18 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İstanbullular yalnız 40 lira ödeyerek Ankarada 4 gün kalabilecekler... Memleketi eksiksizlolarak tanıtacak geniş bir turizm programıl mMhazırlandı urizm ofisi reisi Dr, Vedad Ne- dim Tör'ün, hazırlai olduğu mın tatbikine yakında T turizm Dr. Tö rinin ha Bu plâ , leketimizin içini tanımalarını temin edecektir. İç turizim plânının İlk olarak üze- rinde durduğu mevzu, vatandaşların Ankarayı tanımalarıdır. Bilhassa mek- teplerin tekâsüf ettiği büyük şehirle- rimizde gençlerimizin kültür mües- sesöleri kadrolarının başşehri tanıma- larına gayret edilecektir. Yapılan tedkikler, meselâ araların- da nihayet on iki saatlik bir tren me- safesi olduğu halde, İstanbulda yaşı- n vatandaşların Ankarayı büyük bir ekseriyet halinde tanımadıklarını armıştır. Bilhassa üni- sek mektepler talebele- rinin, Ankarayı görme ve tanıma fır- satlarım elde ettikleri zaman, bun- yük bir zevk duyarak başşehre rı, fakat meselâ Cümfuriyet ni ve talebe gruplarının ziyare- idiselerde elde edilen fırsat- larla Ankarayı görenlerin miktarının dud olması, daha cezri ve ccaslı tedbirlerle Ankarayı tanıtmanın mümkün olduğunu isbat etmiştir. edad Nedim Tör'ün henüz bir nüve halinde olan bir hesabı- elâ iç turizm meselele- çin bir plân hazırlamıştır. Ankaraya gelenler, bu güzel binada gelecek seneden sonra dalmi bir sergi göreceklerdir: Sergievi binası... na güre, İstanbuldan Ankaraya gele cek olanlar, burada dört gün kalacak- Jar, şehrin her tarafını, resmi dairele- ri gezecekler, Ankarayı tamamile ta- nimış olacaklardır, Bu başşehri tanıma, kendileri için, yol masrafı dahil olarak 30 liranın içindedir: İkinci mevki tren, yataklı, dört gün otel, gezme, eğlenme, yemek masrafları dahil olarak otuz Jira,. Tabii bu projenin tahakkuku için Dev- let Demiryolları ve Yataklı vağonlar Jdarelerile otellerin, nakil -vasıtaları- hin, lokantaların tenzilâtı tarifeler tatbik etmesi'lâzım gelecektir, Alâka- b, salâhiyetli makamlar, - bu projeyi tasvib ettikten ve Devlet Demiryolla- rı, talebe grupları için yapmakta ol- duğu tenzilâtlı seyahati, Turizm ida- resinin kontrol ve idaresi altında se- yahat edeceklere de teşmil ettikten sonra, otel ve lokantalarla anlaşılacak ve bu gibi müesseselerin de ucuz bir tarife tatbik etmesi temin edildikten sonra iç turizmimizin ilk plânı olarak İstanbul - Ankara seferleri başlıya- caktır. T urizm idaresi, İstanbuldan son- ra, evvelâ tren yolu üzerindeki büyük şehirlerimizden Ankaraya böy- le ucuz seyahatler tertib ettirecek ve sonra bu seyahatleri daha uzak vilâ- yitlerimize teşmil edecektir. Ankara Üzerine yapılan bu seyahatlerden son- ra, sıra ile İstanbul, İzmir, Bursa gi- bi büyük vilâyetlerimize ayni ucuz seyahatler tertib edilecek, evvelâ mın- takalar arasında yapılan bu gezmeler, sonraları en uzak vilâyetlerimize de teşmil edilerek bütün Türkiye için bir program hazırlanacaktır, / Köylü için pratik arabalar yapıldı | Ankara Ziraat müdürlüğü, 72 lira gibi, piyasa flatlerine göre çok ucuz bir para ile köylü için hem sap, hem yük arabası olarak kullanılabilecek a çok güzel arabalar yaptır- Bu arabalar şehrimize gelmiş vinin arkasındaki sahaya ge- r. Köylüler buradan araba larını gelip almaktadır. Türk Ticaret Bankası fabrikaların- da yapılmış olan bu arabalar, köylü için birçok pratik vasıflar taşımakta» dır. Bu arabaya hem at, hem öküz koşulabilmektedir. Ayni zamanda yük ve sap arabası olarak kullanılabilmesi, köylünün bütün işlerini bir tek araba ile görmesine imkân verecektir. Ankara Ziraat müdürlüğünün köy- lüye geçen sene ve bu sene dağıtmış olduğu âraba miktarı bine yaklaşmış- tır, Arabaların parası köylüden tak- sitle alınmakta olduğundan, köylü | Ankaranın yeni sayfiyesi Boluya asfalt yol ve mo- dern oteller yapılacak 'Turizm ofis reisi doktor Vedad Nedim Tör Ege bölge- sinde yapmış olduğu tedkik seyahatinden dönmüştür. Ankara köylülerine dağıtılan arabalar Sergievinin arkasındaki meydanda tediyede sıkıntı çekmiyerek modern ve güzel bir araba sahibi olabilecek- tir, Doktor Vedad Nedim, Ziraat müdürlüğü, her sene bir miktar araba yaptırarak, Ankara köy- lerini kağnıdan kurtaracaktır. yapmış olduğu tedkiklerin neticesini bir raporla Vekâlet makamına bildirecektir. Bu sene yapılacak olan tesisler arasında Boluda modem oteller ve asfalt yollar vardır. Bolu Ankara için, emsalsiz bir iç turizm merkezi olacaktır. Ankaradan Boluya muntazam otobüs