19 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 # Japonlar, Kantondan 57 kilometre uzakta Şehirde örf; idare kuvvetleri bir sehr Londra 19 — Hongkongdan öğre- Japonlar, Kantondan mildiğine göre uzakta bulunuyorlar, | 57 kilometre çi leri ve köylu ler, ricat ederken yolları, köprü- tahrib ediyoı Kanton, 18 (A.A)— Japon ilerleme- si sebebile dün gece Kantonda örti idare ilân edilmiştir. Şehrin bombar- dımanı saat 7 den 17 ye kadar fasıla- sız devam etmiştir. Uongşa garmın bombardımanında 20 sivil ölmüş ve yaralanmıştır. Çinliler Hankeni tahliyeye hazırlanıyorlar Şanghay, 18 (A.A) — Hankenden bildiriliyor: Çin kıtaatına Hankeni tahliyeye hazırlanması için talimat verilmiş ol duğu zannedilmektedir. Hükümet me- murları, Hank n süratle tahliye edi- lebilmesi için sivil ahali nezdinde 18- rTarda bulunmaktadır. Bu memurlar, mülteciler için şeh- rin 20 kilometre kadar garbinde kamp- lar tesis edilmiş olduğunu haber ver- mektedirler. Bütün otomobillerin askeri maka- mat tarafından müsadere edilmiş ol- masi keyfiyeti sivillerin hareketini müşkilleştirmektedir. Londra, 18 — Tokyodan bildirildi. Denizbankta yeni teşkilât Denizyolları, Akay ve diğer işletmeler Yeni teşkilât dolayısile açıkta memur kalmadı Denizbankta son teşkilât yapılmış ve açıkta kimse kalmamıştır. Esaslı teşkilât şunlardan ibarettir: Umumi müdürlük, İstanbul, İzmir, Trabzon, Van şubeleri ve şubelerin bulunm. ğı mahallerde banka acenteleri. Umumi müdürlük servisleri içinde bulunan işletme idaresi doğrudan doğ- ruya B. Hamdi Emin Çapın idaresi al- tındadır. Bu şube Denizbankın bütün memleketteki işletmelerinin nâzımı vazifesini görür. B. Hamdi Emin Çapa" İşletme Di. rektörleri olarak B. Rauf Manyaslı, B. Hamit Saraçoğlu, B. Yusuf Ziya Ka- Jafatoğlu yardım edeceklerdir. Bu $€- kilde Deniz Yolları işletmesi, Akay letmesi, Liman işletmesi, İzmir körfe- zi vapurları, Van gölü İşletmesi, Tah- lisiye, Fenerler ve Kılavuzluk gibi İş- ler tamamile tevhit edilmiştir. Bundan sonra Deniz Yolları vapur- Jarı ve Akay vapurları yoktur. Hepsi Denizbânkın uzak sahiller ve yakın sa- hiller vapurlarıdır. Ve işletme daire- sinin muhtelif servisleri tarafından idare edilecektir. Deniz fenerleri, Can kurtaran, Kıla- vuzluk, Romorkörcülük ve Palamar iş. leri Deniz emniyeti servisine verilmiş. | tir. Akay Müdürü B. Cemil Enarun mü- şavirlik servisine nakledilmiştir. Fen dairesi: Fen dairesi, Umum mü- dür muavini B. Harun İlmenin idare- si altındadır. Haliçdeki fabrika ve ha. | vuzlar, İstinyedeki doklar, atölyeler, İzmir ve Vandaki tersane doğrudan doğruya buraya merbut ler umum müdi Ke merbuttur, Tahir Kevke ia bankacılık bütün te: gider tanbul şube müdür Denibankın forsu Yeni fors iğin tetkikler yapılmak» ebe in rüdür. | yolu üzerinde bulunmaktadır. | min birisi rels olmak üzere 7 kişiden ilân edildi. Japon | idaha işgal ettiler ğine göre, japonlar Chihoucuyaoyu zabtetmekle Çin demir n yüzde kirkını temin eden Taych madenlerini ele geçirmişlerdir. Bilâkis bir Çin teb- liğinde bu mevkiin geri alındığı haber ilmektedir; Tokyodan