2 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

p ie Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elaberler Son dakika Siyasi af pazartesi Mec- liste müzakere edilecek Refik Halid: “ Yaşa Atatlirk, beni gurbette de göğsümü kabartarak barlarak yaşatan At Matürk,, diyor Ankara 2 — Adliye encümeni all düz si af lâyihasının tedkikint bitirmiş ve bazı tadillerle kabul etmiştir. Mazba- | ta muharriri, encümenin mazbatasını hazırlamağa başlamıştır. Af lâyihası pazartesi günü Meclis heyeti umumi- yesinde müzakere edilecektir. Meclis- te hararetli müzakereler cereyan ede- ceği ve bir çok hatiblerin söz alacağı tahmin edilmektedir. Refik Halidin ihtisasları Mecliste müzakere edilmek üzere bulunan siyasi af kanunundan istifa- de edecek olanlardan biri de Refik Ha- Jid Karakayış'dır, Tan refikimiz, Haleb- de bulunan Refik Halide bir telgraf çekerek memlekete dönüş intibalarını sormuştur. Refik Halidin, refikimizin | bu süualine verdiği cevab aynen şudur: «Dönüş sevincim katmerlidir. Sevgili yurdumu ne halde bıraktım? Nasıl bir harika ile karşılaşacağım. Dumam yaslı tüten bir fabrika ba- Türk - Alman #icaret muahedesi B. Numan Menemencioğlu- nun reisliğinde bir heyet Berline gidecek Ankara 1 (A.A) — Almanya ile ye- niden bir ticaret muahedesini müzake- re ve akdetmek üzere Berline hazira- nın son haftasında bir Türk heyetinin gönderilmesi kararlaştırılmıştır. Bu heyet Hariciye kâtibi umumisi büyük elçi B. Numan Menemencloğlu- nun riyaseti altında bulunacaktır. He- yet şimdiden istihz islihzararata başlamıştır. “ İktisad Vek Vekâletinin bir tamimi Ankara 1 (Telefonla) — İthelleri mukabil ihraç şartına tabi tutulmuş olanı bazı maddelere aid muamelele- Tin yeniden teşkil edilen takas heyet- leri tarafından görülüp görülemiye- | ceği hususunda tereddüde düşüldü- ğü İktisad Vekâletine yapılan mürü- €natten anlaşılmaktadır, İktisad Ve- | kâleti bu tereddüdü önlemek üzere alâkadarlara yaptığı bir tamimde bu muamelelerin bezi kayıtlara riayet edilmek şartile yeni teşkil edilen ta- kas heyetleri tarafından tedvir edil- mesi lâzım geldiğini bildirmiştir. Malülen teke d olanlar hakkında bir tefsir Ankara 1 (Telefonla) — Eski hü- | kümlere göre malülen tekaüd olup da 1683 sayılı teksüd kanununun 25 inci maddesinden istifade eden 26- yalın ayni kanunun 30 uncu mad desinden istifade edip edemiyecekle- © rinin tefsir yolu ile halll hükümetçe Meclisten istenmiştir. ürkiye - Lehistan konsolos- luk mukavelesi Ankara 1 (Telefonla) — Hüküme- timizle Lehistan hükümeti arasında 25 mart 927 de Ankarada imzalânan konsolosluk mukavelesinin otadiline mütedair olarak 19 kânunusani 938 Ge Ankarada imzalanan protokolun tasdikine aid kanun lâyihası Meclise — yerilmiştir. Fransız Hariciye Nazırı sefirimizi kabul etti Paris | (AA) — Pransa Hariciye © Nazri Bonnet bugün İngiltere büyük | elçisile Türkiye büyük elçisini kabi || Ankara 1 (Telefonla) — delterdarı B. Pertevin Rize, Rize def- © terdarı B. Sadığın Kastamonu, Kas- © tamonu defterdar B. Ziverin Çankırı —defterdarlıklarına . naklen tsyinleri İ Jü ihtilâfların teşkil edilecek hakem | cası tanırdım: Zeytinburnu. Ankurada tek bina Taşhandı. Bankalarda dilimiz ötmez, şirketler- de sözümüz sökmezdi. Trende türkçemi rumlaştırmadan | biletçiye meram anlatamazdım. | o Tokatliyanda frenkçe söylemezsem | garsona dilediğimi kolayca yaptıra- | İ mazdım. Plâjlarımızda yüzen yabancılara kıyıdan korkarak bakar, Avrupadan | İ dönerken hudutta şapkamı