4 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İspanyada çok kanlı muharebeler oluyor Çekoslovakya da Franko hükümetini tanımağa karar verdi Madrid 3 (AA) — Terucl eyale- inde askeri harekâta dün bütün gün devam edilmiştir. En şiddetli taarruz- | > Jar Terüelin cenubu şarkisinde yapıl- mıştır. © Puebla de Valverdede Frankistler “Bâgonte yolundan geçmeğe teşebbüs | “etmişlerse de bu yolun cenubunda | Bierra Kamartnada yerleşmiş bulu- nan cümhuriyetçiler bu harekete ma- | ni olmuşlardır. Düşman Mora de Ru- bielosa şiddetle hücum etmiştir. Gu- “ dardan gelen düşman kıtaları üç haf- ta her gün tekrar edilen hücumlara rağmen bu kasabaya yaklaşamamış- lardır. © Moranın garbında Valbona mınta- kasında bulunan Frankist kıtaları mdi harekâta iştirak etmektedirler. Fecirle başlıyan muharebe geceye ka- dar devam etmiştir. Maneviyatları mükemmel olan cümhuriyetçiler mev-| 'zilerini muhafaza etmektedirler. Mu- vakkatan tahliye edilen bazı sırtlar düşman toplarını yerleştirmeğe va- kit kalmadan evvel istirdad edilmiş- tir, © Mera de Rublelosun 30 kilometre garbisinde kâin Wosgueruela “mıntakasında Frankistlerin tazyiki- ne bir aydanberi mukavemet edilmek- “tedir. Hükümet tayyareleri bu mu- Uzun mesafeli | atlı yürüyüş “Kayseriden hareket eden bir | “ekip 3 günde 300 kilometre katedecek © Kayseri 3 (Telefon) Atlıspor | “Klübünden dört bayan ve sekiz bay- “dan mürekkep bir ekip munllimleri | BR. Kemalin başkanlığında bugün yseriye 135 kilomelre (o mesafede | bulunan Niğdeye hareket etmiştir. “ Ekip Niğdeden Develi kazasına uğrı- yacak, Erciyeş üzerindeki Tekir yayla- i geçerek pazârtesi günü Kay- seriye dönecektir. Bu suretle günde 300 kilometre mesafe katletmiş ola- > caklardır. - “Türkiyede ilk defa tertip edilen bu run mesafeli atlı yürüyüş gerek Kayseri gerekse Niğde halkı tarafın- © dan büyük bir alâka ile takip eğil- mektedir. Ekip âzası dönüşte merasimle kar- şilanacak ve kendilerine klüb tarafın- 'dan madalyalar verilecektir. Göring'in bir kız çocuğu ğ doğdu — Berlin 3 (A.A.) — Göring'in zevce- “si bir kız çocuğu doğurmuştur. Ço- Cuk ve validesi sıbhattedirler. Berlin 3 (AA) — Hitler, Göring De zevcesine telefon ederek kendile- rini hararetle tebrik etmiştir. Bütün Bazeteler bu hadiseden memnuni- » yetle bahsetmektedirler, Aflâyihası o Af lâyihası Meclis heyeti umumiyesine verildi Ankara 4 — Siyasi! af lâyihasının bitiren adliye encümeni nazb hazırlanmış ve lâyiha ile râber meclis heyeti umumiyesine m etmiştir. Af lAyhlası önümüzde- hafta mecliste Müzakere edile- ir, Lüleburgaz - Edirne asfalt yolu © Ankara 3 (Akşam) — Lüleburgaz - ne asfalt yolunun inşasına önü- deki teğimuz ayı içinde başlana- - Takriben 38 kilometre 700 met- Bale olan bu ig için 1 ye mir yolları nazırı, sosyalist delegele- kavemete geniş mikyasta yardım et- | mektedirler. | Frankocuların tebliği Salamanka 3 (AA) — Resmi bir | tebliğ, dün iki büyük askeri harekât | yapılmış olduğunu bildirmektedir. | “Galisdeki kuvvetler, Albokaderin gar- bında Nillardekane tepesi istikame- | tinde takriben 12 kilometre ilerlemiş- ler ve Sierra dö Ambesorayi çevirmiş- lerdir. Frankisiler, bu suretle Albo- kader etrafında geniş bir ihata hare- | keti yapmış oluyorlar, Teruel-Kastellon cephesinde ge meral Narelanın kumandasındaki kuv- vetler, Babar ve Slerra Elbüz dağla- rını İşgal etmişlerdir. Bu kuvvetlerin ileri hareketleri, on kilometreden faz- la derinlikte ve takriben 