1 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İngilterede Türkiyeye, bilhassa Ulu Önderimize karşı büyük hayranlık var (Baş tarafı birinci sahifede) cek ve alta milyonluk kısım da bu ta- rihten sonra 1961 senesine kadar her sene muntazam taksitlerle ödenecek- tir. «İngilizler ne yaptılarsa hep seve seve ve istiyerek yaptılar» B. Muammer Eriş dün gazetecilere de beyanatta bulunarak demiştir ki: — Londrada yaptığımız müzâke- relerin neticesini gazeleler uzun uzâ- dıya yazdıklarından bu hususta söy- lenecek yeni bir şey yoktur. Bildiği- niz veçhile, Londradaki müzakereler bize 16 milyon ingiliz liralık bir kre- di açılmasile neticelendi. Bunun altı milyonu askeri ihtiyaçlara, 10 mil- yonu da sınai tesisata tahsis edile- | Hatayda asayişsizlik (Baş tarafı birinci sahifede) Usbeciler o intikamlarını * muhtelif | hallerde aynı zamanda jandarma gözü önünde beş Türkü silâhla yara- lamak Su Imışlardır. Dörtayak muntakası derhal kıtaat tarafından işgal edilmiş ve Eti Türkleri süngü himayesinde sandık başına gönderil- mesine başlanmıştır. Çarşı tamamen kapalıdır. yhaniye civarındaki Türk köy- lerine Arap akınları devam etmekte- | dir. Yağma edilen mahsul, mal ve hayvan değeri mühim bir yekün tu- | tuyor. Kadınlara tecavüzle vukubul- muştur. Antakya 31 (A.A.) — Bir müddet- tenberi Usbecilerin büyük bir tedhiş faaliyeti gösterdikleri Dörtayakta as- keri kıtaat intizamı temin etmiştir. Dünkü hâdiselere sebep olan Usbeci- lerden dördü tevkif edilmiştir. Amik- ta faaliyet gösteren tedhişçilerden ma hut Hasan Cabbarenin âdamı ve hü- kümet memurlarından Yusuf Garipe kumandan Kole tarafından tevkif et- tirilmiştir. Bu tedbirlere rağmen bu sabah Hükümet caddesinde kahvele- re buz tevzi eden bir Türk Usbeciler tarafından dövüldükten sonra başın- dan bıçakla yaralanmış ve kendisini müdafaaya koşmak istiyen Türklere de milisler mani olmuş; tam bu sırada Türklerin bulunduğu tarafta bir odun darbesile bir Eti Türk te ölmüş- tür, Reyhaniyede âsayişin temin olun- duğu teyid olunmakta ise de Antakya ve civarı bürolarındaki Türk mümes- silleri, âsayiş tamamen temin edilme- diği için bürolara gitmek cesaretini bulamamışlardır. Amik ovasındaki 'Türk köylerinde âsayişsizliğin ve yağ- manın devam ettiği haber veriliyor. Evvelce bildirdiğim beş köyden baş- ka üç köy daha basılmıştır. Ovadaki çifliklerin Antakyada bulunan sahip- leri ve civar Türk köylerine kaçan Türkler henüz köylerine dönemiyor- lar. işin teminine kadar lesinin her tarafta beş gün tehirini komisyona teklif ve ko- misyon bu teklifi kabul etmiştir. Dün Türk mahallesinde Usbeciler tarafından atılan bir bomba bir ka- dının ağır surette yaralanmasına se- | bep olmuştur. Şarki Ayrancı köyünde bir kaç gün evvel iki Arabın ölmesi. ne sebeb olan cinayetin mahalli hü- kümet tarafından tertib ve hakkında tevkif müzekkeresi kesilmiş olduğu halde tevkif edilmiyen maruf Haydar Mico tarafından infaz edildiği ısrar- la söylenmektedir. Buna Tağmen Reyhaniyede bu yüzden tevkif edilen ve ağır muamelelere mâruz kaldıkla- rı haber verilen Türklerin mevkufi- yeti devam etmektedir, Dün Düzeyir köyünde bir Türk ye annesi ted iler tarafından boğaz- lanmıştır. Süveydiye Usbeci ve Erme- ni çeteleri dün de sokaklarda silâh- Hükümet ast larile dolaşmışlar ve bürolardaki Türk mümessillerini dahi tehdide cesaret etmişlerdir. Vadli Cerap bürosunda- ki Türk mümessilleri büroyu terke İngilterede temas ettiğimiz her muhitten son derece güzel