31 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

31 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

â Çileğin faydası Çilek bir çok hastalıklar için ilâç gibidir Güzel biçimi, rengi, kokusu ve lez- zeti ile çilek daima meyvalar arâ- sında müstesna bir mevki işgal etmiş- tir. Meyvaların en kibarı olarak tani- nan çilek kırk bin derde deva bir Uâç- tır. İçerisinde bulunan asit sitrik ve asit salisilik mafsal ağrılarına, gut hastalığına karşı çok faydalıdır. Çilekteki şeker bevüloz cinsinden olduğu için şeker hastalarına da do- kunmaz. ş Çilekte en mebzul olan kalevi mad- delerdir. Bir kilo çilek dokuz gran bikarbonat dö sutun tesirini gösterir. Bunun için meşhur doktor Gübber safra ve idrar yollarında kum hasta- lığına, mesane hastalıklarına, karaci- ğer rahatsızlıklarına günde üç yüzden beş yüz grama kadar çilek yemeği tav- siye etmiştir, Doktorun tavsiyesini ye- rine getiren hayli hastalar vardır. Bunlardan başka çilek cilt için de çok tesirli bir ilâçtır. Ezilen pomat halinde çilek yüze sürülür ve bir kaç saat birakılırsa çiller zall olur, yüz pembe beyaz olur. İmparator Neronun karısı Pappe ve güzellikleri şöhret bulan madam Taj- en ile Ninon de Lenelos kilolarla çi- leği ezdirir içerisine girerek banyo ederlermiş. Bu sayede ciltleri atlas gi- bi yumuşak ve düzgün olur, rengi açi- ır berraklaşırmış. Çilek mevsimi geçtikten sonra gü- zel kokusunu reçel olarak kışın tek- rar bulmak büyük bir keyiftir, Ağda- Yı şurubu içinde tane tane ve diri di- ri duran çilek reçelini en iyi şu su- retle hazırlamak mümkündür; Satım alınan çileklerin taze olması- na dikkat etmeli, Taze meyvadan ya- pılan Teçel fazla dayanır ve daha gü- gel olur. Bayat meyva reçeli ezilir ve ne kadar iyi kaynatılsa bozulmak ek- şimek ihtimali vardır. Satın alınan çileklerin irilerini ayır- mah, Bir makasla saplarını ve küçük yesil yapraklarını kesmeli sonra tart- mali. Bir kilo çilek için fki kilo şeker almalı, Derin bir kap içerisine bir ki- lo şekeri koymalı, üzerine ayıklanmış çilekleri yerleştirmeli, düz silme ola- rak bir çorba kaşığı (creme de tartre) krem tartarı her tarafına serpmeli, diğer kilo şekerle üzerini örtmeli, Gece yapılan bu hazırlık sabaha kadar böylece kalmalı, Sabah ateşe koyup kaynatmalı, Kıvama gelince &teşten indirmelidir. Nakleden: (Vâö-Nü) Alıf bey, kendisine uzun uzun iza- hat verdi: Böyle emin, namuslu bir gence ne kadar ihtiyacı olduğunu an- Jattı. — Bak, ben hastayım... Doktorlar fazla çalışmamı menediyorlar. Mut- Jak bana bir yardımcı lâzım!.. Senin | ne kadar muktedir ve kiymetli bir genç olduğunu öğrendim... Bana bir evlâd gibi yardım eti, Celâl, gözleri yerinden fırlıyacak gibi, muhatabına bakıyordu. Bu zen- gin ve meşhur mühendis acaba deli mi oluyordu? Kendisi gibi genç ve tec- rübesiz bir adama böyle bir teklifte bulunuyordu! Kekeledi: — Aman, beyefendi! Ben böyle mü- him bir mevkl nasıl işgal edebilirim?.. Bana bu iltifatta bulunmatızdan