19 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Ecnebi dil ve tahsil Rektör B. Cemil Bilsel geçenlerde Şöyle demişti; — Ban liseler matlup evsafta tale- be yetiştirmiyorlar diye üniversite- nin seviyesini onlara göre İndirme- miz kabil değildir. Hattâ bir aralık bu gibi lise mezunlarını istediğimiz Şekilde yükseltmek üzere bir ihzari kısım ihdası düşünüldü. Lâkin pro- fesörlerimiz, bu fikri reddettiler. Çünkü böyle bir teşebbüs, çok kimse- de «nasıl olsa ihzari kısım var. Nok- sanlar orada tamamlanır.» fikrini uyandırabilir. Üniversitede ecnebi lisan kursları- nun faaliyeti göz önünde tutulursa bir tenakuz göze çarpmıyor mu? Liselerden mezun olan ekseriyet, ecnebi dilde bir kitap okuyacak irti- faa çıkmadan bakaloryada muvaffak oldu sayıldığı için üniversitede lisan kursları tesis edilmiştir. Falih Rıfkı Atay, son yazılarından birinde, pek haklı olarak şö «Bir Türk münevveri içi nebi dillerden birini öğrenmeksizin yüksek değil, hattâ vasati bir kültür seviyesi üstünde tulunmak hemen hemen imkânkızdır.» Açıkça söylemeli; Lise mezunu, şayed, ecnebi dilde bir kitap okuyamıyacak derecede ise, diğer memleketlerdeki akranından mutlaka noksandır! Bu fikir umumileşmiş, resmileşmiş olacak ki, şöyle bir tedbirin alındığı- Mm memnuniyetle öğreniyoruz: Kültür Bakanlığımız liselere ya- bancı dil öğretmeni yetiştirmek için esaslı bir teşebbüste bulunmuş. Mu- ailimler, yabancı dile ve onun ted. | ris usulüne vakıf olduklarını burada isbat ettikten sonra bir sene müd- detle Avrupaya, hocası oldukları Ji- sanın konuşulduğu memlekete, ihti- artırmak üzere gönderile- Bu, maarifimizin ecnebi diline ver- diği ehemmiyeti gösteren bir delildir ki, memnun olmamak elden gelmez. Bu tedbir, talebenin şöyle böyle bir | Yabancı dili konuşmasına doğru adım Aâtmasını temin etmekle kalmıyacağı, Onun bir garp Jisanile kitaplar oku- masını da temin edeceği için, lise ile üniversite arasında mevcudiyeti iddia ! olunan aşılması güç fasılanın doldu- | rulmasına yarıyacaktır. | Derhal göze çarpıyor ki, başka dersler için ihzari kurs fikri reddö dilmişken, yabancı diller için bunun | kabulü - ilerde gidertilmesi lâzımge- len - bir tenakuzdur. Liseler, ancak dil bilen nesilleri yetiştirmeğe başla- | dıkları ve üniversiteyi her türlü ih- | zari faaliyetlerden müstağni bırak- tıkları gün matlup eserlerini vermiş sayılacaklardır. Falanca milletlerin üniversitelerine de, cenebi dili, kitap okuyacak dere- ©eye vardıramamış talebe girebiliyor ve ihzari kurslarda bilgisini artleri yorsa, bu, bizimüçin imtisale elve- rişti olamaz. Çünkü bizde, talebenin İstifade edebileceği ne asırlar mah- Sulü bir milli ve tercüme kütüphane- Miz vardır; ne de bugünkü neşriya- umuz, bir insanı yüksek tahsilli evsa- | fıma yükseltmeğe kâfidir. Bu sebeble | Şimdiki vaziyetimizde bizde ecnebi lisan diğer milletler için olduğundan Pek daha mühimdir, Maarifimiz ne derece ehemmiyet verse ve üniyersi- temiz daha da titizlik gösterse yerden &öğe kadar haklıdır. (Vâ - Nü) | müdürlüğü, bu cadde üzerin | rindeki binaların Iğ ŞEHİR HABERLERİ Toprak mahsulleri Istanbul şubesi memurları tayin edildi Toprak mahsulleri ofisi İstanbul şubesini takiben İzmir ve Samsun Şu- belerinin de faaliyete geçtiği haber alınmıştır. Bir taraftan siloların Zira- at bankasından devrine muhtelif mıntakalarda devam edilmektedir. Şimdiye kadar on beş buğday