intibalariş aynldık, Her yerde çok iyi karşılan- dık, mali mahfillerde olsun, siyasi mahfillerde olsun, İngilizler arasında Türkiyeye, bilhassa Büyük Önderi- miz Atatürke karşı beslenen büyük bir hayranlık bulduk. Bu sempatinin.. tesirlerini, giriştiğimiz müzakerelerin seyrinde görmek bizim için bir zevk ve gurur vesilesi oldu. İngilizler, ne yaptılarsa hep seve seve ve istiyerek yaptılar. Büyük elçi- miz B. Fethi Okyardan, Londra mü- zakerelerinde büyük yardımlar gör- dük. Bütün İngiliz mahfillerinde kendisine pek mükemmel bir mevki yapmış olan B. Fethi Okyar, müza- kerelerin muvaffakiyetle oneticelen- mesi için büyük bir gayret ve faaliyet sarfetti, imzalanan üç mukavele (Baş tarafı 1 inci sahifede) İkinci mukavele 1936 da akdolunan | İngiliz . Türk ticaret ve klering mu- kavelesine bir zamime olup klering | vaziyetini wlah maksadile iki mem- leket arasındaki ticareti tanzim. için | yeni tertibatı ihtiva etmektedi. Bu mukavele ile yeni bakayanın toplanmasına olacaktır. Mevcud bakaya: miyetli surette azaltılması iç köm konulmuştur. ncü mukavele ie Türkiye, İn- gütereye harp gemileri ve diğer harp malzemesini kredi esası üzerine sipa- riş edecektir. İngütere Başvekili harp levazımı ile alâkadar krediler için mevcud ih- racala teminat kanunu ile kefalette bulunmağa imkân olmadığından, bu Rusus halkında bir mukavelenin ak- dine Tüzum has olduğunu ve bu mu- kavelenin parlâmentonun tasvibine | talikan #mzaladığını izah etmiştir. Buna aid teşri teklif ük münasip firsatta parlâmentoya verilecektir. | Ingiliz gazeteleri- nin makaleleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) iki taraflı olarak artmış ise de gene 1,600,000 İngiliz lirası gibi pek mühim olmıyan bir miktarı geçememiştir Hal- buki bu miktar on sene evveline naza- ran ancak yüzde elliyi teşkil ediyor. Yeni anlaşma ile Türkiye gelecek iki buçuk sene zarfında demiryolu levazı- mi ve makine olarak 10,000,000 İngiliz liralık sipariş verecektir. Demek oluyor ki İngilterenin ihracatı senede 4000000 İngiliz lirası artacaktır. Son vaziyete göre bu tezayüd İngiliz ihracata için tebarüz ettirmeğe lüzum görülmiye- cek derecede mühim istifade temin edecektir. Kemal Atatürkün alicenabane reji- mi, sultanlar zamanında çoktanberi in. kiraz ve infisaha yüz tutmuş Türkiye- yi tanınmıyacak şekilde değiştirmiştir. | Türkiye mükemmel hükümet maka- | hizmasını haiz tam modern bir devlet | oluyor. Türkiyede milli şuur iyice inkişaf bulmuştur. Bir taraftan iktisadi mena- biini idareye çalışırken diğer taraflan mili müdafaasını takviyeye gayret ediyor. Bu maksatla İngiltereye harp gemisi ve diğer harp malzemesi olarak 6,000,090 İngiliz liralık sipariş verecektir. İngil- tere hükümetinin ihracat kredilerine ehem- de ah- teminat dairesi bu siparişlere yardım edecektir. Bu adım, son senelerde kâfi derece- de tezahür etmiş olan İngiltere ile Tür. kiye arasındaki münemmel siyasi mü- nasebatı bir kat daha kuvvetlendire- cektir. EYE EEE EEE EEE EKE EEE EEE EEAYEŞ mecbur kalmışlardır. Türkler delege Garonun suaresine gitmediler Antakya 30 (A-A.)— Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor; Cumartesi akşamı delege Garo ta- rafından verilen suareys davet edilen hiçbir Türk daveti kabul etmemiştir. Milletler Cemiyeti komisyonu tarafın» dan bu akşam verilecek olan dineye 86 iştirak edilmiyeceğini öğrendim. 1 — Gazetemizin bir tefrikast, 4 — Karadenizde bir iskele - Sonuna R koyun mevcud olsun. 3 — Tokat - Şimendifer katarı. 