3 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1938 Dün Geceki ve Bu Sabhbahki Elaberler ispanyada iki taraf da taarruz ediyor Bütün cephelerde : şiddetli muharebeler oluyor. Hava taarruzları devam etmektedir Salamanka 2 (A A.) — Resmi teb- | Jiğ; Katalonya cephesinde Sort mınta- kasındaki mevzilerimize karşı düşma- | nin yaptığı bir hücum kolaylıkla tar- dedilmiştir. Kastellon cephesinde üç kilometre derinliğinde ve 16 kilometre genişliğin-| de bir arazi parçasını işgal ettik. Terüel cephesinde ileri hareketimize devam ederek Villarejo dağını geride bıraktık Estramadure cephesinde düşman Be- na ve Madrigalejo'daki mevzilerimize taarrtız etmiş ise de geri püskürtülmüs- | tür, Diğer cihetten söylendiğine göre bombardıman edilen şehirlerin açık şehirler olmayıp «Mütemadiyen silâh ve cephane ticareti yaptıkları için as- keri hedef mahiyetini iktisap etmiş olan kızıl limanlar» olduğu tasrih edil mektedir.» Hükümetin tebliği Barselon 2 (A A) — MİM! müafaa nezareti tebliğ ediyor: cephesi, Porenno mıntaka- İ iki kilometre iler- Terüel cephesi, Volbona mıntakası: İki mevzilmiz istirdad edilmiştir. 'Tayyarelerimizin düşman tayyarele- rile yaptıkları bir hava muharebesi İ meticesinde 12 düşman tayyaresi düşü- rülmüştür, 5 tane de cümhuriyet tay- yaresi düşmüştür. Yeni bir hava taarruzu Valans 2 (A.A.) — Franko tayyare- leri Kastellon eyaletinde bazı kâsaba- ları bombardıman etmiştir. Bu bom- bardımanlar neticesinde 16 kişi ölmüş, 400 kişi yaralanmıştır. Fransanın bir teşebbüsü Paris 2 (A.A.) — Fransa, Franko tay- yarelerinin cümhuriyetçi İspanyanın açık şehirlerini bombardıman etmeme- lerini taleb etmek üzere Burgos nez- dinde müşterek bir teşebbüste bulunul- masını İngiltere hükümetine teklif et- miştir. Vatikanın bu teşebbüse iştirak ede- ceği ümid edilmektedir. Geçen salı günü Granol'lers şehrinin bombardımanı neticesinde ekseriyeti kadın ve çocuk olmak üzere 400 kişi- le bir teşebbts- Hamamın üstüne Alman Neleri. oturan vapur | Millet vapurunun kurtarıl- masma çalışılıyor İzmit 2 (Telefonla) — Kâğıt fabri- kasına Zonguldaktan maden kömü- rü getiren Millet vapuru bu akşam sa- at 1935 te fabrikanın yeni yaptırdığı iskeleye yanaşmak isterken denizde fsarı atikadan olan hamamın üstüne oturmuştur. Vapurun kurtarılmasına çalışılıyor. Seyruseferin tanzimi Kanun lâyihası Meclis ruznamesine alındı Ankara 2 (Telefonla) Yollarda seyrüselerin tnazimi ve yolların muha- fazasının temini hakkında hazırlanan kanun lâyihası Meclisin ruznamesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre umuma mahsus yerlerde seyrüsefer eden yük ve binek araba ve hayvanları, otomobi!, otobüs, motosiklet, kamyon ve emsali nakil vasıtaları muhtemel kazalara karşı mali mesuliyet sigortalarını yap- | tırmakla mükellef olacaklardır. Mali ! mesuliyet sigortaları her sınıf için mo- | #ikletlerde 4000, otomobillerde 7500, on kişilik veya iki tonluk otobüs ve kamyonlarda 10,000, orı ilâ 20 kişi alar otobüs ve iki tondan dört tona kadar otobüs ve karıyonlardan 12,500, 20 kişi- den fazla yolcu ve dört tondan fazla ya âlan otobüs ve kamyonlardan 15,000 Ilradır. © — Motorlü ve motörsüz vasıtaları sar- hoş olarak sevkedenler hakkında pro- jede şiddetli cezalar vardır. Trabzon şehir bir İşleri B. Tahsin Uzer muharririmize beyanatta bulundu Bir müddettenberi şehrimizde bu- Yunan doğu vilâyetleri umumi müfet- tişi B. Tahsin Uzer dün kendisi ile gö- Tüşen bir muharririmize Trabzon şe- hir işleri faaliyeti üzerinde şunları söylemiştir: — Trabzon şehrinin suyu Kerbe şir- etine ihale