4 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 20 — No. 7051 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 4 Haziran 1938 AKŞAM Telefon: 20565 “(Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Garo değiştirildi Delegeliğe, kumandanlıkla beraber binbaşı Kole tayin edildi Yüksek komiser bu tedbirin Türk - Fransız iş birliğini temin için ittihaz edildiğini söylüyor Sefirimiz Faransız Hariciye Nazırile dün de görüştü Milletler Cemiyeti komisyonu genel sekreterinin de vazifesine nihayet verildi. Hatayda tedbirlerin tatbikini temin için örfi idare ilân edilecek. Çapulcular bir taraftan yağmaya devam ediyorlar, diğer taraftan yangınlar çıkarıyorlar Adana 3 (Hususi muhabirimizden) — Delege Garo yolsuz hareketlerinden dolayı azledilmiş yerine, delegeliğe ve kumandanlığa binbaşı Kole tayin olun. muştur, Bu münasebetle beyanatta bulunan Fransanın Suriye fevkalâde komiseri kont dö Martel ezcümle de- miştir Ki: — Bu tebeddülün yegâne hedefi ve gayesi Türk - Fransız dostluğunun idamesidir. Artık Hatayda Türk ca. miası arzu ettiği serbestiye kavuşmuş bulunuyor, Milletler Cemiyeti karar- ları Hatayda yüzde yüz tatbik edile- cektir.» Hatayda bugün büyük neşe hüküm sürdüğü bildiriliyor. Mahalleler arg- sındaki karakollar kaldırılmış ve her- kes büyük serbesti içinde dolaşmağa başlamıştır. Yüksek komiserlik neşrettiği emir- namede Türklere karşı fena. hareket- lerde bulunanların idari kararlarla şiddetle cezalandırılacaklari bildiril. . miştir. Hatayda kapatılan gazeteler yeniden çıkmağa başlıyacaklardır. Antakya 3 (A A.) — Yüksek komi- ser Havas ajansının muhabirine be yanatta bulunarak demiştir ki: — Sivil makamlar salâhiyetlerini bu sabah askeri makamlara devret- mişlerdir. Şimdiki deleye Garo'nun yerine binbaşı Kole tayin edilmiştir. Bu zat idari işlerle ordu kumandan- tığı ayni zamanda tedvir edecektir. | rını serbesçe Paris sefirimiz B. Suad Davaz. birkaç ay evvel meçhul askerin mezar önünde yapılan merasimde general Göureaud'nün elini sıkarken Bu karar, yüksek komiserliğin, Türk- lerle Fransızlar arasında İş birliği temini ve bütün cemaatlerin hakla- imkân verilmesi . hususundaki arzusunun neticesidir, Kumandan Kole işe başladı Antakya 3 (AA.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Ku- mandan Kole bü sabah işe başlamış- tır. Bugün veya yarın sabah beni ka- bul ederek yeni vaziyet hakkında be- yanatta bulunaraktır. Garo tarafın- dan evvelce bildirilen tedbirler, ku- mandan Kole tarafından hemen tat- bik edilecek ve bunların tamamen tatbikini temin için örfi idareilân edilecektir. Gene bu maksatla kayıt muameleleri evvelce ilân edilen beş güne ilâveten üç gün daha tehir edil- miştir. Kolenin elli çerkes jandarma kaydına tevessül ettiği öğrenilmek- tedir. B. Ankerin de vazifesine nihayet verildi Antakya 3 (A-A.) — Anadolu ajan- sınm hususi muhabiri bildiriyor: Milletler cemiyeti komisyonu genel sekreteri Anker'in vazifesine nihayet verilmiştir. Anker Berut üzerinden Cenevreye hareket etmiştir, Milletler cemiyeti komisyonunun Garo tarafından aleyhimize tahrik edildiği malâmdur, En İyi vasıtası olan Anker'in Cenevreye varır var- maz müdhiş tezviratta bulunması kuvvetle muhtemeldir. (Devamı 4 üncü sahifede) Fransız sosyalistleri kabinenin aleyhinde Bir kısmı kabinenim iskatını, bir kısmı kayd ve şarta tâbi olarak tutulmasını İstiyor Paris 3 (A.A.) — Sosyalist fırkası, senelik kongresini bu ayın 4, 5, 6 ve 7 sinde Royen'de aktedecektir. Uzun sürecek olan müzakerelere iki mesele hâkim olacaktır: Sen federasyonu- nun inhilâli ve ibtilâlci sol cenah temayülünde bulunan Marso Piyer tarafdarı unsurların itizali yüzünden tahaddüs etmiş olan dahili mesele Me sosyalist fırkasının halkelar te- cemmüünü vücuda getiren diğer fır- kalarla olan münasebetı meselesi, B. Piver'in kongrede bir mikdar tarafdarı bulunacaktır. Fırkanın ida- ri komisyonu ekalliyetine mensub B, 'Herar, firkadan çıkarılmış olanların davalarını müdafaa edecek ve bun- ların tekrar fırkaya alınmalarını is- tiyecektir. Fakat büyük bir