19 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Siper kazılırken kömür madeni bulundu Son beynelmile gerginlik müna- #ebetile İngilterenin fevkalâdo mü- dafan tedbirleri eldiğı malümdur. Britanya adalarında herkes parklar- da, meydanlarda ve bahçelerde ve £vlerinin önünde siperler kazmışlar dı. Bu siperleri kazmak çok pahalıya mal olmuştur. Maahaza garib bir te sadüf olarak siper kazmak bir İngi- lize büyük bir saadet ve servet temin Bitmiştir: İngilterenin Gal kısmında bir çif- lik sahibi hava taarruzlarından ko- Yunmak üzere büyük bir siper kazdı- ırken alti metre derinlikte bir kömür madeni damarına tesadüf edil- miştir, Çiflik sahibi kömür mühendislerin! getirip burasını muayene ettirmiştir. Neticede şimdiye kadar vücudu asla hissedilmemiş gayet zengin bir kö- mür madeni üzerinde bulunulduğu anlaşılmıştır. Çiflik sahibi büyük bir maden çir- keti İle ortak olarak bu zengin kömür madenini işletmeğe hazırlanmaktadır, Eğer siper kazmak lüzumu hasıl olmasaydı bu büyük servet hazinesi bir çok seneler ve ihtimal asırlarca zaman meçhul kalacaktı. Nikâh merasiminde dili tutulmuş Lamba humması adını taşıyan mâ» razl bir halet şimdiye kadar tiyatro- lara mahsus zannediliyordu. Tam Oyunun ortasında heyecana kapılan Artistin dili tutulması suretinde tecel- di eden bu hastalık, ekseriya mühim Oyunları sekteye uğratmaktadır. Hal. buki artist, bir iki gün fasıladan son- Tâ ayn! oyunu muvaffakıyetle oynar, Çünkü humması geçmiştir. Böyle bir humma vakası ilk defa Almanyada Dürrenberg kaplıcasında görülmüştür, Buradaki Belediye da- İresinde maruf bir adamın nikâh me- Tasimi için şehrin muteberanı top lanmışlardı. Herkes gelin ile güveyin, nikâh me- murunun son sualine «evet» diyeceği- ni beklemekte ve mesud çifti tebriko | hazırlanmakta idi, Memur son suali sorduğu zaman, güveyin dit tutul- muş, ne evet, ne de hayır diyememiş- tir. Memurun ve hazırunun teşvik ve teşçileri bir netice vermediğinden da- vetliler dağılmışlardır. Herkes bu hâdiseye bir mana ver- âiğinden, kaplıca mahbafilinde sonu gelmez bir dedikodu başlamıştır, Xal- nız kaplıca tabibi, bu hâdisenin mara- zi bir mahiyette bulunduğunu keşlet- miştir. Bu zatın tavsiyesi üzerine, iki gün sonra tekrar edilen merasimde güvey, memurun sualine mitralyöz steşi gibi #evets leri tokrarlamıştır. Cinayet failleri nasıl bulunuyor Cinayetlerin faillerini ve özlerini meşgul ihtisas sahipleri nar | Zarında saç kıllarının büyük ehemmi- yeti vardır. Kaliforniyada yaşıyan Kompert is- Mindeki Amerikalı mütehassıs saç ku- ba için muazzam bir tasnif yapmıp- ir, Şimdiye kadar tasnif etmiş olduğu Saç tiplerinin miktarı 21870 sayısını bulmuştur, Bu tasnife göre, her hangi Cinayet mahallinde elde edilecek bir kıl, cinayet sahibinin hüviyetini bul- makta asgari hata ile yardım etmek- tedir, Çok defa cinayet mahallinde €lde €dilen bir kıl, Amerikada hakiki cani- yi meydana çıkarmıştır. 'Kıldan sonra en mühim iz tozdur. Caninin elbisesi, kulak delikleri ve tar- Mâkları üzerinde tozdan zerre kadar cinayet mahallinde kalacak olsa, ca- niyi bulmak işten değildir, Çünkü bulunan toz, mikroskopla | muayene edildiği zaman, ların syni olup olmadığı tedkik edilir, Ayni ise, cani elde edilir, Fransada ahiren üç şahıs kalpazan- lik #lilile maznun olarak tevkif edil- mişti, Liyon şehrindeki Politeknik mektebi lâboratuar şefi maznunların elbiselerindeki tozları halı emmema- kineşile toplamış ve muayene etmiş- tir. Mazmunların üçünde dahi bulu- nan tozlar arasında