19 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çarşamba 19 İLKTEŞRİN 1938 5. KURUŞ Kü Ulus Basmevi Çanları Caddesi, Ankara Telgrof : Ulus - Ankara TELEFON Başlaerrk . lli Yazı işleri 1062-1068 Matbas mildürü 1061 1371 1064 ADIMIZ ANDIMIZDIRM Yakında: Çok enteresan BÜYÜK ŞEFİMİZ Atatürk'ün sıhaflerine dair dün çıkan resmi tebliğler AKŞAMKİ TEBLİĞ : armrmar SABAHKİ TEBLİĞ : İstanbul, 18 a, mi Kâtipliğinden: 1 — Reisicümhur Atatürk'ün sıhhi vazi- yetleri hakkında müdavi ve müşavir tabib- leri tarafından bu sabah saat 10 da verilen rapor ikinci maddededir: 2 — Atatürk'ün umumi geçirdiler. Nabız 90 - 100 arı 18, hararet derecesi 36.4 tür. ——— Kibar kaçakçılar! F.R. ATAY — Avrupa'dan yeni geliyorsu- nuz? — Evet. bilseniz. — Bizim paramızla öyle! Fa- kat fransız frankı maaşlarla türk lirası maaşları da mukayese edi- yor musunuz? — Yunanistan'da yalnız kumaş değil, ücret de u- cuz: Yunan işçi bizim para ile 25 kuruş verildi işitiyo- yum. Sonra hatırıma geldi: — Bununla beraber hakkınız var. Zannederim beş altı aydan- beri Avrupadasınız.. Kaç liralık dövizle gitmiştiniz? Gülümsiyerek yüzüme baktı: — 25 lira değil mi? Altı ay 25 Hira ile geçinmek! Şüphesiz - si- zin NIZ VAT .. Türkiye'de tedavi —edilmez bastalıklar, yahut, bilmem ka- çından sonra oğlunu tahsil ettir- mek vesilesiyle ve ailece Paris'- te yerleşmeler, hulâsa türkçe ka- zanıp fransızca yemek illetleri gittikçe artıyor. — Ah şu usulü de nereden çı- kardınız? Yok bütün tekaütler maaşlarını burada alacak, yiye- ceklermiş! Para benim değil mi? Bıirakınız, Beyrut'ta — yiyeyim! Benim yüz elli liramr bırakmr yorsunuz da yazlarını veya kışla- rını sürü sepet ÂAvrupa'da geçi- renleri görmüyor musunuz? Dahası var: Bir hanım, arka- daşının pek ucuza bir kürk aldı- ğını anlattı: — Bu fiyata nasıl olabilir? —A... Yoksa bilmiyor musu- nuz? | Burada meslek adını giz- lemek istiyorum ) .-. ci ... nin getir- diklerinden! Her sene bir iki defa Avrupa'ya gitmiyor mu? Bir iki defa bavulunda k_endiıi. nin kürkünü getiremez mi? Ta. nıdığı ve başka bir hanıma ken. di kürkünü satamaz mi? Ufak tefek hediyelerden, şu veya bu hizmetle bir yal a memlekete gidip de kendisine ve- ya karısına şu veya bu eşyayı getirenlerden, zaruri ihtiyaçları için alış veriş edenlerden bahset. miyorum. Esasen usullerin de bu hususta bir takım tabif müsama. ha hadları var. Hayır, bunlardan değil, döviz ve ticaret eşyası .k.İ çakçılarından, ve kibar, birinci sınıf halk, üst tabaka kıçık:ılıî rından bahsediyorum. Ve kendi kendime: — Zavallı cigara kâğıdı ka- çakçısı! Hudut dağlarında bir heybe şeker kaçırmak için bey- ninden kurşun yiyen biçare ser- seri! Belkemerinde sakladığı bir kaç altımdan dolayı hapiste çü- rüyen betbaht sabıkalı! Diye söyleniyorum. (Sonu 8. inci sayfada) Ne kadar ucuzluk — Riyaseticümhur Umu- mi Kâtipliğinden: Istanbul, 18 a.a. — Riyaseticümhur Umu- 1 — Reisicümhur Atatürk'ün sıhhi vazi. yetleri hakkında müdavi ve müşavir tabib- leri tarafından bu akşam saat 20 de verilen rapor ikinci maddededir: yaziyetinde bü- yük bir değişiklik yoktur. Geceyi daha iyi mnda, teneffüs teneffü 2 — Reisicümhur Atatürk'ün rahatsızlığı aynı halde devam etmektedir. * 22 ve hararet derecesi: 38 dir. Nabız 120, Macar » Çek müzakerelerinin Bratis - Java'da başlıyacağı bildirilirken macar başvekili B. İmredi de beyanatta bulu- narak Macaristan'ın isteklerini elde etmek azminde olduğunu şiddetli bir lisanla söylemiştir. Diğer taraftan Peşter Loyd gazetesi, çeklere bu işin halli için 24 saatlik bir mühlet verile- ceğini yazıyor. 