3 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Seyyahlara kolaylık Beynelmilel. seyyah ittifakı son konferansını Berlinde akdetmektedir. Konferansa altmış hükümet iştirak etmiştir. Dünyanın en meşhur oto- mobil ve turist teşkilâtından yüz onu konferansa mümessil göndermiştir. Konferansın açılma merasiminde 45 ecnebi devletin sefiri hazır bulun- muştur. Almanya hükümeti namına Propaganda Nazırı Göbbels misafir. leri ağırlamıştır. haber vermiştir. 1932 senesnide Al manyaya 1,114,000 ecnebi seyyah gedliği halde geçen sene bunun iki mislinden fazla seyyah gelmiştir. Al manyanın hariçten seyyah celbetme- sinde, yeni devlet otomobil yolları büyük âmil olmuştur. Seyyahların çoğalması dünya mil- letlerinin birbirlerini daha yakından tanımaları demek olduğundan dola- yasile de sulha büyük hizmet etmek- tedir, Otomobilleri ile seyahat eden- ler karne ve triptigue gibi uzun ve karışık muameleler ve merasimden dolayı zorluk çekmektedirler. Almanya bu usullerin ilgası taraf. tarı olduğu anlaşılmaktadır. Mint sosyalist otomobil teşkdilâtı relsi ge- neral Hühnlein hem karne, hem de trlutivucin büsbütün ilgası zamani geldiğini ve otomobil ile seyahat eden bir ecnebi seyyah için her han- gi yabancı bir memlekete girmesi için otomobil idaresine mahsus ehli- yetnamesi ile duhul müsaadesi kâfi sayılması icab eylediğini söylemiştir, Şukadar var ki otomobil idaresine mahsus ehliyetnamelerin yanlışlıkai- ra meydan kalmaması için her mem- lekette ayni tarzda olması lâzım gel- diğini söylemiştir, Almanya beynelmilel petrol ku- ponları usulüne taraftardır. Vapur v8 İrenle seyahat eden seyyahlara gösterilen kolaylıkların otomobil ile seyehat edenlere teşmili için bunlara resimsiz muayyen miktarda petrol verilmesi tabii bulunuyor. Binaen- aleyh beynelmilel seyyah ittifakı konferansının bu defaki konferans- tan çok ve mühim neticeler elde edi- leceği ümid olunuyor. Komşusu çok memleket Almanya Avusturyayı ilhak ettik. ten sonra, komşusu en çok bir mem- Jeket oldu. Bugün Almanyanın tam on dört komşusu var: Fransa, İsviçre, Lihteştayn, İtalya, Yugoslavya, Ma- caristan, Lituanya, Dançig, Danimar- ka, Hollanda, Belçika ve Lüksemburg. Bu on dört devletin sınırları içinde de Alman ekalliyetleri yaşıyor. Sovyet Rusyadan sonra Almanya Avrupanın en büyük memleketi oldu. Sathı mesahası 553.000 kilometre mu- rabbadır. Harbdön önce mesahasi 540.000 idi. Bugün nüfusu 75 milyondur. En kalabalık şehri Hamburgdur.. Bu coğrafya malümatı sizi alâkadar ettise şunu da öğreniniz. Almanyanın en büyük nehri Tuna en yüksek dağı da 3,189 metre olan Grosglokner dağı- dır, Edebi bir düello daha Fransada iki muharririn düello ef- | tiklerini yazmıştık, İskoçyalı bir mü- harrir de Londrali bay Koleyi düek loya davet etti. Bay Koley, yeryüzünün en can 6 kıcı kitaplarını toplamağa ve bu ki- taplardan bir kolleksiyan yapmağa karar verdi, kararını da tatbik sahar Führer kabul etmedi Eski