15 kilomet- re genişliktedir. Tavassut meslesi Paris 3 (A.A.) —, İspanyada tavas- Ssulta bulunmak ve Almanya ilede umumi müzakereleri açmak husu- sunda İngiliz hükümetinin bazi ni- yetler beslediğine dair Londr& mat- buatında intişar eden yarı resmi ya- | zılar Parisde derin bir alâka uyandır- mıştır. Ancak selâhiyettar mahafile, Paris | hükümetine şimdiye kadar böyle bir | tebliğ Oyapılmamış olduğu beyan edilmektedir . Gekoslovakyada 3 Sene askerlik mi? Alman sefirinin »firinin Çek hüküme-! tine yeni protesto notaları | Prag 3 (AA.) — Çekoslovakya de- rinin bir toplantısında söylediği nu- tukta Çekoslovakyanın icabederse üç | #enelik askerliği tatbikte tereddüt etmiyeceğini ehemmiyetle kaydetmiş- tir. Prag 3 (AA) Deyli Ekspres mu- habiri bayan Milfordun hududda tev- kif edilerek vücudunun her tarafın- | da araştırmalar yapılmış olduğuna | dair İngiliz matbuatında çıkan he | berler selâhiyeltar mahafilce tekzip | | ! edilmektedir. Prag 3 (A.A) — Eger hâdisesine | şahid olan Alman Frankfurt Volkişer- | baohter gazetesi muhabirinin neza- ret altında bulunduğuna dair Alman gazetelerinde bir takım haberler in- tişar etmiştir. Belâhiyettar mahafilde mezkür muhabirin hiç bir hususi nezaret ted- birine tabi tutulmadığı kafi olarak beyan edilmektedir. Almanyanın protestosu Berlin 3 (A.A) — Pragdaki Alman | sefiri, Ege'de Alman tebaasind aid | bir ikametgâha çekilmiş olan bir Al- man bayrağının cebir ve şiddet isti- mali suretile kaldırılmış olmasını ve Alman tebaasından birinin düçar ol- duğu fen# muameleleri en şiddetli bir surette protesto etmiştir, Genubi Amerikada gene harp mı? Peru kuvvetleri Eküatör toprağına girdi Kito 3 (A.A) — Peru'luların kuv- vetli bir müfrezesinin Rokafüert'in şarkındaki muntakadaki ufak bir ekuatör garnizonuna hücum ederek bir çok kişiyi öldürmüş ve geri ka- Yanları da esir eylemiş olduğu Tes- men teyid edilmektedir. Peru'luların bir ganbotu, statüko denilen mm- takayı geçmiştir. Yüksek tedrisat müdürü geldi Maarif Vekâleti yüksek tedrisat ğa B. Cevad dün sabah Anka» AKŞAM Atatürk Büyük Önder dün Dolm dün Dolmabahçe sara- yındaki dairesinde meşgul olmuşlar | ve akşama doğru yeni yetla Marme- rada ve Boğaziçinde bir gezinti yap- mışlardır. Hariciye Vekili Şehrimizde bulunan Hariciye Vekili B. Rüştü Aras, dün sabahı Dolmabal- çe sarayına giderek, akşam geç vakite | kadar Atatürkün nezdinde mai Otobüs is tahkikatı Tahkikat evrakı Devlet sürasına verildi Ankara 4 (Telefonla) — İstanbulda otobtis işleri hakkında yapılan tahki- kat fezlekesi Dahiliye Vekâletince tedkik edilmiş ve Devlet şürasına ve- rilmiştir. Bu işte mesul görülen me- murların adedi yirmiye yakındır. Asri mezarlık evrakı Temyiz mahkemesinde Ankara 4 (Telefonla) — Asri me- zarlık meselesinden, hakkında lüzu- mu" muhakeme kararı vericin B. Mu- hiddin Üstündağ ve belediye encü- meni Azaları hakkındaki devlet sÖ- rasuun lüzumu muhakeme kararı, dün teniyiz mahkemesi müddelumu- | mlliğine verilmiştir. İ B. Muammer Eriş Mecliste and içti Bazı kanun lâyihaları müza- kere ve kabul edildi Ankara 3 (A A.) — B. M, Meclisi bügün Hilmi Uranın başkanlığında toplanmıştır: Meclisin açılmasını müteakip An- kara mebusluğuna seçilmiş olan Mu- ammer Eriş and içmiş ve Esad Say- gan - Bursa - nın vefat ettiğine dair Başvekület tezkeresi okunmuştur. Ayağa kalkmak ve bir dakika sü- küt edilmek suretile omüteveffanm hatırı taziz edildikten sonra Ordunun Naneli köyünden