October 19, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

October 19, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Japonlar Kantonu bomba rdı- man ettiler. Şehirde örfi idare ilân edildi Denizbankta yeni teşkilât yapıldı. Açıkta memur kalmadı ———— Sene 21 — No, 7188 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞ, Atatürkün YBA 19 Teşrinievvel 1938 sıhhi vaziyeti hakkında bu sabahki tebliğ İstanbul 19 (A.A.) — Ri- | yaseticümhur Umümi kâtip- | liğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- İ leri tarafından bu sabah saat 10 da verilen rapor ikinci maddededir: Dün gece neşredilen tebliğ : İstanbul 18 (A.A) —Ri- yaseticümhur Umumi Kâtip- liğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın. da müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu akşam sa- at 20 de verilen rapor ikinci maddededir. ka Atlantikte daimi filo bulunduracak Almanyada ihtiyat efradının terhis edilmesine başlandı Amerika donanması fırtınalı Nevyork 18 (A.A.) — Herald Tri- bune gazetesine göre, Bahriye neza- reti daimi bir Atlantik filosu ihdası- na prensip itibarile karar vermiştir. Bu filonun nüvesini iki hafta evvel ihdas edilen 38 cüzütamdan ibaret bir filo-teşkil edecektir. Demokrat devletlerin kararı ve Amerika gazeteleri Nevyork 18 (A.A) — Nevyork Ti mes gazetesi, demokrasiler tarafından son derecede silâhlanmak için verilen kararlardan bahisle, . silâhlanmanın Yalnız başına demokrasi. rejimlerini Londrada hava hücum- | larına karşı hazırlık Kazılmış siperler geniş- letiliyor. 2 milyon çocuğa gaz maskesi dağıtıldı Londra 18 İngütere teslihatına hızla devam ediyor. Son Çe- a buhranı esnasında hava hücumları şı halkı korumak İçin Londra umi meydanların- da kazılmış olan siperler kapatılmak Şöyle dursun bilâkis genişletilecek ve şındaki çocuk- skesi ti büyükle maskelerden daha. ko- iddir. 2 yaşın- 1sus bir gaz kikat yapılmak- | Deniz mahsulleri ve gıda denizde manevra yaparken muhafaza edemiyeceği, belki bugün ne kadar gözden düşmüş olursa ol- sun kolletktif emniyet sistemini ye- niden canlandırmak muktazi olduğu flkrinde bulunmaktadır. Bu gazete makalesine şöyle devam ediyor: «Elde edilecek gaye ne kadar uzak olursa olsun, kollektif emniyet, emni- yete ulaşmak için takib edilecek olan yegâne yoldur, halbuki infirad ko laylıkla #milli iflâs» mânasını ifade edebilir.» (Devamı 4 üncü sahifede) Yeni bir sanayi plânı hazırlanıyor sanayii için fabrikalar açılacak Ankara 18 (Telefonla) — Öğren- diğime göre, İktisad Vekâleti 4 nu- maralı yeni bir sanayi plânı hazırla» maktadır. Bilindiği gibi ikinci beş se- nelik sanayi plânına dahil fabrika ve tesislerden bir kısmı iki ve üç numaralı sanayi plânlarile tatbik sahasına çıkarılmıştı. Yeni 4 numa- rali plân, ikinci bı melik sanayi plânının 2 ve 3 numaralı plânları ha- ricinde kalan kısımları ihtiva etmek» tedir. Bunda da mühim olarak deniz mahsulleri sanayii İle gıda sanayiine ait fabrika ve tesisler bulunmakladır. 2 — Umumi vaziyette de- ğişiklik yoktur. Geceyi ra- hatça geçirmişlerdir. Nabız muntazam, 88, teneffüs 18, hararet derecesi 36,4 tür, 2 — Reisicümhur Atatür- kün rahatsızlığı aynı halde devam etmektedir. Nabız: 120; teneffüs: 22; ve hararet derecesi: 38 dir. Jüt ipliği fabrikası Fabrikanın Antalyada kurulması muvafık görüldü Ankara 13 (Tölefonla) — Hükü- met memleketimizde bir jüt ipliği sanayii tesis etmeğe kârar vermişti, Bucümleden olarak Ziraat Vekfleti- nin Antalya ve havnlisinde yaptığı tedkikler çok iyi neticeler vermiş ve burada yetiştirilecek ketenlerle en güzel jüt ipliği imal etmenin kabil olacağı