1 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

>IF ransızlar. ve ahçılı R Mısırda eski bir mabed tamir Mısır hükümeti asarı atika dairesi yukarı Misırda Firavunlara ald birçok saray ve mabed harabelerini ihtiva eden Kamakta harabiye yüz tutan iki tarafı ehrami kuleler ile mahfuz üçüncü takı kurtarmak için yaptığı tamirata ilim ve medeniyete, dolayı- sile de büyük hizmet etmiştir, Bu dairenin tamir edildiği yerde es- ki on bir binanın temeli bulunmakta» dır, Bu temel 1000 aded kesme kaya kalıbından yapılmıştır, Bu binalardan biri eski Mısır mimarisinin şaheseri bir TâHf mabed olduğundan bu bine eski haline getirilmiştir. Kireç taşından yapılan bu mabed karşılıklı merdiveni olan güzel bir köşk | biçimindedir. Merdivenlerin iki tara- fı taş parmaklar ile mahfuzdur, Her merdivenin ortası düz bayır ola rak bırakılmıştır, Amon'un çadırı ve heykeli yerleştirilmiş bir kızak bu ba- yırdan köşke çıkarılmakta yahud aşa» edildi ğıya indirilmektedir. 'Mabedin meydana çıkarılan aşağı kısmındaki rakkamlardan müteşekkil bir kitabe bulunmuştur. Lâkin bunun neye delâlet ettiği anlaşılamamıştır. Lâkin merdivenlerin parmakları al tındaki kitabelerdeki listelerde eski Mısırın coğrafyası, devlet idaresi ve âdetleri hakkında mühim vesaik gö- rülmüştür. Eski Mısırm bütün eyaletleri, eyalet merkezleri ve eyaletin mabudu sırası ie yazılmıştır. Mabed on ikinc! sülâ- lenin birinci kralı tarafından inşa ©- dilmiştir. Mabodin üzerindeki bir abi- de de on sekisinci sülâleye mensup bir hükümdarm adı yazıldığına göre bu mabed ldakal 500 sene mantur olmuş- tur. Milâddan 2400 evvelki (yani za manımızdan 4300 sene evvelki) zama» na ald en güzel bir bina o devrin bü- tün tarihi, dini, coğrafi ve idari vesai- ki ile birlikte eski haline getirilmiştir. Kömür yerine su kuvveti İtalya harice kuvvel muharrike ola- rak kullanmak üzere kömür ve petrol Için fazla döviz vermemek niyetile mera. | leketin su kuvvetinden azami istifade- ye çalışıyor. Bu maksatla gayet geniş i bir plân hazırlamıştır. İngilizlere bu yeni plân tahakkuk ettikten sonra Avrupanın en kuvvetli elektrik istasyonu İtalyada bulunacaktır. Bu munzam istasyon Abruzzi'de | Komano dağlarında Gran Sasso deni- len masisfinin şimali şarkisinda vücü- de getirilecektir. Bu dağların suları 40 kilometre uzulnuğundaki tünel «is- temi ile muazzam bir sun'i gölün içi- ne biriktirilecektir. Gölün alacağı su 110 milyar galon yani beş yüz milyon metre mikâbı olacaktır, Bu gölün sularından elektrik kuvveti istihsali için üç istasyon yapılacaktır, | Bunlardan her birinin istihsal kabili» yeti 24000 beygir kuvveti olacaktır. İtalyayı bu muazzam teşebbüse sevk» «den başlıca âmil son kuraklıktır. İtal yanın şimalindeki birçok fabrikalar ku: raklık yüzünden suyu tükenen elektrik Amele sendikalarının fede- rTasyonunun umumi meclisi Beynelmilel mesai teşkilâtının en büyüğü âmele sendikaları ve biilikle- ri beynelmilel federasyonudur. Fede- zasyonun umumi meclisi bu sene 17 mayısta Norveçin payıtahtı Oslo'da #oplandı. Meclise 16 memlekete mensup 79 de» Jege