gelen haberler Tokyo, 18 (A.A) — Cebheden alınan bir telgraf, japon kıtalarının pazar günü Poklo şehrine girdiklerini teyit etmektedir: Bu şehir, Kanton istika- metinde ilerliyen japon kıtalarının Japon yürüyüş kıtaları ciddi zayia- ta maruz kalmadan garb istikametin. de ilerlemektedirler. Ordu tarafından neşredilen bir tebliğde tuğyanların, kıtaların Cast - River nehrinin man- sab istikametindeki hareketlerine mâ- ni olduğu zikredilmektedir. Çinliler, ricat ederken bu nebrin üzerindeki köprüyü berhava etmişler» dir. Kanton « Kenlong şimendifer hattı iki yerinden kesilmiştir. Japonlar bir şehri aldılar Tokyo, 18 (A.A) — Domei ajansı, Hankovdan 80 kilometre mesafede Yangtse nehrinin cenubunda bulu- nan mühim Yangtsin şehrinin japon kuvvetleri tarafından işgal edilmiş ol- duğunu resmen teyid etmektedir. yapıldı birleştirildi tadır. Vapur bacalarının üstleri siyah ve alt kısmı sarıya boyanmaktadır. Fors hakkında memleketin yüksek ressam, sanatkârlarının fikirleri alın- mıştır. İlk tecrübe Suvat vapurunda yapılacaktır. Düşünülen fors şudur: Tarihi bir remzi işaret eden bir ka- dirga ve üzerindeki yelkenlerin çizdi- ği (D. B.) şekli de Denizbankı ifade etmektedir. Avrupaya gönderilecek talebeler Denizbank tarafından gemi inşaiye ve makine tahsili için Avrupaya gön- derilecek talebeler arasında açılan im- tihanda şu talebeler muvaffak omuş- lardır: Sezai Kızıltunç, Tarık Aygen, Os- man Taviloğlu, Bürhan Beksaç, Hü- seyin Fethi Eralp, Enis Baştayma: Orhan Atlınan, Nazif Ergin, Ertuğ- rul Nişel, Müfit Hasan İşmir, Ali Sa- mi Bengisu, Şamil Uralı, Abdülke- rim Arduman, Kâzım Feridun Se- rim, Ali Haydaroğlu. Mürakabe heyeti Ankara 18 (Telefonla) — Serma- yesinin tamamı Devlet tarafından verilen teşekküllleri mürakabe için kurulacak umumi mürakabe heyeti- terekküb etmesi ve riyasete Şirketi Hayriye eski müdürü B. Yusuf Ziya- nın tayini Vekiller Heyetinin. tasdi- kine iktiran etmişti: Ziraat âletlöri fabrikası Ankara 18 (Telefonla) — Buradı kurulmasına karar vepildiğini velce bildirdi büyük bir Pp önümüzdeki dört sene içinde tam tan- dımanla işe başlıy tar Bu fabrika yurdun ihtiyaci pulluk, tırmık ve diğer bütün zira #letlerini imâl edecektir, olan Avukatlık kanunu Adliye Vekâleti vilâyetler- den bazi izahat istedi Ankara 18 (Telefonla) — 1 ikinei- teşrin 1938 tarihinde yürürlüğe gire- çek olan yeni avukatlık kanununa göre mıntekası içinde en azon beş avukat buluns merke- zinde bir baro teşkili ve baro kurulmi- bağlan- eya bunların birleştirilerek ay- ri bir baro teşkili ve merkezlerinin Adliye Bakanlığınca tayini icab et- mektedir, Adliye Vekâleti avukatlık kanunu- ğe girdiği tarihte barola- lere göre teşkil ve in edilebilmesi için miştir. vabları tet- merkezlerinin t ilâyetlerden bazı izahat Adliye Vekâleti gelen kik edecek ve avuka! kanununun meriyeti tarihinden evvel - baroların merkezlerini in edecektir. Sıhhiye Vekili geldi Sıhhiye Vekili Dr. B. Hulüsi Alataş bu sabahki Ankara ekspresile şehrimi- ze gelmiştir. Leh Hariciye Nazırı Bugün Bükreşe gidiyor bu ziyarete ehemmiyet