pencere- | den atardım. Memlekette toprağın kurusu bizim, İ yaşı elindi. Bıraktığım haldeki bu vatan yeri- ne İstiklâl ve mucize ülkesine kavuş- maktan duyduğum heyecan içinde şu İ yaşımda ağlar güler ilân bebeklerine üm, l Mütemadiyen tekrarladığım söz: Yaşa Atatürk, beni gurbette de göğsü- mü kabartarak yaşatan Atatürk.» Frankocular Valans'ı tehdid ediyorlar Röytor ajansına göre ilk müdafaa hattını aşmağa muvaffak olmuşlar Saragos 1 (A.A, )— Reuter ajansı muhabirinden: Terüel mınlakasında- ki frankist kıtaat, halihazırda Valan- sin ilk müdafaa hattı addedilmekte o- lan son derece müstahkem mıntakayı aşmışlardır. Bu kıtant, Sagunte şehri- ne doğru ilerlemektedirler. İ — Salamanka 1 (A.A.) — Resmi | tebliğ,'Terüel cephesinde Mosk: takasında Frankistlerin bağteten Sob- radosa tepesi ile Limares'den Demo- raya giden yolun şimalinde kâin bütün bir dağları zaptetmiş ve düşmanı İyice yer- | leşmiş olduğu mevzilerden çıkarmış ve | acele ricale icbar etmiş olduklarını bil | dirmektedir. Frankistlerin ileri hareketleri diğer mıntakalarda da devam etmiştir.' Kastellon cephesinde Frankistler, Ma- | cia-dö-Tnrreva dağlarını tamamile ele | geçirmişlerdir. | Frankistler, birçok esir elde etmişler” dir. a iLE pek fazladır. | Devlet dairtleri Geek çı kacak ihtilâfların halli Ankâra 1 (Telefonla) — Müvaze- nei umumiyeye dahil müesseseler ile | mülhak veya hususi bütçlerle idare | İ edilen daireler aramda çıkan her tür- İ heyetleri vasıtasile halini istihdat eden bir kanun projesi hazırlanmış ve Meclise verilmiştir . Bu projeye güre müvazenei umu- miyeye dahil devlet daireleri arasın- da çıkacak ihlilâflar İcra Vekilleri | heyeti arasından seçilecek Vekiller tarafından mülhak bütçelerle idare edilen daireler arasında veya bunlar. dan biri ile umumi bütçeye dahil mü- esseselerden biri arasında çıkacak ihtilâflar Başvekâlet müsteşarı tara» fından hallolunacaktır. Mahalli idareler veya sermayesinin tamamı devlete veya idareli hususi- yelere aid teşekküller arasında çıka- cak ihtilâflar mahajlerinin en yük- sek dereceli hâkim veya reisleri taras fından hallolunacaktır. Basın birliği kanununun encümende tedkiki bitiyor Ankara 2 — Adliye encümeni Basın birliği kanununun tedkikini bu akşa ma kadar bitirecektir. Gazete ve mec- mua sahiblerile yazı, istihbar, tashih ve resim işlerinde para ile müstemir- ren çalışanlar, Basın birliğine âza ol- madıkça bu işleri yapamıyacaktır. Matbuat kanununda yazılı evsafı haiz bulunmak birliğe âza olmuk için kâ- Dört yerde zelzele oldu Nüfusça zayiat ve kayde değer hasarat yoktur İstanbul 1 (A.A.) — Bu gece birisi saat 19 u 56 dakika 12 saniye geçe, diğeri saat 20 yi 4dakiku 18 saniye geçe, üçüncüsü de 21 i 35 dakika 50 saniye geçe olmak üzere üç zelzele kaydedilmiştir. Bunların üçünün de ayni merkez den geldiği ve birinci ile üçüncünün | oldukça şiddetli olduğu, merkez üst- lerinin İstanbulun şarkında ve 390 kilometre mesafede bulunduğu tah- min edilmektedir. Ayancıkta Ayancık 1 (Akşam) — Dün gece yirmide, yirmi bir buçukta ve yirmi ikide olmak üzere üç hafif zelzele olmuştur. Nüfusça zayiat ve maddi hasar yoktur, Çankırıda Ankara | (AA) — Dün saat 20 ye gün saat 8e kadar 14 zelzele oldu. Zelzelenin şehirde yaptığı kor- kudan halk geceyi açık yerlerde geçir di. Zelzele ufki olduğundan, kayde değer hasarat yoktur, Zelzele vilâyet dahilinde 40 yerde hissedilmiştir. Kastamonuda Kastamonu 1 (A.A.) — Dün sat 19 buçuktan itibaren muhtelif fasılalar- la