3 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ŞAM eş ŞAN KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defas 125 Akşam ilân servisi, telelon 20681 Sene 20 — No, 7050 — Flati her yerde 5 kuruş Başvekil Hatay işinde çok yakında iyi bir neticeye varılacağını söyledi B.Bonne gerginliğin süratle izalesini Suriye fevkalâde komiserine emretti Delege Garo baş konsolosumuzu ziyaret ederek intihabatın tam bir serbesti içinde yapılacağını bildirdi Halk partisi mümessillerinden B. Abdürrahman tam selâhiyetle Sancak hükümetinin dahiliye müdürlüğüne tayin edilecek - Hükümet bir beyanname neşrederek halkı vahşi mücadeleden vazgeçir meğe davet edecek - Dışardan getirilen ermeni ve beviler Hataydan çıkarılacak - İntihabata iştirak ettirilmiyen 1500 Türk reylerini kullanacaklar Telefon: 20565 ((Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Başvekil dün akşam Ankarayahareketetti Atatürk, B. Celâl Bayarı ve dün Ankaradan buyurdular .. |.“ gelen Hariciye Vekilini kabul Başvekil B. Celâl Bayar dün öğle üzeri Dolmabahçe sarayına gitmiş ve Atatürke mülâki olmuştur. Başvekil, refakatinde, dün saat 11,30 da Toros ekspreslils Ankaradan gelen Harici- ye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras oldu- ğu halde saat üç buçukta saraydan ayrılarak Perapalas oteline gelmiştir. Akşama kadar otelde istirahat eden B. Celâl Bayar dün akşamki ekprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya hareket etmiştir. Başvekil, refakatinde Hariciye Veki- 1 B. Tevfik Rüştü Aras ve İngiliz bü- Antakya 1 (AA) — Anadolu ajan- sının husdsi muhabiri bildiriyor: Delege Garo, Ankaradaki Fransız ataşemiliteri albay Dökurson ve B6e- ruttaki istihbarat şefi kumandan Bo- no ile birlikte, bugün saat 15 te baş konsolosu ziyaret etti. Bir buçuk sa- at kadar süren görüşme esnasında, Hatayda ve bilhassa intihap anların- da asayişin süratle temini, kaybolan itimadın tekrar tesisi ve sonra da beş gün müddetle durdurulan intihaba- tın tâm bir serbestlik içinde yapılma» 81 için alınacak kati tedbirler delege tarafından baş konsolose. bildirilmiş- tir. Edindiğim malümata göre, Halk partisinin mümessillerinden doktor Abdürrahman - Melek tam selâhiyeti haiz olarak Sancak hükümetinin da- hiliye müdürlüğüne tayin edilerek polis ve jandarma eline verilecek ve idare makanizmasında ve bilhassa jandarma ve poliste esaslı değişiklik- ler yapılacak ve tazyik ve tedhiş ve diğer malüm sebeplerden dolayı in. tihabata iştirik edemiyen 1500 ka- dar 'Türk yeniden açılacak bürolarda kaydolunacaklardır. Bundan başka Başvekilin beyanatı Başvekil B. Celâl Bayar dün Ankaraya hareketinden evvel bir muharririmizin Hatay hakkındaki sualine ce- vap vererek demiştir ki: — Hatay meselesinde, çok yakında iyi bir neticeye va- rılacağını kuvvetle ümid ediyorum. Hariciye Vekilimizin eli çok uğurludur, hangi meseleyi ele alırsa memleket için hayırlı bir şekilde neticelendirir. Bu sırada B. Celâl Bayarın yanında bulunan Harici- ye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Başvekilin bü iltifatın- dan mütehassis olmuş ve şöyle mukabele etmiştir: — Ben bunu daha evvel de söyledim: Bu, Atatürk ah- lâkıdır. Her işi kendileri başarırlar ve muvaffakıyeti arkadaşlarına mal €derler. son zamanlarda Hatay dışından geti- | maat çeflerinin de iştirâkile Hatay rilen Ermeni ve Bedeviler sıkı bir kon-| halkını sükünete ve unsurlar arasın- trola tabi tutulacak ve geri çevrile- | da bir kıtale müncer olmak tehlike- ceklerdir. au Bazı yerlerdeki bürolar tedhişe mü sald omiyan mıntakalara nakledile- cek ve bazı yerlerde de yeniden büro- lar açılacaktır. Hükümet bütün ce- | Nafia Vekilinin Elektrik şirketindeki memurlara çok güzel bir tebliği Elektrik