veriliyor Varşova, 18 (A.A) — Polonya hari- ciye nazırı Bek bu akşam saat 22.50 de Romanyaya gitmek üzere Varşova- dan hareket etmiştir. Yarın Bükreşe varacaktır. Polonya hariciye nazırı Romanya kralı ve hükümet iile görüşecek» tir. Bu mülfikatın müşterek Macar - Polonya hududu etrafında cereyan edeceği söylenmektedir. Romanya h iye nazırı Comnene de Polonya hariciye nazırını hudutta karşılamak üzere bu akşam Bükreşten hareket etmiştir. Amerikan Bitaraflığı Hükümet bu hususta yakında karar verecek Nevyork 18 (A.A.) — Nevyork - Ti- mes gazetesinin diplomasi mahafili, resmi mahafildeki umumi mütalâanın Bitaraflık (o kanununun, kongrenin toplanmasından 1 tadil edileceği ve hükümetin müddeti ilkbaharda bi- tecek olanı bu kanunun yeniden göz- den geçirilmesini resmen ilân etmeğe karar vermesinin muhtemel olduğu merkezinde bulunduğunu yâzmak tadır. Ayni mahafil, mufaarrız milletler- le taaarruza kurban olan milletler arasında hiçbir fark gözetmiyen Bi- taraflık kanununun tatbiki hususun- daki imkânsızlığın son Avrupa buhra- nı esnasında sabit olmuş olduğunu ilâve etmektedir. Irlandanın vaziyeti Dö Valeranın beyanatı he- yecan uyandırdı Dublin, 18 (A.A) — B. Dö Valeranın İrlandanın taksimi meselesini hallet- mek için Vestminister parlâmentosu muhtariyetinin İrlanda parlâmento. suna naklini iltizam eder mahiyette Evening Standar gazetesine vaki be- yanalı İrlandada bir nebze heyecan tevlid etmiştir. B. Dö Valerâ, İrlandanın hiç bir za- man İngilterenin muhtemel düşman- Jarına karşı taatruz üssü teşkil etmi- yeceğini beyan etmiş ve netice olarak İrlanda parçalanmış bir halde ve İn- giliz askerlerinin işgali altında bulun- dukça İrlanda milletinin her hangi bir ihtilâfta İngiltere ile teşriki mesa- iye düşman olacağını söylemiştir. Samsun demiryolunda köylü çiğnendi s 18 (Akşam) — Vilâyetimize tâ bir üzerinden geçmekte ırmış, bu şek idaresiz ın , süratle en katarın önünde rek parçalanmış, Osman da feci bir şekilde ölmüştür. 19 Teşrinicvvel 1938 lm mana nim Son dakika i (Esk i Kudüste şiddetli i muharebeler ol uyor ' Hududlar kapatıldı, harekât sahası üzerinde tayyareler uçuyor Asilerin elinde bulunan eski Kudüs şehri iki Ingiliz alayı tarafından muhasara altına alındı Kudüs 19 — Asi Arapların elinde | bulunan eski Kudüs şehri, iki İngiliz alayı tarafından muhasara altıma alın.) mıştır. Araplar, şiddetli bir mukave- | miet göstermekte ve ittihaz edilen şid- detli tedbirlere rağmen hariçten silâh | almaktadır. İvning Standard gazetesine göre bü. tün Filistinde örfi idare bug edilecektir, Yeni Kudüs şehrinde hal- kın sabahları saat ondan evvel dışarı | çıkmaları menedilmiş, akşamları & | at on yedide evlerine avdet | mecburiyeti v. İvning Standard | nin menedileceğine dair kati teminat ları takdirde bir mütareke akdi- zı olacaklardır. Zira Araplar İn- manda. | Paris 18 (A.A.) — Pöti Parizlen ga- yetesinde Burg, şöyle yazıyor: «*Gestapo'nun Prag'da yerleşmesi haberi, hakikaten saçmadır, fakat Al- manyanın kendi hududuna çok yakın olan yerlerde arzu etmediği mülteci- lere