4 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1938 AKŞAMDAN AKŞAMAN Kübik tedris Bundan bir hafta kadar önce, ah» bablardan birini ziyarete gittim, İçe- riki odada, evin çocuğiyle, arkadaş ları oyun oynuyorlardı. Babaları seslendi: — Yahu! Nedir bu böyle?... İmti- han sıralarında oyun olur inu? Çalış- sm A... — Biz sınavların en güçünü at Iltık, baba. Bundan sonrakiler ko- isv iş., Hesap filâm.. Vaz gelir, tarz gider, — Ay! Bizim zamanımızda hesap cn güçtü, çocuklar. - dedim. - Şimdi bu size kolay mi geliyor?... — Tabii... Ne güç bir dersimiz var... Özle sorgular sordular ki, az daha çakıyordum, — O da ne demek? Babası izah etti: — Yeni argolardan... Sınıfta «dön- mek» demek... Merakla sordum, — E?.. Güç sual neydi bakalım?... Oğlancağız: — Camın temizlenmesi... - dedi - «Kirli pencereleri neyle silersiniz?e diye sordular; «bezle!» dedim; «ben- zinle!» dedim. «Bunlar âlâ. Fakat daha kirli olursa?..» (Bilemedim. Meğer tebeşirle silmek Tâzimmiş.. Neyse geçecek kadar numara verği- ler bereket! Ayni yaştaki arkadaşlarından biri — Benim sorgu da güçtü! - diye söze karıştı, — Neydi bakalım? — Kayısı reçeli! — Tanelerinin diridiri kalması için | Kireç lâzımdır, Bildim! Nükledan büyük anne, köşeden: — Artık bize iş kalmadı! - diye ba- şını salağı. Üçüncü erkek çocuk da anlattı: — Xa benimiki!.. Ya benimki! «Yeni doğmuş çocuğu kaç dertce su- da banyo edersiniz?..» Eyvah, bile medim... Öğretmenin yüzünden an- tadım id, işler fena... Bereket versin, arkadan başka bir sual yetişti: «Bir haftalık çocuğa kaç santte bir meme verilir?..» Onu bildim, kurtuldum... — İrfanınızla yaşayınız... Bu ma- lümatımızla hayatımızda raslıyacağı- nz bütün miişkilleri : halledersiniz! » diye takdir ettik ve okulun otorite- sini oğlancağıslar nazarında küçül. tecek bir söz darfetmedik. Fakat sonra, biz büyükler başbaşa şündük, bu tedris şekline akıl erdi- remedik doğrusu! — Vakıa modern hayatta bir .—| şeyleri erkekler yapıyor; bunların neslinde işler daha ileri varacak; fa- kat memeyi de babalar mı verecek? — Vakıa erkekler on beş yaşında evlenebilecek amıma, bunların o ya- sa da epeyce zamanları var... Bari bu «pratik bilgileri» okulun son sınılma rastlatsalar da akılda kalsa... 1 | bütün dünyada o üslüblar tesirini gösterdi. Fakat güzel sanatlerden bu müf- rit cereyanlar el çekti gayri; demede oldular... Tedriste de klâsiğe, makule avdet etsek... (va-Nü) Sergi hazırlığı Yerli mallar ser- isi 22 Temmuzda açılacak Onuncu ve sonuncu “Yerli Mallar sergisi hazırlıklarına devam edilmek- tedir, MUM sarayi birliği idare heyeti yy e ye lan hazırlıkları gözden serginin açılış tarihini tesbit mng tir, Sergi 22 temmuz cuma günü me- rasimle açılacaklır, Birçok milesses6- ler sanayi birliğine müracaat ederek hazırlanan krokiye göre yerlerini al muşlardır. Galatasaray lisesi imtihan- İ lardan sonra birliğe teslim edilecek ve paviyonların inşasına başlanacak» tır, Yunanistandan 150 seyyah geliyor Hellas vapurile yarın Yunanistan- dan şehrimize 150 Kişilik bir seyyah kafilesi gelecektir, Turistler arasında tanınmış avukatlar ve Yunanistanın münevver kimseleri vardır. Bu seya- hat iki millet arasındaki dostluğun bir mene mahiyetinde telâkki Gazi i köprüsü Dubaların konması işi ilerliyor Gazi köprüsünün inşası çok ilerie- miştir. Almanyadan gelen ve köprü- nün temelini teşkil edecek olan du- balar 24 tanedir, Köprünün orta kıs- mına konacak olan bunlardan Üç ta nesinin kirişlenmesi ameliyesine bas- lanmıştır, Ayın on beşine kadar bun- lar yerlerine konmuş olacaklardır. Köprünün Azapkapı kısmına dört duba konmuştur. Buraya iki duba daha bağlanacaktır, Bundan sonra da köprünün açılıp kapanan yerine dubalar konacaktır, İnşası üzerine alan müessese köp- rüyü teslim tarihinden asgari dört ay evvel bitirecektir, Fakir