18 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Istanbul kaç kere hücuma uğradı, muhasara edildi? 29 kere mi? 42 defa mi? 50 sefer mi? | > İstanbul şehri 29 muhasara geçirdi m öledenberi söylenir. Karilerim. €n, €s€r sahibi bir mütekait ve mü- S bbi zabit, (ki, adını gizlemek te- ben gösteriyor) hayli uğraşarak kanın bi? listesini yapmış. Araya EZ Araştırmasile de bulduğu 13 uhasarayı ilâve etmiş. Tarihleri, Muhasır devletleri, muhasır devlet YMutanlarını, mahsur İstanbul hi. kümdarlarını, muhasaranın devam Müddetini ve neticelerini bir cetvel linde göstermiş. Fakat mesaiâinde > ek$ik cihetler olduğunu söylü. Tarihle uğraşan başkalarına da mü. Tcüat etmiş; bir suretini hem tetkik em de mümkünse tamamlamanı İçin na da verdi. Arzusunu yavaş yavaş Yerine getirmeğe çalışacağıra. Bu listeyi, bir şey flâve etmeksizin Meşretmeyi faydalı buluyorum: MİLÂ'TTAN ÖNCE araların birincisi: 477 yahut a İspartalı kral Pavzanyas tara İından.... Donanma ile kuşatıldı, şehir 410 yahut 408 de, Atinalı Alsibyad şehri düşürmüştür. Üçüncüsü: 347 yahut 340 da, Make- Myalı Filipin generali Leon şehri kuşulmıştır. Kral Filipin orduyu iste. Mesi üzerine muhasara neticesiz kal- Miştır, MİLÂTTAN SONRA: Dördüncüsü: 197 de Romal: impara- tor Septim Sever şehre Roma hâkimi Yetini kabul ettirerek kapılarını aç- turmaştır. Beşincisi: 313 de Romalılar general Sezar Maksimosun iadresinde şehri Yine itaat ettirmişlerdir. Altıncısı: 315 de Romalılar böyük Kostantin idaresinde şehri zapt ve ta- Mamile Ramaya ilhak etmişlerdir. İstanbul aynı zamanda Şarki Roma için payıtaht seçilerek imar olunup 11 mayıs 330 da adına Şarki Roma denilmiştir. Yedincisi: 559 da Hünler birinci Jüs- tihyen zamanında şehre taarruz et- mişlerdir. Sekizincisi! Moris zam ie neti lardır. I (1): 608 de Persler (İranlılar) Fo- kas zamanında Kadıköyüne gelmiş- lerdir. Dokuzuncusu; 616 da Persler, Key- hüsrevin sevkile Heraklius zamanın- da 3Saymüddetle bir muhasarada bulunup çekilmişlerdir. Onuncusu: 619 da Avarlar, Herakli- Us zamanında bir akın yapmışlardır. On birincisi: 626 da Avarlar, He- Tâklius zamanında bir akın yapıp çe kilmişlerdir. On ikincisi: 654 de Emeviler (Mua- Yiye devri) üçüncü Kostantin zama- nında 40 gün donanma ile abloka €dip çekilmişlerdir. On üçüncüsü: 667 - 668 de Emevi. ler (Muaviye devri) şehzade Yezidin kumandasında üçüncü Kostantin za- Mmanında bir sene muhasara etmişler. diz. Müslime bin Abdullah tarafından Arab camli yapılmış, muhasara bah- Yen başlamış ve Yezid karadan çekil. miştir, On dördüncüsü: 673-678 de Eme- Siler (Muaviye devri) Süfyan kuman- , Sonra Yezidin iştirakile, dör- düncü Kostantin zamanında 5 sene Muhasara etmişlerdir. Meşhur Eba Ey- Yüb şehit olmuştur. Donanma ile geli, herek ordu Marmara sahiline çıkarıl. di. Kışın Sijik şehrine çekilirlerdi. On beşincisi: 712 de Bulgarlar