edildi. Dörtyüz bin liraya Taal olacak yeni Trabzon lisesinin te- © mel atma merasimi bugünlerde yapı- İacaktır, Lisenin plânı meşhur mimar 'Tavt tarafından yapılmıştır. B. Tahsin Uzer lisenin temel atma merasiminde bulunmak üzere Pazar nin hücumları Çekoslovakyanın Südetleri ezdi. ğinden k bahsediyorlar Berlin 2 (A.A) — Matbuat, 31 ma- yısta Şeb'de vukua gelen hâdise hak- kında şiddetli bir lisan kullanmakta- dır, Berliner Börsen Zaytung, diyor ki: «Çek kıtalarının tarzı hareketi Çe- koslovakya hüküfetinin mükerreren verdiği teminata rağmen hiçbir veçhi- le bir anlaşma husule gelmesini iste- : mediğini meydana koymuştur.» Lokal Anzayger, şöyle yazıyor: «Ha- lihazırda Çekoslovakyada bir diktatör- lük hüküm sürmektedir. Sakin Südet halkı süngülerin daimi tehdidi altında bulunuyor. Çeklerin Südetlere nasıl bir muhtariyet temin edeceklerini şimdi- den görüyorüz. Çekoslovakya gibi bir | devlete normal bir devlet hakkında tat bik edilen prensipler dairesinde mua» mele edilemez.» Anlaşma olacak mı? Berlin 2 (A.A) Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Siyasi mahfiller, akalliyetler statüsü hakkında Prag hü- kümetince düşünülen şeylerin Südet Almanlarını tatmin edecek mahiyette olmadığını beyan etmektedir. Bunun- la beraber Berlinin evvelâ kısmi bir muvaffakıyetle iktifa edeceği zanne dilmektedir. İntihabattan sonra pek seri bir şekilde ve büsbütün başka bir istikamette inkişaf edebilecek olan vaziyetin ciddi ihtirazi kayıtlarla derpiş edilmesi lfizim gelmektedir. Orman yangını Ateş,24 saat uğraşıldıktan sonra söndürüldü Evvelki gün saat on beşte, Rami ilerisinde Boğazköy ile Pirinççiköy Arasında bir orman yangını çıktığını dün yazmıştık. Yangın çıkan ormana, itfaiyenin girebileceği yol olmadığı cihetle sön- dürme isi uzun sürmüş ve dün saat on beşe kadar devam etmek suretile yangın tamam 24 saat sürmüştür. Söndürme ile bir taraftan İstanbu! itfaiyesi diğer taraftan Eyüp jandar- ma kumandanlığı meşgul olmuş fa- kat sahanın sıklığı ve yolsuzluk bir hayli müşkilât çıkarmıştır. Yangının sebebi hakkında tahki kata girişilince, kömür yapılmak Üzere vücude getirilen bir ocaktaki ateşin ormana sirayet etliği tesbit edilmiş, Osman ve Ahmed isimlerin. ki kişi yangına sebebiyet suçun. | Dengi köyünde 15 ev yıkıldı, | i Çankırıda 7 defa | daha zelzele oldu 3 inek öldü Çankırı 2 (A.A) — Son yirmi dört saat zarfında yedi defa daha zelzele ol- du. Hasar yoktur. Yalnız İlgaz kazası- nın seksen haneli Dengi köyünde on beş kadar ev yıkılmış, üç aded de inek ölmüştür, Nüfusça zaylat yoktur. Amasya valisi Ankarada Ankara 2 (Akşam) — Amasya va- Ual B. Talât vilâyete aid işler etrafın- da alâkadar vekâletlerle görüşmek Veremliler i için yeni bir pavyon yapılacak Izmir ve şehrimizde iki hastahanede yatak sâyıları artırılacak Ankara 2 (Telefonla) — Vatandaş- larımızın Yugoslavyada bıraktıkları mallara mukabil Yugoslav hükümeti- nin hükümetimize tavizat olarak ver- diği 17 miiyon dinarın Kızılay cemiye- fine verilmesi hakkındaki kanun lâyi- | hası meclis ruznamesine alımmıştır. 