do- Jayı size cidden minnettarım? Fakat Yâyıkile başaramam diye korkarım! — Yavrum! Ben sana bu sözleri söyelemeden evvel uzun uzadıya dü- şündüm. Bizim gibi tüccarlar hissiya- ta kapılan insanlar değillerdir, Senin değerini ben ölçtüm, anladım, Bilâkis MAZİNİN YÜKÜ ALTINDA... Aşk ve macera romanı Bu yaz cepli elbise, manto tayör modası çok taammüm etmiştir. Bun- ların göze hoş görünmesi için değişik şekillerde olmasına dikkat ediliyor. Bir kaç model dercediyoruz: 1 — Mavi kumaştan spor biçimi manto, Ayni kumaşın Jâcivert ren- ginden yapılan ceplerin bir köşesi DURA ”(<Sm edi manto gene cep üzerine devriliyor. Düğme- ler lâciverttir. 2 — Emprime bir elbise üzerine çi- çeklerin renginde Ipekliden, çiçek şek- linde iki cep yapılmıştır. 3 — Omuzdan eteğin aşağısına ka- dar inen pliler beyaz kordone ile iki yandan dikilmiş ve bluz ile etekte cep yeri yapılmıştır. tayor 4 — Elbisenin kemerinin uçlarına Cep yapılmıştır. 5 — Kolsuz bolero, Önünde hilâl şek- linde iki cebi var. 6 — Çizgili kumaştan manto, Cep- leri dört parçadan yapılmıştır. "1 — Açık renk fanileden tayör. En- li reverinde birer cep vardır. Mayonezler Yazın en fazla sevilen soğuk ye- meklerdir. Bilhassa soğuk etlerle, ta- vukla, balıkla, katı yumurta ve sala- talarla yenilen mayonez en başta ge- lir. Bu yemeklerin her biri ile ayrı renkte ve lezzette mayonez hazırla- mak kabildir. Mayonez yapmak için bir taze yu- murtanın yalnız sarısı üzerine bir tat- 4 kaşığı kaynar sirke, tuz ve biber at- tıktan sonra hep ayni tarafa ezmeli. Ezmekte devam ederek damla dam- la zeytinyağını ilâve etmeli, Bir yu- murtaya bir çay fincanı zeytinyağı kü- fidir, Nihayet bir az daha sirke veya limon suyu ilâve ederek arzu edilen ekşilik elde edilir. Tefrika No. 25 bunu kabul etmekle beni büyük bir yükten kurtarmış olacaksın! .. — Aman ,beyelendi, ben gemi işin- den anlarım; fakat ticaretten anla- mam. — Kimse annesinin karından tüc- car doğmamış... O cihet kolay: Öğre- nirsin.. Gerçi anlıyorum, tertddüd ediyorsun; bu teklifim pek âni oldu... Düşün taşın, bana yarın cevab ver! Bu suretle mecburen bir gün daha fazla yanımızda kalmış olursun! Kı- zım da bu işten pek memnun olacak- tar. — Nazan hanım bana böyle bir tek- | Wifte bulunacağınız biliyor mu efen- dim? — Biliyor... Ben ona her projemi söylerim. Bu fikrimder dolayı pek memnun oldu... Sizin bize daha ya: kım olmak ihtimaliniz onu eldden se- vindirdi, Sonra, tatlı tatlı gülümseyerek ilâ- ve etti: — Fakat belki bu yakınlığı siz arzu etmezsiniz... Celâlin yanakları maheubiyetten Bu mayoneze bir katı yumurtanın yalnız sarısı ile yarım kahve kaşığı safran ilâve edilirse soğuk etler ve patates salatası ile yenilecek altın rengi mayonez olur. Ayni mayoneze bir kaşık taze doma- tes ezmesi karıştırılırsa penbe renkte ve katı yumurta ile pek iyi yenilen bir mayonez vücude gelir, Küçük parçalari kesilmiş siyah seytinler! mayoneze karıştırılırsa s0- guk tavuk, ve salatalara yenilen