18 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İ | Profesyonel güreşçilere bir nizamname yapıldı Türkiye serbes güreş birinci- likleri bu hafta yapılıyor Profesyonel güreşler den bir enstantane Eininönü Haikevi spor şubesi tara- fından tertib edilmekte ve her sene tekrarlanmakta olan profesyonel gü- | aki Türkiye serbes birinciliği müsabakaları bu se- ne de 22 ve 23 birinciteşrin cumar- tesi ve pazar günleri Taksim stadın. da yapılacaktır. Şimdiye kadar ta- mamen başıbozuk bir şekilde ve peh- Wvanların hususi arzularına tâbi olarak oya nm bu Karşılaşmalar Eminönü Halkevinin teşebbüsü Üüze- rine bir İntizam altına alınmış ve organizalörlerin şahsi menfaatleri İçin tertib ettikleri dalâvereli güreş- ler ortadan kalkmıştır. Adedi çok mahdud olan organiza- törlerin güreşe karşı büyük bir alâ- ka besliyen halkimizi isti sine müsaade edilmiyecek ve yapıla» cak profesyonel güreş karşılaşmaları badema Halkevinin nezareti altında icra edilecektir. Türkiyenin her han- &i bir mıntakasında yapılması tasav- vur edilen profesyonel karşılaşmalar İçin organizatörlerin Halkevinden mü: | saade alınası karar altına alınmıştır. Profesyonel pehlivanlar amatör sporcularda olduğu gibi lisans ala- caklar ve her hangi bir müsabakada anlaşma yaptıkları tahakkuk ederse ellerinden Isansları istirdad edilerek yaptıkları anlaşmanın derecesine gö- re tecziye edileceklerdir. Bütün bu işlerin şekilde cereyanı için Halkevi tarafın- dan hazırlanan ve güreş sporundan anlıyan mütehassıs bir heyet tarafın- dan tasvib edilen nizamname Türk spor kurumu umumi merkezine gön- derilerek tasdik ettirilmiştir. Önümüzdeki hafta yapılacak kar- şilaşmalarda ilk defa olarak nizam- name ahkâmuna riayet edilecektir. Yeni nizamnamenin teknik kısmı muntazam bir | me faslını da halletmiştir. Yeni ka- rara göre bir pehlivanın sırtı yere geldiği yani iki omuzu mindere te- mas ettiği an mağlüb olduğuna hük- medilecektir, Malüm olduğu üzere şimdiye kadar yapılan müsabakalar- da bir pahlivanın mağlübiyetine hük- medebilmek için &ırtının 3 saniye yerde kalması icab etmekte ve bu yüzden ekseri güreşler nahoş hüâdi- selerle kapanmakta idi. Verilen bu çok yerinde kararla bütün bu hâdi- selerin önüne geçilmiş, minder üstün- de hakem ile güreşçi arasında yapı- lan münakaşaların önü alınmıştır. Önümüzdeki hafta yapılacak kar- şılaşmalar baş ve başaltı olarak iki katagori üzerinde tertib edildiğinden sikleti 95 kiloyu tecavüz eden pehli- vanın başallında güreşmesine mü- saade edilmemesi de çok iyi düşünül müş bir harekettir. Bu karar kilosu az pehlivanlar arasına kilosu çok fakat her hangi bir sebeple iştihar etmemiş pehlivanın katılmasına mü- saade etmemektedir ki zayıf güreşçi- lerin hakkının yenmesine meydan vermemektedir. Eminönü Halkevini bu asil sporu- muzu kurtarma yolunda allığı ha- yırlı adımdan dolayı tebrik ederiz. Şazi Tezcan Taksim stadındaki maçlar Beşiktaşta yapılacak Bu hafta Taksim stadında yapıl- ması tekarrür eden profesyonel ser- İ bes güreş birincilikleri dolayısile ay- nı stadda yapılacak ig maçlarının Beşiktaş stadına alınması için spor mintakasına müracaat edilmiştir. Senede bir defa yapılan güreş bi- rinciliklerinin akim kalmaması için Taksim stadındaki ig maçlarının Beşiktaş stadına alınacağı veya tehir bu sporun en büyük derdi olan yeniş- İ edileceği tahmin edilmektedir. irne Halkevinde bir konser verilmiş ve musiki heyeti büyük müuvaffakı. yet