kral 'Tetbel Hanın kumandasında bir akın Yapmışlardır. On altıncısı: 717 - 718 de Emeviler (Süleyman bin Abdülmelik, ölmekle T bin Abdülâziz) Müslime kuman- : 591 de Avarlarla Slavlar nında. muvaffakiyetsizlik. nen bir muhasara yapmış- (0) Cedveli ta eden zatın kendi Araştırmalarile bulup iü “IĞI 13 muhasaranın be Fakimlarile göste riyorum. iğini söyle- bu romen ISTANBUL MUHAREBE İstanbulun meşhur surlarmı bugün işle böyle nebatlar bürümüştür; es- kiden su ile doldurulan müdafaa hendeğinin içi de tarla halindedir dasında, üçüncü Teodos, üçüncü Leon zamanında bir sene müddetle muhas sara etmişlerdir. 15 ağustos 717 de orduları İstanbula geldi. Boğaz 18 gemi ile abloka olundu. Yeni halife 400 gemi ile erzak gönderdi. Donan- ma Bursa sahillerinde dolaştı. Ordu çekildi. On yedincisi: 739 Em Leon zamanında geldi On sekizincisi: 164 de Bulgarlar, kral Paganos şefliğinde, beşinci Kas- tantin zamanında akın etmişlerdir. On dokuzuncusu: 780 de Abbasiler (Harunürreşid) dördüncü Leon 2a- mahnında bir akın yapmışlardır. Yirmini 782 de Abbasiler, Haru- nürreşidin 96 bin mevcutlu ordüsile dördüncü Leonun ölüp Kostantin Por- firojenetosa validesi İren niyabet et- tiği sıralarda yürümüşlerdir. Bizan- $ın senevi 70 bin dinar vergi vermesi, avdet için erzak ve kılavuz tedarik ey- lemesi için bir anlaşma yapılmıştır. 11: 798 de Abbasiler Komutanları Abdülmelik idaresinde «Ahlaksız» lâ- kablı Nikeforsu tazyik etmişlerdir. Nikefors vergiyi vermekten kaçınma- ğa kalkışmışsa da, neticede Abbasile. re rezilâne inkiyada mecbur kalmıştır. Yirmi birincisi: 813 de Bulgarlarla Slavlar, despot Kremüs ve kral Toma- sın idaresinde Nisefor ve Keke Mişeli tazyik etmişlerdir. TE 860 da Ruslar, bir akın yapmışlardır. IV: 866 da Ruslar sergerde Askold kumandasında, sarhoş Mişel zamanın- da bir akın yapıp İslinyedeki bir ki. liseyi tahrip ettiler. V: 904 de Ruslar, denizden bir hü- cum yaptılar. Yirmi ikincisi; 913 - 914 de, Bulgar. lar Simeonun kumandasında Porfiro. jenet zamanında bir akın yaptılar, VI: 907 de Ruslar Kiyeflilerin idare. sinde İstanbulu tehdit ettiler. VH: 941 de keza. VI; 988 de Bizans derebeyleri ikin. ci Vasil zamanında Üsküdar önüne kadar gelmişlerse de mağlüp olmuş- lardır. IX: 1048 de âsi general Turinçiyus, bir hükümet darbesile Mişel Monoma- kı tazyik etmiştir. X: 1079 da Türkler Üsküdarda be- Mrmiştir ve burasını almışlardır. XI: 1081 de Aleksi Komnen zama- nında bir hükümet darbesi olup şehir tazyik edilmiştir. XII: 1089 - 1090 da İzmirin Türk hükümdarı Çaha donanma ile İstan- bul önüne kuvvet getirmiştir. Yirmi üçüncü 1204 de Lâtinler İstanbulu zabt ve yağma etmişler; yeni bir hükümet tesis etmişlerdir. Yirmi dördüncüsü: 1261 de Grekler, üçüncü ilk defa olarak , Sultan Mehmet, dokuzuncu Kostanlin | dan sonra şehri aldı. | z LERİ Mihail Paleoloğun idaresile, Lâtinleri | devirmişlerdir. 