3 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMA 3 HAZİRAN 1938 BAŞMUHARRIR AHMET EMİN YALMAN Yeni Bir Makedonya Ahmet Emin YALMAN atay, Makedonya haline! dönmüştür. Fransızların! bütün dünyaya karşı mesuliyet- leri ağırdır. 5 Hatay, Yakın Şarkta bir barış ve istikrar nüvesi haline gelebi- lirdi. Bu, pekâlâ mümkündü. Fa- kat Fransızların hırsı, gafleti, fena niyetleri yüzünden kanlı bir Makedonya yaratılmıştır. Fransızlar, Hatay istiklâli hakkın. da Cenevrede taahhütler altına girdi- ler, Fakat bunu halis niyetle yapma- dılar, İmzalarının hükmünü tatbikat- ta yok etmeye çalışıyorlar. Hatay 'Türk ekseriyeti ve diğer Hatay yurt taşlarını dilsiz bir müstemleke halkı haline indirmeye uğraşıyorlar. Her gün birkaç kişinin ölümüne dair haberler geliyor. Güya Hata; seçim hazırlanıyor. Güya bu seçili Milletler Cemiyetinin mümessilleri mürakabe diyorlar. eçim, halkım dileğini ser- bestçe ifade edebilmesi demektir, Hatayda Fransızlar, seçim adı altında kendi kara €- mellerini yürütmiye çalışmaktan başka bir şey yapmıyorlar. Eti Türklerinin şikâyetlerini bildir- mek için Ankaraya giden heyetin re-| isi anlatıyor. Fransızların seçimi ken- di emellerine çevirmek için kullan- dıkları vasıtalar şunlardır: Rüşvet, dayak, tethiş, tehdit, ölüm... Milletler Cemiyetinin mümessille- rine bu hâdiseler karşısında seyirci adını veremeyiz. Bunlar suç ortağı- Slim AYRAN amil ve e dalete dayanan Milletier Cemiyetini, haris Emperyalist emellerin kölesi ve âleti haline İndiriyor ve asıl ruhunu boğuyorlar. İtiraf etmeliyiz ki gafil avlandık Hâdiselere daima kendi dürüst ölçü- lerimizle baktık. Şunları zannettik : Fransız siyasetinin iyl niyetleri var. Hakiki Fransız faatleri namına başka türlü bir haröket zaten tasav- vur edilemez. Ne çare ki Suriyede ve Hatayda birkaç dar kafalı müstemle. ke memuru var, Parisin iyi niyetle kabul ettiği bir siyasete aykırı yok larda yürüyüp duruyorlar. Fakat Pa- ris işi farkedince bunları elbette yo- la getirecek... H'» bin kere hata... Biz, böyle bir zanna düşerken Fransanın dalma bir yüzünü gördük. İkinci bir yüzü olduğunu hatıra getirmedik. Fakat Fransanın iki yüzü vardır. Asıl hâkim olan taraf, bizim dostluk duygularımızın yaratmaya | çalıştığı sevimli yüzden çok başkadır, Hakiki Fransız simasını anlamak için gözü- müz önüne, hastalık derecesinde ha- sis, haris, etrafındaki berşeye karşı kör bir ihtiyar adam getirmeliyiz. Si- yaset bakımından bugünkü Fransa, böyle bir zavallı ihbtiyardır. “Bir de- fa elime geçen birşeyi sımsıkı tuta- yım, kaçırmayayım da ne olursa ol sun” diyen bir hali vardır. Arasıra akıl ışığını görür gibi olu- yor, mantık yoluna yaklaşmak, kör bir hırsın karanık âkıbetlerinden u- zaklaşmak istiyor. Fakat eli varmı- yor. rası muhakkak ki Hatayda vaziyeti Paristeki Başvekil ve Hariciye Nazırı idare etmiyor. Fran- #ız Emperyalizminin kaşerlenmiş çe- tecileri halinde bulunan birtakım ha TİS ruhlu istihbar zabitleri vaziyete tamamile hâkimdir. Bunların emelle- sinin hududu, Hatay istiklâlini hiçe indirmekle kalmıyor. Yeni Türkiye- DİN mânasını bütün dünya anlamış- tır, bunlar anlamamışlardır. Gözleri- nin önünde hâlâ Kilikya rüyaları var dır, Suriye ve Hatayı, Türkiye aley- hinde türlü türlü düşmanca hareket- leri kaynatacak bir kazan halinde bü lundurmak