'Bu para ile Heybeliadadaki verem sa-| natoryomunun yanında 70-100 yatak-| lı bir paviyon vücüde getirilecek, Hay- | darpaşa nümune hastanesindeki ve- remlilere mahsus koğuş 100 yatak ala- bielcek şekilde genişletilecek ve İzmir | emrazi sariye ve istilâiye hastanesinin yanında 100 - 140 yataklı yeni bir pa- viyon yapılacaktır. Münhal mebusluklar Başvekilin avdetinden sonra Namzedler belli olacak Ankara 2 (Akşam) — Eski Cümhu- riyet Merkez bankası umum müdürü B. Balâhaddinin açık mebusluklardan birine namzed gösterileceği şayidir. Ölüm sebebile açılan mebusluklara | kimleri namzed gösterileceği başvekilin | Ankaraya avdetinden sonra belli ola- caktır. Son dakika Suriyede gazetelere sansür kunuldu Suriye şehirlerinde grev ilân edildi Berlin 3 — Suriye Kai kabinesi, dün | fevkalâde bir içtima yapmıştır. Bu içtima Suriyenin karışık olan dahili vaziyeti ile alâkadardır. Kabine bu içtima neticesinde gazetelere sansür koymuştur. Sansür vaziyetini pro- testo etmek için Suriyede grev ilân | edilmiştir. Fransız - Italyan .. 1, . müzakereleri başlıyor Akdenizde münakalât serbestisi hakkında bir itilâf yapılacak Paris 3 — Fransız Haririye Nazırı ; B. Bonne meclis hariciye encümenin- de, harici siyaset hakkında izahat ve- rirken tevakkufa uğramış olan Fran- sız - İlalyan müzakerelerinin tekrar başlamak üzere bulunduğunu haber vermiş, bu defa müzakerelerin itilâf- lâ neticeleneceğinden ümidli bulun- duğunu ilâve eylemiştir. ' Bu müzakere, iki memleket arasın- da Akdeniz münâ&kalâtı ve buna aid meseleler hakkında bir itilâf akdine matuf olacaktır. Selânikte komünist tevkifleri Berlin 3 — Atinadan bildirildiğine göre Yunan zabıtası Selânikte bir Çin, Kantona hava hücu- munu porotesto etti Milletler Cemiyetine bir nota vere- rek sivil halkın himayesini istedi Japonya kantonun açık şehir olmadığını ve zayiatın Çin ülkelerinden ileri geldiğini iddia ediyor Cenevre 2 (A.A) — Çinin Cenev- Te nezdindeik dalmi murahhası B, Koo, Milletler Cemiyeti umumi kâtibi Ave- | nol'a bir nota vermiştir. Notada Ja- | pon tayyarelerinin açık Çin şehirle- rini bombardımanı protesto edilmekte- dir. Notada ezcümle şöyle denlimekte- | dir: «Son günler zarfında Japon tay- yareleri Çin'in en kalabalık şehirlerin- den biri olan Kanton üzerine müte- madi akınlar yapmışlardır, Tayyare- İ ler askeri hedef teşkil etmiyen mınta- İ kaları bombardıman ederek ve mitral- yöz aleşine tutarak binlerce sivil hal- Kı ve bu meyanda kadın ve çocukları öldürmekte ve yaralamaktadırlar. Çin hükümeti 28 mayıs 1937 de Mil- letler Cemiyetinin açık şehirlerin bom- bardımanın: resmen takbih ettiğini İ hatırlatmakta ve müdafaasız sivil Çin halkının Japon tayyareleri tarafından katline nihayet vermek üzere seri ve müessir tedbirler almasını Milletler Cemiyetinden taleb etmektedir.> Londra 2 (A.A.) — Çin sefiri Lord Halifaks'a Japon tayyarelerinin Kan- ton üzerine yaptıkları akınları pro- testo eden bir nota tevdi etmiştir. Avam kamarasında bir müzakere Londra 2 (A.A.) — Avam kamara- sında, Arthur Henderson, Hariciye müsteşarı Butler'e, Japon tayyarele- ; Ankarada resim sergisi Maarif Vekili serginin açıl- ması münasebetile bir nutuk irad etti Ankara 2 (Telefonla) — Güzelsanat- | der birliği resim şubesi ile müstakil ressam ve heykeltıraşlar «D. grupu ve serbes ressamlardan mürekkep birliğin. Ankara Halkevinde tertib etmiş bulun- duğu resim sergisi bugün merasimle Açılmıştır. Merasimde B. M. Meclisi reisi Abdül- halik Renda ile vekiller, mebuslar, şeli- rimizde bulunmakta olan büyük ve or- ta elçilerle vekâletler ileri gelenleri ve seçkin bir davetli kütlesi hazır bulun makta idi Kültür Bakanı B. Saffet Arı- kan Türk sanatkârların eserlerini bir araya toplamış bulunan bu güzel ser- giyi açarken irad ettiği nutkunda €z- cümle demiştir ki: «Bugün göreceğiniz sergi, kabiliyet ve verim bakımından yurdumuzda ileri hamlelerini memnuniyetle müşahede ettiğimiz ressamlarımızın toplu olarak İ teşhir ettikleri 2 nci sergidi Türk inkılâbının ideolojisini ve re- aliteyi ifade hususunda bu yıl