25 temmuzda, baskın. | Ya şehir zaptolunmuştur. Yirmi beşincisi: 1390 da, Osmanli- lar, Yıldırım Bayezid idaresile şehri altı ay tazyik etmişlerdir. İhtiyar Yu- vânis ve İmanueli müşterek hüküm- | dar yapmışlardır. Bizanstaki Osmanlı fmürunu çevirmek üzere, Galatada bir mahalle, cami ve mahkeme tesis etmişlerdir. Yirmi altıncısı: 1402 de Yıldırım Ba- yezid Timur harbine tekaddüm eden günlerde İstanbulu ikinci defa olarak muhasara etti. Yirmi yedincisi: 1412 de Musa Çele- bi ihtiyar Yuvanis ve ikinci Komnen zamanında, donanmasının Bizans do- ıp olmasına rağmen, fütur getirmiyerek Bizansı sardı. Yirmi sekizincisi: 1422 de ikinci Murad, ayni hükümdarlar zamanın- da, üç ay müddetle haziranın ilk gün- lerinden 24 ağuslosa kadar muhasara etti. Şehzade Mustafanın İzniği alma» $ı üzerine muhasarayı kaldırdı. Yirmi dokuzuncusu: 1453 de ikinci zamanında elli üç günlük muhâsara- #.. Bu hesaba göre, yirmi dokuz, on üç daha 42 ediyor. Fakat fetihten sonra» kileri de unutmamalı; Osmantı devletinin tarihi karıştırı- lınca, Rusların kayıklarla boğazı bas- malarından ve oraya dehşet salmala- rından, İngiliz donanmasının Marma»- raya gelerek şehri adamakıllı tehdit | etmelerinden, muhtelif isyanlardan, inci Abdülhamit zamanın» inde 1878 de Ayasta- Tr getmelerine, hattâ Bal- kan harbindeki Çatalca muharebele- rine, umumi harpteki Çanakkale mu- harebesine, mütarekedeki işgale, ni- hayet son ve kati kurtuluşa - Atatür. kün şanlı ve harikulâde kurtarışına - ui seriyi İkmal etmiş Denecek ki: — Bu sön sayılanların hepsi, tam manâsile muhasara değildir. Fakat fetihten evvelkiler de değil dir. Ekseriya Üsküdar taraflarında bir kuvvetin görünmesi ve birbiri ardın- dan ayni kavmin bir kaç dalga halin. de akın yapması da tasnifte müsta- kil muhasara şeklinde yer almıştır. Macarlarla Çekler arasın- da kanlı çarpışmalar Bir çok şehirlerde müsademeler oldu, bir çok yaralı var Bir Fransız gazetesine göre Alman ve Italyan tezleri arasında büyük bir fark varmış Budapeşte 17 (A.A) — Komamö. da Macar halkı tezahürlerde bulun- muştur. Macar ajansının yazdığına göre, Çek jandarması tezahüratta bulunan halkı silâh kullanarak da- gitmiş ve bu yüzden bir çok Macar yaralanmışlır. Yaralılar arasında kadın ve çocuklar da vardır. Meydan- larda halkın üzerine zırhlı otomobil- lerle hücum edilmiştir. Çek polisi her tarafta Macarları tevkif etmektedir. Dün Presburg'da kilise önünde Çek polisi Macar nümayişçilerine ta- arruz etmiş ve bir çoklarını yârala- mıştır. İtalyanın vaziyeti Roma 17 (A.A.) — İnformaziyona Diplomatika, bir notasında İtalyanın Macar - Çekoslovak ibtilâtındaki İtal yan noktasi nazarını izah ve teşri et- mektedir. İtalya, Macaristanın İtti- baz ettiği askeri tedbirlerin muhik olduğu mütalâasındadır. Çekoslovak- | ya ile Macaristan arasındaki müza- kereler yeniden başlıyacak