iştirak etmiştir. Meclisteki en mü- him delege heyeti İngiliz amele sendi- kaları kongresi umumi kâtibi sir Otri- ne'in riyaset ettiği İngiliz heyetidir. Kongreye de bu zat reislik etmiştir, Amerika Müttehid Hükümetleri ame Je birlikleri teşkilâtı da daha yakın- Yarda federasyona girmişti. Şimdi bey- nelmilel amele birlikleri federasyonu- Run azaları 20,000,000 kişiye baliğ ol. muştur. Meclis reisi dünyanın bugünkü ikti- sadi ahvalinden bahsederek demiştir ki: #Bugünkü kapitalist sisteminde bile ticar! sukut ve inhitatın fena âki- betlerini bertaraf etmek için icap eden uysalık ve elâstikiyet kâfi derecede vardır. Yalnız amele birlikleri hareke- $l tarafından tesbit edilen iktisadi plâ” nm esas hatlarını tatbik etmek şart- tir» Bugün federasyon beynelmilel en büyük mesaf teşkilâtı olmakla beraber daha dünya memleketlerinden bir haylisi buna dahil olmuş değildir. « 1936 senesinde federasyon umumi meclisinin Londrada yaptığı içtimada hariçte kalan bütün memleketlerin fe- “ derasyona iştirak eylemesi kararlaştı- rılmıştı, Fakat o zamandanberi fede- rasyon azasından birçoğu her memle- | ketin federasyona alınmasının muvar | fik olmıyacaği kanaatine gelmiştir. Azalarının çoğaltılması le teşkilâtın | içinden tefrika ve infisaha uğramak tehlikesine maruz kalmamasına dik. kat edilmesini meclisin umumi kâtibi İ tavsiye etmiştir, istihsali istasyonlarının durmasından dolayı faaliyetlerini tatli etmişlerdir. Maontfalcone'de tezgâhlarında bir düzüne gemi bulunan tersane gene su- suzluk yüzünden ihtiyat kuvvetlerini kullanmak mecburiyetinde kalmışlar, Suyu hiç tükenmiyecek yeni istas- yonlar inşası için meşhur İsonzo neh- rinin bütün suları mecrasından çevri- lip beş kilometre uzunluğunda bir tü- | nele verilecektir. Tünelin sonunda ya- pılacak diğer bir sun'f gölün suları sa- yesinde beş yüz mliyon kilovat saatte elektrik kuvveti istihsal edilecektir. Yu- karı İsonzo nehrinin Özerinde şimdi- den müteaddid baraj yapılıyor. Bu istasyon bu senenin sonuna ka» dar ikmal edilecektir, Bütün Venetio eyaletinin fabrikala- rı ve tersaneleri ve Triyestedeki sanayi müesseseleri ve demiryolları münha- | sıran bu istasyondan elektrik kuvve- $1 alacaktır. Bu kuvvetin fazlası Yu- göslavya demiryollarına para mukabi- linde satılacaktır. İngilterede kuraklık Avrupanın ekser memleketlerinde bilhassa İngilterede kuraklık devam- Mı surette hükmünü icra etmektedir. Hergün İngiliz çifçilerine 500,000 İngi- liz lirasına mal oluyor. Bu kuraklığın şimdiye kadar ika ettiği zarar ve zi- yanların yekünu 10,500,000 İngiliz 1i- rasını bulmuştur. Bu zarar ve ziyandan, 1,500,000 İn- giliz lirası ot mahsulüne, 1,000,000 meyva mahsulüne, 1,000,000 hububat ekinlerine, 2,000,000 süt istihsalâtına, 1,000,000 yumurta istihsaline ve ta- vukçuluğa, 1,000,000 mevaşiye, 500,000 domuz mevcuduna, 1,000;000 patates mahsulüns ve 1,000,000 koyun ve kur zuya sittir. İngiltere hükümeti harp zamanında memleketin hariçten erzak ihtiyacını azaltmak maksadile Britan- | ya adalarında hububat ve hayvanat ye tiştirilmesini