ambarı teslim edilmiştir. Diğerleri de peyder- | pey devralınacaklır, Diğer taraftan, ofisin İstanbul şu- besi müdürlüğüne B, Vahid Demir. kan, ikinei müdürlüğüne B. Kadri Urak, muhasebeciliğe B, Taif Barut- çu, İzmir şubesi müdürlüğüne B, Ce- vad, muhasebeciliğe B. Kemal Tekin, umum müdürlük muhasebei umumi- ye müdürlüğüne B, Baha Bâban, Zi- raat müşavirliğine B. Atıf Gürel, sa- tış müdürlüğüne B. Vahdi Yökmen, iş heyetleri relsliğine B. Kadri Ya- man, silolar başmüfettişli cati, alım müdürlüğüne B. Vasıf, mü- fettişliklere de B. Salâhaddin Taner, B, Saim Dikmen, B. Nihad Gökmen, B. Bekir Erman, B, Vehbi Çulpar, B. Hurrem Balkan tayin edilmişlerdir. Ankara caddesinde Hususi mecralar kanalizas- yona bağlanıyor Ankara ve Babıâli caddelerinde bu- lunan kıymetsiz ve âdi cinsten ağaç- ların kesilmesine karar verildiğini yaz- mıştık. Ağaçlardan hangilerinin ke- silmesinin tayini Orman başmüdürlü- güne e edilmiştir. Orman bâş- deki ağaç- ların cins ve mahiyetini tedkik ede- rak kesilecekleri ayıracaktır, Bundan daşka Babâli caddesinin taşları tamamile söküldüğü halde, henüz beton zemin üzerine asfalt dö- külmeğe başlanmamıştır. Cadde üze- ımlari kanalizas- yon şebekesine bağlanmadığı için her şeyden evvel bu hususi mecraların bağlanması kararlaştırılmış ve sahip- lerine tebligat yapılmıştır. Hususi lâğımların bağlanması bir iki gün içinde yapılacak ve bundan sonrâ inşaata başlanacaktır, Cadde- nin inşası uzun seneler bozulmıyacak şekilde yapılacağından, hususi mecra» ların büyük kanalizasyon şebekesine inşaattan evvel bağlanması muvafık görülmüştür. Türk - Yunan ticaret anlaş- ması müzakeresi Türk - Yunan yeni ticaret anlaş- ması müzakerelerine Önümüzdeki hafta Atinada başlanacaktır. “Türk- İ ofis reisi B. Bürhan Zihninin riyase- tindeki heyet yarın sabah © Arikara- dan şehrimize gelecek ve cuma günü Atinaya gidecektir. Türkofis İstanbul şubesi müdürlü. ğü Atina ile iş yapan ihracatçılarla temaslarda bulunmuş, yeni anlaşma münesebetile dileklerini Hazırlanan rapor yarın heyet reisine verilecektir. sormuştur. | İ l Şikâyetler Elektriksiz bir umumi halâ... Beyandla Aksaray arasında tramvay yolu ve eski Koska ve yeni Ordu caddesi tramvay dura- ğının yanı başında kadınlara ve erkeklere mahsus olmak üzere iki umumi abdeshane vardır. Para istenmezdi, temiz tutulur. du. Fakat geçenlerde bir ameleyi buradan aldılar. Elektrik tesisa- tında da bozukluk olmuş. Ortalık kararınca umumi abdeshane ka- panmakladır. Geceleri de kapalı kalmaktadır. Halk, dükkön sa- hipleri ve çalışanlar, evvelce yi- kılan dükkünlarm arsalarından «istifade» etmekten başka çare bulamamaktadırlar. Binaenaleyh, civar pislik ve kokudan geçil mez bir haldedir. Kalabalık bir iramvay cadde- sinin ve Beyandın bir tanecik sı bu vaziyette bıra- Belediye (o dairesinin ehemmiyelle dikkatini celbederiz. Eski Koska yeni Ordu caddesin- de 53 numarada Karakulak Sucusu: Fikri Ecnebi dil muallimleri Kurslara alınacak talebenin imtihanı yapıldı Lissler!e orlamekteplere ecnebi dil muallimi yetiştirmek Üzere Üniver- site Edebiyat fakültesine bağlı rak tesis edilen kurs! lebenin imtihanı yet huz & yapılır tede bir he- r. İmtihana almanca için 17, ingilizce için 55 ve | İransızca için 20 genç talib olmuştur. İmtihan evrakının tedkiki netice- sinde alnancadan 10, ingilizceden 19 ve İransızcadan da bütün talipler ka- zanmışlır, Her lisan