birincileri hafif, ikincileri oldukça şiddetli olmak üzere dört defa yer | sarsıntısı olmuştur. Genel tatiller Tatil cumaya raslarsa cumartesi günü de resmi tatil günü sayılacak Ankara 1 (Telefonla) — Ulusal bayram ve genel tatiller hakkındaki kanunun ikinci maddesine, (19 ma- ! yis gençilk ve spor bayramı) fıkrası- nın İlâvesi ve genel tatil günleri cu- ma gününe tesadüf ettiği takdirde müteakip cumartesi gününün de Tes- mi tatilden sayılması hakkında bir kanuni Jâyihası hazırlanmış ve Mecli- se verilmiştir . Orman kanunu Koruma eratı, askeri erat gibi maaş aklar Ankara i (Telefonla) Orman koruma teşkilâtı kanununun 14 üncü maddesini tadilen hazırlanan kanun | projesi Büyük Millet Meclisine veril- miştir. Bu projeye göre orman koru- ma eratı talimgâhta bulundukları müddet zarfında her Lürlü masrafla- rı Orman Umum Müdürlüğü bütçe- sinden verilmek üzere askeri erat gibi maaş alacaklar iskân, ilbas ve iaşe edileceklerdir. Talimgâhtan ayrılıp orman koru- ma vazifelerine dahil oldukları gün- den itibaren iskân ve ilbaslarından başka çavuşlara on beş, onbaşılara 10 eratlara beş lira maaş ve iaşeleri için beherine maktuan ve peşinen sekiz lira tayın dei verili Jecektir. Yerli ürünler ânonim şirketi Ankara 1 (Telefonla) Ziraat bankası tarafından 16 Mayıs 1936 tarihinde kurulan ve şimdiye kadar bir limidet şirket halinde idare edi- len yerli ürünler şirketi anonim şir- keti haline ifrağ edilmiştir. Şirketin sermayesi 100,000 liraya çıkarılmıştır. Hariciye Vekili geliyor Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, İstanbula gelmek üzere dün ak- şam Ankaradan hareket etmiştir. Ve- kil bugün 11,30 trenile İstanbula ge- lecek ve Başvekil B. Celâl Bayarla gö- rüşecektir. Maarif Vekilinin Şarkta tedkik seyahati Ankara 2 — Maarif Vekili B. Saffet Arkan bu sy nihayetinde Şark vilâ- yetlerinde bir tedkik seyahati yapa- caktır. Vekilin refakatinde vekâlet er- kânından mürekkeb bir heyet bulu- nacaktır. Vekil, Vanda kurulacak fini- versite hakkında mahallinde tedkikler yapacaklar, i | rekkeb bir grup, bir kahvehanede otu- Üç kala olan ilk zelzeleyi takiben bü- | a ze daha | Alman hududundaki ek askerleri geri çekildi Epger kahvehanelerinden birinde iki Almanın yaralanmasile neticelenen bir hadise çıktı Prag 2 — Çek hükümeti, Son za“ | manlarda Alman hududuna gönder- miş olduğu askerlerden bir kısmını geri çekmiş ve ahiren silâh altına çağ- rılmış olan teknisyenlerden bir kısmı- nı terhis etmiştir. Eggerde bir hâdise Prag 2 — Hükümet Egger kahveba- nelerinden birinde vuku bulan hâdise hakkında resmi bir tebliğ neşretmiş- | tir. Tebliğe göre 35 Almandan mü- | rurken başka bir masada küçük bir zabit, bir Alman sosyal demokratile beraber oturuyordu. Küçük zabit orkestradan bir halk havası çalınmasını istemiş ve İki grup arasında başlıyan münakaşa arbedeye dönmüştür. Küçük zabit kendisini tehlikede gö- rerek tabancasını boşaltmış ve kur- şunlardan iki Alman yaralanmıştır. Küçük zabit derhal tevkif ve as- keri makamata teslim edilmiştir. Alman gazetelerinin hücumları Berlin 2 — Alman gazeteleri, Çekos- lovakyada vuku bulan yeni hâdiseder Prag hükümetine şiddetle tmekte ve bu tecavüzlerin bir bı sorulacağını kaydetmek» Alman gazeteleri, bu hâdi sütunluk serlâvhalar ile yazı' Verdikleri tafsilâla göre hâdisenin müsebbip ve mesulü Çek küçükzabiti- | dir. Kendisi hiç bir tecavüze uğra madığı halde Alman şarkılarını me- nederek Çek şarkılarını çaldırmak istemiş, sonra tabancasını