18 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi 18 İLKTEŞRİN rİaı 5 KURUŞ Başmuharrir Yazı işleri 1 İdare Atatürk'ün sıhatleri hakkında resmi tebliğler İstanbul, 17 a.a. — Riyase- ticümhur Umumi Kâtipliğin- den: | - Reisicümhur Atatürk'ün sıhi vaziyetleri hakkında mü- davi ve müşavir tabipleri tara- fından bugün verilen rapor i- kinci maddededir. 2.Reisicümhur Atatürk'ün düçar oldukları karaciğer has- talığı normal seyrini takip e- derken, 16 birinci teşrin 1938 tarihine tesadüf eden pazar gü- nü birdenbire aşağıdaki Ârazı göstermiştir: a. - Saat *14.30” dan “22” ye kadar gittikçe artarak de- vam eden umumi zâf ile birlik- te hazmi ve asabi âraz. Bu sa- ate kadar mabız. dakikada “116", teneffüs “22" ve hara- ret derecesi “36,5" idi. Denizde F. R. ATAY Bu halkın gemiye karşı hususi bir zâfı var; yeni gemileri liman ortasında serbest — bıraksanız, günlerce içini dışını tavaf ede- cekler. Âdeta çocuk sever gibi okşıyacaklar. Fakat biz yeni ve iyi gemi ile halkın yalnız bu zev- kini tatmin etmiş olmuyoruz. De- niz yolculuğu ve ticaretinin sü- tle inkişafını temin ediyoruz. mııııırı için gelen vapurlardan müşteri taşıyor! Türk bahriyesi inhitata başladıktan sonra öyle zamanlar olmuştur ki deniz vası- taat ile bir yere gitmek azablı ve tehlikeli bir sefer telâkki edil. miştir. İstanbul şehrinin güzel sularında bile nasıl teknelerle süründürüldüğümüzü ” hatırlarız. Beyaz yeni gemiler! Bilhassa bu boyayı intihap ettiği için Deniz- bank'ı tebrik etmek isterim. Biz- de koyu renk için “kir tutar!” derler; bunun mânası, kirin gö- rünmiyeceğini söylemektir. Fa- kat bizim maksadımız, kirsizlik- tir. Cenup Amerikasına gider- ken, ingiliz gemisinde ikinci kaptanın cigara tablalarının içi- | ni beyaz eldivenli parmağı ile muayene ettiğini —görmüştüm. Kendimizi ve halkı, temizliğe ve iyi bakıma alıştırmak için, kon- trol ve disiplin unsurlarını ne ka- dar çoğaltırsak, yerindedir. Be- yaz boya, bunlardan biridir. Muhterem Başbakan Celâl Ba- yar son İstanbul'a gelişinde bir defa daha Denizbank'a giderek, yeni projelerle alâkadar olmuş- tur. Celâl Bayar'ın hedefini b yoruz: 500,000 ton! Yarım mil. yon tonajda yeni gemi! Türkiye'nin bir tarafta Kafkas, diğer taraftan Suriye hudutların- dan başlıyan sahilleri, koskoca Anadolu'yu bir yarımada ıııhı çevirdikten sonra İstanbul'da birleşiyor: Deniz Türkiye'nin en tabii yoludur. Bizde mühim i: sâl ve ticaret merkezleri, | man ve onun hinterlandı şeklin- de teessüs etmişlerdir. Ve öyle edeceklerdir. Türkiye'de şimdiye kadar deniz yollarınm inkişaf etmemesinin sebepleri basittir : | Anadolu'da bugünkü kalkınma ve hareket yoktu. Gemi yoktu. | Liman yoktu. Hepsini biz yap- maktayız: Kalkınma hızı, en ücra Anadolu köşelerine kadar sokulmuştur; Deniz vasıtalarını tamamen yenileştiriyoruz; radeniz'de Türkiye'nin en büyük limanlarından birine başlamak üzereyiz. Biz yaptıkça hareket artacak- hır. Karadeniz türk - sahillerinin deniz kabiliyetlerini ölçmek için, Çanları Caddeı Telgraf : Ulus - Ankara TELEFON İmtiyaz sahibi mi, Ankara 1144 1371 1062-1053 Matbaa müdürü 1051 1064 türk'ün sıhi vaziyetleri hak- kında müdavi ve müşavir tabipleri tarafından bu ak- şam saat 20 de verilen rapor ikinci maddededir. 