teşvik için seneyi 5000000 İngiliz lirası yardım vermektedir, Ku- raklık şimdiden bunun iki misli zarara, bais olmuştur, Mayısla her sene (İngilterede 15,000,000 galon süt İstihsal olunu- yordu. Bu mayısta kuraklık dolayısile istihsal on milyon galonu tecavüz et- miyecektir. Mayıs içinde İngilterenin en münbit taraflarında bile hayvanat, kuru of ve kışa mahsus hayvan yemi ile beslenmektedir. Çünkü çayırlarda ot bitmemiştir. Birçok tenis ve golf meydanları top- rağın kuraklığı doleyısile büsbütün bozulmaması için kapatılmıştır. İngli- terede yetmiş iki gündevam eden kuraklıktan sonra ancak Nivkastel ve Durbam havalisine bir miktar yağmur yağmıştır. Bundan haf! yağmurlar de- gil sağnaklar bile kuraklığın tahriba- tmı tamir edemiyecektir, Nehirlerin suları azaldığından Mançster ve di- ğer büyük beldelerde halkın su sarfi- yatını büsbütün kuru kalmamak için azaltmaları tenbih edilmiştir. meselesine yeniden büyük ehemmiyet veriyorlar Fransanın Di- jon şehrinde ya- kında büyük bir yemek sergisi açı- lacaktır. Bu ser- gide bildiğimiz ye- meklerin yanında, Fransız ahçıları tarafından 937 senesi zarfında icad edilen yeni yemekler teşhir edile- cektir. Bir jüri heyeti bütün bu yemekleri gözden geçirecek, en iyi hazırlanmış yemekler ve yeni icad edilen yemek- lerin en nefisleri için mükâfatlar, madalyalar verecektir, Avrupada yemek pişirmek sanatı- nin en ziyade Fransada terakki etti- ği malümdur. Fransız ahçıları dün- yanın her tarafında meşhurdurlar, Bütün saraylarda, büyük otellerde, büyük vapurlarda ve büyük lokanta» larda ahçıbaşılar hep Fransızdır. Bunlar çok yüksek maaş aldıkları için hem Fransaya bir çok para gir- mesine yardım ederler, hem de Fran sa lehinde propaganda unsuru vazi- fesini görürler. Fransızlar bunun kıymetini takdir ettikleri için, bütün gailelerine rağ- men, yemek ve ahçılık meselesine bü- yük ehemmiyet veriyorlar. Ne iktisadi buhran, ne frangın kıymetinden yarısını kaybetmesi, ne de Son zamanlarda kabinelerin sik sık değişmesine sebeb olan hadiseler bu slâkayı azaltmamıştır. Geçende evlenen Arnavudluk kralt Fransadan bir ahçıbaşı getirtmiş Kaza mı, cinayet mi ? İzmirde kaybolan kayıkçınin cesedi bulundu İzmir (Akşam) — Adliye ve za Mta esrarlı görünen bir vakanın tâhkikstile meşguldür. Vaka şöyle çlmuştur. Kayıkçı Yusuf adında 33 yaşında bir genç, İzmirin Dolma mevkiinde kayığı içinde yalıp kalkıyormuş. 23 mayis tarihinde ortadan kaybolan Fusufun, aranıp bulunması için kar- deşi Bekir zabıtaya müracaat etmiş, yaplan tahkikatta Yusufun 23 ma» yıs akşamı Mehmed adında bir er 'kadaşile bir meyhanede rakı içtiği ve fazla sarhoş olduğu halde Mehmedle birlikte kayığa gelerek yattığı tesbiâ edilmiştir. Yusufun, geceleyin kayıkta uyur ken sarhoşluk salkasile denize düş- tüğü ve boğulduğu tahmin edilmiş, dalgıç vasıtasile kayığın bulunduğu yerde araştırma yapılmışsa da ceso- da tesadüf edilememiştir. Yusufun, kayıkta örtündüğü yorgan da orta. da yoktu. Yalnız bir tek ayakkabı, bir de yastık bulunmuştur. Yusufun kayboluşundan dört gün sonra Konak vapur