istiyorlar. Arkası: Sayfa 10, sütun 6 daj | Hati Arap Ajansının YalanHaberleri Antakya, 2 (A.A.) — Anadolu a- Jansının hususi muhabiri bildiri. yor: Delege Garo, Ankaradaki Fransiz ataşemiliteri albay Dökurson ve Be- ruttaki istihbarat şefi kumandan Bo- no ile birlikte, bugün saat 15 te baş- konsolosu ziyaret etti, Bir buçuk sa- at kadar süren görüşme esnasında, da ve bilhassa intihap anların- da asayişin süratle temini, kaybolan itimadın tekrar tesisi ve sonrada beş gün müddetle durdurulan inti - habatm tam bir serbestlik içinde yapılması için alınacak kati tedbir- ler delege tarafından başkonsolosa bildirilmiştir. Edindiği malümata göre, Halk Partisinin müessislerinden doktor Abdürrahman Melek tam ; z salâhyeti haiz olarak Sancak hü- tayin edilerek polis ve jandarma kümetinin dahilive müdürlüğüne emrine verilecek ve idare maka» Binicilerimizin Yeni Bir Zaferi Varşovada Bir Ikincilik Daha Kazandık Saim Pulatkan Varşovada İlk Gün 85 Atlı Arasında Birinciliği Nasıl Kazandı ? ga MEZ Antakya sokaklı müstemleke askerleri Türk ekipi Avrupada kozandığı bir birincilikten sonra İstiklâl marşını dinlerken Varşovada bulunan binicilerimiz ü- çüncü müsabakaya da iştirak etmiş. lerdir. Varşova şehri müsabakasına Türk, Leh, Alman, Belçika, Fransız, Rumanya ekiplerinin bütün hayvan- ları iştirak etmiştir. Yüze yakın binici arasında yüzba- a Cevat Gürkan “Yıldız” la mükem mel bir müsabaka yapmıştır. Güzide süvarimiz binlerce halk tarafından al kışlanmıştır. Neticede birinciliği bir Polonya zabiti, ikinelliği de bir sani ye farkla Cevat Gürkan kazanmıştır. | doldurulmuştu. Varşovanın en bü- Bu müsubakada yüzbaşı Eyüp Öncü | yük devlet erkânı ile birçok general- de güzel bir parkurdan sonra 10 un-İler ve hemen bütün ecnebi ataşeler tu olmuştur. Diğer binicilerimizden müsabaka yerinde kendilerine mah- bazıları da tasnife dahil olarak de -süs tribünleri doldurmuşlardı. rece almışlardır. Müsabaka çok çetin ve helecanlı Evvelki ak; (Arkası: Sayfa 7, sütün 4 te) di çimiz Ferit Tek sefarethanede süvari lerimiz şerefine bir ziyafet vermiştir İlk günkü müsabakanın tafsilâtı Varşova, (Hususi) — Varşova mü- sabakalarının ilk günü olmak itiba- rile bugün biribirine yabancı altı mil letin en mükemmel süvarilerinin çar pışmasını görmek Için müsabaka mey danındaki tribünler hiçbir boş yer Kalmıyacak şekilde halk tarafından Varşova büyük el- GP ; Hatay işinde Fransa Nihayet Yola Geldi Hatayda Polis ve Jandarma Bir Türk Amirin Emrine Veriliyor Dün Delege Garo, Antakya Başkonsolosumuzu Ziyaret Ederek Bütün Haksızlıkların Düzeltileceğini Söyledi. Fransız Hariciye Nazırı da Elçimize Kati Teminat Verdi nizmasında ve bilhassa jandar- ma ve poliste esaslı değişiklikler yapılacak ve tazyik ve tedhiş ve diğer malüm sebeplerden dolayı intihabata iştirak edemiyen 1500 kadar Türk yeniden açılacak bü- rolarda kaydolunacaklardır. Bundan başka son zamanlarda Ha tay dışından getirilen Ermeni ve be deviler sıkı bir kontrole tâbi tut cak ve yerlerdeki bürolar tedhişe mi mayan mıntekalara nakledilecek ve| bazı yerlerde de yeniden bürolar a- çilacaktır. Hükümet bütün cemsat şeflerinin de iştirakile Hatay halkı- nı sükünete ve unsurlar arasında bir kıtale müncer olmak tehlikesi| gösteren vahşi mücadeleden vaz geç- meğe davet eden bir