Avusturyada birçok birlikler, kurumlar vardır. Muhtelif güyeler güden bu teşekküller, Avustur'yanın lhakından sonra Berlin hükümetine baş vurarak; Hitlerin kurumlarına fahri rels olmasını rica ettiler , Kalemi mahsus müdürü şu cevabı verdi: — Führer, prensip itibarile hiç bir teşekkülün fahri reisliğini kabul et- mez! Köpekleri ölünce Bayan Nora İzabel Leonar yüreği- | De inerek öldü. Bu kadın köpeklere âçıktı, köpek- | Jeri çok severdi, yüzlerce köpeği vardı. | Amma bayanın köpeklere olan aş- kı kör körüne bir aşk değildi. Köpek | yetiştiriyor, salıyor, para kazanıyordu. © Cins köpeklerinin bir çoğu köpek inşaat bolluğu İzmir belediyesi 141 inşaat ruhsatiyesi ve verdi İzmir (Akşam) — — — İnşaat mevsimi başladığı için bu mevsimde belediye tarafından 14i inşaat ruhsatiyesi ve- rilmiştir. Bunlardan biri Karşıyaka da, biri de Bucadadır, diğerleri yan- gın imar sahasında bulunuyor, Bu inşaat, plânlarına göre 8000 liradan yukarı çıkacaktır, Mühim bir kısmi! imalâlhane ve apartımandır, Belediye Telisi Dr. B. Behçet Uz, belediyenin muhtelif inşaatını sik sk ve munlazaman kontrol etmekte, biz- zat her işle alâkadar olarak direktif. ürümesinin bir sebebi de bele- isinin geceyi gündüze katarak | Ş dır. Bu sayededir ki, İzmir- Biler, Behçet Uz'un her gün yeni ve büyük eserlerile karşılaşarak kendi- &ini tebrik ve takdir etmektedirler, sına koydu. Bügün Kölleksiyon 15 bin elld ki- taptan mürekkeptir, Bu kitapların arasında İskoçyalı bir muharririndeon üç cild eseri vardır, Bunu haber alan muharrir o derece müteessir olmuş ki, bay Ko- leyi düelloya davet etmiştir. Hollandada fransızca Fransızlar çok memnun, Hollanda IiJar ingilizçeyi bırakıp fransızça ko- nuşuyorlarmış. Kral 3 üncü Lecpold, La Heyden geçerken, halk ingilizce ola- Sala — God Save the King! diya haykır. mamış da fransızca: — Vive le-Rol! diye bağırmış, Resmi merasimlerde de nutuklar İransuçaya tercüme ediliyormuş! yüreğine inmiş. sergilerinda birinci mükâfatı kezan- mıştır. Geçen ay, köpeklerden biri hasta landı, öldü. Hastalık ötekilere de bur Jaştı, Kırk gün İçinde bayanm 90 cins köpeği öldü. Köpeksiz kalan bayanın yüreğine indi, o da öldü. Bir asırdide 122 yaşındaki ihtiyar köyün- den kasabaya yaya gidiyor Tokat (Akşam), — Tokat vilâye- tinin Zile kaza. sına yirmi kilo- metro mesafede bulunan Endü- rulü köyünde (122) (yaşında bir ihtiyar var. dır, Adı Hasan olan bu ihtiyar henüz dinç ve gok çeviktir. Köyden kasabar ya yaya gel mekte va işlerini gördüklen sonra gene ayni günde ge Ti dönmektedir. Hâlen kendisi (kuzu) gütmekle meşguldür, & Güneşin lekeleri kazalar cinayetler ve intiharlar üzerinde tesir yaparmış Yeni bir ilim doğmak üzeredir! Kozmobioloji. Bu #lmin esasi güneş şualarının ve Je kelerinin arz Üze- Avrupada bazı âlimler güneşin lekelerinin yeryü- zünde yaptığı tesiri tedkik ile meşgul oluyor. Şim- diye kadar yapılan tedkikler mühim neticeler ver- miş, güneşin şualarının ve