Çekoslorakyanın bir melce teşkil etmemesi için Çekoslovakya üzerinde bir tazyik yapmasından şüphe edile- mez. Münih itilân, her milletin kendi mukadderatına sahip olmak hakkına istinad etmektedir. Buda her türlü haksızlık ve şiddet tedbirlerini berta- raf eder, Fakat şimdi başka bir mese- Je mevzuubahistir; bu mesele de, Amerikadaki casusluk Müddeiumumi iddianamesini serdetti Nevyork 18 (A.A.) — Casusluk da- yasında iddianamesini serdeden müd- deiumumi, Almanyayı açıkça bir ca- susluk şebekesi ihdas ve idare etmek- le itham etmiştir. Müddelumum!, fi- rar etmiş olan maznunlardan Şlu- tem'in maznun Rümrih'e Alman va- purundaki posta torbalarını açarak Bethlesm Steel kumpanyası ile Ame- rikadaki Sovyetler birliğinin ticaret ajanlığı arasında akdedilen kontrat- ların fotoğraflarını çekebilecek vazi- yette bulunduğunu söylediğini hatır- latmıştır. World Telegram ajansının zannet- tiğine göre, müddelumumi, Amerika. daki casusi Almanya ili olan diğer bir milli rTedecektir. Biribirlerini yaraladılar yman, Hüseyini 8 yaralayınca, Hüseyin Süleymanı vücüdünden yaralamıştır, nin şekli tatbiki ale Jar. Londra 19 — Filistin fevkalâde ko- miseri tarafından Müstemlikât Neza- retine gönderile Kudüs ve civarı gerginlik kalâdedir. İngil Kudüsün etrafındaki bütün askeri noktaları işgal etmişlerdir. Asiler ile sık sık çarpı: Kudüs 18 (A.A.) — Bugün ne nan bir kararname ile polis t kâmilen ordunun emrine verilir Bugünden itibar 1inde bulunuyor» lu kilâtı tir. Bu harekât &s p şehirlerinin işgalini istihdaf etmektedir, Öğleden- beri Filistin hudutları kapatılmıştır. Kudüste mütemadiyen zırhlı ötomo- biller dolaşmakta ve harekât sah üzerinde tayyareler uçuşmaktadır, Çekoslovakyadaki Alman mülteciler ne olacaklar? Ingiltere, 20 bin kişinin Kanadaya kabul edilmesini istedi mevcudiyetleri müruru zamanla Çe- koslovkayayı izaç edecek olan Alman mültecilerinin ne olacakları mesele- sidir, Alman mültecileri umumi meselesi ile iştigal eden organlar, bu mülteci- lere Hayatlarını tam bir emniyet için- de yeniden tanzim edebilecekleri bir melce bulmağa gayret etmek meburi- yetindedirler, 20 bin Çekoslovakyalı Alman Kanadaya gidecek Ottava, 18 (A.A) — İngiltere hükü. meti, Kanada hükümetinden 20,000 Çekoslorakyalı . Alman muhacirinin Kanadaya kabul edilmesini istemiştir. Polonya - Litvanya İki hükümet arasında gene bir hâdise çıktı Varşova 18 (A.A) — Polonya ile Litvanya arasındaki ihtilâfın geçen mart ayında halledildiği tarihtenberi ilk defa olarak resmi gazeteler, Kav- nas hükümetine Litvanyalı Lehler arasında Vukua gelen arbedeler ve Kawas'n Polonya ekalliyetine karşı ittihaz etmiş olduğu tenki! tedbirleri münasebetile hücum etmektedirler. Bu hâdise dolayısile Litvanyadaki Polonya birliği, Litvanyadaki Polon- yalıların müdafaası için hükümete zecri tedbirler tatbik edilmesi talebini mutazammın bir müracaatte bulün- muştur. Prens Bibesko ril havacılık teşki- Bibesko hususi tay- Bükreşten Beynelmilel © danında bul şube Bibesko iki gün kadı rimizde kaldıktan sonra Ar gidecektir. veli, sakli Asaf hi müm sne