kazanmıştır. Yukarıdaki resimde musiki heyeti, orkestra şefi viyolonist B. Remzi, ile b bir arada gzleiyer. Atletizm monitörlüğü İstanbul atletizm monitörü Naili Moranın Beyoğlu Halkevine spor di- rektörü t dildiğini aldığım habere bul monitörlüğüne yeni antrenör n mezun ülan âtletlerimiz- v. rTekördmen Failkın getirilmek ih- bulund ıdan ba k, i Moran bir mektupla ker monitörlükten çekilmediğini rek diyor ki: «Federasyon başkanile aramda ih- tilâf yoktur. Monitörlükten hiç bir süretle de aynlmış değilim. Esasen şimdi yapılmakla olan ve organizas- yonu bana devredilen Askeri Okullar şampiyonasının işlerile meşgulüm. Bundan masada 15 inci yılda bu mev- | simde derece yapmış İstanbul atlet- lerine binden fazla diploma verile- cektir. Bu diplomaları şimdi hazırla- maktayım. Geçen sene Haydarpaşa lisesinde vücude getirdiğim atletizm | varlığını bu yıl metodik surette teş- kilâtlandırmak üzereyim. Diğer ta- raftan Kış aylardan bilistifade diğer bazı lise ve orta okullarımızda bu sporun propagandasile yakından meş- gülüm. Beyoğlu Halkevi bundan sonra Türk atletizminin İstanbul branşının bü-. yük bir servis tralı olacaktır.» İ bildire- Çukurovada lig maçları başladı Adana (Akşam) — Çulşirovada fut- bol faaliyeti başladı. İ! ftadanbeş ri lig maçlarma devam edilmektedir. Şehrimiz stadyoimu inşa halinde bü- lunduğundan, bu Yıl lig maçları Mer- sin staâyomunda yapılmaktadır, Bu hafta İdmanyurdu - Toros âra- sında yaplan maç 1-2 Tetosun mağ- lübiyetile neticelenmişti. İkinci maç önümüzdeki hafta gene Mersin sta- dında Seyhanspor İle İdmanyurdu arasında yapılacaktır, Bu yıl lig maç- ları geçen seneden daha muntazam olacak ve ihtilâfa meydan bırakılmı- yacaktır. Ayni zamanda Seyhan böl gesi emrine verilen antrenör de, fut- bolcularımızı bü kış çalıştıracaktır, Bölge emrine bir de güreş antrenörü | verilmiştir. Diyarbakırda ilk lig maçi Diyarbakır (Akşam) — Spor mın- takamızda lig maçlı arı başlamıştır. İlk maç Ay - Yıldız takımları arasın- da yapılmıştır. Bu iki rakip takımın maçını seyretmek üzere sahayı binler- ©6 halk doldurmuştu. İlk dakikalar- da her iki takım da güzel oynuyordu. Fakat topa Yıldız takımı daha ziya- de hâkim bulunuyordu, Hücumlar sıklaştı, onuncu dakika» da ilk sayıyı Yıldızlılar kaydetti. Bun- dan sonra Ay'lılar gayrete gelerek şiddetli hücumlara başlamışlarsa da bir türlü sayı kaydine muvaffak ola- madılar. Neticede Yıldız takımı sıfıra karşi dört sayı ile galip geldi. Bu İki takım bir daha çarpışacak ve galip gelecek takım Adanaya gide- rek Çukurova spor bölgesi şampiyoni- İ üzerine birkaç el silâh sıkıldı. | askerlere üzerlerine atılan kurşünla- le karşılaşacaktır. Adana sonbahar at koşuları Adana (Akşam) — Çukurovada at koşuları başlamıştır. Sonbahar koşu- İarının birinci devresi bu pazar günü Adana hipodromunda yapılmıştır, Ko- şu çok kalabalık ve hararetli olmuş- tur. Şehir hipodromundan Koşu tribü- nü bu sene daha mükemmel bir şek- le girmiştir. Halkın meşrubat ihtiya- cın emin etmek için tribünün alt "kısmında büveller inşa edilmiştir, Hipodromda bahısi müşterekler ve bilet satışı için zarif iki gişe kurul- muştur, Yakında hipodromda poli- gonlar da tesis edilecektir. Kasımpaşa kamununa bağlı ocak kongreleri C. H. P, Kasımpaşa kamunu başkanlı- Bından: Kamunumuza bağlı Kaptanpiya- le ocağının yıllık kongresi 22/10/6936 ta- rihime müsadif cumartesi günü saat 15 de Zineiriikuyudaki ocak kurağında