lekelerinin yeryüzünde zannedildiğinden çok tesir yaptığı anlaşılmıştır lanlar Moris For namında mütekaid bir doktorla kollejde Fransız hocala- rından Darsonual, Paris rasağhane. sinin sabık müdürü ve maruf bir çok şahsiyetlerdir. Doktor Moris For, Nis şehrinde büyük bir enstitü kurmuş, güneşin lekelerini vebu Jekelerinarz üzerin- deki tesirlerini tedkik için bu ensti- tüye rasad Aletleri getirtmiştir. Dok- torun enstitüsünde okaranık bir oda vardır. Bu odada güneşin şekli akseden büyük bir cam bulunuyor. Cam üzerinde yedi leke bariz bir su- 14 yaşında bir katilin muhakemesi Yaşının küçüklüğü yüzünden muhakeme gizli olacak Aksaray civarında Hasan adında bir arkadaşını tabancaile öldürmekten maznun on dört yaşında Arifin muha- kemesine dün Ağırceza mahkemesinde Tahkikat evrakına nazaran vaka göyle olmuştur. Geçen şubat ayının 22 inci gecesi seyyar satıcı Arifle Salâhad- din, Refik, Nuri, Sabri ve Hasan adla- rında beş arkadaşı Aksaray civarında bir kahveden çıkmışlar ve hep beraber yolda giderlerken Nuri ile Refik ara- sında evvelce geçen bir mesele ortaya atılmış, münakaşa başlamıştır. Ağız kavgasının büyümekte olduğunu gören Hasan araya girerek bunları ayırmak istemiş ve Arifi kolundan tutup ilmiş- tir, Refikle başlayan kavgadan sinirleri bozulan Arif bu defa da Hasanın itme- sile büsbütün hiddetlenmiş ve biraz geriye kalarak yavaşça cebinden ta- bancasını çıkarmıştır. Bunun farkına varamıyan Hasan'önden giderken Arif yavaşça yanına yaklaşmış ve tabanca- sını sol taraf şakağına dayayıp ateş et- miştir, Kurşun Hasanın sol, gözünü parçalamıştır. Silâh sesine yetişen po- Wisler Hasanı hastaneye kaldırmışlarsa da yaralı biraz sonra ölmüştür. “ Sorgu hâkimliği tarafindan yapılan sorgu neticesinde Arifin suçu sabit gö- rüldüğünden, yaşının küçüklüğü göz önünde tutularak 'Türk ceza kanunu» nun 448 inci maddesine göre ceza ke- silmek talebile ağırceza mahkemesine verilmiştir. Ağırceza mahkemesi dün Arifin mü- hakemesine başlamış ve muhakemesi- nin gizli olarak yapılmasına karar verilmiştir, Muhterem müşterilerime 13 mayıs 1987 tarih ve Sâğ3 mumaralı marka, ilmühaberile, sahibi bulunduğum marka, ile, immi etmekte olduğum deniz mâyolarına ilsak ettiğim « Denize dalan Kiğ » markasına karşı bazı müasseaeler tâ rafından bazı güna iddlalar dermeyün 6- Gilmiştir, Mamulâtının nefaseti ve buna inzimam eden hususiyetim hasebile intihap ettiğim marka hiçbir kimsenin mütalebede bü- Tunmaması için şimdiden sonra imal odi- lecek ve BELMAN ismile salılasak olan mayolafa, sayakta ve deniz kıyafetile atlıyacak vaziyetten biz) kız kesmini mafka olarak teselli ettirdi- ğimi, ve bundan böyle resmi marka olam rak konulacağı bütün müşterilerime Uda olunur. BELMAN o Garanti Bu geçmez mayolar rette görünüyor. Doktor For, kendi sini ziyaret eden gazeteciire bu leke- leri göstererek demiştir ki; — Bu lekelerden üçü, 13, 15 ve 17 mayıs günlerine, diğer dördü de önü- müzdeki günelre aiddir, Bundan çi kardığımız netice şudur ki, önümüz. deki günlerde bir çok kazalar vuku- bulacaktır. 