluşunun on al- tıncı yıldönümünü dün, birçok spor hareketleriyle, kendi spor alanımda Muhafızgücü, bildiğimiz gibi, mu- hafız alayının apor teşekkülüdür. Fa- kat Muhafızgücü herhangi bir spor teşekkülü gibi yalnız sporun bir iki şubesinet bağlanmamız. Ankarada ilk spor alanını vücuda getirerek - diğer kulüblerin faaliyetlerini temine delâ- let ettikten başka bu faaliyeti umu- mileştirmek hususunda da daima en ilerde yürümüştür. Diğer taraftan, Muhafız alayına gi- ren bütün erleri kabiliyetlerine göre sporun müuhtelif şubelerine tevzi ede- rek rasyonel bir programla çalıştır- makla çevikleşip bedenen gelişmele- Ti gibi çok hayırlı bir işi en ciddi va- Muhafızgücünün değerli başka- (Sonu 10. uncu sayfada) nt Albay İsmail Hakkı Tekçe İstanbul elektrik şirkelinin devir ve teslimi başladı İstanbul, 1 (Te!rlnnl.ı) — Elektrik şirketinin devir ve teslim muamelesi- ne bu sabah başlanıldı. Nâfra Vekâ- letinin bu hususu idare edecek olan âmiri dün şehrimize gelmiş ve şirke- tin hesablarını tetkike memur edilen teftiş heyeti ile beraber devir ve tes- lim başlamıştır. Nafıra Vekâleti başmüfettişi de bu heyetle beraber çalışmaktadır. Devir ve teslim muamelesine Silâhtarağada- ki elektrik fabrikasından başlanmış tır. Mevcud tesisat evelce tesbit edil- diği için işin kolaylıkla yapılabilece- Bi anlaşılmaktadır. Devir işleri ay sonuna kadar bitecek ve o tarihten itibaren yeni elektrik müdürlüğü işe başlayacaktır. Şirket hissedarları 30 haziranda 19 mayıs Milli bayramlar arasına alınıyor Umumi tatil günleri çumaya rastlarsa cumartesi de tatil olacak Ulusal bayram ve genel tatiller hak. kındaki 2739 sayılı kanunun 2 inci mad desine bir fikra ve bu kanuna bir mad- de ilâvesi hıkkında Dahiliye Vekâle - bazırlanmış olan kanun projesi ümet, dün Kamutaya vermiştir. Bu proje ile ulusal bayram günle - rini tesbit eden maddeye gençlik ve ni, ve edilmiştir. Yeniden ilâve edilen madde şudur fevkalâde bir toplantı yapacaklar ve satış hakkındaki mukaveleye dair i- dare meclisi raporunu tasdik edecek- lerdir. “Kanunda tayin edilen'genel tatil günleri, cuma gününe tesadüf ettiği (Sonu 3, üncü sayfada)