iskelesi yakının da bir cesed görülmüş, zabıta ve ad- Miyeye haber verilerek cesed denis- den çıkarılmıştır. Cesedin Yusufa eid olduğu anlaşıldıktan sonra otop- si yapılmış, işte o vakit esrarengiz cinayet meydana çıkınıştır. Yusufun başında bir yara bulunduğu ve bu yaranın tesirile dimağın kana bo- gularak Yusufun öldüğü, sonra c#- sedinin denize atıldığı veya düştüğü anlaşılmıştır. Akciğerlerde de su bur lunmadığı görülmüştür. Halbuki denizde boğulan bir ada- mın, âkeiğerlerinin su fle dolu olma #1 fennen lâzımdır. Maamafih Yusu- fun, herkesle iyi geçindiği, düşmanı olmadığı anlaşılmıştır. Bu vaziyete göre gece kayıkla yatarken su dök» mek için kalktığı, fakat fazla sar hoşluk yüzünden düşerek başından yaralandığı, dimağı nezfiden öldüğü ve dalgalardan sallanan ceşedinin kayıktan denize düştüğü tahmin olunuyor, Maamafih hadisenin bir ol. nayet olması da muhtemel görüldü. , dünden tahkikata ehemmiyetle de tir. Son aylar zarfında Cenubi Ame- rikada bir çok büyük oteller Fran- sadan otuza yakın usta ahçı getiri mişlerdir. Bu talebler büyük bir memnuni- Li uyandırmıştır. Bir gazete diyor > lala evvel Fransız yemekle- ri, Fransız ahçıları dünyanın her ta- rafında meşhurdu. Harb senelerinde herkes bulduğunu yediğinden ince yemek pişiren usta ahçılara rağbet azaldı. Bu hal harbden sonra da de- vam etti. Ancak on senedenberi ye. niden bir uyanma başladı. Güzel ye- meklere yeniden rağbet edilmesi Fransız ahçıları için büyük bir ça lışma sahası açmıştır. Bundan isti- fade etmek lâzımdır.» Bir gazete de bu münasebetle uzun bir yazı neşrederek diyor ki: «Yeryüzünde her mliletin kendi- ne mahsus bir yemeği vardır. İtak yanlar makarayı çok severler ve ma» kama pişirmekte çok ustadırlar, İs- pnayollar ekmek içi ve hiyar ile 80- ğuk bir çorba yaparlar ve buna ba“ yılırlar, Portekizliler, pirinç ve biberli do- mates dolmasını çok severler. Hemen her yemeğin yanına garnitür diye bundan koyarlar. İngilterede püding miht tatlı gibi- Mardine inşaat Mardinde açılan ana caddeden bir görünüş Mardin (Akşam) — Elektrik san» tralı beş mayıstan itibaren cereyan vermeğe başlamıştır. Tesisat şehrim ortalarına kadar gelmiştir. Nihayet bir ay sonra tamamlanacaktır. Mardinde elektrik yeni bir haya alâkası gittikçe artmaktadır. Bu rağ- bet dolayısile evin salonu her gece dolmaktadır. Fiatler mutcdiidir, Ana caddenin ve kaldırımlarının parke döşenmesi işi devam ediyor. Geçen sene yarıdan fazlası parke dö- genen cadde bu İnşaat mevsiminde kaldırımları da dahil olmak üzere tamamen döşenecektir. Mardinin bugün için en mühim ihtiyacı sudur. Susuzluk yüzünden çekilen müşkilât büyüklür. Yalnış içecek değil, umumi hizmetlerde kul- Janılacak su da yoktur, Zaten mat- lüb şekilde sulanamaması ve ağaçla namayışı bu yüzden değil midir? İnşaatı büyük birpara sarfına mü- tevakkıf olduğu için İşe başlamak gecikmiştir. Bu ihliyaç 1939 senesinde giderilecektir. Vali konağı inşaatı de- vam etmektedir. Bu civarda otuz yar taklı bir hastane inşasına da başlan- mak üzeredir , easeran esans ranasnasnasE EEE rLaaae8 AABK