1926 senesindenberi güneşteki le- Kelerin hacmi o kadar büyüdü ve ge- nişledi ki gayri tabif bir takım hadi. #eleri bunlarla izah etmek Kabildir. İntihar ve cinayetler üzerinde ya- izah etmek kabil değildir. Cinayetler için doğru olan bu har rici tesir, kazalar üzerinde de vakidin, Meselâ bir yerde bir şimendifer kazâ- $ı olduğu zaman başka yerlerde buna benzer iki üç kaza vukubulmakta- dır, Binaönaleyh cinaytlerde, intihar. larda, kazalarda güneş lekelerinin tesirini aramak icab eder, Kozmoblo- 1oji, bize bunların vukuunu tahmin ettirmeğe müsaade ediyor, fakat s9 beblerini henüz anlatmıyor. Galata cinayeti Carih: “Gel seni kahve- den istiyorlar,, demiş Arkadaşı kahveye doğru giderken arkasından ateş etmiş Mehmed adında birinin Galatada Muhiddin adımda bir arkadaşını ter banca ile ağır surette yaraladığını dün yazmıştık. Müddetumumiliğe gelen ilk tahkikat evrükına nazaran vaka şöyle olmuştur: Galatada oturan Muhiddin bun- dan bir müddet evvel evlenmiştir. Mu- hiddin, arkadaşı ve akrabası olan Meh» medin son zamanlarda kendisini zi- yaret bahanesile sık sık eve gelmesin- den şüphelenmiş ve karısına karşi Mehmedin fena fikirler beslediğine kanaat getirerek Mehmedle kavga et- miştir. Bu hareketten dolayı fena halde hiddetlenen Mehmed bu işi ölümle temizlemeğe karar vererek bundan 20 gün evvel bir tabanca tedarik etmiş ve Muhidâini takibe başlamıştır. Evvelki gece Muhiddin sahildeki molörde otururken Mehmed gel | miş ve: — Seni kahveden çağiriyorlar. Diye motörden çıkarmiştır. Hiçbir şeyin farkına varmıyan Muhiddin kahveye doğru giderken Mehmed bi rTaz geriye çekilerek tabancasını çi- karmış ve arkadan Muhiddine ateş etmiştir. Çıkan kurşun Muhiddinin ensesinden girip gırtlağrıından çık mıştır, Silâh sesini duyan polisler ye- tişerek Muhlddini Beyoğlu hastanesi» ne kaldırmışlardır. Mehmed de yaka lanmıştır, Waka müddeiumumiliğe bildirilmiş, müddelumumi muavinlerinden B. Or han Köni tahkikata el koymuştur. Adliye doktoru B, Salih Haşim has tanede Muhiddini muayene etmiştir, Muhiddinin yarasi ağır olduğundan hayatı tehlikededir. j İki işçi vagon arasına | sıkışarak yaralandı Devlet Demiryollara &melesindeni Dursun ile Kerim, Haydarpaşa geçi dinde, muattal vagonları el ile hare ket ettirerek manevra yapmaktalar iken bir vagonla rampa demiri ârâ» sına sıkışmışlar, ikisi de vücudlerinin muhtelif yerlerinden tehlikeli suretta ezilmişlerdir. İşe el koyan zabıta, iki yaralıyı Haydarpaşa Nümune hastanesine yar tırmıştar, Sabahleyin, öğleyin ve akşamleyin ağızınızı iyice Odol suyu ile yıkarsanızive dişlerinizi Odol,dişmacunu ilezlırçalarsanız. nelesiniz daima hoş kokar 've, artık ağızı nızda dişleriniz! çürülebilecek' şeylerden: eser kalmaz. Dişlerinizin gözelivezsağlam:olmaş isin: İstiyorsanız bu, dediğimizi, yapmakdan başka çare:yoktur.