ve Hacıhüsrev ocağının kongresi 22/10/58 | tarihine müsadif cumartesi günü saat 19 da Bahriye enddesindeki merkez oca- ğı kurağında ve merkez ocağı Kongresi 23/10/93 tarihine müsadif pazar günü saat 9 dâ kendi kurağında ve Kadı Meh- med ocağı kongresi ayni tarih ve günde saat 14 de Kulaksısda sekizinci ilk okul binasında yapılacağından ocakta mukay- yek üyelerin o gün ve saatlerde gongre- de hazır bulunmaları rica olunur, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yüzan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Turcüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 223 Adanada ikinci iğtişaş nasıl başladı ve nasıl teskin Giri Ermenilerdeki silâhların he lardan ibaret olmadığı, b martinler, mavzerlerin saklanmakta İduğu beyan & çe Ermeniler şüp- 1 araştırılabileceği abını veriyorlardı. Ermeni mabaâlleleri arasında oturan Tekelizade Osman bey, Hatip efendi, Boşnakzade, Gazazzade damadı ve Ra him efendi gibi muteberan bugünler» de emniyetsizlik yüzünden evlerinin eşyasını kaldırarak ailelerini müslü- | man mahallelerine naklettiler. Dahiliye Nezaretince vaki olan te şebbüs üzerine Çatalcadan tahrik edi- len üç tabur nizamiye askeri 1909 ni. sanının yirmi dördünde Adanaya var- miş, (Kumluk) denilen geniş meydan- Tıkta çadır kurmuştu. Ertesi günü vali Cevad bey umumi , bir meclis akdetti. Bu meclisce inzibat ve asayişi mubafaza, idarel örfiye mu- karreratını tatbik Için taraf, taraf me- murlar, kollar tertibi ile iştigal edilir. ken akşam ezanına iki saat kala bir. denbire ikinci bir iğtişaş başladı. Cevsd bey raporunda bunun bekçi merkezinde bir, Salcılarda diğer bir as- kerin Ermeniler tarafından katli, Ka» lekapısı civarında islâm ahali üzerine bir Ermeni ve istasyonda asker kara koluna diğer bir Ermeni tarafların. dan silâllar atılması ile başladığım gösteriyor. Karabet Çalyan efendi (Adana vakas sorulmaktan kendilerini kurtarmak Plânını takip» ile işe Adanaya yeni gel- miş askerleri karıştırmak istedikleri mütalâasını ileri sürdükten sonra va» kanın şu suretle cereyan ettiğini anla tıyor: (Asker karargâhının bulunduğu Te pebağında Celâl beyin bu karargâha nazır evinin penceresinden çadırlar Sonra rın Ermenilerin Çan külesinden gel diği haber verildi. Şehre yeni gelmiş olup tabii Adana- nın yerlerini, mahallelerini bilmiyen askerler üzerlerine tevcih edilen silâh- ların Ermeniler tarafından atılmış ol- masını tabii addederek galeyana geldi ler. Yerli kılavuzlar bunların Ermeni mahallelerine yürümelerine delâlet et- tiler. Hiç memul edilmiyen bir hal oldu. Saat onda -ezani. her koldan Ermeni- ler üzerine bir yaylım ateş başladı. Er- meniler yalınayak, çıplak bir hâlde ey- lerinden çıkıp Fransiz, Katolik, Pro- testan, Amerikan kilise ve mektepleri- ne iltica ettiler. Evveldenberi Adana- da bulunan tabur dahi bu harekete iş- tirak etti, Eski yağmacılar, yangıncı- lar gene ortaya çıktı. Bu ikinci Kıtal birinciden dehşetli oldu; ertesi güne kadar sürdü.) Adana divanı harbi mazbatasında bu ikinci kıtal hakkında; (12 nisanda - yirmi beş nisan - teker- rür eden ve sebebi ve sureli zuhuru mevsukiyetine itimad edilemiyecek ka- dar mantıksız bir rivayet derecesinde kalmış olan kıtal, nehp, ihrak dahi Adananın barabisini ikmal eylemiş- tir.) denilmekle iktifa edilmiştir. Teftiş heyeti mazbatasında ise bu vaka hakkında şu izahat vardır: (Mücerred asayişi temin için gelmiş olan askerlere nisanın on