18 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21... e 1187 — Fiati her yerde 5 kurüş ” Atatürkün sıhhi vaziyeti hakkında bu sabahki tebliğ İstanbul 18 (A.A.) — Ri- Yaseticümhur Umumi kâtip- liğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- | kün sıhhi vaziyetleri hakkın- SALI 18 da müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu sabah saat | 10 da verilen rapor ikinci maddededir: 2 — Atatürkün umumi va- | Dün geceki tebliğ de şudur : İstanbul, 17 (A.A)— Riyaseticümhur Umu- ; yoktur. Nabız muntazam, 116; teneffüs 20; hararet derecesi 37 dir. I— Reisicümhur Atatürk'ü bor ikinci maddededir. 2 Ankara 17 (Te lefonla) — dinci milli Türk tıp gün Halkevi salonun- da toplanmıştır Kongreyi dün m İstanbu ni olan Wi Bayara vekâ- leten Sıhhat ve İçtimai Muave- nst Vekili dok- B. Hulü Alataş, mesai Kongre reisi B. Refik Saydam. de muvaffaki diliyerek açmış Y& kongre reisi profesör doktor B, Re- fik Saydam bir nutuk irad elimiştir. B. Refik Saydam, her iki senede bir toplanm. , mili Türk Ir N içtimaının Cümhuriyetin on beşinci yıldönümü olan bugünlere tehir olunmasının Me kadar yerinde bir hareket oldu- Bunu tebarüz ettirdikten sonra ko- | Ruşulacak mevzüların memleket ha- Yat ve sıhhatile olan büyük alâkasını i hatırlatmış ve ezcümle demiştir ki Filistinin taksimi projesinden Iki sene müddetle Filistine Yahudi muhaceretinin yasak edilmesi düşünülüyormuş Londra 17 (A.A.) — Daily Herald ga- #etesi Filistini taksim siyasetinden Vazgeçildiğini ve milli Yahudi ocağı- | Yun haddi asgariye indirilmesine karar Verildiğini bildirmektedir. Gazete, bu kararın Vudhed komsiyo- | hüma tebliğ edileceğini yazmakta ve | Kabihenin komisyonun raporuna müs-| niden Yahudi muhaceretini iki sene Müddetle ya tamamile men veya asga ii indirilmseini tavsiye edeceğini! ve elmektedir. Londra, 17 (A.A) — Daliy Herald Bazetesini | l in yazdığına “göre. İngiltere | in sıhhi vaziyet- eri hakkında müdavi ve müşavir tabibleri tarafından bu akşam saat 20 de verilen ra- 2 — Bugün, dün akşamkine nisbetle daha İYİ geçmiştir. Asâbi ârâzlarda bir değişiklik Yedinci Milli Türk tıb kongresi dün açıldı Bugün, evlenme işleri, gebelik, çocuk düşürme ve kısırlaştırma mevzuları görüşülecek | hıfzıssıhhasına | M. Kemal Öke, Dr. — Bu defaki mevzulardan (biri, biliyorsunuz ki, öjenik yani ırk hıf- mssıhhasıdır. Gaye, yüksek kalitede nüfus yetiştirmek ve bu nüfusu, be- deni ve ruhi bakımdan en mütekâ- mil bir dereceye , eriştirmek daha am ve rbüz imaktır, Kelle evvel muayene Öjenikin, en esaslı noktalarından biri olan «Evlenmeden önce tubbi muayene» yi «Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümetir daha 1921 sene- sinde Büyük Meclise teklif etmiş ve oradan çıkan bir kanun İle mecburi kılmak suretile bu işe ne kadar ehem- miyel verdiğini bütün dünyaya gös- termiş oldu, Bu muayenenin, elân mecburi olmadığı veya teamül şek- linde olsun yapılmadığı bir çok mem- leketlerin mevcud olduğunu söyler. sem, Cümhuriyet hükümetinin «Irk, verdiği ehemmiyeti ve-dikkati bir kere daha tebarüz et- tirmiş olurum. «Öjenik» mevzuu da temenni ede. rim ki, millet ve memleketimiz hak- kında faydalı ve semereli neticelere varmış olsun.» (Devamı 4 üncü sahifede) bir vazgeçilmiş hükümeti Filistinin taksimi projesins den kati olarak vazgeçmiştir. Buna sebep Voodhead.komisydnunun böyle bir taksimin imkânsız olduğuna hük- metmiş olmasıdır. (Devamı 4 üncü sahifeğe) Atinaya gidecek heyetimiz yarın Ankaradan geliyor Ankara VT (Telefonla) — nistanla