şirketi tanzim ve ıslah edilerek işletilecek Bütün memurların kabiliyetlerine ehemmiyet ve kıymet verilecek, buna azami dikkat ve alâka Elektrik şirketinin tesellümü mus- melesine devam ediliyor. Tesellüm edi- lecek tesisat için bir cedvel hazırlan- tır. Şehrimizde yüksek tevettürlü #bekenin uzunluğu 52491 metredir. Bu şebekenin yeraltı kablosu 349,941 E ve denizaltı kablosu da 12,210 metre- © dir. Alçak tevettürlü şebekenin havat hattı 449,220, yeraltı kablosu 342,923 © ve pilot kabloları da 52,392 metredir, 64,965 kilovat amper kudretinde 342 | transformatörü havi 301 muhavvilş merkezi mevcuddur. Silâhtarağa fab- rikasının senelik istihsalâtı 121,145,585 kilovat saattir. Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya şir- ketin hükümete geçmesi münasebe- tile memurlara şu tebliği göndermiş- tir: dİstanbul Elektrik Şirketinin sax tınalma mukavelenamesi 23 mayıs 1938 tarihiz. > şirket murahhası Han- ri Spesiyal ile aramızda imza ve teati edilmiştir. Mukavele hükümlerine gö- re şirketin iaresi 1 haziran 1938 den itibaren fillen teslim ve tesellüme başlanmış bulunuyor. İstanbul Elektrik İşleri İdePesi, Na- Asfalt yol Tulsburgazdar berluda kadar olan kısım ,münakasaya kondu Edirne 2 (Akşam) — Lülebı Balkan hududuna kadar tamamlana- cak olan beton - asfalt yol Nafın ve- | kâleti emrile münakasaya tür. Dbikkmantler: mukabil kendilerinden Hamiyet bekleniy ER 2 müreffeh insanı bir hayır kuruluna para verir, Parası olmıyan da bede- nen hizmet eder, Biatim şimdiki hayatımızdan bu hayırperverlik hisleri kalktı ma kd, g0- gumuz, - hattâ en müreffeh olanları- mis «en ufak bir içtimal iyilikte bu- lunmağı aklından geçirmiyor? Hani ferdlerimizin teşkil ettiği iyi Hksever cemiyetleri; fıkaraya, dulla- ra, ihtiyarlara, çacuklara, alillere, f6- Wketzedelere yardım müesseseleri? Bunların hepsinden de daha evvel, Kızlaya yardımı en birinci mili ah“ Nafın Vekili B. Ali Çetinkaya edem üs yayan hilli lay ki, en felâketli günlerimizde ta fla Vekâletinin emir ve mürakabesi al-| dadımıza yetişiyor. tında hükmi şahsiyeti haiz bir umum | © Bu pafta onun haftasıdır... Aza olu (Devamı 10 uncu sahifede) muz, yardım, edinin, | rada açılan ha- yük elçisi Sir Persi Loren olduğu hal. | de, İngiliz sefirinin motörile Kabataş- tan Haydarpaşaya geçmiştir, Başvekil, Haydarpaşa istasyonunda, Atatürk namına Riyaseticümhur umumi kâtibi 'B. Hasan Rıza ve baş yaver, Hariciye (Devamı 10 uncu sahifede) İngiliz . B, Celâl Bayar ve Rüştü Aras İngiliş büyük elçisi ile Haydarpaşada Italyan dostluğu kuvvetleniyor. Kont Ciano söylediği bir nutukta Ingiliz ricalinden takdirle bahsetti Londradan gelen bir habere göre İtalyanın İngiltereye tayyare satmak istediği zannediliyor Milân 2 — Har riciye Naziri koni Clano, bugün bü: rici siyaset konle ransında bir nu- tuk söylemiştir, Nazır, vaziyeti aydınlatmak ve uzlaşmak yolun» daki mesailerin- den dolayı İngi- liz Başvekili B. Çemberlâyn ve Hariciye Nazırı B, Halifas'tan si- tişkür bir lisan- B, Hallfaks'tan sitayişkâr bir Jisan- Kont Ciano çıkarılmış- far. Yol 1939 senesi sonunda bitecek- | Hâdiselerden gazete sahifelerine gecen intibalar : la bahsetmiş ve ezcümle demiştir ki: «Geçici, muvakkat anlaşmalar al- tında ihtiras ve gizli emeller saklıyan #ilâflar kadar tehlikeli bir şey yok- tur. İtalyanlar kimsenin menfaalins ve hele sulha hiç hizmet etmiyen bu gibi siyasi kombinezonlara girmemiş- lerdir. Tarihi vaziyetlerin mülekabi- len tanınması ve bunlara riayet edil. mesine katiyen karar verilmiş olması keyfiyetleri İngiliz - İtalyan itilâfına kuvvet ve hayat veren unsurlardır. Bu unsurlar, bu itilâfın İtalyanın ar. gu ve realizm ile takib ettiği Avrupanın istikrar ve sükünunu temine matuf