ekseriyo- tin evvelce verilmiş olan kararlardan Tücü etmekten imtina edeceği zanno- Tunimaktadır . Umumi siyasete müteallik müza- kerelere gelince, biri B, Ziromski ta- rafından temsil edilmekte olan sol cenah temayülü diğeri genel sekreter B. Pol For'un temsil etmekte olduğu ekseriyetin temayülü karşılaşacak- tar. B. Ziromski, kongreyi muhtelif müesseseleri millileştirmeğe ve İspan- yol meselesini yeniden nazarı dikka- te almağa azmetmiş bir hükümeti iktidar mevkiine getirmeğe davet ede- cektir, Mumaileyhin vereceği takrir, kongreyi «Parlâmentodaki fırka gru- puna şimdiki hükümete itimat be- yanından imtina için vekâlet ver- meğe» davet edecektir , B. Pol For'un takriri, Daladiye hü- kümetinin siyasetini kayıt ve şartsız takbih etmekte ve hükümetin sosya- Hst fırkası tarafından iltizam edilmiş olan iktisadi ve mali kalkınma plâ- nından inhiraf eden bütün teşebbüs- leri aleyhinde bulunmaktadır. Yalnız bu takrir, parlâmentodaki fırka gru- buna hükümete olan müzaheretini derhal geri almasını ihtar etmekte- dir. Takrirde fırkanın iktidar mev- kilni tekrar alabilmesine medar ola- cak şerallin propaganda ile temin edilmesi istenilmektedir, Hükümete müzaheret, şarta mua'lik olarak kal- maktadır. Sosyalist mahfili, Pol For tekriri- Bbikkatler Pariste ev Istanbulda otomobil kazaları Pariste on üç sene evvel 155,400 otamobil varmış; 2607 kişiyi ağır yar ralayıp 160 kişinin ölümüne sebebiyet vermişler. Fakat seneler geçtikçe ara- belâr çoğalıp facialar azalmış. 1935 de 230,000 otomobil, 1780 va- ka çıkarmış; geçen sene tse 247,000 otomobil, 1560 faciaya sebebiyet ver- miş, Araba sayısının artmasına rağmen kazaların azalması, iyi nizamlar ko- nulmasile ve bilhassa bu mizmlara riayet olunmasile izah ediliyor. Bizde ise kazaların seneden seneye Şu surette arttığı resmen tesbit edi miş: 934 senesinde vukuat sayısı 154 iken 935 de 685, 938 da 979 olmaiş... Bu rakamın en büyük kısmıda İs- tanbul imiş , Şimdi bizde de yeni bir seyrilsefer nizamı yapılıyor. Bari riayet edelim. aaa Türk - Yunan muahedesi Atina 3 (A.A.) — Kabine bugün Türk - Yunan muahedesini tasvip et- miş ve kralın tasdikine arzetmiştir. Kral imzalamıştır. İzmirde şiddetli bir zelzele İzmir 3 (A.A) Bu sabah saat Bİ 10 geçe devamsız fakat şiddetli bir nin mutlak ekseriyeti elde edeceği | yer sarsıntısı olmuştur. Hasarat ye mütalensında bulunmaktadır. İD m İL İLİMLE İİİ LL İİİ ÖZ İLİ Vi inni iü Ve kli ve vid, zayiat yoktur. KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 4#gün Atatürkle İran Şehinşahı ve Mısır kralı arasında telgraflar Ankara 3 — İran veliahdı ile Misir kralının kız kardeşiprenses Fevziyenin nişanları münasebetile Reisicümhur Atatürk, İran Şehinşahı âlâ hazreti hümayun Rıza Şah Pehlevi, Misır kra- lı majeste Faruk arasında telgraflar teati edilmiştir. Hâdiselerden gazete sahifeler Kırmızı derililer, harem hayatı, Niyagara şelâlesi Fas, Tunus, Mısır Hikmet Feridun Es, tamamile başka bir yoldan Türkiyeye dönüyor Solda kırmızı derililer ve Kasabi ankada FaGı Sullanının sarayı, sağda Niyagara şeldleşi Sekiz buçuk sydanberi Avrupada, Amerikada dolaşan Akşam için pek meraklı yazılar yazan arkadaşımız Hikmet Feridun Hollivuttan hareket et- ti, Kırmızı derili yerlilerin köylerinde yirmi beş gün kaldı. San-Fransisko, Şi kago gibi Amerikanın birçok şehirlerinde, Mormon denilen ve birkaç ka- dınla birden evlenerek harem hayatı yaşıyanlar arasında dolaştı. Kanadaya geçti. Niyagara şelâlesinin karşısındaki Niyagara köyünde geçirdi, Bundan sonra Afrikaya geçen Hikmet Feridun Fas, Tunus ve Mısırda epey müddet dolaştı, Ve size büyük bir zevkle okuyacağınız yazılar hazırladı. Bunları Salı gününden itibaren neşretmeğe başlıyacağız Ya Rİ WEN, € Me Başvekil İ Ankarada i Ankara 3 (A.A) — Başvekil Celâl Bayar bugün İstanbuldan şehrimize | dönmüş ve İstasyonda B. M. Meclisi | reisi Abdülhâlik Renda, Dahiliye Ve- kili ve Parti genel sekreteri Şükrü | Kaya, Vekiller, mebuslar ve Vekâlet. ler ileri gelenleri tarafından karşılar mıştır. i ine geçen intibalar :