seferleri işliyecektir. İlk yapılacak tesisler için tahsisat bulunmuştur. Çocuklarımız, geçen çocuk bayramında kendi aralarında eğlenirlerken... Mektepler, neşeli çocuk tipini yaratacaklar... Kültür Bakanlığı, mekteplerde oyunlar ve eğlenceleri plân halinde tesbit edecek Kültür Bakanlığı, ilk mektepler. de talebelerin teneffüs zamanların- da vi mekteple beraber bir yere ge- zinliye gittikleri zaman eğlenceleri ve oynıyacakları oyunları tesbit €t- meyi kararlaştırmıştır. Tesbit -edile- cek olan oyunlar arasında, yayılma- sına ve kökleşmesine ehemmiyet ver- diğimiz sporlar bulunacaktır. Bu arada atçılık, atıcılık, güreş gi- bi milli sporların, çocukların bünye ve. sıhhatlerine uygun gelecek olan şekilleri bulunarak programa alına- caktır. Fakat Kültür Bakanlığının bu programla asıl hedef tuttuğu gaye şudur: Neşeli, hareketli, canlı, ler yüzlü, nikbin çocuk tipini yare mak... Bir çok mekteplerimizde bah- çelerin, çocukları serbesçe oynama» Irana müsald olmadığı görüldüğün- den yeni yapılacak olan mektep bi nalarında bahçelere daha büyük yerler verilecek ve halen mektep olarak kullanılmakta olan binalar- dan bahçeleri dar olanların oyun sa- haları genişletilecektir. İlk mekteplerde her smıfta birer gü- oyun ve eğlence mümessili buluna talebe gruplara ayrılarak oyunlar yapılacaktır. i olan mekteplerde her pa- zar günü, her sınıfın bir temsil ver- mesine çalışılacak ve binaları müsaid olmıyan mektepler, Halkevleri sah- nelerinden faydalanacaklardır. Bu temsillere talebe velileri çağırılacak ve muvaffak olan talebelere mektep idareleri tarafından Kültür Bakan- lığınca gönderilecek imzalı kitaplar hediye edilecektir. Oyunları, * eğlenceleri ve temsil leri “tesbit etmek “üzere: bir heyet toplanacaktır. Heyetin muvafık bu- lacağı esaslara göre İlk mekteplerde acak temsiller için tiyatro mu- rirleri arasında müsabakalar açi- Jacaktır. Bu temsillerin dekorları da tiyatro mektebinde hazırlanacak. tır, 'Temsillerin mevzuları milti tari- himizden alınmakla beraber, arala- rında, meşhur eserlerin, mevzuların alınmış ve ahlâki kıymeti olan- lardan Oo hazırlanacaktır. Temsiller, öğretmenlerin kontrolü altında veri- lecektir. İBir kaç satırla: ANKARA | X Cümhuriyel bayramında açıla- cak olan iki büyük yapının tezyin hazırlıkları yapılmaktadır: Bunlar. dan birisi Ankara radyosu ve stüdyo binası; diğeri Sümer Bank umum müdürlüğüdür. Sümer Bank umum müdürlüğü binasını Başvekil B. Ce- Mi Bayarın, yeni radyo binasını da Nafia Vekili Ali Çetinkayanin açma- ları muhtemeldir. * Cümhuriyet bayramında Anka ra radyosir, üç gün müddetle her gün 16 saat müddetle faaliyette bulun caktır. * Ankaraya Rizede yetiştirilmiş olan çaylardan kurutulmuş, ve ha- gırlanmış örnek paketler gelmiş Bu çayların kokusu çok güzeldir. Zi- raat Vekâletinin hazırladığı bir plâ- na göre Rizedeki bütün ekim mınla- kaları çaya hasredilecek ve memleke- tin bütün çay ihtiyacını imin ede cektir. * Tavuk meraklılarına müjde: Ankara Tavukçuluk enstitüsü, üze rinde senelerdenberi uğraştığı Anka ra tipi tavuk cinsini meydana geti: miştir. Bu, üzeri siyah - beyaz ben H, cüssesi büyük, senede 200 den faz- la yumurta veren, eti de çok güzel olan bir tiptir. Bütün Orta Anadolu İl istifade edilecek olan bu tip ta- vuk için damızlık yumurtalar köyle- re dağıtılacaktır. X Geçen sene Ankarada bir miktar kömür sıkıntısı çekilmişti. Bu sene, böyle bir kömür darlığı yoktur, Bir- çok milli firmalar, bankalar, Titaş, Kooperatif, kömür ve yakacaklarımızı yaz aylarında stok yapmışlardır. * Ankaraya Hollandadan gelecek olan birkaç finans grupunun mümes- silleri, Yenişehirde Bahçeli evler ma- halleleri kurma kiçin tedkikler yapa- caklardır. Bu haber, Ankaralıları çok sevindirmiştir. A Sümer Bank, köylü için bir ucuz ayakkabı tipi hazırlamakta idi. Ban- ka, bu ayakabının çok ucuza, meselâ, köylünün kendi kestiği hayvanların derilerile yapılmakta olan çarıklara yakın bir fiate mal olmasına çalışa” caktır. X Pazarlıksız satış kanunu, Ankara- da ük günlerde birkaç dükkân sahi- binden ceza alındıktan sonra çok bile yük bir mükemmellikte tetbike baş- lanmıştır. X Ankaranın çevresine 20 bin göç“ men yerleştirecek olan bir program hazırlanmıştı. Bu programın Hk tat. biki Sincanköyde 250 evlik büyük bir köy kurulması halinde tecelli edecek» tir. Ankara ile İstanbul arasındaki yolun en boş sah lan bu havalide yapılacak olan. 250 büyük bir köy, bu t manzaray? giderecektir.