1 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 AKŞAM pk Sene 20 — No. 7048 — Fiati her yerde 5 kuruş ——amman ÇARŞAMBA 1 Haziran 1938 İngilterede Türkiyeye, bilhassa Ulu Önderimize karşı büyük hayranlık var “İngilizler ne yaptılarsa hep seve seve ve iİstiyerek yaptılar,, B. Muammer Eriş, mühim beyanatta bulunarak böyle dedi ve 16 milyon lira Londrada on «altı milyon ingilis Mralık kredi müzakerelerini muvaf- fakıyetle bitirmiş olan İş bankası umum müdürü B. Muammer Erişle Eti Bank umum müdürü B, İlhâmi Pamir, dün semplon ekspresile İstan- bula dönmüşlerdir. Heyet azasından Maliye Vekâleti nakıd işleri umum müdürü B. Halit Nazmi, düyunu umumiyeye aid bazı işler için Pariste kalmıştır. B. Muammer Eriş öğleden sonra İş bankası İstanbul şubesine gelmiş ye orsdan Dolmabahçe sarayına gi- derek Atatürk tarafından kabul €dilmiştir. B. Muammer Eriş bu akşam Baş- vekil B. Celâl Bayanın refakatinde Ankaraya dönecektir. B. Muammer Eriş dün bir muharririmizi kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: — İmzaladığımız kredi mukavele- &ini şu suretle hülâsa etmek müm- kündür. İngilterede mutabık kaldı- gımız 16 milyon ingiliz liralık kre- âinin on milyonu sınal hareketlere tahsis edilecek, altı milyonu da tesli- nın nasıl ödeneceğini anlattı Başvekil ve B. Muammer Eriş Dolmabahçe sarayından çıkarlerken bat için kullanılacaktır, Mutabık kak ile İngiltere en müsait ve en elverişli HATAYDA ASAYİŞSİZLİK ———— m Eti Türkleri, Türk listesine yazılmaktan Silâhlı Ermeni çeteleri menediliyor sokaklarda dolaşarak Türk mümessillerini tehdid ediyor Türk köylerinde yağmacılığa devam ediyorlar, kanlı kavgalar çıkarıyorlar. Iki Türkü öldürdüler Antakya 30 (AA) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Bu sebah Reyhaniyede kayd bü- rosu açılır açılmaz Usbeciler 'Türk ls. tesine rey vermek için israr eden EU Türkleri dövmüşler, bunlar da şikâ- yette bulunmak üzere konsoloshane- neye gitmişlerdir. Dörtayak bürosun- dan hareket ederken 15 kişiden mü- rekkep olan, fakat yolda muazzam bir alay halini alan grup konsolos- hane önünde toplanmış ve Türkiye hükümetinin himayesini istemiştir. Başkonsolos halkı teskin ederek iş ve güçlerile meşgul olmalarını tavsiye etmiş, halk dağılmıştır. Dağılan halk sokakta tabi olarak bir izdiham husule getirmiş, bu sıra- | da kasden oraya geldiği zannedilen bir Usbeci otomobili kalabalığı ya- rarak geçmek İstemiştir. Esasen zor- lukla dağılmış ve heyecan içinde olan halk otomobilin içindeki iki Usbeci- yi dövmüş, tırılmasına imkân hasıl olmuştur. (Devamı 10 uncu sahifede) Imzalanan üç mukavele Biri ihracat kredisine, diğeri klering vaziyetine, üçüncüsü de harp gemileri ve harp malzemesi siparişine dairdir Taymis yanıyor: İngiliz Başvekil, Türk iktisadi heyetile yapılan miza- kerlerin muvaffakıyetli bir surette ne- marasında ha rkiyenin İngiltere- den satın alacağı fabrika mamulâtı 0ş-| ya, harp gemileri v er harp mal zemesi münasebet: 'eceği sipariş- ler hakkında kendisine ehemmiyetli krediler verilmesi için akdolunan mu- kavelelerin teferrilatın: bildirmiştir. Bugün (28 mayıs) imza edilen üç mulaveleden birincisi ile ihracat kr& âilerine kefalet le meşgul daire, İn- giltereden Türkiyeye ihraç edilecek fabrika mamallâtı için on milyon İn- güliz Urasına kadar kefalette buluna- caktır. (Devamı 10 uncu sahifede) fakat yaralanmalarına | mahal kalmadan otomobilin uzaklaş- | şekilde mübayaatta bulunabilecektir. On milyonluk sınai kısmın ödenme müddeti 1939 senesinden başlamak i üzere 1951 yılına kadar devâm ede- (Devam: 10 uncu sahifede) Başvekil Dün Atatürk tarafından kabul edildi, bu akşam Ankaraya gitmesi muhtemel Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen Başvekil B. Celâl Bayar öğle ye- İ meğini Perapalasta yemiş, öğleden i sonra saat 13,30 da Dolmabahçe sarâ- yına giderek Atatürk tarafından ka- bul edilmiştir. B. Celâl Bayarın bu ak- şam Ankaraya dönmesi mühtemel- dir. Nülrizsntler: Iş kanununun tatbikini kontrol İş bölgeleri âmirleri Ankarada top- lanarak yeni kararlar vermişler. Bu