çocukları koruma he- yetlerinin kongreleri bitti Mekteplerdeki fakir çocukları ko- Plâ ilar di kontrole başlanıyor Belediye müfettişleri plâjları sık bir kontrole tabi tulacaklardır. Bu kontrollerde temizlik işlerile beraber bilhassa fiat listeleri gözden geçiri- lecek, belediyeden tasdikli liste kul- lanmıyanlar cezalandırılacaklardır. Aynes plâjlara giden yollarda ve- ya deniz kenarlarında denize girme- nin tehlikeli olduğuna işaret eden, fakat uzun zamandanberi değiştiril- mediği için muhtelif tesirlerle oku- namıyacak hale gelen lâvhaların d& süratle teptili kararlaştırılmıştır . Haklı şikâyetler Şirketi Hayriyenin memur pasoları Şirketi Hayriye geçenlerde va- pur biletlerinde mühim tenzilâi yaparak Köprüden Anadoluhisa- rına gidip gelme bilet ücretlerini sevindiren bu (enzilât maalesef burada oluran memurlara teşmil edilmedi. Son umumi tenzilâllan evvel, Şirket, memurlar için 512 buçuk kuruş mukabilinde birer aylık karneler çıkarmıştı, Bu suretle o zaman sivil yolcular gidip gelme 35 kuruşa seyahat ederken me murlar 20 buçuk kuruş veriyor- lardı, Halbuki şimdi sivil yolcu- lar için çıkarılan üçer aylık kar- neler memur bilellerinden daha ucuza inmiş, memur karnelerin- yine eski fiatler ipka edimiş- nl biletlerinde bu kadar ten- alâ? yapılırken burada oturan memurların da istifadelerinin göz önünde tutulması icab etmez miydi? Şirketi Hayriye, Boğazda otu- ran memurlar için yeni bir feda- kKârlıkta bulunamaz mı acaba? Anadoluhisarında, İstanbul Te- Jefon idaresi memurlarından Ekrem Iyi bir teşebbüs Eski eserler gezilerek konferanslar verilecek Şehrimiz Turing ve Otomobil klübü çok yerinde hir teşebbüse girişmiştir. İstanbulun muhtelif semtlerinde bu- Yunan kıymetli eserler, müzeler de dar tül olduğu halde, halka; hariçten ge- lecek seyyahlara az bir ücret mukabi- linde, hem gezdirilecek, hem de bun- Mar hakkında salâhiyettar kimseler tarafından muhtelif lisanlarla, konfe- ranslar verilecektir. Önümüzdeki cumartesi saaton beşte başlıyacak olan ilk konferansla bun- dan böyle her cumartesi ayni saatte, evvelden gazeteler vasıtasile, gösterile- cek yerlerde toplamlarak devam edile cektir. Öğrendiğimize göre, müze ve cami- lerden başka hususi vapurla Adalara, Yalovaya, Bursaya da gidilerek bura- Jarı hakkında konferanslar verilecek- tir, İnhisar öndrikii inni satışı İnhisarlar umum müdürü B. Mitat muhtelif inhisar maddelerinin Av- rTupadaki satışını arttırmak için bir tedkik seyahati yapmıştı. Muhtelif memieketlerden bugünlerde heyetler geleceği haber verilmektedir, Bu he- "yetler, umum müdürün Avrupadaki temas ve teşebbüsleri neticesi olarak şehrimizden inhisarlar maddeleri gl- mak üzere gelmektedir. Burada müteaddid müzakereler c8- zeyan edecek ve muhtelif satış mu- kaveleleri imzalanacaktır. Bu suret- le inhisar maddelerinin Avrupadaki Satışının artacağı anlaşılmaktadır, Bay Amcaya göre... Bozuk yağlar Zeytinyağlar muhtelif sınıflara ayrılacak Piyasada bozuk yağ satıldığından, esnafın hile yaptığından daima şikâ- yet edilir, alâkadarlar zeytinyağın- dan başlamak üzere yağlarda ıslahat hareketlerine girişmeğe karar ver- mişlerdir , Zeytinyağcılar dün bu maksadla ticaret odasında toplanmışlar ve Zey- tinyağ satışlarını tanzimi üzerinde konuşmuşlardır. Neticede yağların esaslı bir şekilde tasnife tabi tutul | masına karar verilmiştir. Muhtelif zeytinyağları tasnif edi- lecek ve etiketler hazırlanarak üzer lerine yağların evsafı ve flatleri $a- Tahâlen yazılacaktır, Üzerinde etiket * olan yağlar vakit vakit kontrol edi- lerek aslına mutabık olup olmadığı gözden geçirilecektir. Hafta tatili ruhsatiyelerinin | kontrolüne başlanıyor Hafta tatili ruhsatiyelerinin sene- lik kontrolüne önümüzdeki pazartesi gününden itibaren başlanacaktır.. Ruhsatiye almadığı görülenler