Hüseyin oğlu Meh- med Karaharzanın ölüm cezasına Gi A Geleli İ çarptırılmasına, Ankara şehri otoma- tik telefon kanununun bir maddesi- nin değiştirilmesine aid kanun lâyi- balarile resmi dairelerde elektrik ten- viratının tahdidine dair kanun lâyi- hasının reddi hakkındaki bütçe en- cümeni mazbatası müzakere ve kabul edilmiştir. Gene bugünkü toplantıda emekli binbaşı Şükrü Aytuğun cezasının af- fı hakkındaki adliye encümeni maz- batası müzakere edilerek red olun- muş ve askeri memurlar hakkındaki kanunda tadilât yapılmasına sid ka- nun lâyihasile Devlet Havayolları u- mum müdürlüğü teşkilâtına, kültür Başkanlığı ertik okulları mütedayil sermayesine ve Afganistan İle müng- kid muhadenet've teşriki mesai muahe- denamesinin meriyet (müddetinin temdidine aid protokolun tasdiki hakkındaki kanun lâyihasının birin- ci müzakereleri yapılmıştır. B. M. Meclisi pazartesi günü top- lanacaktır. Son dakika Fransız - Italyan | itilâfı ne zaman? | Italya, Ispanya işi kendi noktai nazarına göre halledilmedikçe Fransa ile itilâf akdetmiyecek Paris 4 — Romadan bildirildiğine göre İngiliz sefiri, İtaiya Hariciye Nar zırı ile İspanya meselesi ve İtalya - Fransa müzakerelerinin bugünkü vaziyeti hakkında görüşmüştür. İtal- ya hükümeti, İspanya meselesi ken- di noktai nazarına uygun bir şekilde mermer Fransa ile ve Gm İngiltereden alınan kredi nerelere sarfedilecek? 10 milyon sterlin 1939 dan 19516 ve 6 milyon sterlin de 1951 den | Ankara 4 (Telefonla) — B. Muam- mer Eriş, İngilterede akdettiğimiz kredi hakkında Ulus refikimize ize- hat vererek demiştir ki: — Krediyi Eksport kredi depari- manı garanti edecek, biz plâsman arayacak değiliz. Bonoların garanti- $i ve plâsmanı bu departman tara- fından deruhde edilecek ve banka- Yara İngiliz lirası olarak emrimize hazır bulunacaktır. Mübayaatı peşin para ile ve alâka- darlar arasında serbesçe pazarlık | €derek yapacağız. 16 milyon kredi- nin 10 milyanu şu sına! işlere tahsis olunmuştur: 1 — Yeni limanlar inşasında, 2 — Mevcud Ilmanların ocihazlanmasın- da, 3 — Madenler ve bilhassa kömür 961 e kadar ödenecek madenleri işletmelerini rasyonalleş- tirmekte, 4 — Yeni maden tesisatın» da, 5 — İkinci beş senelik endüstri plânındaki sınai teşebbüslerde, 6 — Nakliye vasılaları ve frigorifik vapur- Jar almakta kullanacağız. 10 milyon kredinin ödenmesi 1939 da başlamak ve ilk seneleri gayet ufak taksitler olmak üzere 1951 senesine kadar devam edecektir. 6 milyonluk kısmın ödenmesi, 1951 senesinde baş- hyarak 1961 senesine kadar sürecek- tir. B. Muâmmer Eriş, sözlerini şu cüm- le ile bitirmiştir: Şimdiden size şu Kadarını söyli- yebilirim: Kredi taksitlerini ödemek için tahsis edeceğimiz mallarımız kolaylık ile ihracına muktedir oldu- #umuz mikdarlardan çok aşağıdır. Maaş kanunu Zeyil olarak hazırlanan lâyiha Meclis ruznamesine alındı Ankara 3 (Telefonla) — Maaş ka- nununa zeyil olarak hazırlanan ka- nun lâyihası Meclis ruznamesine alın- miştar. i—bBir vekâlet veya idarenin kadrosunda gösterilen her hangi bir memur ve müstahdem kadroda mu- hassas maaş veyg ücretle o vekâlet veya idarenin her hangi bir kısmına dahil vazifelerde münhal olmasına bakılmaksızın istihdam olunabilir. Bu suretle istihdamı edilenlere vekâ- let maaşı ve İkamet yevmiyesi veril- | mez. Yukarı derecedeki vazifeler maa- şatı karşılık gösterilmek şartile daha aşağı derecelerden tayini caizdir. 