2 — Bugün, dün akşamı- b. - Saat “22” den bu sabah saat “10” a kadar yukarıda is- mi geçen âraz kısmen hafifle- miş ve nabız dakikada "104"”, teneffüs “20” ve hararet dere- cesi “37” olmuştur. ©. - Yaprlan muayene - ve müşavere neticesinde tespit ve tatbik edilen müdavattan son- ra umumi ahvalde hafif bir salâh görülmekle beraber vazi- yet ciddiyetini muhafaza et- mektedir. ii..iklik yoktur. Nabız mun- tazam, 116, teneffüs 20, ha- raret derecesi 37 dir. Müdavl Doktorlar; Prof. Dr. Neşet Ömer İrdelp Prof. M. Kemal! Öke Dr. Nihat Reşat Belger Müşavir Doktorlar: Prof. Dr. Âkil Muhtar Özden Prof. Dr. Hayrullah Diker Prof. Dr. Süreyya Hidayet Serter Dr. Abravaya Marmaralr Dr. Mehmet Kâmil Berk 3 - Müteakip sıhi vaziyet ra- porları neşredilecektir. İkinci tebliğ İstanbul 17 aa. — Riya- seticümhur Umumi Kâtipli- ğinden: 1 — Reisicümhur Ata- İngilizler Filistin'de taarruza geçecekler Araplar Beytüllahm'i zapletmişler Filistin'deki İngiliz ordusunun mevcüdu 25.000 kişiyi buldu - Beytüllahın'da bir polis karakolu Kudüs, 17 a.a. — Filistin'de umumi vaziyet gittikçe fenalaş - maktadır. İki ingiliz nakliye vapuru ile Hayfa'ya yeniden Malta. dan ve İskenderiye'den 2400 ingiliz subayı ve askeri gelmiştir. —e — —) Bunlar Filistin'in muhtelif yer. lerine taksim edilecektir. Bunun- Afgan Sefaretinde | !a bu hafta zarfında Filistin'e gelen ingiliz askerlerinin sayısı altı bini bulmuştur. Ingiltere'nin Kudüs fevkalâde ko- miseri Mak Mişel, tayyare ile Lon- Ş —| dra'dan buraya dönmüştür, İngilizler büyük bir taarruza hazırlanıyorlar Londra, 17 aa. — Niyuz Kronikl gâazetesinin İskenderiye'den aldığı bir haberde Filistin'deki ingiliz kur- | mayının bu hafta içinde araplara kar- |w büyük bir taarruza geçeceği bildi- | rilmektedir. İngilizlerin — Filistin'de bugün 25 bin kişilik bir kuvvetl bu- lunmaktadır. Bunların 17 bini ingi- liz askeri, 2 bini ingiliz polisi ve 6 bi- ni de yahudi gönüllüsüdür. Taksimden vazgeçilmiş 17 aa. — Deyli Herald ga- 'i taksim siyasetinden | vaz geçildiğini ve milli yahudi ocağı- nın haddi asgariye indirilmesine ka- rar verildiğini bildirmektedir. Gazete, bu kararm hudut komisyo- İnuna tebliğ edileceğini yazmakta ve | kabinenin komisyonun raporuna mils- teniden yahudi muhaceretini iki şene müddetle ya taammiyle men veya as- Afgan Kıralı S, M. Zabir Han'ın do- evvelâ emin binip , emin yük- - £ rner savfada) Haber (7. inci saylamızdadır.) (Sonu 6, zner sayfada) gan Sefaretinde bir suvare verilmiştir. | gar? hadde indirilmesini tavsiye ed:—A | Yakında: Çok enteresan z AA RİR Yedinci Millt Tıp Kurultayı bir Röportaj TIMARHANE | Yedinci Milli Tıp Kurulta- yedün Ankara Halkevi'nde Sıhat ve İçtimai Muavenet Ve« kili Dr. Hulüsi Alataş tarafın- dan açılmış ve Profesör Dr. Refik Saydam, kurultayın ga- yesini izah eden bir nutuk ver: miştir. Yandaki resim toplan-: ma halindeki kurultayın gö- rünüşünü, aşağıdakiler de Dr. Hulüsi