kalay, antimuan ve kurşun zerreleri bulunmuştur. Bu maddeler kalp paraların yapıldığı maddelerin âyni olduğundan, maz- nunlar fiillerini itiraf etmeğe mecbur i kalmışlardır. Futbolde mühim bir mesele Macaristanın meşhur bir futbol | nin tevkif müzekkeresi ile tevkif takımı son oyunu garib bir surette İ edilmiştir. kaybetmiştir. Şampiyon oyunlarında takımlar çıkan oyuncuları tamamlı- yamazlar, Bu futbol nizannamesi ah- Kümındandır, Peştede iki meşhur takım tam oyu- Na başlıyacakları saman bir takımın Bir müddet evvel Maslak yolunda Eüzeteci arkadaşımız Tahirin ölümü Ve dört kişinin yarlanmalarile netioe- lenen otomobil kazasının muhakeme- #ine ağırceza mahkemesinde devam #dilmiştir. Bu celsede müddelumumi Mütalâasını söyliyecekti. Fakat müd- deiumumi evrakı tedkik edince, bun- lat meyanında bulunun kaza maznu- MuŞoför Kemale aid şoförlük vesika- $ında bir nokta nazarı dikkatini cel- betmiştir, Seyrüsefer merkezi tarafın- dan Kemale yerllen şoförlük vsikasın- da Kemalin ancak gözlük takmak şar- İle şoförlük yapabileceği hakkında bir kayıt vardır. Diğer taraftan vaka- Yı müteakip mahallinde keşif yapan VE mahkemede şahid olarak dinlenen fen memuru B. İbrahim de şoför Ko- Malin sicilinde bu kaydi gördüğünü Söylemiştir. Şimdi müddettümumi, maznun Ke- Malin şoförlük sicilinde böyle bir ka- Yyıt bulunup bulunmadığının, ald ol duğu makamdan sorulmasını istemiş- tir. Mühkeme bu talebi kabul ederek bu ciheti sormak üzere genhekeiheşi başku. güne burakmıştır, Bu maddeden dolayı yeni bir oyun- cu alamıyan takım on oyuncu ile oyuna devam etmiş ve İena halde mağlâb olmuştur. Şimdi Macaristan futbol memurini oyundan bir mücbir kuvvet ile çıkmış Olan oyuncuların yerine başka Oyuncu #lınmasma müsaade edilmesi meselesi üzerinde meşgul bulunuyorlar. Üsküdarda Şemsipaşa mesire ye. rinin sporlara müsalâ olmadığını gö- ren şehircilik mütehassısı B. Prost'un Kassam çeşmesi ile Yeniçeşme &rasın- daki bostanların bir spor sahası hali- no konulmasın& esas İtibarile verar verdiğini yazmıştık. Mütehassısın bü kararı üzerine Be. lediyeden intihap edilecek bir heyet Kassam çeşmesi 1le Yeniçeşme arasın- daki sahanın istimlâk kıymetini ted- kik edecektir. İstimlâk kıymeti tesbit edildikten sonra Belediye bu hususta tahsisat ayıracak ve burası istimlâk edi. Jecektir, İstimlâk edilecek olan saha bostanlardan ibaret olduğundan, is- timlâk bedeli de nisbeten ucuz ola- caktır. İstimlâk muamelesi bittikten sonra sahanın küçük bir stad şekline kon- masına teşebbüs edilecektir, Beyoğlu Halkevinde resim sergisi açıldı Evvelce Ankara Halkevinde açılıp fevkalâde Tağbete maehar olan, Tes- sam B, İvanın eserlerinden mürekkep sergi, bugün Beyoğlu Halkevinde açı- : mıştır. Sergi ay sonuna kadar devam edecektir. Ziyaretler serbestir, Sergi- de 65 eser teşhir edilmektedir, | Son seneler zarfında dün- yanın her tarafında kömür ıstihsalâtı mütemadiyen arttı Bütün dünya kümür madenle- ri istihsalâtı hak- kında İngiltere Ma- adin Nezareti ta- rafından çok mü- him resmi malü- mât neşredilmiş tir. Bu malümat cihan kömür hası- latanın mütemadiyen artmakta ol- duğunu isbat etmektedir. Son seneler zarfında umum dünya kömür madenlerinin çıkardığı kö- mürlerin miktarı bir milyar 280 mil- yon tonu bulmuştur ki 1936 senesine nazaran yüzde beş nisbetinde faz- tadır. Artık dünya kömür hasılatı son rekor yılı yani cihan butıranının baş- lamazdan evvelki 1929 senesine ya- kınlaşmış oluyor. O seneye nazaran son yilm hasılatı ancak yüzde iki