si- yah benekli bir mayonez yapılır, Hıyar turşusu ve yeşil zeytin par- çaları karıştırılan maâyonez haşlama balıkla pek iyi yenilir. kıpkırmızı olmuştu. — Vallahi beyefendi... - diye bir şey- ler mırıldandı. , Fakat Atıf, yerinden kalktı. Deli- kanlının omuzunu okşiyarak: — Haydi!.. Bugünlük işlere dair konuşmamız kâfi... Hava güzel... Bir otomobil gezintisi yapalım Yarın ce- vabınızı verirsiniz... Nazan'ı da fazla bekletmiyelim. ... O gün genç kız, akşama kadar ken- di kendine üzüldü: Babasının teklifi- ni Celâl acaba niçin derhal ve mem- nuniyetle kabul etmemişti? Şayed onların delikanlıyı sevdikleri | gibi, o da kendilerine karşı muhabbet duysaydı, şüphesiz böyle tereddüd et- miyecekti!... Ne de iyi olacaktı!.. Bir | tarafında babacığı, bir tarafında Ce- 1J1.. İkisinin arasında ne mesud gün- ler geçecekti!.. Çünkü teklifi kabul ettiği andan itibaren genç erkek âde- ta evin çocuğu sayılacaktı. Tıpkı kar- | deş gibi!.. Hattâ kardeşten de biraz daha ileri... N Bu bayal, Nazan'ın yanaklarını pembeleştirdi. Kardeşten kuvvetli his?,. Ne olabi- Mirdi?.. '... Bir aralık iki genç yalnız kaldılar. Celâl Nazan'a yaklaşarak: — Size bir şey soracağıml - dedi - Sıkan ayakkabıyı kolay genişletmek usulü Yazın ayaklar biraz şişer. Ayakka- bılar rahatsiz eder, sıkar, Buna mâni olmak için kâğıttan bir yumak yap- malı ve suya batırdıktan sonra iki el arasında sıkmalı, Kâğıttan yumak rutubetli olma- hıdır. Bu yumağı sıkan ayakkabı içeri- sine yerleştirmeli, Bir saat kaldıktan sonra yumağı çıkarmalı, ayakkabıla- rının genişlediği, ayakların rahat et- tüği hayretle görülür, Sofra örtüsündeki sirke veya şarap lekeleri Sofra örtüsüne dökülen sirke yahut kırmizi şarap lekesini çıkartmak için lekeyi kaynar süt içerisine batırma- Mi. Leke derhal çıkar. Tlk su İle çalka- malı asmalı, daha tamamile kuruma» dan ütülemeli, Fikrinizi almak istiyoru — Benim fikrimi mi?.. Memnuni- ze dair ne fikrim olabilir? Tecrübesiz bir kızım. — Hayır, hayır!.. Siz çok akıllısınız! Babanızın bana teklifini biliyorsunuz, değil mi? — Evet. — Bu, benim için harikulâde bir nimettir... Fakat bir türlü karar vere- miyorum... Sizinle günlerdenberi açık ve samimi konuştuğum İçin beni ar- tuk iyi öğrendiğinize kaniim... Ben bu işi yapabilir miyim?., Genç Kız, bütün ciddiyetile cevab verdi: — Biç tereddüd etmeyin!.. Yaparsı- Bahriyeli ısrar etti: — İyi düşünün... Kendinizi pederi- nizin yerine koyun... Böyle bir vazi- yette benim yardımını ister miydiniz? — Muhakkak! Bu cevab o kadar kati, o kadar te- reddüdsüzdü ki, delikanlının içi bü- yük bir sevinçle kabardı. Demek bu güzel, bü zarif kiz onu takdir ediyor- du. Sesi heyecanla titreyerek: — 'Teşekkür ederim Nazan hanım! Demek bana bu kadar emniyetiniz var!.. il li Moda haberleri Beyaz, mavi, pembe, yeşil man- toları siyah yahut beyaz elbiseler- le giymek modadır. 