çekerek altı kurşun sıkmıştır. İki kurşun iki kişi yaralamış dört kursun da boşa gitmiştir. Henlayn tekrar Londraya gitmiyecek Prag 2 — Südet partisinin bir teb- Jiğine göre, B. Henlayn yakında, tek- rar Londraya gideceğini tekzib edi- yor. Amerika, Tokyoya bir protesto notası verdi | Amerikan tebaasinın avdetine müsaade edilmesini, . vazıyed edilen toprakların derhal iadesini istiyor Vaşington 2 — Amerika hükümeti, Tokyo hükümetine bir protesto no- tası vermiştir. Nevyork hükümeti, bu notasında, Çinde işgal edilmiş olan şehirlere Amerikan otebaasının avdetine müsaade edilmemesini, Ame- Orman yangını Bogaz köyünde bir orman yanıyor Ramiden ileride Boğazköy ve Pi- rinççizöy isimleri verilen iki köy gra- sında dün mühim bir orman yangını olmuştur. İki köy arasındaki orman dün saat on beşe doğru tutuşmuş, İstanbul ancak on dokuz büçuğa doğ- ru haber almıştır. Bu haber üzerine İstanbul itfaiye grupu yangını söndürmek üzere git- miş ise de yol bulamadığı cihetle ge- ri dönmüştür. Dün üçte başlıyan yangının dün gece de devam ettiği söylenmektedir. | Ormanın mühim bir kısmı yanmış- | tor. Gene dün akşam üzeri Çengelköy- de Hasip paşu çifliği civarında fun- dalık tutuşmuş ve 500 metre mürab- bal fundalık yandıktan sonra söndü» rülebilmiştir, Finlandiya ticaret mümessili Ankarada Ankara 2 (Telefonla) — Finlandi- yadan bir ticaret mümessili gelmiş- tir. Mümessil, "Türkiye - Finlandiya ticaret muahedesinin tadilleri etra- fınmda hükümetimizle temas edecek- tir. Finlandiyanın bizde 600 bin lira- lik kadar bloke parası vardır. Bu pa- ranın mal alınmak suretile ödenmesi çareleri aranacaktır. Bu arada Finlan- diyanın memleketimizden mühim mik- darda buğday satın alacağı haber ve- rilmektedir. Çekoslovakya bizden tütün alacak Ankara 2 (Telefonla) — Çekosio- vakya rejisi Damına bir heyet tütün satın almak üzere yakında buraya gelecek, buradan İzmire ve Samsuna | gidecektir. şubesi müdürlüğüne bezin edilmiştir. rikan tebaasına aid araziye vazıycd edilerek askeri tayyare meydanları haline ifrağ edilmesini protesto ct- mekte, Amerika tebaasının işgal edil ere avdetine müsaade cdli- zyed edilen arazinin de derhal iadesini taleb etmektedir. Galatada cinayet Bir amele arkadaşını tabanca ile ensesinden vurdu Dün gece Galatada tabanca ile bir cinayet işlenmiştir. Fırınlarda işçilik eden Mehmed ve Muhiddin isimlerin- de iki genç, bir müddettenberi bir pare meselesinden dolayı kavgalı bu- Yunuyorlardı. Dün gece, biraz keyif olan Mehmed, Galatada kalafat ye- rinden geçmekte iken, Muhiddinin önünden doğru ilerlemekte olduğunu görmüş ve sessizce onu takibe başla- mıştır. Mubiddinin tenha bir yere sapli- ğım gören Mehmed, tabancasını çek- | miş ve Muhiddinin ensesine yaklaş- İ tararak ateş etmiştir. Neye uğradığını şaşıran Muhiddin, | kanlar içinde olduğu yere yıkılmış, silâh sesine koşan polis ve bekçiler Mehmedi elinde tabancasile yakala- mışlâr, Muhiddini de ölüm halinde | hastaneye kaldırmışlardır. Mehmed cürmünü itiraf etmiştir. Muhiddinin sıhhi vaziyeti tehlikeli- dir. Ankarada İspanyol ticaret mümessilleri Ankara 2 (Telefonla) — General Franko ile Valensiya hükümetleri, iki memleketi alâkadar eden ticaret « meseleleri etrafında temasta bulun- mak üzere burdya ayrı ayrı İki ticaret mümessili göndermişlerdir. Valensi- ya hükümetinin mümessili Otto, Gin. den itibaren İktisad Vekâleti te maslara girişmiştir. B. Vedad Nedim Ankara 2 — Sabık Matbuat müdü- rü B. Vedad Nedir, Türkofis turizm