nisbe- tinde azdır. Demek oluyor ki cihan iktisadi buhranımın kömüre taallük edön ta- rafı hemen hemen kâmilen zail ol- muş bulunuyor. Muhtelif memleket- lerin deniz vasıtasile ihracatı Son sene geçen geneye nazaran 22,000,000 tan yani yüzde 18 fhisbetinde fazladır. Maahaza ihracat 1929 rekor yılına nazaran henüz yüzde 16 nisbetinde noksandır. Avrupa kıtasında hemen hemen her müstahsil memlekette umumi hasılat artınıştır. Şöyle ki Almanya- da 26,750,000 tan, İngilterede 12 mil- yon ton, Lehistanda 6,000,000 ton, eski Çekodlovakyada 4,660,000 ton, Tutulan istatistiklere göre 937 senesi zarfında istih- saller bir milyar 280 milyon tonu bulmuştur. Bu mik- dar 936 senesinden */. beş fazladır. Kömür istihsali rekor yılı olan 929 senesindeki yeküna yaklaşıyor Belçikada 1750/000 ton, Holandada 1,500,000 ton artmıştır, Avrupa memleketlerinden yalmz Fransa ile Sovyetler Birliğinde 1 mil yon ton azalmıştır. Amerika Müttehid hükümetlerinde de kömür istihsalâtı artmıştır. Fakat tezayüd nisbeti diğer memleketlere nazaran çok aşağı olup ancak 1 milk yon tondur. Amerikada bir senelik istihsalât 442,000(000 tona baliğ olmuştur. Japonyada kömür istihsalâtı ehem- 'miyetli derecede artmıştır. Fakat bu- na gid resmi son malümatı; İngilte- re Maadin Nezaretinin raporunun tanzim edildiği zamana yetişmemiş- tir. Japonyanın istihsalâtna uid Kati malümat müahharen neşredilecektir. İhracatın tezayüdüne gelince Al manyanın deniz aşırı kömür ihracatı 9/800,000 ton, İngiltereniriki 5,500,000 ton, Amerikanın ki 26;000;000 ton ve eski (o Çekoslovakyanınki 1,800,000 ton artmıştır. Şimdi dünya kömür piyasasına ton, Belçikaya 1;660,000 ve Holanda» ya 330,000 ton kömür ihrac “ve sevk- edilmiştir. İngilterenin daha ziyade (Akdeniz havzası memleket- Yerine ihracatı arte mıştır. 1913 sene- sinde dünya kömür ihracatının yüzde'55 kısmı İngiltere- nin elinde idi. 1924 senesinde bu nis- bet yüzüe 52 olmuştu. 1937 senesin- de ise yüzde 36 olmuştur. 1937 sene- sinde bütün dünya kömür madenleri 1936 senesine nazaran 70:000(0000 ton artmıştır. Umumi harpten evvelki yıla yanl 1913 senesine nazaran 96,000,000 ton artmış “demektir. oT93T senesinde İngiltere kömür madenlerinin çikar- dığı kömürlerin milkdarı 1936 senesi- ne zanaran 12.000000 ton artmıştır. Fakat umumi harpten evvelki son Yi- Ya nazaran 47,000,000 ton daha azdır. Cihan kömür ihracatı 1986 sene- sine mukayese edildiği takdirde yüz- de 18 nisbetinde artmıştır. İngütere- nin ihracatı son senede 6;000,000 ton attmiş ise de cihan kömür ihraca- tındaki İngilterenin hissesi yüzde fki nisbetinde azatmıştır. İngiltere kömür madenlerinin baş- ka mettileketlerdeki sarfiyat nisbeti azalmış olmakla berâber dahildeki sarfiyat çoğülmıştır. 1937 senesinde İngilterenin dahilinde 181,750,000 ton kömür sarfeğilmiştir. Bu mikdar 936 senesindeki -sarfiyata nazaran 6,000,900 ton ve 1929 yılına göre 8,250,000 ton fazladır. Pr. Üsküdar yangını larai içme mini mai Eski Elektrik muhakemesi Müddeiumumi suçlunun mahkümiyetini istedi Hakkında verilen bir mahkümiyet kararına aid dosyayı ortadan kaldır- mak mâöksâdile Üsküdar adliyesini kasden yakmaktan mazmun Nureddi- nin muhdkemesine dün ağırceza mah- kemesinde devam edilmiştir, Bu cel- sede müddelumumi iddianamesini okuyarak yangın vakasını bütün taf- silâtile anlatmış ve maznun Nured- dinin, hakkındaki ilâmı ve desyayı yöketmek ve cezadan kurtulmak mak- sadile 937 senesi ağustos ayının 13 üne cü gecesi rakı şişelerine sarıları kâğıt