ve Mü- nihte takâarrür etmiş olan hal süre- tine mümasil bir hal suretine iktiran edebilecektir, yani büyük kısmı Ma- carlarla meskün olan muntakalar, Macaristana rücu edecek, diğer mın- takalar ise plebisitlere tâbi tutulmak lâzımgelecektir. Bu meseleler halledildikten sonra, İtalya, Çekoslovak hududlarmı ga ranti edecektir. B. Mussolininin B. Şvalkovskiyi kabul ettiği esnada mumaileyh bu takdirde Bohemyanın İtalyan dostluğuna güvenebilec miş olduğu rivayet edilm : ak İ Bir Fransız gazetesine göre... Paris 17 (A.A) Macar - Çekoslovak hakkında şöyle yazıyor: İtalya ve Polonya hükümetleri Ma- caristanın isteklerine kuvvetle mü- zaherette devam etmektedir. Fakat Petit Parisien müzakereleri İ Macaristania Polonya arasında müş- terek bir hududun teşkiline muanz olan Almanya hattı hareketini de- gişlirmişe benzemiyor, İtalya ve Almanya, her ikiside Macar - Çekoslovak müzakerelerinin pek yakında tekrar başlaması husu- sunda mutabık iseler de Alman ve İtalyan tezleri arasında bir yakınlaş- ma elde edildiğe benzemiyor. Maai fih mulavassıt bir sureti hal bulun- ması ihtimali kuvvetle vardır. Bilhas- sa, Macaristanın istemekte olduğu Rülenyanın doğrudan doğruya Ma- caristana ilhakı yerine bu ilhaktan evvel orada bir plebisit yapılması mevzuubahsolmaktadır, Asılsız bir haber Paris 17 (AA) — Övr, Popüler, Ümanite ve Lö Pöple gazeteleri, B. Hitlerin B. Şvalkovskiden nazi olmi- İ yan bütün Südetlerin Çekoslovakya- dan çıkarılmasını istemiş olduğunu yazmaktadır. Çıkarılması İstenilen- lerin meyanına Çek parlâmentosunda Südet mebuslar ve âyan da dahildir. Berlin 17 (A.A.) — Siyasi Alman mahefili, ecnebi memleketlerde İnti- şar etmiş olen ve B. Hitlerin Prağ hükümetinden nazi olmıyan mebus- larla âyanın tevkif edilerek memlekeğ haricine çıkarılmasını istemek niye- tinde olduğu şeklinde bulunan ha- berin asılsız olduğunu beyan etmek- tedir. Prağda Gestapo servisleri tesis edil- mesine de itiraz olunmaktadır. Henlaynın bir nutku Ossig 17 (A.A) — B. Henlayn, dün 160,000 kişi huzurunda nutuk söyli- yerek Südet memleketinin yakında bir refah baharına kavuşacağına kani olduğunu söylemiştir. Varşovada mülâkatlar Varşova 17 (A.A) — Polonya Ha- ırı Bek, İtsiyr ve Romanya büyük eiçilerile Macaristan orta el- çisini kabul etmiştir. Siyasi mahafilde zannedildiğine göre, bütün bu mülâkatlar Macaris- tan - Çekoslovak meselesi etralında cereyan etmiştir. Varşova 17 (A.A) — Reisicümhur bugün Cieszyn Silezyasına yapacağı seyahati tehir etmiştir. Yalnız hükü- met erkânından bazı zevat ve bu me- yanda Ticaret ve Sanayi Nazırı Ro- man ilhak edilen mıntakaları ziyare etmişlerdir. Alman Iktisad Nazırının Balkan seyahati Onun için, İstanbulun kaç defa hü- cum ve muhasaraya maruz kaldığını kati surette söylemek güçtür: Şekil- ler, şartlar, başka başka... Bununla beraber, bu yukarıki liste, | hayli