26 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Dasmevi Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara HAZİRAN Başmuharrir Fransızca Ankara NEARL Atölye düği TELEFON 1371 1063 1062.1063 1001 1064 eJ Bugün saat 3 te İpodromda Atatürk koşuları yapılacaktır. lara, gerek dün yapılan Gençler liği — Ankara tafsilât 7. nci Gerek yarış- Bir- Gücü maçına sid sayfamızdadır. Gala- uhtelitiyle yap- tiğı maç J — 3 beraber neticelenmiş- tir. Bunun tafsilâtr da 9. uncudadır. | ı tasaray'ın yunan H Hatay Türkleri'nin ve seçim bürolarındaki Türk mümessillerinin protestosu Hatay Türkleri, seçim kayıdlarını ve muamelelerini hükümsüz addediyor! B Antakya'da kayıd muamelesi henüz kapanmadan evel, seçim dairesinin önü Toprak mahsulleri ofisi Kemal ÜNAL - İsparta mebusu Türk ziraatinin hacim ve kıymet bakımından en büyük istihsal mad desi buğdaydır (*) C. H. Partisi programı, buğdayı fiyat yoluyla ko ruyacak husust kayıdları içine al- mıştır. İyi, bol ve ucuz buğday ye- tiştirme şartlarını da bütün toprak mahsufleri için tatbik olunacak ge- niş tedbirlerin çerçevesi içine koy - muştur. Yüce Şef program - nutkun- da “millt ekonominin temeli” olarak vasıflandırdıkları riraate ald direk - tifleri arasına şu cümleyi jilâve et- mişlerdi: “Başta buğday olmak üzere, bütün gıda ihtiyaçlarımızla en- düstrimizin dayandığı türlü ip- tidat maddeleri temin ve harici ticaretimizin esasını teşkil eden çeşidli mahsullerimizin ayrı ayrı her birinde, mikdarını arttır. mak, kalitesini yükseltmek, iz. tihsal masraflarını — azaltmak, hastalık ve düşmanlariyle uğ. raşmak i; kanuni her tedbir, vakit geçiril- meden alınmalıdır. Sayın başbakan da hükümet gramında: “Toprak mahsullerimizin mikdar ve kıymeti itibari: pro- şında gelen buğdayın fiyatını | değerinden aşağı düşürmemek ve hem çiftçiyi, hem müstehliki | düşünerek korumak için alınan tedbirleri idame etmek ve ge- nişletmek” kararını bildirmişlerdi. Hükümet bu esaslara göre buğday sistemimize yeni bir hüviyet veren “toprak mahsülleri ofisi lâyihası” nr geçen mayısın başında Büyük Millet | Meclisine vermişti. Meclis encümen- lerinde müzakeresi bitirilmiş olan bu lâyiha umumi heyetin tedkikine ar- zolunmuştur. Bu kanunla bir ofit kurulmakta' ve ona mahsullerimiz arasında şu iki mevzu verilmektedir: Buğday, af- yon. Diğer hububat cinsleri - hükü- met lüzum gördükçe - bu mevzular | arasına girecektir. (Sonu 9. uncu sayfada) in gereken teknik - ve| | de ise bir kuruş noksaniyle on kuruşa Dün encümende yeni kanun hak- kında izahat veren Dahiliye ve- kili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya Spor teşkilâtı kanunu hak- kında dün muhtelit encü - mende B. Şükrü Kaya iza- hat vermiştir. Bu husustaki tafsilât 3. üncü sayfadadır. T AR MA A MK AAA Hava gazı fiyatları ucuzluyor | Nafıa Vekâleti'nin teşebbüsü üzerine şehrimiz havagazı fiyatları 1 temmuz 1938 den itibaren bir mikdar ucuzlıya- | caktır. Metre kübü 12,5 kuruş olan tarife- lerde havagazı bir buçuk kuruş noksa- nile 11 kuruşa, 11 kuruş olan tarifeler. lerine göre 1936 yılın- da 7,808.767 hektar tutan ziraat sahası: fan 5.S76.458 hektarı buğdaya basredil miştir. 6082406 tonluk hubı Bti Salinin de X769.312 tonu buğdaydır. — | inmektedir. Elektrikten sonra havaga- | zı tatifelerinde de yaptlan bu tenzilâtı Ankara halkı hiç şüphesiz büyük mem- nunlukla karşıdıyacaktır. Matbuat kanununun bazı mühim maddeleri değişiyor Hükümetin matbual kananun - bazı mele üsere” HLT Andilçi je dün sabah toplanan adliye ve dahiliye encümenlerinin muhtelit içtimamda görüşülmüştür. Toplantıda hazır bulunan Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya, tadil- ler hakkında izahat vermiştir. Muhte. lit encümen, maddeler Üzerinde bazı | değişikliklerle projeyi kabul etmiştir. Proje gazete sahiblerinin göstere - cekleri kefaletler, mesuliyetler, hak neşir davâları için yeni hükümler koymaktadır. Okurlarımız, projenin tam bir metnini ikinci sayfamızda bula- caklardır. İ |Af kanunu yarın konuşuluyor Kanunun esasları Cumhuriyetin on beşinci yıl- dönümü dolayısiyle hükümetçe hazırlanarak Kamutay'a tak- dim edilmiş olan af kanunu pro- jesinin, Kamutay'ın yarınki top- lantısında