8 FÖRĞŞİNE SAa raene kine Başvekil B. Çemberlayn, kabine âzalariyle birlikte Kudüs'te sokak harpleri oluyor! İngiliz kabinesi bugün toplanıp vaziyeti görüşecek Kudüs, 18 a.a. — Filistin'de dün birçok hâdiseler cereyan et- 'ün eski mahallelerine girmeğe muvaffak olmuşlardır. Müslüman mahallesinde çıkarılan bir yangın netice- sinde polis merkezi harap olmuştur. miştir. Araplar Ku Polis devriye kollariyle âsiler arasında sokak muharebeleri ol- r. Asiler yahudi müesseselerine hü - cum etmişlerdir. Yahudi mabedleri - nin önüne bir bomba atılmıştır. Vazi- yet vehametini muhafaza ettiği içi resmi makamlar, 23 olarak teşbit edi- len ışık söndürme saatini şehrin he- yeti umumiyesine teşmil etmişlerdir. Eyaletin muhtelif kıstmlarında ce- reyan eden hâdiseler neticesinde $ kişi ölmüş, 8 kişi yaralanmıştır. İngiliz kabinesi Filistin ni koni Londra, 18 aa. — Başvekil B. Çem- berlayn, İskoçya'dan ancak bu akşam hareket edecek ve yarın sabah Lon- dra'ya varacaktır. Kabine de esasen yarın sabah toplanacaktır. Kabinenin görüşeceği meselelerin başında mü - dafaa ve Filistin meseleleri vardır. Kudüs, 18 aa. — Bugün neşrolunan bir kararname ile polis teşkilâtı kâmi- len ordunun eline verilmiştir. Bugünden itibaren Filistin'de bü - | tün harekâtın mesuliyeti orduya geç- miştir. Bu harekât âsi arap şehirleri nin işgelini istihdaf etmektedir. Öğ - ledenberi Filistin hudutları kapatıl - | mıştır. Kudüs'te mütemadiyen zırhir otomobiller dolaşmakta ve harekât sa- hası üzerinde tayyareler uçmaktadır. Sıhiye Vekili gitti Sihat ve İçtimat Muavenet Vekili Doktor Hulüsi Alataş dün akşam 19,15 Ekspresiyle İstanbal'a gitmiştir. bir Röportaj TIMARHANE B. İMREDİ ÇEKLERE ÇATIYOR Artık vaidlerden ve manevradan bıktık Tezimizi muvaffak kılmağa azmetmiş bulunuyoruz Budapeşte, 18 a.a. — Başvekil B. İmredi, macar ajansına, Çe- koslovakya'nın bugünkü vaziyeti etrafında aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: “ — Komarno müzakerelerinin inkıtamı müteakip, ilk tabil te- şebbüsümüzü, Mü: kararına iştirâk etmiş olan ve bizimle dos- tane münasebet halinde bulunan alman ve italyan hı_ıyı'ık deylrl- lerine, sureti mahsusada gönderdiğimiz zevat vasıtasiyle, vaziyet üzerindeki görüşümüzü bildirmek teşkil etmiştir. Macaristan'ın bu teşebbüsleri neti- cesinde, macarlarla meskün arazinin seri ve katf bir surette Macaristana (Sonu 8. inci sayfada) Kanton ve Hankeu şehirleri boşaltılıyor Japonlar Kanton'u fasılasız 10 saat bombardıman ettiler Kanlon - Keulung demiryolu kesildi Hongkong, 18 a.a. — Şeklunga sekiz kilometre mesafede şark | de Polonya hariciye nazırını hudud « ve Şaho nehirlerinin birleştiği mmtakada şiddetli başlamıştır ve hâlâ devam etmektedir. nehri miktarda Çin takviye kıtaları gel-| mektedir. Kanton için her türlü tehli- | kenin bertaraf edilmiş olduğundan © - min bulunan Çin umumi karargâhı, Kanton'dan bir milyon kadar kişinin | çıkarıldığını tahmin etmektedir. Ç'm-ı lller, Şumşum'un 25 kilometre şima- linde demir köprüyü berhava etmişler | ve telgraf hatlarını da kaldırarak bü- tün dünyadan tecrit eylemişlerdir. Aynı zamanda dahilden Kanton'a bu gehrin müdafaası için mühim miktar- da Çin askeri gönderilmektedir. Kantonda örfi idare Kanton, 18 aa- — Japon ilerlemesi sebebiyle dün gece Kanton'da örfi i- dare ilân edilmiştir. Şehrin bombardı- manı