4 — Zaman - Hareketsiz. 8 — Muniki âleti - Bir erkek lam 8 — Çayırın kurusu - Beraber. 7 — Tanrı - Mefküre, 8 — Sertlik. 9 — Tersi bal yapar - İnsanların yap- | madığı tatlı - Nota, 10 — Aşılanmış bir meyva, Yukardan aşağı: 1 — Istanbulun bir semti 2 — Maziden kalma âdet - 100 kuruş. 3 — Rütubet - Yol arkadaşı. 4 — En boy - Lözret. 5 — İhtiyar (argo) - Boşuna, 5 — Bir emir - Tekmil, 7 — Filistinde bir göl - Nota 8 — Avrupadaki Türk erazisi, - Her şeyo hayat veren, a Geçen bulmacamızın balli; Soldan sağa: i — Yoku 2 — Akis, Çanak,3 — At, Saya, 7 — Ac 9 — Habeş, Şin:i, 10 Yukarıdan aşağı: 1 — Yalova, Ak — Okul, Talaz,3 — Kitar, Caba, 4 —Us, Seyek, 5 — Masal, 8 — Uç, Niyet, T Çap, La, Aşı, 8 — Oniki, İrin, 9 — Kalın, Sima, 10 — Uzak, Pınar. Uzak, Pınar. Ev, apartıman, köşk, sayfiye kiralama mevsiminde AKŞAM'ın KÜÇÜK İLÂNLARI kiracılar ve bina sahipleri için En emin, en süratli ve en ucuz vasıtadır. 3 defası 100 kuruş 3 ayda bir tekrar edilen Daimi Fotoğraf müsabakamızın 3 üc neticesi 1 Temmuz 1938 de ilân edilecektir Yeni şekilde daha zengin ve bol hediyeler vardır Yalnız amatörler için yapılan fotograf müsabakası üç ayda bir defa tekrar edilecektir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir senede dört müsabaka yapılacak demektir; 1 — 1 Kânunusani 2 —iINisan 3 — 1 Temmuz 4 —1 Teşrinlevvek Yeni şekle göre her müsabakada: (200) eser arasından (50) esere Hediye verilecektir. Verilecek he- diyelerin mikdarı da şöyledir: 1 inci gelen eser sahibine 20 lira 2 nelye 10 lira 3 kişiye Ser lira 5 kişiye Ser lira 15 kişiye 2 şer liralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye ler lira, (E her seçimde, aranan ©v- safı haiz 200 den fazla resim top- lanmış ise fazlası ertesi müsaba- kaya iştirâik hakkını muhafaza eder.) Bu yeni müsabaka ve hediye şekli fotograf meraklısı karileri- miz için iki noktadan faydalı ola- caktır: Hem iyi eser hazırlamak için vakit bulacaklar, hem de eserlerinin değerine göre hediye kazanmış olacaklardır. Yeni şekle göre 2 ci müsabaka neticesi: 1 Temmuz 1938 tarihin- de ilân edilerek hediye kazanan (50) eser sahi- binin isimleri neşredile- cektir. Müsabakaya iştirâk etmek için karilerimizir şu noktalara dik- kat etmelerini rica ederiz: 1 — Gönderilecek fotograflar (6X9) dan küçük, (13x18) den büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah olarak basılmalıdır. 3 — Eser sahibinin isim ve ad- resi behemehal fotografın arka- sına yazılmalıdır. 4 — Bu şartlara uygun olmi- yan eserler muvaffak dahi olsa- lar müsabakaya giremezler. 5 — Müsabakaya iştirak etmek istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler, 6 — Evveice müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrar kabul edilmez, Dikkat: Müsabakaya gönderilecek resimlerin negatif film veya camlarını Stina Ye saklayınız. -Çünkü hediye kazan- dığmız takdirde hediyenizi alırken ka- sanan resmin sizin eseriniz olduğu- nu İsbat etmek için negatifini göş- termek lâzımdir. Aksi takdirde hedi- ye verilmez. Eserlerinizi ber zamanki gibi gene Şu adrese gönderiniz; (Akşam gazetesi dalmi fotagraf müsabakası memurluğuna) Taşra karilerimiz de aradaki geniş fasılalardan istifa- de ederek bu müsabakalara iştirak edebilirler, Haziranın 30 cu günü akşamına kâdar gelen resimler #eçime girebilir. ondan sonra gelenler (1 teşrinievvel) e kalacaktır, i BE Oya! bugün EEE KT el EKİ m PE To İLEN Te ETT EVET haziran Tİ Lİ paran birden 1000lira artabilir.