2 — Asalet veya vekâlet namile ve- rilecek paranın mecmuu asalet ve ve- kâlet suretile idare edilen memuriyet» lerden hangisi yüksek ise onun bir de- rece fevkindeki maaşa geçemez. Ücretli vazifelerde de ücrelin te- kabül ettiği derece maaşları bu hük- me esas İttihaz olunur. Muallimler resmi ve hüsüsi müesseselerde haf- tada yirmi dört saatten fazla ders deruhde edemez. 3 — Bu kanun Haziran 1937 -tari hinden muteberdir, Adliyede terfi Vekâlet yeni bir liste hazırladı Aldığımız malümata nazaran Ad- ilye Vekâleti muhtelif adliye memür- ları arasında yeni bir terfi listesi hg- zarlamışlır. Bu İlstede 936 ve 937 se- nelerinde müddetlerini doldurdukla- rı halde terfi edemiyen hâkim ve di- ger adliye memurlarının hepsi terfi etmektedir. Yeni Wstenin önümüzde- ki hafta içinde İstanbul müddeiuniu- mlliğine tebliği kuvvetle muhtemel dir, Zonguldak kömür havzasında alınacak resim Ankara 3 (Telefonla) — Zonguldak kömür havzasında, istihsal mıntaka- larına aid imtiyazlar hariç olmak üze- re ruhsat tezkerelerile işletilen ocak- lardan istihsal ve imal olunan kömür- lerden yüzde üç nisbetinde nisbi re- sim alınması Vekiller heyetince karar- | laşmıştır. 1938 takvim senesi başından #tiba- | ren muteber sayılacak olan bu karar- la nisbi resim hadleri her müstahsil için aynı seviyeye getirilmiş bulunu- yor. Kanton yeniden bombardıman edildi Kanton 3 (A.A) — Sekiz Japon tayyaresi bugün öğleden sonra Kan- pe geli yeli omobarç ! Deniz köşkü Maliye Vekâletince Belediyeden satın alındı Florya deniz köşkü ile etrafında bu- Yunan bez! bina ve arsalar Maliye Ve- kâleti tarafından, İstanbul belediye- sinden satın alınarak Milli Saraylar müdürlüğü idaresine verilmiştir. Meliye Vekâleti, köşk ve diğer'arsa ve binalar için belediyeye 370 bin l'ra vermiştir. Maliye Vekâleti namına Defterdar B. Kâzim tesellüm muamelesini yap- mıştır. Belediye bu köşkü satmakla beraber oradaki yeni tesisat ve inşaa- ta devam edecek, Florya plâjlarının ıslahı için yapılmış olan plânın tatbi- “ kini, yeniden yollar açmak ve ağaç- landırma işlerini ikmal edecektir. Bu plâna göre, Floryanın arka ta- rafında büyük bir orman vücude geti- rilecek ve Küçükçekmece civarında mesire yerleri kurularak hepsi asfalt yol ile Yeşilköye bağlanacaktır. Fabrika ve matbaaların kazanç vergisi Ankara 3 (Telefonla) — Vekiller he- yeti kazanç vergisi kanunu mucibince fabrika ve matbaaların 1937 mali yılı içinde tabi tutuldukları asgari mükel- lefiyetin 1938 mali yılında da aynen tatbik edilmesini kararlaştırmıştır. Çankırıda zelzele Bayraklı ve Ilgazda da tekrar zelzele oldu Çankırı 4 — Dün saat 20,50de Bayraklı ve Ilgazda tekrar zelzele ol- muş, halk sokaklara fırlamışlır. Mesutören köyünde bir çok evler yıkılmış, Aktaş köyünün suları ku- rumuştur. Zelzeleden zaarr görenle- re yardım için tedbirler alınıyor. Bir katil hakkında ölüm cezasına aid mazbata Meclis r uznamesine alındı Ankara 3 (Akşam) — Çoban Meh- medi teammüden ve Hâşim hocayı da bir arkadaşı İle birlikte boğazından keserek öldüren çete namile maruf Çolak Hasan Barak hakkında Samsun mahkemesinecce verilen ölüm cczasi- İ nın infazı hususunda adliye encüme- İ nice hazırlanan mazbata Meclisin ruznamesine alınmıştır. Varşovada binicilerimizin yeni bir muvaffakıyeti Varşova 3 — Enternasyonal at ya- rışlarının binicilik müsabakasını Al man binbaşısı Hass kazanmıştır. Polonyalı binbaşı Konorovski ikin- ci gelmiştir. Türk yüzbaşısı Gürkan | Se Pulatkan üçüncü ve eri Imuşlardı Birş AC | WE