saat 7 den 17 ye kadar fasrlasız devam etmiştir. Uongşa garının bom- bardımanında 20 sivül ölmüş ve yara- lanmıştır, Demiryoul hattı kesildi Tokyo, 18 a.a. — İmparatorluk (Sonu 8. inci sayfada) Şark Bir harp çıkarsa İrlanda İngiltere'ye yardım etmiyecek Dublin, 18 aa. — B. dö Valera'nın İrlanda'nın taktimi meselesini hallet- mek için Vestminister parlâmontosu muhtariyetinin İrlanda parlâmentosu- na naklini iltizam eder mahiyette İvning Standard gazetesine vaki be- yanatı İrlanda'da bir nebze heyecan tevlit etmiştir: B. dö Valera, İrlanda'nın hiç bir za- man İngiltere'nin muhtemel düşman- larına karşı taarruz üssü - teşkil etmi:- yeceğlai beyan etmiş ve netice olarak İrlanda parçalanmış bir halde ve in - giliz askerlerinin işgali altında bulun dukça İrlanda milletinin her hangi bir ihtilâfta İngiltere ile teşriki me - saiye düşman olacağını söylemiştir. Londra, 18 aa. — Association Pross'- in diplomatik muhabiri, şimal İrlan - da'sının Eire ile birleşmesi hakkın - da B. dö Valera tarafından Evining Standard gazetesine yapılan beyanat hakkında diyor ki : ”B. dö Valera, yeni hiç bir teklifte bulunmamıştır. Ve şimal İrlanda'sının muvaffakati olmadan her türlü deği- şikliğin ve ingiliz hükümetiyle müza- kerenin kukâasız olduğu ği d mıntakasına mühim — p bir muharebe l B. Bek Bükreş'e hareket &etti Müşterek Leh-Macar sınırı için görüşecek Varşova, 18 a. — Polonya hariciye nazırı Bek bu akşam saat 22.50 de Ro- manya'ya gitmek üzere Varşova'dan hareket etmiştir. Yariın Bükreş'e va - racaktır. Polonya hariciye nazırı -Romanya kıralı ve hükümet erkâniyle görüşe - cektir. Bu mülâkatın müşterek macar - Polonya hududu etrafında cereyan edeceği söylenmektedir. Romanya hariciye nazırr — Komnen ta karşılamak üzere bu akşam Bük » reş'ten hareket etmiştir, Kongre âzaları Halkevi önünde Tıp Kurultayı dün de mesaisine devam etti Kurulfay bu akşam kapanacak ve âzâlara bir çay ziyafeli verilecek Yedinci Tıp Kurultayının dünkü ikinci günü de çalışmalarla geçti. Dün saat 9 da gene Halkevinde yapılan toplantıda öjenik raporlar okundu. İlk olarak doktor Şükrü Tiner onu takiben d> profesör Ş. Aziz Kansu, profesör E. Gotschlich ve profesör Esat Birol mevzu etrafında raporlarını okudular. Baat 10,30 da da profesör Aptülka- dir Noyan gençlerde esas hyperten- #sion ve irsiyetle alâkası, profesör İh - san Hilmi Alanter Pedipotri köşesin- den öjenik, profesör Beacher kan grupları ve Saktörler, profesör Fah- rettin Kerim Türkiye'de akıl hastalık- larında irsiyetin tesiri üzerine müşa - hedeler ve profesör Osman Cevdet 0- muz romatizmaları mevzulacı hakkın- daki etüt ve kanaatlerini anlattılar. Öğleden sonra saat 14 te Doktor $. Ali Şavlı Kondrdistrofi, 'Doktor Necati Bice kadın kısırlığı hakkında, profesör Lokör dahili tababette fizyo- trapi, doktor Hali! Yasa kadın tenasü- Ki hormon bozukluklarının yeni te- davi usulü, doktar Naci Sait Sorner- san söt çocuğu devresinden sonra gı- (Sonu 8. inci sayfada) Almanya ihtiyatları terhis ediyor Berlin, 18 a.a. — Silâh altına alınan yüz binlerce ihtiyat efradının ve iki senclik askeri hizmetlerini bitirmiş olup da muvakkaten hizmette ipka e- dilmiş olan askerlerin terhisine bu- gün başlanmıştır. Terhis muameleleri 15 gün kadar sürecektir, Terhis edi- len efradın nakli için Almanya'nın birkaç mıntakasında her nevi nakil va atalarına müracaat edilecektir. Ber- lin'de banliyö hatlarında işliyen oto- büs servisleri durmuştur.