lar arasına yanmış bir sigara sanıp bunları Üsküdar. Adliye binasının tahtaları arasına sokmak suretile âm- me hizmetlerinin görülmekte olduğu binaya ateş verdiği sabit olduğunu söylemiş ve kendisinin sar'a hastalı- ğına müptelA olduğu hakkında iddia- sının da müşahede neticesinde asılsız olduğu anlaşıldığından (hareketine uyan Ceza kanununun 370 ve 411 in- ci maddelerine göre cezalandırılmasın' | istemiştir, Maznun vekilinin müdafaasını ha» zırlaması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Maçka, Taksim: İstiklâl end- dösinde. Kemal Rebul, Kurtuluş cad- Ankara enüdesinde Arif Neşet, Sen Temini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Bar dık ve Yeldeğirmeninde Üçler: Üskü- dar; İskele başında Meriez, Heybeli sdn; Tomas, Büyüknda: alk, Her gece açık cezaneler; Yeniköy, #mirgân, Rümelihisan, Or- Suyun açılış resminden bir görünüş Sıwas (Akşam) — Sıvasa bağlı şirin Ve güzel kazalardan birisi olan Zara yıllardanberi beklediği temiz içme suyuna kavuşmuş bulunuyor. Su kasibaya üç kilometre mesafede bulunan Kösedağı eteklerinden isti. fade edilerek getirilmiştir. Su proje- sini Dahiliye Vekâleti - Belediyeler mimar heyeti nünakasaya koymuş v6 40 bin lira sarlile su getirilmiştir. Bu paranın on bin lirası Nafia Veküle- tinin yardımı ile 20 bin lrası Beledi- yeler bankasından âlınan İstikraziz ve 10 bin lirası Zara belediyesi tara- fından temin edilmiştir. İzmirde bir halk sandığı açılıyor İzmir (Akşam) — İzmirişçi ve esnaf kurumları birliğinde sıkışık vaziyette kalan esnafa yardımda bü- İunmak üzere bir (Halk sandığı) açılmak üzeredir. Vali ve parti başkanı B. Fazlı Gü- ehemmiyet vermektedir. Formalite- nin ikmali yakındır, Sandık, bu yıl içinde açılacak ve İzmir esnafı, ge- niş bir yardıma mazhar olacaktır, Sandığın sermayesi, birliğin ihtiya parasından ayrılacak paradan temin edilecektir, Ekmek fiatl İstanbul Belediye riyasstinden; © 19/10/938 tarihinden itibaren bk rinci nevi ekmek dokuz kuruş otuz para, İkinci nevi ekmek dokuz kuruş on para, francala on dört kuruş Şiz. mi Papdın . “e liralık dava mir Eyüpte Kadri Balcı ve arkadaşları tarafından eski İstanbul Elektrik şir- 'keti aleyhine Asliye dördüncü hukuk mahkemesinde bir tazminat davası açılmıştır. Davacılar “iddialarında, Elektrik şirketi tarafından yapılan te- sisatın bozukluğu ünden, Eyüpte bir yangında garajlarının ve içindeki otobüslerile daha bazı eşyanın yandı- ğını ileri sürerek Elektrik şirketinden yedi bin lira tazminat istemektedirler. Bu iddiaya karşı şirketin vekili mah- kemede şirketin mesuliyetini kabul etmiyerek: — Hükümet, 1 kânunusani 938 ta» zihinden itibaren Elektrik şirketini bilcümle hukuk ve vecibelerile birlikte satın almıştır. Binaenaleyh 3 nisanda vaktı bulan yangından dolayı eski şir- ket mesul olarcaz, demiştir. Buna mukabil davacıların vekili de; — Devletin yaptığı mukavele, şir- 'ketle kendi arasındadır, Bu mukavele sadece iki tarafı takyid edebilir. Bu hüdisede üçüncü şahıs makamında bulunan bizler, şirketten hakkımızı talep hususunda takyid edilemeyiz. Bizim muhâtabımız Elektrik şirketi. dir, demiştir, Bu hususların tedkik ve tesbiti için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Bir işçi bir parmağını maki- Tüfeğini temizlerken yaralandı Yeşilköyde oturan on altı yaşların- da bayan Mihri, kuş vurmağa mah. sus tüfeğini yatak odasında temizle- mekte iken ateş almış ve çikan kur- şunla sol memesi altından tehlikeli surette yaralanmıştır. Yaralı kiz tedar ni Lima me