2 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife Sene 20 — No. 7049 — Fiati her yerde 5 kuruş Türk - Yunan dostluğu Meclis, munzam dostluk paktının tasdikine dair lâyıhayı ittifakla kabuletti Hariciye Vekilinin nutku çok alkışlandı. Söz alan hatipler B. Tevfik Rüştü Aras Sevüktekin Ankara 1 (A.A) — Bügün Fikret Sılayın başkanlığında yapılan Büyük Mület Meclisi içtimamda ruzname- | de bulunan maddelerin müzakeresi- ni müteakib; Türk - Yunan dostluk ve bitaraflık uzlaşma ve hakem mu- ahedenamesi ile samimi anlaşma General Kâzım » Kütahya mebusu EB, B. Fazıl Ahmed hükümeti tebrik ettiler Mehmed Somer Aykaç alkışlar ve tasvib seslerile karşılanan şu beyanatta bulunmuştur: —Yüksek tasvibinize hükümetin arzettiği Türk - Yunan muahedesi daha evvelce yapılmış olan ve meri bulunan muahedelerin bir zamimesi ve iki komşu ve kardeş memlekette munzam muahedenamesinin tasdiki- ne ait kanunun müzakeresine geçil- | durmadan şuurla ve istekle inkişaf eden beraberlik temayüllerinin tescili ve tabii bir neticesidir. Muhteviyatı- ni herkes biliyor. Çünkü Balkan kon- (Devam: 13 üncü sahifede) miştir. Bu münasebetlo 5öZ âlan Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras sürekli Hatayda kanlı çarpışmalar oluyor Yaralı Türkler, Fransız hastaneleri | kabuletmediğinden Dörtyola geldiler Eti Türklerden bir heyet Hataydaki faciaları hükü- metimize anlatmak üzere bugün Ankaraya geliyor Adana-1 (Hususi muhabirimizden) — Hatay tambir anarşi içindedir. Dün ve bugün kanlı çarpışmalar olmuştur. Dün üç Türk öldürülmüştü, Bügünkü çarpışmalarda da iki Türk, iki Arap ölmüştür. Örfi idnre resmen ilân edilmiş ve seçim beş gün müddetle tehir olunmuştur. Adana I(A.A.) — Hatayda vukun gelen hâdiselerde bigünah olarak yaralana Türkleri, Fransızların emrinde bulunan Antakya hastanesi kabul etmediğin- den, yaralı Türkler Dörtyola gelmişlerdir, Bunlar Adana memleket hastane- sine getirilerek tedavi altına alınacaklardır, Adana 1 (AA) — Hataydaki faciaları bizzat hükümetimize anlatmak için Eti Türklerden Abdülhami Hayyan'ın reisliğinde beş kişiden mürekkep bir heyet dün şehrimize gelmiş ve Ankaraya hareket etmiştir. Istanbulun imarı işi .. .. . B. Prost bazı güçlüklerin . Li . . . izalesini istiyor İstimlâk yapılmazdan evvel yol inşa edilme- mesini, kati istikameti tayin edilmemiş sokaklarda inşaata izin verilmemesini istiyor B. Prost şehrin tafsilât plân- * İarını tanzim etmezden evvel imar | bakımından gözüne çarpan bazı mâ- nileri Belediye relsliğine bildi ştir. B. Prost'un düşüncelerini şöyl rülâ- sa etmek kabildir: timlâkler yapılacaktır. B, Prost, is- timlâkler yapılmazdan evvel seyrüse- fer hareketlerini ıslah etmek dü- şüncesile, yeni yol inşasını doğru bul- mamakta ve şehrin imar plânını tatbik etmek bakımından mahzurlu görmek- İ rilmiştir: Erkek 17, kadın 15 yaşm 1 — Imar plânı mucibince şehrin sokak ve caddelerinden bir nı ge- nisliyecek, birçok yeni caddeler açıla- aitır. Bunun İçin geniş mikyasta 1s- tedir. Halbuki belediye iki senede ik- | mal edilmek üzere beş yüz bin liralık bir yol projesi hazırlamıştır. (Devamı 4 üncü sahifede) a 1 Cümhurreisliği için alınan yat seldi Atatürk dün, Dolmabahçe önünde demirliyen yatı gezdiler Başvekil Bu