ikinci günü «rumi. Ermenilerin kilisenin çan kus lesinden silâh attıklarınadair bazı sözler söylenerek asker iğzap edilmiş, bu suretle birincisiden daha müthiş ikinci hâdise vukua gelmiştir. Heyetimiz mebus beyefendiler da- hi (1) birlikte oldukları halde çanı ku- lesinin en yüksek kısmına çıktık. Keşif ve muayene neticesinde askeri karar- güh ile kilise arasında ve şehrin en yüksek tepesinde islâm mahallesi mev- cud olduğu ve ne çan kulesinden ka- rargâh, ne karargâhtan çan kulesi gö- rülmediği arlaşıldı. Mürettep kuvvetler kumandanı Meh- med Ali bey dahi karargâhta hazır ol- duğu halde zabitler 12 nisan günü ka- (1) Mebusan meclisi fzasından Yusuf Kemal bey ile Rabikyan #fendiyi 'Adana- da tahkikata memur etmişti. Teftiş heyetinden Babikyan efendi I gâh üzerine atılan birkaç el Tö- V rin atıldığı bir pencereyi göster- diler. Bunun bir islâm evinin penceresi olduğu tesbit edildi. Bu halde (Ermeniler çan kulesinden asker karargühına silâh attılar) diye askerin iğfal ve iğzabı cihetine gidil- mesinde sulfikir olmak lâzım geliyor. Bunu tashih etmek kumandan İle va- dinin vazifelerinden olduğu halde bu yanlış şayıanın ve bundan mütohassil yanlış fikrin tashihi ve asker üzerinde tabii olarak husule gelen asabiyeti izala için hiç birşey yapmadılar.) Adanada vali Cevad bey İle kuman- dan Mustafa Remzi paşanın bu ikin- ci hâdisenin zuhurunda dah! ihmal ve teseyyüp gösterdiklerini kabul etmek için silâhların denildiği gibi Celâl be. in evinin pencere: vakanm hudusu arasin: kit geçmiş olduğu, bu iki zatın bu si- lâhların atılacağından veya atıldığın- dan ve askerin iğfal ve iğzabi yolunda teşebbüs vuku bulacağından veya bul. 'duğundan haberdar olmuş bulunduk- ları tesbit edilmiş olmak iktiza eder, Aksi takdirde teseyyüp ve ihmal isnadı Tr abalıya!) kabilinden birşey olur! Gerek divanı harbin ve teftiş heye» tinin mazbatalarında, gerek mütalâa eylediğimiz eserlerde bu defa bu isnadı muhik gösterecek izahata tesadüf ede- mediğimiz için biz bundan içtinap ede- riz. Onlara vakanın ilik safhasındaki mesuliyet kâfidir. Ermenilerin tam itimadını ceibet- miş bulunan eşraftan Suphi paşa ikin- ci iğtişaşın nası birdenbire başlamış olduğunu şöyle nakletmişti (Köprü başı tarafında idik. Üç Er- meninin sokak içinde havaya silâh af- tığını gördük. Bunlardan biri koşup beride toplanmış müslümanlar ara- sına girdi. Müslümanlar bunu Ermehi fedaisi sandılar ve (Ermeniler basıyor) diye hükümet konağına koşuştular, Bundan sonra ikinci vaka başladı.) Suphi paşanın yanında bulunan Adana sıhhiye müfettişi Eşref ve ccza: cı Hafız efendiler de bu İfadeyi teyid etmişlerdir. Ancak bu ifade dahi bize vakanın zuhuru sebebi hakkında kâfi ve mukni malümat getirmiyor, Bizim anladığımıza göre: Adana vakasının bü ikinci safhasının hakiki sebep ve Aâmili Adanaya yeni gelmiş askeri işe karıştırmak emeli idi, Erme- niler tarafından Covad beyin bildirdiği gibi askerden ikisinin öldürülmesi ve orada, burada silâhlar atılması yeni bi? karışıklık zuhurunda artık Avrupa dev« letlerinin fiilen müdahaleden başka çare göremiyecekleri kanaatinin ken. dilerinde mevcudiyetine delâlet ediyor. İslâmlardan evvelki vakada zimed- hal olup da şimdi mesul edileceklerini muhakkak görenler de asker kendile- rile ayni suçu işlerse hükümetin mese- leyi kapatmağa mecbur kalacağı ve kendilerinin mesuliyetten kurtulabile. cekleri ihtimalini muhakkak addedi- yorlardı. (Arkası var)