31 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

sahife Sene 20 — No, 7047 — Fiati her yerde 5 kuruş Meclis 57 milyon liralık fevkalâde tahsisatı tasvip ett Dün de dört bütçe ve bazı kanun lâyihaları müzakere ve kabul edildi Ziraat Vekili beyanatta bulundu. Söz alan mebuslardan B. Mehmed Somer yesinin Vakıflar idaresine kimsesiz çocukların hima Ankara 30 (Telefon) — B, M. Mec- Msi bugün Refet Canıtezin başkanlıs ğında toplanarak P. T. Telefon , va | kıflar ve orman umum müdürlükle. | rile hava yolları Devlet işletme ida» resi bütçelerini müzakere ve kabul etmiştir . Posta telgraf ve telefon umum mü- dürlüğü bütçesile bu İdarenin 1939 mali yılı masrafları karşılığı olarak 'GW tahsisat 9,949,102 liradır. İdaren varıdatı da aynı miktarda tahmin olunmuştur. Hava yolları Devlet işletme idaresi için verilen tahsisat 1.522.620 lira- dır. Bu idarenin varidatıda aynı miktar olarak tahmin edilmiştir, Mülhak bütçelerin kabul edildik- ten sonra Adliye (Vekâleti taşki- lât Okadrolarında yapılacak Odeği- şiklik hakkındaki (o kanun ile Dahi- liye Vekâleti kadrolârında Vekületin merkez teşkilât ve vazife- letine aid kanunda bir değişiklik ya- verilen pılmasına. aid lâyihalar müstaceliyet-| le müzakere ve kabul edildi. Yine haklarında müstâceliyet ka rarı verilerek bugünkü taplantıda müzakere edilen Maarif Vekâleti merkez teşkilât ve vazifeleri hakkın daki kanun ile vilâyet hususi idarele- s genebü | İ | Ziraat Vekili Kütahya mebusu B, Falk Kurtoğlu (OB. Mehmed Somer rinden maaş almakta olan ilk tedri- sat müfetdişlerinin umum! müvaze- neye alınmaları hakkındaki kanunu müteakib 57 milyon liralık fevkalâde tahsisat verilmesine, Mili Müdafaa | Vekâletinde zat işleri son tedkik mer- İ cil teşkiline aid kanunların ildnei müzakereleri yapılmış ve kabül edil- miştir, Hatiplerin sözleri 'Evkaf bütçesinin heyeti umumiyesi üzerinde söz alan Eskişehir mebusu B. İstemad Özdamar ekalliyetlere aid SALI 31 Mayıs 1938 terettüp ettiğini söyledi müdürlüğünün bu vakıflar üzerinde- ki kontrolünü artırmasını istemiş ve demiştir ki: — Bir çok dedikodular var. Buh- lar ne dereceye kadar doğrudur bil- miyorum. Her halde erkaf umum müdürlüğü bu müesseseleri ayrı ayrı kontrol ettirmeli ve hattâ kontrol neticesini de güzetelerle ilân etme- Midir, Eğer denildiği gibi bu müesse- selerin bazılarında yolsuzluklar olu- yorsa bunlar cezaya çarptırılmalıdır. Eğer bir şey yoksa bunun da piraşkı- na gece, gündüz çalışanların gayre- tini artırmak bakımından faydası olur, Bundan sonra söz alan B, Hüsnü Kitapçı (Muğla) evkaf bütçesinin mütevazi bir seyirle yükselmesinin ve bilhassa zeytinlikler hasılâtının senede seneye artmasının mucibi memnuniyet olduğunu, ancak zey- tinliklerden elde edilecek varidalın imara muhtaç zeytinliklere tahsisinin daha doğru olacağını söyliyerek: — Evkaf idaresi harabeye yüz tu- tan vakıf malları satarak yerine irad getirecek mallar, akarlar alıyor. Bu usül henüz evkafın elini uzatamadığı zeytinliklere de teşmil edilemez mi? | vakıflardan bahsederek evkaf umum |demiştir. (Devamı on üçüncü sahifede) Elektrik şirketinde yarın teslim işine başlanıyor | Temmuzdan itibaren yeni elektrik idaresi faaliyete geçecek Tramvay ve tünel şirketlerinin satın alınması için yakında müzakereye başlanacak. Havagazı şirketi Belediyeye geçecek İstanbul elektrik şirketinin satın alınması münasebetile devri teslim muamelesi hazırlıklarına obaşlan- miştir. Tesellüm muamelesine 1 ha- $ giran 938 tarihinden itibaren başlar nâcaktır. Munmeleyi elektrik şirke- tinin hesaplarını gözden geçiren Na- fia Vekâleti teftiş heyeti relsi B. Şe- fiğin reisliği altındaki heyet yapa caktır, Şirkete ald tesisatın vaziyeti, uzun g#amandanberi yapılan otedkiklerle tamamen anlaşilmıstır. Bu itibarla tesellüm İşi uzun sürmiyecek, 1 tem- muza kadar bitirilecektir. 