Alataş'la Dr. Refik Saydam'ı göstermektedir. (Foto a.a.) dün açıldı Görüşülecek mevzuların en başında ırk hıfzıssıhası var Kurultay Atatürk'e ve büyüklere tâzim telgrafları gönderdi Yedinci Mili Türk Tıp Kurultayı dün saat 11 de Halkevi salonunda ku- rultay reisi Dr. Refik Saydam'ın baş- kanlığında — toplanmıştır. -Başbakan B. Celâl Bayar'ın vazife ile İstanbul'a gitmesi dolayısiyle hükümet adına Sağlık ve Sosyal Yardum Bakanı B. Hulüsi Alataş köngreyi açmış ve bu münascbetle şu nutku söylemiştir: B. Hulusi Alataşın nutku “— Sayın meslekdaşlarım, Hükümete ait bir vazife dolayısiy- le İstanbul'da bulunan başvekil Celâl Bayar namıma Yedinci Türk Tıp Ku- rultayını açıyorum. Bu defakinin de diğerleri gibi verimli olmasını ve sa- yın meslekdaşlarıma başarılar — dile- rim., (Sonu 6.ncr sayfada) Komarno'da kanlı nümayişler oldu BİR ÇOK MACAR YARALANDI Çek - Macar anlaşmazlığı kolay halledileceğe benzemiyor Budapeşte, 17 a.a. . Komarno'da macar halkı tezahürlerde bulunmuştur. Macar ajansının yazdığına göre, Çek jandarması tezahürlerde bulunan halkı silâh kullanarak dağıtmış ve bu yüz- den bir çok macar yaralanmıştır. Te el ee Prag'la Berlin arasında Yaralılar arasında kadın ve çocuklar da vardır. Meydanlar - da halkın üzerine zırhlı. otomo- billerle hücum edilmiştir. Çek polisi her tarafta macarları (Sonu 6. 1mcı sayfada, | yeni temaslara doğru Dört Çek Nazırı Berlin'e. gidiyor Betlin, 17 a.a. — Havas muhabiri bildiriyor: Dört çekoslovak nazırın- dan mürekkep bir heyetin yakında Berlin'e gelmesi burada alâka ile beklenmekte, fakat politik mahfiller, bu beyetin getireceği teklifler hakkın- da fazla malümatı olmadığını bildir- mektedir. Alman milletinin yeni çek devletine karşı hiç bir suiniyetle mü tehassis olmadığı tebarüz ettirilmek- te, fakat halâ bazı emniyetsizlik bu. lunduğu da gizlenmemektedir. Zira, söylendiğine göre, yakm maziyi ve tu- tulmryan vaitleri unutmamak lâzım gelmektedir. Çekler 10 milyon sterlini nereye harcıyacaklar ? Londra, 17 a.a. — Resmi tebliğ: İn- giliz hükümeti, çekoslovak hüküme- tinden, malf yardım talebindeki esba- (Sonu 6, ancı saylada) subaylarını grup halinde gö Nafıa Vekilimiz Adana'dan geldi Bazı tetkiklerde bulunmak — üzere Adana'ya gitmiş olan Nafıa Vekili- miz B. Ali Çetinkaya dün akşam şeh- rimize dönmüştür. Nafıa Vekili istasyonda hükümet, parti ve vekâlet ileri gelenleri tara- fından karşılanmıştır, Japon'lar ilerliyorlar 'Tokyo, 17 aa. — Domei ajansının bildirdiğine göre japon kıtaları, Han- keu üzerine ileri hareketlerine devam ederek bugün Yangts nehri sahilinde Tayeh'e takriben 13 millik bir mesa. fede bulunan Şinuciyao'yu işgal ct- mişlerdir. Honkong, 17 aa. — Japonlar, ihraç hareketine başladıklarından bugüne kadar beş yüz kadar köyü ve dört milkk yon kadar halkı ihtiva eden bir mınta- kayı işgal altına almışlardır. î Yeni Kurmay Subaylarımız ; Yeni kurmay subaylarımıza harp akademisinde törenle diplo - ma verildiğini yazmış ve bunların isimlerini de dünkü sayımızda neşretmiştik. Yukardaki resim, bu sene mezun olan genç kurmay lir.