şubesi için kurslara 20 ki- şinin kabulü lâzını gelmektedir. Bu itibarla yalnız fransızcaya talip olan- lar ihtiyacı karşılıyacaklardır. Muvaf- İ fak olanlar üç kısma tefrik edimiştir. Birinci derecede kazananlar doğru. dan doğruya muallim, ikinci derecede kazananlar yedek olarak tayin edile- ceklerdir. İmtihan neticeleri | Maarif Vekâletine bildirilecektir. Vekâlet, ka- zananları lise ve ortamekteplerde münhailere tayin edecektir, Bir hırsız 3 sene hapse mahküm oldu Ankara caddesinde tütüncü Meh- medin dükânına geceleyin girerek 103 lira çalan Nihad adında bir sabıkalı dün Asliye dördüncü ceza mahkeme- sinde muhakeme edilmiştir. Nihadın suçu sabit olduğundan, üç sene müd- detle hapsine karar verilmiştir, Kalb sektesinden ölüm Büyükderede oturan ve muamele takibile iştigal eden altınış beş yaşla” rında Şakir, Şirketi Hayriye vapurile evine gitmekte iken âni surette düş- müş ve ölmüştür. Yapılan muayene- sinde kalb seklesinde öldüğü anlaşıl- miş ve gömülmesine izin verilmiştir. ara alınacak ta- | Yumurta fiafi Bir kaç günden beri mühim yükselme var Bir kaç gündenberi yumurta fiat- lerinde mühim bir yükselme göze çarpmaktadır. Bundan on bişgün evvel yumurta fiatleri büyük sandık taze mallar 19 - 21 lira idi. Onu la- kip eden günler flatler tedricen yük- selerek nihayet geçen hafta 23 liraya kadar çıkmıştır, Yükselme bilhassa son günlerde artmıştır. Bugün büyük sandık yu- murtalar 26 liradır. Yumurta fiatle- rinin yükselmesine sebep, malın az gelmesidir. Piyasaya gelen mallar ancak dahili istihlâki okarşılamağa başlamıştır, Cümhuriyet bayramına işti- rak edecek talebe ve izciler Cürihuriyet bayramında yapılacak geçid resmine İştirak edecek talebe ve izcilerin miktarını tesbit etmek üze“ Te dün lise ve ortamektep müdürleri- le bum&kteplerin beden terbiyesi mu- alimleri dün Maarif müdürü B, Tev- fiğin relsliği altında toplanmışlardır. Altı sarhoş Sokakta biribirlerile kavga ederken yakalandılar Anadoluhisarında oturan Nazif is- minde biri, evvelki gece mahalli zabi- tasına müracaat, ederek, yol üzerinde altı kişinin sarhoş bir halde biribirle- rile kavga ettiklerini haber vermiş, zabıta memurları vaka mahalline gi- dei altı sarhoşu da yakalayıp kara- kola götürmüşlerdir. Bunların hüviyeti tahkik edili, Rifat, Zeki, Bektaş, Basri, Kadri isim- lerinde oldukları anlaşılmıştır. Polis tahkikata başlamıştır. Beylerbeyi halkının bir müracaati On beş gün evvel Beylerbeyinde ha- Yal fişek fabrikasında vuku bulan kö za neticesinde işçilerden 29 kişinin | yaralandığı ve bunlardan 12 kişinin öldüğü malümdur. Bu fabrika, biri Beylerbeyi iskelesi ile Beyelerbey! sarayı tüneli arasında, diğeri de Beylerbeyi iskelesi ile Çen- gelköyü arasında Emlâk bankasına ald bir binada olmak üzere iki kısma ayrılmıştı. Birinci kısmı teşkil eden bina geçen kaza neticesinde yanmıştı. Beylerbeyi ahalisi, aralarında ha- zırladıkları bir mazbata ile Belediye- ye müracaat ederek, fabrikanın ikin- ci kısmını teşkil eden binanın Beyler- beyi ve civarı Için daimi bir tehlike teşkil ettiğinden bahsile bu civarın yangın tehlikesinden kurtulması için Belediyenin esaslı tedbirler almasını istemişlerdir. Belediye, Beylerbeylile- rin bu müracaatini tedkik etmekte- dir. Bir otomobil birine çarparak yaralanmasına sebeb oldu Şoför Eminin idaresindeki otomo- bil, Beşiktaşta Eyüp isminde birine çarparak yaralanmasına sebep