vam ediliyor. Yusuf, bekfrdı, erkek bir kardeşi, üç kız kardeşi, birde ihtiyar anası yardı. O gece kendisine refakat eden Mehmedin, kayıkta kalmıyarak evi- ne gittiği de tesbit edilmiştir, dir. Hele MMA Fransanın Dijon şehrinde yakında büyük bir yemek | yortularında pu sergisi açılacak, sergide bir sene içinde icad edilen yeni yemekler teşhir edilecek dingsiz ev yok gk bidir. Norveçte taze bö reyağ üzerine ân» çüez sürerek yapılan sandviç çok makbuldür, ! i Hollândada «Hollânda o salçams denilen salça her yemeğin üzerine, (balk olsun, sebze olsun) dökülür, Almanyada şukrut denilen lâhan yemeği ve Dampfnudein denilen PA ta gibi tatlı çok meşhurdur. İ İsviçrede salçalı göl balıkları p makbuldür. e. Avusturyada hamurişi tatlılar, torteler, kremalar çok iyi yapılır. Macaristanın gulaşı her e meşhurdur. İçine fazla biber konm gına rağmen lezzetlidir. Balkan memleketlerinde musakkü | lar pek meşhurdur. Türkiyede pilây ve reçeller çok rağbet görür, Fransaya gelince pot au feu deni» Jen hafif sebze kesilmiş koyun eti haşlamasını herkes sever. Her memlekette bu saydığımız ye Tackler çok iyi pişirilir. Fransız ah. çılarının başılca meziyeti bu yemek- © leri hemen ayni mükemmeliyette has gırlamağa muktedir olabilmeleridir. Usta bir Fransız ahçı her türlü meği bilir. Bunun içindir ki Fransız * translântiklerinin yemek listeleri b kitab kadardır. Burada bildiğimiz yemeklerden başka Çin, Japon ye. mekleri de vardır, Hava yolları 938 mali yılı için bir program hazırlandı Ankara 31 (Akşam) — Hava yok ları devlet işletme idaresi yeni maji yıl için geniş bir faaliyet programı hazırlamıştır. Bu programa göre 1938 mali yılı içinde Ankara, İstanbul, İ- mir, Adana sivil hava istasyonlarının noksanları ikmal edilecek, Kanya ve Diyarbakırda yeni hava meydanlar yapılacak ve bu meydanlar modemi tesisatla teçhiz edilecektir. Bu cümleden olarak İzmir, Adana ve Diyarbakırda birer telsiz Istasyonu ve Eskişehirde bir ara telsiz istasyonu yapılacak, Ankara ve Yedikule telsiz- leri uzaktan kumanda kaples'lerile bu istasyonlara bağlanılacaktır. Ayri ca Silifke, Adana ve İzmirde Üç gen- yemetre cihazı da vicude getirilecek” tir, Bu işler için idarenin yeni yıl büt çesine 148 bin lira tahsisat konulmuş- tur. j Bunlardan başka Ankara meydan nın dranj ve pisti için 140 bin, Ada“ na meydanının dranajı için 75 bin ra harcanacak, İzmir meydanı 30 bin lira sarfedilerek ıslah olunacaktır. i Ankara meydanı geceleri de uçuş ve inişe elverişli hale getirilecek ve bu maksadla meydanda vücude getirile- cek tenvir tesisatına 60 bin lira har canacaktır. Gene bu meydanda büyük bir tamir atelyesi kurulacaktır, di Adana, İzmir ve Ankarada yapılar cak emniyet meydanları için de 22 vi ira sarfedilecektir. Dük ve Düşes dö Vindsor Fransanın ma gittiler Paris 31 (A.A) — Dük ve Düşes dö Vindsor, Antibe gitmek Üzere Ver- saydan ayrılmışlardır, Ve istasyonda dostları tarafından uğurlanmışlardır. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi fotograf müsabakamıza ait tafsilât İ i i 10 uncu sahifemizde okuyunuz. ğ