akşam Ankaraya hareket Şehrimizde bulunan Başvekil B. Ce- lâl Bayar dün de öğle yemeğini Pera- palasta yemiş, saat 1330 da Dolma- bahçe sarayına giderek Atatürke mü- lâki olmuştur. Başvekil dün bazı tedkiklerde bu- lunmuş, bu arada Riyaseticümhur makamı için alınan yeni yatı gezmiş- tir. Akşam üzeri otele avdet eden Baş- vekil B. Celâi Bayar, dün Ankaraya hareketini tehir etmiştir. Ağlebi ihti- mal bu akşamki eksprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya dönecektir, Evlenmede yaş haddi Fevkalâde ahvalde 15 yaşını bitiren erkekle 14 yaşını ikmal eden kadın evlenebilecekler Ankara 1 (Telefonla) — Medeni kanunumuzun evienmede yaş had- lerinden bahseden maddesinin de- giştirileceğini bildirmiştim. Bu mak- sadla hazırlanan kanun projesi bu- gün meclise verilmiştir. Projenin metni şöyledir. <Türk kanunu medenisinin 68 in- ci maddesi aşağıdaki şekilde değişti- ikmal etmedikçe evlenemez. Şu kâ- dar ki fevkalâde alivalde ve pek mü- him bir sebebe mebni 15 yaşını ik- mal etmiş olan bir erkek veya 14 ya- şını bitirmiş olan bir kadının evlen- | mesine müsââade edilir. Karardan ön- ce ana, baba ve yasinin dinlenmesi şarttır» ED ixaatle ri: Kurtlu yemiş ve milli haysiyet Belediye, bozuk yemişlerin satılma- sma mani olacakmış... Bunu hileli, mahlüt, muzır gıda maddelerile mü- cadelenin ük adımı telâkki ediyoruz... Kurtlu yemiş, sırf ucuzdur diye, fa- kirin biçareliğinden istifade edilerek sürülemiyecek... Arkadan da dahâ mürekkep, daha çapraşık hilelerle mücadele gelmelidir, gelecektir, Önümüzdeki seneler, çok istihsal, iyi nakliyat, iyi muhafaza sayesinde, zen- gin, fakir bütün millet işportadaki bozuk mallar fiatine, bu toprağın em- salsiz nimetlerini bol bol, kana kana yemeyi umuyoruz... Kurtlu, çürük, bozuk, hileli malın satılmasını, yalnış halkımızın sıhhatı noktasından değil, mili seviyemiz, insani haysiyetimiş bakımından da artık havsalamız ala- maz! mans 0 em KARİKATÜR (KARİKATÜR) mecmuası bügün nefis renkl tablolarla süslü 24 sahifelik fevk- âlâde yaz sayısı çıkardı. Bugün het halde bir ÜKARİKATÜR) mecmuası aliniz, FOTO MAGAZIN Tanınmış imzalarla ve bol resimli aylık salon ve sanat mecmuasının 108 sahife — 100 resim Haziran nüshası bugün çıktı Atatürk, Başvekil ile birlikte yatı görmeğe giderken Cümhurreisliği için satın alınan Sa» varona yatı dün sabah çekmece açık- larına gelmiş ve Florya önlerinde de- mirlemiştir. Yat Almanyadan bura- ya Sald kaptanın ve Türk müretteba» tın idaresinde gelmiştir. Yat Hamburgda Blum und Vass tezgâhlarında yapılmıştır. Tonu 4800, Muvazenei umumiye kanunu meriyete girdi Ankara 1 (Telefonla) — 1938 mali yılı müvazenei “umumiye kanunu bugünkü resmi gazete'ile neşredilmiş | ve meriyete girmiştir. Hüâdiselerden gazete sahifelerine gecen intibalar : EE Nİ DR <5 OE A ES boyu 106, eni 16 metredir, Üç bin bey- gir kuvvetinde olan makineleri altı buhar türbininden mürekkeptir, Sür- ali saatte 2İ mildir. Yat iki bacalı ve çok. zariftir, Atatürk dün Başvekil ile birlikte Dolmabahçe önlerinde demirli bulu- nan yatı gezmişlerdir , Adanada şeker fabrikasi açılacak Adana | (Telefonla) — Milli bankü- larımız bölgemizde bir şeker fabrikasi açacaklardır. Bu hususta etüdlere başlanmıştır. a A. A a KESE