aydınlatıcı bir levha teşkil edi- İ yor. Onu hazırlayan muhterem zata | teşekkür ederiz. Gelecek yazılarımda İstanbul mu- harebelerinin en meşhurlarırın tas- virlerine devam edeceğim. Yürük Çelebi Bir taksi, bir tramvay dire- ğine çarptı, bir kişi yaralandı Şoför Cemilin idaresindeki taksi içinde Muzaffer isminde bir yolcu ol- duğu halde, evvelki gece saat ikide Beyoğlundan Bakırköyüne gitmekte iken Etyemez civarında bir tramvay direğine çarpmış, otomobil hasam uğradığı gibi Muzaffer de yaralan- mıştır. Polis şoförü yakalamış, Muzafteri de tedavi altına aldırmıştır. Beygir çarparak yaralanan kadın hastanede öldü Evvelki Ogün Mecidiyeköyünde mektep hademesi Rasime adında bir kadın yoldan geçerken bir beygir çarparak yaralamıştı. Beyoğlu Çocuk hastanesine kaldınlan Rasime dün hastanede ölmüştür. Cesed adliye doktoru tarafından muayene edile- yek gömülmesine ruhsat verilmiştir, Kaza etrafında müddeiumumilik tah- kikata devam ediyor , Nazır seyahatinin neticelerinden çok memnun olduğunu söylüyor Berlin 17 (A.A.) — B. Valter Funk, Berliner Mittags Zeltung'a beyanat- ta bulunarak Yugoslavya, Bulgaris- tan ve Türkiye İktisad Nazırlanm Berlin'e davet ve nazırlarında bu daveti kabul etmiş olduklarını söy- lemiştir. 'B. Funk, Balkanlarda yapmış ol- duğu seyahatin neticelerinden mü- tevelid memnuniyetini izhar ettik- ten sonra şöyle demiştir: «Siyaseten dost olan Yugoslavya, Bulgaristan ve 'Türkiye, Alman hu- dudundan Karadenize kadar imti- dad eden bir nevi Balkan mihveri teşkil etmekteldir. Bu keyfiyet, mev- zuubahis üç memleket için muaz- zam İktisadi teşkilât projeleri hak- kında müzakerelerde bulunmağa medar olmuştur. Meselâ: Yollar, te- lefon kabloları inşası ve saire. Avrupanın cenubu., şarkisi için Tunanın haiz olduğu büyük ehemmi- | yetin neticesi, yekdiğerini tabii su- refte İkmal eden Şimal denizi ile Ka- deniz arasında ve İktisadi bir saha vücude getirmektedir. Avrupanın cenubu şarkisi İle Ana- dolu, hemen hemen Almanyanın bü- tün muhtaç olduğu şeylere maliktir> Dr. Funk, yaptığı müzakerelerin mevzuunu bu üç memleketin istih- sal kuvvetlerini Almanyanın yardı- mile ve mübadeleleri teksif edecek tarada nasıl inkişaf ettirmek mese lesinin teşkil etmiş olduğunu ilâve etmiştir. Nazır, netice olarak demiş- tir ki: > «Yapmış olduğum seyahatte Al manyadan bu memleketlere giden kuvvet cereyanlarının muvaffakıyet- le tetevvüç etmiş olan müzakereler- le tarsin edilmiş olduğu kanaati ile döndüm.» Berlin 17 (A.A.) — B. Funk, Ber- ner Mittags Zeltung'a yapmış ol- duğu beyanatta Almanyanın mensu- cat İstihsalâlını arttırmak için Bal- leri hususunda yardım edecektir. Amerikada iki tayyare çarpıştı Detroit, 17 (A.A) — Uçuş halinde iki tayyare yerden 100 metre irtifada çarpışmış ve Layyarelerin ikisi de infi- lâk etmiştir. 4 kişi ve bir de 3 buçuk yaşında bir çocuk yanarak ölmüştür.