anlaşılmışlır. Öğrendiğimize göre, Vekâlet bu ta- savvuru fiil sahasına koymak için hemen işe başlamak üzeredir. İlk ola- rak Vekâlet Antalyada geniş zeriyat yapacaktır. Bundan başka halka da jüt imaline mahsus keten yetiştir mek üzere tohum lecektir. Bu mahsulü işliyecek olan çifçiler de Devlet tarafından himaye edilecek- tir. Bundan sonra Antalyada büyük bir jüt ipliği fabrikası kurulacaktır. En modem ve teknik esaslara göre yapılacak olan bu fabrika tüt ipliği sal ederek çuval, halat ve sicim imâl edecektir. Tarih sergisi Dolmabâhçedeki tarih sergisi An- karaya nakledileceğinden bugünden İtibareri kapa “miştir. Çeköslovakya Hariciye Nazi- | rının Berlin seyahati Prag 19 (A.A.) — Hariciye Nazırı Şvalkorski, daimi parlâmento encü- meni ve müttehid partilerin şeflerinin önünde Almanya'ya yaptığı seyahat hakkında izahat vermiştir. Bu içtima hakkında harice hiçbir haber sızina- mıştır. Benes Şikago üniversitesinde kürsü kabul etti Şikago, 18 (A.A) — Üniversite rel- si, B. Beneşin Şikago üniversitesinde bir konferans kürsüsü kabul etmiş ol- duğunu beyan etmiştir. mikkatlers Bisiklet salgını İstanbulun yolları zaten dar. Otomobil, araba çokluğu arasında seyrüseferi güçleştiriyor diye merkep- leri bile kaldırdık. Bu son zamanda ş€- hir dışında asfalt yollar yapıldığı için bisiklet çoğaldı; ve bunlar şehir içine de yayıldı. “Numaraları iyi okunmuyor, binici- leri acemi; kaldırımlarımız da esasen bisiklete müsaid değil! Kazalar çık- madan ve çoğalmadan evvel bisiklet salgımını bir zaptü rapi altına alsak ve en kalabalık anayollarda olstn ço- Tük çocuğu gezdirmesek... Hem ken- dilerinin selâmeti, hem de seyrilsefer Ankara 18 (Telefonla) -— Yedinci | milli Tıb kurultayının bu sabahki top: lantısında, kurultayın başlıca iştigal mevzularından biri olan öjenik bahsi görüşülmüştür. Memleketimiz için ye- ni bir mevzu sayılan bu bahis etrafın- da mütehassıs doktorlarımız tarafın- | dan hazırlanan raporlar tahmin edil “| diği gibi, kurultayca büyük bir alâka | Prag 18 (AA) — Bratislavadan Prager Abend Zeitung gazetesine bildiriliyor: Yeni Alman - partisinin — şefi olup | Slovak hükümeti tarafından Slovak- ya Almanları kısmi müsteşarlığına tayin edilen Kamasin, Slovakyadaki | Almanlara hitaben bir beyanname neşrederek Almanyanın Bratislava ve Slovakyadaki Alman adaları hak- Yakın akrabalar arasınd evlenmelerin zararları Milli Tıb Kurultayının dünkü toplan- tısında hararetli münakaşalar oldu Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 a Bazı doktorlar kızırliştırımanın aleyhinde bulundular. Kurultay bugün son içtimaıı akdedecek Mini Türk Tab Kongresine iştirak eden Sıhhiye Vekili ve doktorlardan bir kısmı, ortada salondan bir görünüş, aşağıda kongreden çıkan doktorlar, köşede kongre reisi B. Refik Saydam ile karşılanmıştır. Kurultay Dr. B. Hazım Şükrü, profesör Aziz Kansu ve B. Esad Birolun öjenik jeneralitesi ve tatbikatı hakkındaki raporları ile, profesör Gotschlich'in veraset mesele- si hakkındaki raporunu dinledikten sonra bunların münakaşasına geçmiş- tir, (Devamı 4 üncü sahifede) Almanya Slovakyadaki Almanlar hakkındaki isteklerinden vazgeçti Iki hükümet arasında yeni cnlaşma- lar için müzakereler oluyor Çek - Macar konferansı bu sefer Bratislavada topla- nacak, Macarlar müzukerenin uzamasını istemiyorlar kındaki talebierinden bildirmiştir. Alman - Çek müzakeresi Prag 18 (A.A) Pragör Presse gazetesi, Çeköslövakya ile Almanya hiç şüphe- vaz geçtiğini daki müzak kında iki meir y ve posta münasebetlerinin normalleş- mesi ile neticeleneceğini kaydediyor. (Devamı 4 üncü sahilede)