mukarrerat arasında 15 bölgenin 29 ye çıkarılması da vardır, Adedin artması elbette iyidir. Fakat İş kanununun tatbikahı esasında bilhassa dikkati celbeden şudur ki, işçiler, kendilerine taallük eden bir aksaklık, bir uygunsuzluk olunca fi- lânce yerde buna bakan bir merci bu» lunduğunu, şikâyet, yahut temenni. lerini oraya ve şu eşkâl dahilinde bü- dirmeleri mümkün olduğunu ekseri- yetle bilmiyorlar. Gazetelere gelen kari mektuplarından bunu anlıyoruz. Şayet iş bölgeleri kendilerinin. böy- le bir merci olduklarını ve yerlerinin. nerede bulunduğunu herkese öğretir. lerse, vazifelerini daha mükemmel şekilde ifa imkân bulacaklar. dır. Zira kanunsuzluk, nizamsızlıb hisseden işçiler, usulü dairesinde bü- royu haberdar etmek iliyadını kaza- nacaklardır. Böylelikle de İş kanunu- nun iyi tatdik edilip edilmediği üze- rine otomatik bir kontrol vasedile. cektir. FOTO MAGAZİN "Tanınmış imzalarla ve bol resimli Aylık salon ve sanat mecmuşsının 108 Sahife — 100 Resim Haziran nüshası bugün çıktı Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Komünistler aftan istifade edemiyecek 19 mayıs 1938 tarihine kadar işlenmiş siyasi cürümler, affa dahildir Ankara 1 — Adliye encümeni | miyeceklerdir. “dün Dahiliye ve Adliye Veklileri- nin huzurile toplanarak siyasi af kanununu geç vakte kadar müzake- re etmiştir. Encümen lâyıhadaki hükümleri esas itibarile kabul etmiş, ancak lâ- yihaya sarahat ve katiyet verecek bazı ilâveler yapmıştır. Bu ilâveler şöyle hulâsa edilebilir: I — Af kanunu meriyete girdiği tarihe kadar aldan istifade edecek- ler hakkında mevcud eski bazı ks- nun. hükümleri mucibince cereyan etmiş olan muameleler muteber ka- | lacaktır. Meselâ vatandaşlıktan ıskat edil miş olan yüz elliliklerden biri mem- lekete döndüğü zaman gaybubeti za- | l ) manında kendisine isabet etmiş olan | muhtemel bir mirastan istifade ede- miyecek, tekaüd maaşı var İse tera- | küm etmiş maaşlarını istiyemicektir. Yüz elifiklerden ölmüş olan birinin mirasçıları da kanunun neşir ve ilâ. | nından sonra böyle haklar ileri süre- * Çankırıda dün sece 7 defa zelzele oldu Bazı binalar ve hapishane çatladı, mahkümlar başka yere nakledildi. Nüfusça zayiat yok Çankırı 31 (Hususi) — Bugün bu- rada saat 20 ye 3 kala biribirini taki- ben iki veon dakika, sonra da bir olmak üzere şiddetli üç zelzele hissedildi. Halk korku içinde sokaklar ra döküldü. Bazı evlerin duvarları yı- kalmış ve çatlamışlar. Hasarat çok de- ğildir. Nüfusça zaytat yoktur. Ankara 31 (Telefonla) — Çankırı- da vukubulan zelzele hakkında bu- raya gelen haberlere göre, hapisha- ne binasının duvarları çatlamış ve bina yıkılmak tehlikesi gösterdiğin- den mahkümlar zabıta kuvvetlerinin nezareti altında başka bir yere nak- İ 2 — Af kanunu 19 mayıs 1938 ta- ribinden sonra işlenmiş olan suçlara şamil olmamak ve ceza kanununun 141 - 142 inci maddeleri çerçevesine dahil cürümlerden mahküm olanlar, yani komünistler afdan istifade et- memek şartile diğer bilümum siya- si mahkümlar bu afdan ve bu affın hukuk! neticelerinden istifade ede- ceklerdir. 3 — Yüz eliilikler sekiz sene müd- detle devlet daireleri, belediyeler, Sumer Bank gibi maaşlı veya ücretli Amme hizmetlerinde kullanılmıya- caklardır. 4 — Heyeti mahsusalarca hakla” rında verilmiş olan karar refedilms- miş olanlar, af kanununun meriye- te girmesinden sonra iki sene müd- detle maaşlı veya Ücretli âmme biz- metlerine giremiyeceklerdir 5 — İstikiâi mahkemeleri mah- kümları, afdan ve affın bütün huku- ki neticelerinden kayıdsız ve şarisız istifade edeceklerdir ledilmişlerdir. Zelzele Çankırı civa- rındaki kaza ve köylerden de duyul- muştur. Çankırılılar geceyi korku ve heyecan içinde bahçelerde geçirmiş lerdir, Ankara 1 (Telefonla) Çankırı zel- zelesinde nüfusça zayiat olduğu hak- kında bazı rivayetler dolaşmaktadır. Çankırı valisinden keyfiyeti telgraf- la sordum. Vali B. Kızıltan verdiği cevabda: «Fasılalarla dört şiddetli, üç ha- ff zelzele olmuştur. Nüfusça zayiat yoktur» dedi. # rma Hâdiselerden gazete sahifelerine geçen intibalar :