ceza- landırılacaktır. Kontrollere bir kaç a«y müddetle devam edilecektir , - Adliye sarayı Yıkılma işi dün ihale edildi Yeni Adliye sarayı inşa edilmek üzere hapishane binasının yıkılması için dün münakasa yapılmış, netioo- de bu iş mimar B. Cemil adında biri- ne ihale edilmiştir. Bundan evvel yaplan mtünakasada muhammen kıymetlen yüzde yirmi beş tenzilât yapılmıştı. Dünkü ihalede ise tenzi- lât nisbeti yüzde yirmi yediye çıka- rılmıştır. Bu suretle yıkma işinin al- tı bin lira kadar daha noksan mas- rafla yapılması temin edilmiştir. İhale Vekâletçe tasdik edildikten sonra müddelumumiliğe emir gelir gelmez hapishanede bulunan 300 mahküm tevkifhaneye nakledilecek ve derhal işe beşlanacaktır. Üç çocuk yaralandı Kuruçeşmede oturan B. Hakkınm iki yaşındaki çocuğu Ramazan, sokak kapısı önünde yüksek bir taşlıkta otururken üç metre kadar yükseklik- ten yere düşmüş, vücudünün muh» telif yerlerinden tehlikeli surette ya- rTalanmıştır, Ramazan Şişi Çocuk hastanesine yatirılmşıtır, Balatta Karabaş mahallesinde otu- ran sekiz yaşlarında Sahure, evin ikinci katından sokağa düşerek ya- rTalnmış, Şişli Çoruk hastanesine kal- dırılmıştır. Ortaköyde oturan Bürhan ismin- deki çocuk bir arsada top oynamak- ta iken düşmüş, sağ kolu kırıldığın- dan Haseki hastanesine yalırılmış- tar. El arabalarının kontrolü El arabalarının kontrolüne devam edilmektedir. Yeniden bazı kimseler cezalandırılmıştır , —— — ra ISTANBUL HAYATI Meşru yalan Akşam üzeri Sirkeci caddesinde koluma girdi; — Gel, dedi, Seninle biraz dolaşa- hm. Bugün aylık aldım. Bizim baya- na öfeberi almak istiyorum. Berabeş alırız. Bir mağazaya girdik. Çeşid çeşid kadın çantalarını tedkik ettikten som ra birini beğendi. Benim de fikrimi sordu. Bu gibi şeylerin kadınlarla be raber alınması daha muvafık olaca- ğını söyledim, Güldü: — Sus, eğer öyle yaparsam evin yolunu şaşırırım. Diye beğendiği çantanın pazarlığı. na girişti, Sekiz liraya uyuştular. Di- fer mağazadan mevsimlik kumaş ayırdı. Bunu da metresi üç liradan © aldı. Kundumcıdan da dört buçuk liraya bir iskarpin aldıktan sonra İramvaya bindik. Yolda; — Bunları kendi kendine aldın amma, ya evde hoşlarına gitmezse? Dedim. Müstehzi bir gülüşle: — Merak etme. Ufak bir yalanla bu iş halledilir, Demek sen bunu bil miyordun? O halde bu akşam yemeği bizde yiyelim de kendi gözünle gör. Dedi ve, evde karısile konuşurken benim hiç bir şeye karışınayıp sado <o kendisini tasdik etmemi sıkı sıkı tenbih etti, Evde sofra hazırlanırken paketler açıldı, Dostum evvelâ çantayı çika- rarak ayağa kalktı: — Bayancığım, bu seler sana öy“ le bir çanta aldım ki, son derece ho- şuna gidecek. Biraz pahalı amma, sen memnun ol da paranın ehemmi- yeti yok. Herifle çekişe çekişe niha- yet on altı buçuk Tiraya zorlukla ala“ bildik. Çanta en güzel deriden yapıl miş. Bunun eşini gözümüzün önün de on sekiz liraya bir bayana sattı. Dedi. Bayan "çantayı inceden İnce ye tedkik ettikten sonra: — Bizim Melâhatin çantasına ben- ziyor. Onlar sekiz liraya almışlar. muş. Amma, benimkinin derisi haki- katen güzel Melâhatin çantası âdi deri idi, Diye sevinçle teşekkür etti Dos tum ayni şekilde medhiyelerle üç lira lık kumaşı beş buçuk, iskarpini de sekiz liraya uldığını söyledi. Kadn cağız hepsinden memnuniyet beyan etti. O kapıdan çıkar çıkmaz dostum. kulağıma eğildi: — Gördün mü bayım? Bunların hakiki fiatlerini söyleseydim, hiç bi ri beğenilmez ve kıyamet (Okopardı Bir yalanla işi hallettik, Fakat bu, meşru yalandır. Cemal Refik Üç hırsız yakalandı Emniyet direktörlüğü ikinci şubesi; şehirde muhtelif yerlerde hırsızlıklar yapan Kirkor, Apustol ve Yorgi isim» derinde üç sabıkalıyı yakalamıştır. Simdiye kadar yedi yer soydukları tesbit edilen bu hırsızlar hakkındaki Bir araba bir kıza çarparak yaralandı Yusuf isminde birinin #daresindeki