müzakere edileceği haber alınmıştır. Adliye Encümeni'nin tadi den geçen metne göre, üç züm- re mahkümların affı teklif e- dilmektedir. Yüz ellilikler; Heyeti mahsusa kararlariyle mahküm olanlar; İstiklâl Mahkemeleri mah - kümları; Adliye Encümeni, projeye ive ettiği bir kayıdla, bu mah- kümların — idari bakımlardan kaybetmiş oldukları hakların i- adesine cevaz vermemektedi! Bu arada yüz elliliklere, yet ve vatandaşlık haklarından mahrum olarak, yurd dışında geçirdikleri müddet zarfındaki memnu oldukları haklar iade e- dilmemektedir. Meselâ bu ara- da, devlet hizmetinde ifa et- mekte — oldukları — vazifeleri, mükteseb bir hak olarak, iddia edemiyeceklerdir. Yakarıdaki üç tip mahkümi. yet dışında kalanlara, af hü- kümleri ıqııı.ı edilmemektedir. İ ; Uzsbeciler'de bulunan ve toplanan, sılahlar ÇÜNK riyor: ü Tesçil işleri emniyet ve ükün içinde yapılmadı Antakya, 24 a.a, — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildi- Hatay Halkevi başkanı ve seçim bürolarındaki türk cemaati mümessilleri tarafından Berut'ta fevkalâde komiserliğe, Antak- gine, Cenevre'de Milletler Cemiyeti genel sekreterliğine, Orgeneral Asım Gündüz'e kolonel Kole'ye ve Antakya'da Türkiye baş konsolosluğuna aşağıdaki protesto- lar türkçe ve fransızca olarak verilmiş ve gönderilmiştir: *Manda idaresi bir kaç gün eveline MW kadar türklere her türlü mezalimi re- Hususi surette Hatay'a gö miz muhabirimiz Saf- lâkat dokuzun- cu sayfamızdadır. İsmi bitaraf olup daima tarafgir hareket eden Cenevre komisyonu âzalarından bazıları Süveydiye köylerindeki tethişçi w usbeciler karakola sevkediliyor İ İva gördüğü, ölülerimiz yaralılarımız ve dövülenlerimiz ve adedi sayılamı- yan tehdit görenlerimiz ve mücrim- lerin hele bir ceza görmek şöyle dur- sun tevkif bile edilmeyişleri bu ha kikati açık göstermektedir. Miralay Kole'nin işleri biraz yolu: na koymak için çalışmağa başlaması (Somu 9. uncu sayfada) Hatay Halkevi başkanı B. Abdülgani wKomisyonun hikmefivücudu kalmadı! Milletler Cemiyeti, komisyona vazifesine derhal nihayet vermesini tebliğ etti Cenevre, 25 a.a. — Anadolu Ajansı'nın hususi ——————, Muhabiri bildiriyor: Hatay'da ilk seçimler için ora- ya gönderilen UÜsbeciler karakoluna Antakya, 25 aa — Anadolu sının hususi muhabiri bildiriyor : Bir kaç suçlu Üsbecinin tevkifi ü- zerine Usbeci tahrikâtçılar gene 200 kadar kadın ve çocuğu önlerine kata- rak mevkufları jandarmaların — elle- rinden almağa teşebbüs etmişlerdir. İki jandarma taşla başlarından yara lanınca zabıta silâh istimaline mec- bur kalmış ve nümayişçilerden bir kişi ölmüştür. Jandarmalar bu suret- le yollarına devam ederek mevkufları karakola sokmağa muvaffak — olmuş- larsa da mütecavizler bu sefer de ka- rakola hücum ettiklerinden jandarma tekrar ateş etmeğe mecbur kalmış ve Antakya'dan âsker istemiştir. Bu de- faki ateşte mütecavizlerden bir kişi daha ölmüş ve bir kadın yaralanmış- tır. Yetişen asker mütecavizleri da- Çıtmağa ve asayişi tekrar tesise mu- vaffak olmuş ve mevkuflar bu suret- le Ankara'ya sevkedilebilmiştir. Milletler Cemiyeti Komisyonu ile Türkiye Hükümeti arasında bundan bir müddet evel çıkan ihtilâf bilkuvv halledilmiştir. Bu baptaki müşkülüten doğrudan doğruya müzakerelerde bulunarak dos- tane bir şekilde halli hutusunda türk | ve fransız hükümetleri arasında anlaş- maâ hasıl olması üzerine komisyonun hikmeti vücudu kalmamıştır. Bunun içindir ki Milletler Cemiyetinin doğru- dan doğruya essili olan mezkür | komisyonun genel sekreterine vazifesi. ne nihayet vermesi tebliğ edilmiştir. Bizzat komisyonun da derhâl aynı su. retle hareket ederek mesaisini tatil ede- ceği zannediliyor, Antakya, 24 a, a. — Anadolu Ajansı- nen hususi muhabiri bildiriyor : Komisyon genel sekreteri Cenevre'ye hareket etmiştir. Anker jandarma saldırdılar Enternasyonal hava kongresi toplantısında B. Şükrü Koçak ikinci reis seçildi Berlin, 25 aa. — Berlin'de toplanan enternasyonal hava kongresi bugünkü intihabatında Romanya delegesi prens Bibeskouyu birinci reislikte bırakmış ve türk delegesi Şükrü Koçak'ı reisliğe seçmiştir. nıxn namzedlerden İsveç on bir, jantin bir rey almış ve Türkiye kırk dört rey kazanmıştır. ikinci