muvaffak eserlerle karşılaşacağımızı umuyoruz Atatürk'ün güzel sanatlara verdiği büyük ©hemmiyetin derin ma- nasını kavrıyarak bu şerefli vazifeyi de başarmağa savaşan ar müntesiplerimi- ze muvaffakıyetler dilerim ve bizi bu kültür çatısı altında şu anın heyecan verici saadetine erdiren o Büyük Şefi- mize sonsuz minnetlerimizi ve sarsıl- maz bağlılığımızı arzederim » B. Saffet Arıkan, alkışlarla karşıla- nan bu nutuktan sonra B. M. Meclisi reisinden sergiyi açmasını rica eylemiş ve B. Abdülhalik Renda kordelâyı kes- mek suretile sergiyi açmıştır. Sergiye, Güzel sanatlar birliği resim şubesi 130 eserle, Müstakil ressam ve heykeltıraşlar 52, «D» grupu sanatkâr- ları 17, Serbes ressamlar da 36 eserle iştirak etmektedir. Yugoslavyada zelzele Belgrad 2 (A.A.) — Cevcelocadan alınan malüronta göre evvelki gece bu mıntakada bir zelzele olmuştur. daha | | kuf ettikten sonra devam ettiler, rinin Kanton şehrindeki sivil ahaliyi bombardıman etmeleri dolayılsle nef- ret hissettiğini söyliyebilecek vaziyette olup olmadığını sormuştur, Butler, şu cevabi vermiştir: «Akınlar hakkında matbuat tara- fından verilen haberleri okuyarak bu hususta resmi raporların gönderilme» sini istedik. Elime bu meseleye dair mufassal ve sarih raporlar geçmedik- İ çe bu hususta beyanatta bulunamam.» Henderson bundan sonra İngiltere hükümetinin müşterek bir protestoda bulunulmak üzere Amerika ve dokuz devlet muahedesini imza eden diğer memleketler nezdinde bir teşebbüste bulunulmasını muvafık addedip etme- diğini sormuştur. Butler cevaben de- miştir ki: «Böyle bir teklifi nazarı itibare â)- madan evvel hükümet, zannedersem bu hususta sarih malümatın gelmesi- ni beklemeği tercih edecektir.» Japonya ne diyor? Tokyo 2 (A.A.) — Japon matbuatı tarafından neşredilen bir tebliğde Kanton'un açık bir şehir olmadığı, bi- lâkis iyice tahkim edilmiş olduğu ve Japon tayyarelerinin münhasiran as- keri hedefleri bombardıman ettikleri bildirilmektedir. Tebliğde, Çin halkı arasında nüfus zaylatının «obüsleri her tarafa düşen Çin tayyâre toplarının atışından: ie ri geldiği ilâve edilmektedir Müstemleke işi İngiltere de bu hususta konuş- mağa hazırlanıyormuş Londra 2 — Gazeteler çok mühim bir haber veriyor, Bu habere göre İn- giltere yakında İspanyada harbe nihâ- yet vermek için bir teşebbüste buluna- iki tarafa tavassutunu kabul) ettir. meğe çalışacaktır. Diğer taraftan Al manya ile bilhassa müstemlekeler hak- kında bir anlaşma yapmağa uğraşacak» tır. İspanya işinde muvaffak olmal gönülülerin geri almması, Almanya ile anlaşma için de Südetler meselesinin sulh yolile halli şarttır. Gazeteler evvelki günkü kabine top- lantısında siyasi vaziyetin görüşüldü- günü ve hükümetin hareket tarzının muvafik görüldüğünü yazıyorlar. Balkan Ralli yarışı İki otomobil ârızasız yoluna devam ediyor Edirne 3 (Akşam) — Balkan ra'lisi- ne İştirak eden iki otomobil, arızasız Edirneye geldiler ve bir müddet tevak- 1,20 de yollarma Binicilerimizin yeni bir muvaffakıyeti Varşova 2 (A.A.) — Varşova beledi- ye reisi mükâfatı enlernasyona!l binis elik müsabakasında, Polonyalı teğ- men Pohoreski birinci, Türk yüzbaşı Gürkan ikinci olmuştur, Yüzbaşı Ön- cü onuncu: dur... B. Musolini iki yerde nutuk söyliyecek Roma ? (A.A.) — Müssolininin haf- ta sonu tatili esnasından Padue ve Tri- yesle'ye giderek bu şehirlerde birer nu tuk söyliyeceği öğrenilmiştir. Bir kulübe yandı Dün gece Kasımpaşada Bahriye kumandanlığı binası yanında bulu- nan Deniz işletme müteahhidlerinden B. Camlin, amelenin yatmasına mahsus kulübesinde yangın çıkmış