4 İki renk muslinden, kadife- den, veya ipeklider yapılmış geniş ve uzun kemerler rağbettedir. Ke- merle eş eşarp kullanılmaktadır. * Renkli billirdan çiçeklerle ya- pılan kolye ve bilezikler çok kulla- nılacaktır. X Fular, ve süraktan elbiseler odadır. A İnce nünsuk veya organdi- den yapılan jile ve yakalar el işi Ze işlenmiştir. X Kenarlı küçük şapkalarla çe- ne ditinden geçerek arkada şap- ka üzerinde bağlanan vualetler kullanılmaktadır, 25-30 sene evvel bu şekilde vitalet kullanılırdı. 4 Renkli tireden örülen bluz- Jar çok giyiliyor. Plajlarda dudak kırmızı te el ve ayak tırnaklarının cildsı ayn renkte ölmalıdır. | MUŞKULLERE CEVAP | Bayat yağlar nasl temizlenir? Emlâk caddesi Güney ap. No. ö: Bo- gulmuş yağları temizlemenin usulünü s0- ruyorsunuz. Yağlardan hangi yağ oldu- Bunu yazmadığınız için her iki yağın da temizlenmesini tarif ediyoruz: Zeytinyağı: Bayatlıktan boyulan ve fe- ma kokan zeytinyağları temizlemek için beher liire zeytinyağı için 120 gram kö- mür almalı, Bu kömürü hafifçe döğmeli ve yağa karışlırmalı Bir kaç saat böylece bırakmalı, Yalnız arasıra şişeyi çalkalamalı. Sonra filtre etmek için bir huni İçine temiz pamuk koyarak yağı süzmeli, Tereyağı: Eğer tereyağında bayat ko- kusu varsa ve rengi de sararmış ise iki bardak su içine iki çorba kaşığı bikarbo- nat dö sud karıştırıp ezmeli. Bu su için- de tereyağını iki buçuk sant birakmalı Sonra çeşine ultında temiz su ile yıka yınca teteyağı taze gibi olur. Tavada yanan yağlar: Tava içini lanılan yağlar iş bittikten sonra si; nır ve dibi tortulu kalır. Bu yağı (sa- deyağ olsun, zeytinyağ olsun) temzilemek için yağı temiz su İle bir tencerede fikir fıkır kaynatmalı. Ateşten indirip soğu- mağa bırakmalı. Tortusu dibine iner, te- mizlenmiş yağ suyun üzerinde kalır, Ke- gıkla toplamalı ve temiz olarak sekla- malı, Gözlerin parlak ve canlı olması için Gözlerin parlak ve canlı olması için içerlerine birer damla limon veya por- takal suyu damlatmak kâfidir. — Sonsuz ve kati bir emniyet! — O hâlde bu işi memnuniyetle de- rühde edeceğim... Böylelikle ailenize yakın olmaklan nasıl memnuniyet duyacağını tasavvur edebilirsiniz, Ya ben — Siz de mi? — Tabii... Kabul etmiyeceksiniz di- ye öyle korkuyordum ki... Nasıl size alıştım... Daima görmek istiyorum... Bu basil ve samimi sözler genci altüst etti. Biran başını kaldırdı. Mu- hatabına baktı, Nazan gözlerini iğme- di; fakat bütün halinden halecan ve mahcubiyeti anlaşılıyordu. Celâl, kızın bakışlarındaki ifadeyi okuyarak, üdeta sarhoş gibi: — Nazan hanim... Benimle alay et- miyor musunuz? İnanayım mı?. Yoksa bu kadar iltifatınız sırf arka- daşlık mı? Genç kız, biraz süküt ettikten son- Ta: — Hayır, Celâl... Aldanmıyorsu- nuz... Size bu sözleri söylemeğe hiç hazırlanmamıştım... Bir genç kiz ağ- xına yakışmıyacak bu kelimeleri çiğ- nemeden söylüyorum... Zira biliyo. rum: Hiç bir zamân siz'bana açılmağa cesaret edemiyecektiniz... — Hakkıniz var... Hattâ şimdi bile bu büyük saadete kapılmak istemiyo. rum... Aramızda O kadar fark vâr ki... (Arkası var) ,