31 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

31 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

aftanın vakaları 31 ALAyIS1938 Dük ve Düşes Vindsor Versaydan Fransanın cenubunda Kan şehrine gitmiş- Milletler Cemiyeti yeni binasında uzun koridorlardan biri Ağaçtan şeker, domates kabuğundan kauçuk! Almanya ve italyada çok büyük iki fabrika kuruluyor Odundan ikinci derecede muhtelif diğer birçok yiyecek ve sınai maddeler istihsal edilecek Almanyanın bir ? yeceğini ve san maddeleri me dahilinden temin edebilmek için hazırladığı dört senelik plânın iki yeni i sana- yi doğurmaktadır. Bunlardan biri de ağaçtan şeker çıkarmaktır. Bu plânı tahakkuk ettirmek üzere | cenubi Almanya Ağaç Şekeri Anonim | Şirketi namı altında kurulan müesse- se Regensburg şehrinin varoşlarından birinde b k bir fabrika kurmuştur. Ağaçtan şeker çıkarmak için bütün | dünyada ilk kurulan fabrika bu mu- azzam müessesedir. Şeker doğrudan doğruya ağacın kütüğünden değil belki marangoz fabrikalarından çıkan talaş ve rendelerden istihsal edilmek- | tedir. Ağaçtan şeker istihsalini ilk düşü- nen mütefennin profesör Bergins'dir, Bu zat daha evvel kömürü mayi ha line getirerek petrol gibi kullanmak için pratik usuller bularak büyük şöh- ret kazanmıştı. Cenubi Almanyada kurulan ağap- tan şeker fabrikasının eşleri bu memr- | leketin diğer taraflarında da tesis edi- lecektir. Bu fabrikada 150,000 metre mikâbı ağaç sarfedecektir. Marangoz fabrikalarındaki talaş ve Tendelerden başka kereste çıkarılmak» ta olan ormanlarda kesilen ağaçların destereden kalan en küçük kırıntısı bile kaybedilmeksizin toplanacak ve fabrikaya gönderilecektir. di Fabrika yalnız eğeç kırıntıların- || dan şeker istihsal etmekle kalmıya- caktır. Almanyanın hariçten celbet- tiği ve pek çok döviz sarfettiği albt- minli maddeleri ve meselâ yumurta gkıni da bu fabrika temin edecektir. 150,000 metre mikâbı ağaçtan 20,000 ton ham madde istihsal edilecektir, Bu tahammür ettirilerek 10,000 ton ma- ya istihsal edilecektir, Bundan 5,000 ton halis yumurta akı elde edilmiş ola» caktır. Ağaçtan ikinci derecede muh- telif yiyecek ve sinai maddeler istih- sal edilecektir. Bu kadar muhtelif ve muazzam İs- tihsalât için gayet geniş saha icap ediyor, Bunun için Regensburg fab- rikası bütün Bayyeranın en geniş ve büyük sanayi müessesesi bulunuyor. Fabrika binasının işgal ettiği hacım 180,000 metre mikâbı tutuyor. Fab- rikanın biri de küliyetli ağaç getiril- mesine ve İstihsalâtını sür'atle nakle müsaid bir noktada intihap edilmiştir. Fabrika hem Almanya otomobil! cad- desi, hem de demiryolu ve nehir yolu üzerinde bulunuyor. Taze suyuda mebzuldür, Tuna nehrine doğrudan doğruya merbut bulunduğundan bu büyük su yolu ile orman mahsulâtını celbedebilecektir. Avusturyanın zengin ormanları bu fabrikaya çok mal verecektir, Kimyevi mevad fabrikalarının tesi- si esasen güçtür. Bu yeni fabrikanın tesisi daha güç olmuştur. Çünkü şim- diye kadar nümune tutulacak bir ör- noksanları ta maktadır. da Almanya» ri vücüde getirilmiştir. Burada 4; tan şeker istihse yalı talebeye gös manda yeni yehi usuller tedkikler yapılacaktı Fabrika 1939 ser man verecektir. Fabı gün dir. kauçuk çıkarmak için muazzam tesi- sat vücude getirmektedir. Yirmi mil yon kilo domatesten 20,000 kilo sun'! kauçuk istihsal edilecektir. — F, Samsun Halkevinin köy gezileri Köycüler komteisi Çobanlı köyünde çocuklar ve köy kadınlarile bir arada Samsun (Akşam) — Halkevi köy- cüler komitesi, köy gezileri için zen- gin bir program hazırlamıştır. Bu programa göre her hafta köycüler koluna mensub kalabalık bir heyet köyleri gezerek müsahabeler yapmak- tadır. Bu arada doktorlar köylü hastaları muayene ederek ilâçları ve- rilmekte, fakir köylülere yiyecek ve giyecek dağıtılmaktadır, Köylüler arasında sporun taam- mümü için komite her hafta köyler- de güreşler, koşular tertib etmekte ve birincilik kazananlara mükâfat- lar vermektedir. Kendisinden! beklenilen vazifeyi hakkile yapan köycülef komitesi önü- müzdeki hafta için Dağköyüne ge niş bir gezi hazırlamıştır. Samsun Halkevinin diğer kolları da kendilerinden beklenen faaliyeti fazlasile göstermektedirler. Bilhassa gösterit kolu çalışmaktadır. a Bandonun bütün amlanmış ve iştirak ettiği mer re toplantılarda büyük mu- vaffakiyet göstermeğe başlamıştır. Yukarıki ki) da gösteriyor,