1 temmuz. Şi da yeni elektrik idaresi faaliyete ge- çecektir, Şirketin varidat ve masrafları üze rinde yapılan kontrol mahiyetinde- ki tedkikler de bu tarihe kadar bite- cektir, Elektrik idaresi umum mü- dürlüğ kimin tayin edileceği he- nüz belli değildir, Bazı gazeteler ta- rafından yazılan isimler tamamen tahminden ibarettir, Bununla bera- ber umum müdür de 1 temmuza ka» ; dar tayin edilecektir. Memurların ikramiyesi Elektrik şirketinde çalışan memur- lâr tazminat veya ikramiye şeklinde kendilerine para verilmesi için teşeb- büslere devam etmektedirler. Me | murlar bu hususta Nafia Vekâletine İse Elektrik şirketinin merkezi olan Metro hanı ve diğer alâkadar makamlara müra- caatta bulunmuşlardır. İş dairesi (Devami 13 üncü sahifede) Vekiller heyeti toplandı Başvekil bugün Anka- radan şehrimize geliyor Ankara 30 (Telefonla) — Bugün | Meclis içlimaımdan sonra Başvekil B. Celâl Bayarın relsliği altında Ve- killer heyeti toplandı ve muhtelif iş- ler hakkında kararlar alındı. B. Celâl Bayar Vekiller heyeti içti- mandan Sonra ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Başvekil, istasyonda Vekiller, me- buslar, Hariciye Vekâleti umumi kâ- tibi, Vekâletler erkânı ve vali ve be- lediye reisi, mevki kumandanı, em- niyet direktörü tarafından selâmlan- mış ve uğurlanmıştır. B, Celâl Bayarın yarın akşam İs- tanbuldan Ankaraya dönmesi muh- temeldir. Rumen başkumandanı Varsovada Varşova 30 (A.A.) — Rumen Baş- | kumandanı general Jonesco bu sabah Varşovaya gelmiştir. NDilzizsatliezs Büyük işler ve küçük işler — Niçin bu molozlar buradan kal- dirimiyor? Niçin bu inhidama mall duvarlar yıktırılmıyor? — Allah Allah!... Plân yapıldı; şe- hir modernleşecek ya... — Niçin bu kadar toz var? Niçin sokaklar bu halde? — Caddeler asfaltlanacak ya... Büyük işler gene yüpıladursun; bunlar, küçüklerine mâni midir ? FOTO MAGAZIN imzalarla ve bol resimli ay- lk salon ve sanat mecmuasının 108 sahife - 100 resim Haziran nüshası yarın çıkıyor Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Romanya ile Türkiye arasında hava seferleri Hergün Bükreşten kalkan tayyare Adanaya kadar gidecek İleride bu seferlerin Suriye ve Filistine kadar uzatılması düşünülüyor PA İS Prens © Bibesko hava vaziyetini ve seyahatini anlatıyor, Beynelmilel havacılık federasyonu relsi prens Bibesko dün sabah An- karadan avdet etmiştir. Prens Yeşil- köy hava istasyonunda, İstanbul Ha- va kurumu reisi, nan tayyareci Bn. Sabiha Gökçen ve bir çok hava mensubları tarafından karşılanmıştır. Üç talebe lise müdürünü şehrimizde bulu- | | | Prens, hava istasyonunda sabah kahvaltısını ettikten sonra, karşılı yanlarla birlikte tayyare hangarları» na giderek tedkikatta bulunmuştur. Hava merkezi erkânından ve bilhas- sa Bn. Sabiha Gökçenden aldığı iza- hatı büyük'bir alâka ile dinlemşitir. (Devam: 13 üncü sahijede) ölümle tehdit ettiler Ellerinde tabanca ve bıçak bulunan bu talebeler son sınıf tasdiknamesi istiyorlarmış İzmir zabıtası talebeleri arıyor İzmir 30 (Telefonla) — Buca ns- hiyesinde Kültür lisesinde çok mües- sif bir hâdise oldu. Onuncu sınıftan üç talebe tabancalar ve bıçakla lisa müdürünün odasına girerek müdür B, Haydarı ölümle tehdid etmişler dir, Bu çirkin hâdise hakkında elde et- tiğim malümat şudur : (Devamı 13 üncü sahifede) a ra