akdedeceğimiz yeni ticaret, anlaşmaları için Atinada yapılac; müzakerelerde hükümetimizi temsil edecek olan heyetimiz çarşamba gü- nü buradan hareket edecektir. Yuna- Müdavi doktorlar: Müşavir doktorlar: Prof. Dr. Akil Bluhtar Özden, Proj. Dr. Hayrullah Diker, Prof. Dr. Süreyya Hidayet Serter, Dr. Abrcvaya Marmara b, Dr. Mehmet Kâmil Berk. 8 Teşrinlervel 1938 Telefon ziyetinde büyük bir değişik- lik yoktur. Geceyi daha iyi ge- girdiler. Nabız 90-100 arasın- da, teneffüs 18, hararet dere- cesi 36.4 tür. Prot. Dr. Neşet Ömer İrdelp, Prof. Nihat Reşat Belger. Manevra tatbikatından sonra geçit resmi Kahraman askerlerimiz çok alkışlandı İzmir VI (Telefonla) — İzmir müs- tahkem mevki komutanlığına bağlı birliklerin 1 teşrinievwel tarihinde başlıyan manevra tatbikatı sona er- miştir. Bu münasebetle Urlada bir geçid resmi yapılmıştır. Geçid res- minde müstahkem mevki komutanı general Rasim B. Fazlı Güleç, B, Behçet Uz | Çeşme, Urla ve gelen binlerce hal civar lerinden id resmini askerlerimi- Güneş altında va» rini kahramanca gören ve ma- nevralarda yüksek liyakat gösleren askerlerimizin geçişleri saatlerce al- kışlanmıştır. Komutan tarafından davetliler şe- refine Urlada bir ziyafet v miştir, Türk kadın hekimlerinin kongresi Ankara 17 (AA) — İkinci Türk kadın hekimleri kongresi yarın saat dokuz bu Jonunda Sıhhat ve İç Vekili doktor B. Hulüsi Alataş'ın başkanlı- ğında açı Bütün Türki edeki kadın hastalık- arının iştirak etmek- te olduğu bu kongrede, görüşülecek düşüklerinde tedavisile nüfusun ço- galtılması, hormonlarla kadın hasta- lıklarının tedavisi vardır. Ergani istikrazı İkramiye kazanan numaraları yazıyoruz Ankara 17 (A.A) — Bugün Türki ye Cümhuriyet Merkez bankası ida- rei merkeziyesinde Maliye Vekâleti bankalar mümessilleri ve noter hü- zurunda yapılan ikramiyeli yüzde a 30,000 lira, 15,000 Min, 91340 22087 numara 3,000 lira, ara 3,000 lira, 22084 nu. mara numara 909 hi- ra, 149656 numara 909 lira, 162190 | 909 lira, 167067 numara 909 lira, 193150 numara 909 lira ve ayrıca 289 muhte. lif numaraya da 120 şer lira isabet et. mistir, Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri Macarlarla Çekler arasında kanlı çarpışmalar oldu, bir B. Çörçil Amerikalılara çok yaralı var 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 soruyor: Daha duracak mısınız ? Eski Ingiliz Nazırı İngilterenin açtığı mücadeleya Amerikanın da yardımını İstiyor Çörçil: “İki isimle zikredilen, fakat hakikatta bir olan nazilikle komünistliğin gaddarlığından,, bahsetti Londra 17 (A.A.) — Çörçil dün rad- yoda Amerikaya da verilen bir nutuk söylemşitir. Çörçil muhtelif iki isimle zikredilen fakat aynı şey olan nazilik ve komünistlik gaddarlığından bahset. tikten sonra Amerikalılara hitab ede. rek demiştir ki «Büyük Okyanus ve larının him lılar, doğ cilerisiniz. Müstakil ve İngilterenin dörtte üç bolmuş bir dava dafaa ederken ni a3 Okyanus- Amerikâ- undan sonra herşeye rağmeh* et kuvvetlerinin uzakta daha azametli göründüğünü. söylemiş ve Şöyle demiştir: «Biz tekrar silâhlanmak mecburiye- tinde bulunuyoruz. Fakat bu kâfi de- ğildir. İngiltere asırlık ananesinden (Devamı 4 üncü sahifede) B. Çörçit Senede 238 milyon liretlik kontenjan İtalyanların senede memleketimiz için ayırdıkları kontenjan muhtelif emtialara taksim edildi Türk - İlalyan ticaret (Foto A.A.) ışmasının imzasına ait iki resim: B. Numan Mene- mencloğlu imzadan sonra İtalyan delegesi B. Ottavio de Peppo ile gürüşürken ve mukaveleyi imzalarken.