ol- muştur. Bay Amca Babıâli caddesinde... Par çarpsdn | Lüks sığınak Londradan bir haber veriliyor. İn- gilterede zehirli gazlardan korunmak tamamile toprağın altında gayet lüks bir takım sığınaklar yapılmış. Bunların herbiri on kişi almakta | imiş... İçlerinde radyosu ve telefonu İ varmış. Bunlardan başka bu lüks sığıs naklar içinde akar soğuk ve sıcak su bulabilirmişsiniz... Bunlara misafir kabul etmek imkânı bile varmış... Herşeyin lüksü olduğu gibi neden sığınakların da lüksü olmasın. İnsanlar herhalde gün geçtikçe ra- hatlarına daha düşkün oluyorlar. Top- rak altında ve hava bombardımanları €snasında bile konfor aramak bunun en büyük delilidir. Muhakkak ki yer- yüzünün her tarafında -modem apar- tımanlar”gibi - lüks sığınaklar da ta- ammim edecektir. Tasavvur ediniz. Harp zamanı, gök- ten yağmur yerine gülle, zehirli gaz, mikrop dökülüyor. Bir teleton... — Allo neresi? — Burası bizim lüks sığınak... Bu akşam sığınakda bir küçük çay veriyo- ruz, Buyurmaz musınız? Ve yeryüzünde kıyametler koparken toprak altında çaylar içiliyor, şık ka- dınlardan süzülen tatlı bir koku için- de havadan, sudan, öteden beride tat- lı tatlı konuşuluyor. Korkarım ki bu lüks sığınaklar için- de insanlar düğün yapmağa filân kalk- masınlar, Konforlu, lüksü toprak altına indir. mek bana meşhur muharrir Bernard Şov'un bir fikrini hatırlattı. İngiliz muharriri diyordu ki: — Bir gün gelecek insanlar toprak üstünde barmamıyacaktır, Toprak al- tında şehirler kurulacaktır. Böyle yer- altı şehirleri, yeryüzünden çok daha sakin, çok daha tehlikesiz olacaktır. Yeni yapılan lüks sığınaklar da ta- ze hava için tertibat olduğundan uzun müddet buralarda barınmak mümkün- müş... Yavaş yavas böyle siğınakların bi- rer mesken haline gireceği anlaşılıyor. İleride İngiliz muharririnin fikri ha- kikat mı olacak dersiniz? Hikmet Feridun Es 001000 Ootobüs davasının yeniden rüyetine başlandı B. Ahmed Emin Yalmanla B. Sabri Salim haklarmdaki kararın temyiz mahkemesi tarafından nakzedilmesi Üzerine dün asliye birinci ceza mah- kemesinde otobüs davasının yeniden rüyetine başlanmıştır. Dünkü celsede B. Sabur Saminin vekili B. Sadi Riza ile B. Ahmed Emin Yalman ve vekili B. Nazmi Nu- ri hazır bulunmuşlardır, Celse açılın- ca Temyiz mahkemesinin onakız ilâmi okunmuştur. İddia maka mı mahkemenin bu nakzına ittiba edip etmemesi hakkında mütalâasını beyan etmek için evrakı tedkik et- mek üzere mühlet İstemiştir. Muha- keme önümüzdeki cumartesi günü- ne tâlik edilmiştir. İş dairesi reisinin tedkik seyahati İş dairesi reisi B. Enis Behiç 1 teş- rinişanide tedkik seyahatinden şeh- rimize gelecektir, İş dairesi reisi Mer- sin ve Adana mıntakasında tedkikler yapmaktadır. Antalya ve İzmirde de| tedkiklerine devam ettikten sonra! şehrimize gelecek, İş kanununun tat- bikine aid işler üzerinde üçüncü mun- taka âmirinden izahat alacaktır, Rels buradan Ankaraya gidecektir. * DESEN 7— İmanın eli şu bizim köhne Ba- bili caddesine de uzandı çök şükür bay Amca... ». Cadde başlanbaşa asfalt olu- yor!... Bu, asıl genç üstadların işine yarayacak demektir... v3 dikk li en vi ». Eskiler gibi Armavut kaldırım. | O... Yumuşak asfalt üstünde yürü- | larını tırmanarak yükselmeğ mec bur olmuyacaklar... yüp yokuşu çıkacakları... B. A. — Asli zorluk da bundan son- Ta: İnsanın ayağı sürçmeye görsün... Bir solukta alt başa inmek işten bile değil!...