beyanname Deş- redecektir. Asılsız haberler Dün vaziyetin gerginliği her taraf- ta bir çok bethahların ve bu vazi - yette şuurunu kaybedenlerin kontro lü imkânsız haberler yaymalarına Tarkan: Sayfa 10, söten 3 de) geri çevrileceklerdir. Ban Seyrüsefer İçin Kaza Sigortası Mecburi Olacak Ankara, 2 (Tan muhabirinden) — Yollarda seyrüseferin tai ların muhafazasının ter da bir kanun projesi Meclise verilmiştir. Yeni projeye göre, yollarda viraj, meyil, genişlik ve darlık göz önünde lArkası: Sa mi ve yol hakkın hazırlanarak fa 10, sütün 5 de) Yeni Adliye Tayin ve Terfi Listesi 10 uncu sayfamızdadır. sus Yeni Müşteri Bulmak San'atı Dr. Gasson diyor ki: İ “Her tecir bu kitaptaki usullerle kısa bir za man içinde müşterilerini artirabilir. Ben bu kitabımda size bu sanati öğretiyorum... TAN Matbaasında Fivatı 50 kurus. Celâl Bayar Dün Ankaraya Döndü Başvekilin Müjdesi: "Hatay Meselesinde Çok Yakında İyi Bir Neticeye Varılacağını Kuvvetle Ümit Ediyorum. Başvekil “Haydarpaşada — İngiliz sefirile vedalaşrken Başvekil Celâl Bayar dün akşım| Başvekil Kaba! ımından be- saat 10,10 da eksprese bağlanan hu-| raberinde Harici kili Doktor A- susi bir vagonla Ankaraya hareket | ras ve Ingiliz büyük elçisi Sir Persy etmiştir. in 2 del Balkan Otomobil Rally'si Dün Başladı Sporcular Sıra İle Atina, Sofya, Belgrat ve kreşe Uğrıyarak İstanbula Dönecekler Turing ve otomobil klübünün ter- tip ettiği Balkan Rally'si dün baş- lamıştır. Rebul ve F. Moskof isminde iki otomobil amatörü otomobillerile dün akşam saat yedi buçukta Tak» sim meydanından kalkarak Atinaya hareket etmişlerdir. Sporcular sıra ile Atina, Sofya, Belgrat ve Bükre- $€ uğrıyarak Balkanlarda geniş bir turne yaptıktan sonra memleketimi- ze avdet edeceklerdir. Bu turneye bu sene bazı sebeplerle yalnız iki kişi iştirak edebilmiştir. Bay Rebul ve Moskof hâreket eder lerken Taksim meydanında Türkiye Turing ve otomobil klüp reisi Reşit Saffet ve kalafalık bir halk kütlesi B. Rebul otomobiline binmeden evvel tarafından uğurlanmışlardır. Çankırı Dün de Sarsıldı İlgazın Bir Köyünde 15 Ev Yıkıldı. 13 Hayvan Enkaz Altında Kalarak Zarar Gördü. Çankırı, 2 (Tan muhabirinden) — Son 24 saat zarfında mıntakamızda 7 defa zelzele oldu. Fakat sarsıntı - lar şiddetli olmadığından fazla bir hasara sebebiyet vermedi. Maama ih buna rağmen halk hâlâ evlerine girmemekte, bahçelerde ve kırlarda gecelemektedir. Civar kazalardan ge- len malümata göre, zelzele "Ilgazda çok şiddetli hissedilmiştir. Ilgazın şarkı cenubisindeki Den - gi köyünde 15 ev tamamen ve birçok ev de kismen yıkılmıştır. Enkaz al- tında kalan 13 hayvan da ölmüştür. Karataş köyünde de eyni şekilde ha- sar vuku bulmuştur. Bu mıntakâ köyleri tamamen boşaltılmıştır. Yap raklı nahiyesi de fazla zarar gören yerler arasındadır. Hükümet zelzele ile çok yakından alâkadar olmuştur. Kaymakam köy- leri dolaşmakta ve vaziyeti tetkik etmektedir. Şimdilik merkezden 209 çadır istenmiştir. İ Öldü. Tosya da Zelzeleden Çok Bütün Evlerin Bacaları Yıkıldı Çankırıda zelzeleden yarılan toprak ve geceyi açıkta geçiren bir aile Zelzele ayni zamanda Tosyada da hissedilmiştir. Ezcümle kasabadaki evlerin tekmil bacaları yıkılmıştır. Zelzelenin şidetinden Çankırı Ula « camlinin içinde de çatlaklar husule gelmiş ve bir miktar sıva dökülmüş - tür,