20 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7189 — Flati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 20 Teşrinievvel 1938 AKŞAM Japonların ileri hare” kâtı Çin müdafaa hattını tehlikeye düşürdü Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı Pe 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 mn Atatürkün sıhhi vaziyeti hakkında bu sabahki tebliğ li müzakereler Asabi ârazlar zail olmak derecesinde azalmıştır Umumi hal daha iyi İstanbul 20 (A.A.) — Ri- yaseticümhur Umumi Kâtip- liğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- leritarafından bugün saat 10'da verilen rapor ikinci maddededir: 2 —Geceyiçokrahat ge- Dün gece neşredilen tebliğ : İstanbul 19 (A.A.) — Ri- yaseticümhur Umumi kâtip- liğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu akşam sa- at 20 de verilen rapor ikinci maddededir: çirdiler. Asabi ârazlar zail olmak derecesinde azalmış- tır. Umumi hal daha iyi. Na- bız muntazam, 102, teneffüs 20, hararet derecesi 36.8 dir. 2 — Asabi ârazlarda hafif fakat aşikâr bir iyilik var. Umumi hal daha iyi. Nabız muntazam, 108, teneffüs 20, hararet derecesi 36.9. Meclis reisi ve Vekiller bu sabah geldiler Haydarpaşada Başvekil ve İstanbuldaki Vekiller tarafından karşılandılar. Dokuz buçukta Dolmabahçeye gittiler Meclis reisi B. Abdülhalik Renda ile Ankarada bulunan Vekiller bu sabah Ankara ekspresine bağlı bulu- nan vagonla şehrimize gelmişlerdir. Gelen Vekiller Milli Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp, Nafla Vekili Ali Çetinkaya, Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, Maarif Vekili Saffet Ar- kan, İktisad Vekili Şakir Kestbir, İn- hisarlar Vekili Ali Rana Tarhan, Zi- raat Vekili Faik Kurtoğludur. “Meclis reisi ve vekiller Ankarada mebuslar ve Vekâletler erkânı tara- İımdan uğurlandıkları gibi İstanbulda da Başvekil B. Celâl Bayar, şehrimiz- de bulunan Vekiller, vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ ve diğer bir çok zevat tarafından kârşılanmışlar. dır. Meclis reisi ve vekiller Acar motörile İstanbula geçmişler ve Perapalas ote- line gitmişlerdir. Saat dokuz buçukta buradan Dolmabahçeye azimet etmiş- lerdir. Yedinci Milli Tıb kurultayı kapandı Spor hekimliği, safra yoli hastalıkla- rı mevzuları ekseriyetle kabul edildi “Kapanış kararı verilmeden evvel Atatürke sonsuz tazim ve bağlılık tezahürlerle izhar edildi Ankara 19 (A.A.) — Yedinci Ulusal Türk tıp kurultayı : bugün profesör doktor Refik Saydamın ' başkanlığı altında son içtimamı akdetmiştir. Kurultay sekizinci Ulusal tıp kon- E in yine Ankarada toplanması- na ve riyaselin yine profesör doktor | Refik Sa; nz kar am tarafından yapılması- miştir. Gelecek kurultayın görüşeceği mev- Zular üzerinde uzun mM RE Olmuş ve neticede ekse; hekimliği, safra yolu HARE kararın yerme. relere | hastalıkları | kümetinden talimat e ekseriyetle kabul edilmiş- i 5 Ulu Şef Atalürk'e olan tezahür den. evvel sonsuz tazim ve bağlılığını lerle izhar etmiştir. Türk - Amerikan Ticaret anlaşması müzake- relerine dün yeniden başlandı Ankara 19 (Telefonla) —- Türk « i dme rikan ticaret anlaşması müzakere- leri, Amerikan ticaret heyetinin, hü- alması - için teahhura uğramıştı. Amerikan tica- ret heyeti talimatı almış ve game Ingiliz kabinesi B. Eden bütün partilerin mümessillerinden mürekkep bir kabine teşkilinden - bahsediyor Londra 19 (A.A.) — Guildhall'de bir nutuk söyliyen eski Hariciye Na- zırı B, Eden, ezcümle demiştir ki; sŞimdiki pârti mücadeleleri meto- dunu takib ettiğimiz müddetçe silâh yarışında dalma geri kalacağız. Eğer bütün partileri temsil eden bir hükü- metin gelmesile silâhlanma daha se- ri ve müessir bir surette yapılabilecek ise, böyle bir hükümetin gelmesi ar- zuya şayandır. İngiltere arzusunu yaptırmak veya müsamahasızlığını göstermek için de- Gil; beynelmilel hayatta-sulha elzem olan bazı hâdiseleri idame etmek için kuvvetini kullanmalıdır.» Bbikkatlenr: Fikrimizde musırrız .Üniversiteyi gezen matbuat mi- messilleri, bahçenin mide bulandırıcı koyu bir dumanla kaplı olduğunu biz- zat gördüklerinden ve bu yüksek ilim müessesesi mensuplarının (la şikâyet- lerini dinlediklerinden, - firma zikret- miemekle beraber, -civardaki bir kur- şun fabrikasının etrafa sehir saçlı gint yazmış ve oradan kaldırılmasını bü sütunda istemiştik. Süleymaniyedeki bir müsssesenin sahibi gazetemize mektup yollamış) dercini istiyor. Arzusunu üçüncü sa- hifemizde yerine gelirmekle beraber, eskiden de izhor ettiğimiz fikirde hâ- lâ mustriz: Mademki İstanbulun modern bir şehir olmasını istiyor ve bahusus umumi sıhhat işlerine çok ehemmiyet veriyoruz, eski zihniyetle kurulan şe- hirlerde bile: umumiyetle gözetilen «sıhhate muzır fabrikaları tenha yer- lere kurmak» düsturundan âyrılma- malı; bu hususla çok #tiz davran- mal? Yalnız bu misal değil; bülün ma- zarrallı sanayi kalabalık yerlerden mam — Romanya Kralı ile —B. Bek arasında B. Bek Romanya ile Macaristan arasında anlaşma temini için tekliflerde bulunmuş Bir Fransız gazetesine göre Romanya, Macaristanı isteklerine müzahir olursa Macaristan Romanyadaki Macarlar hakkında isteklerinden vaz geçecekmiş! â Varşova 19 (A.A) — B.Bekbu sabah saat 6 da Marasesti'de Roman- ya toprağına girmiş ve Romanya Ha- Ş riciye Nazırı B. Comnene ile Bükreş teki Polonya elçisi tarafından karşı--B Janmıştır. j B. Bek saat 15 de Galatz'a varacak ve öğleden sorira da kral tarafından Şi kabul edilecektir. Ayni zamanda Galatz'da bir Leh - Macar görüşmesi de vuku bulacaktır. Bükreş 19 (A.A.) — Polonya Ha riciye Nazırı bu gece Lehistana döne- cektir, İyi malümat âlan mahfillerden bil dirildiğine göre, B. Bek'in bu Zziyare- ii, Macaristanla Polonya arasında müşterek bir hududun, Romanya - Çekoslovakya (temasını - kesmesine rağmen, Romanya için bir. tehlike teşkil etmiyeceği hususunda Roman- ya kralını ikna içindir. Bükreş 19 (A.A.) Polonya Hariciye Nazırı Bek saat 16 da Galatza gelmiş ve doğruca kralın yatına gitmiştir. Polonya Hariciye Nazırının Roman- yayı ziyaretini mucib olan müzakere- ler yatta hemen başlamıştır. Bükreş 19 (A.A.) — Polonya Hari- ciye Nazırı Bek ile kral Karol arasın- da yapılmakta olan müzakerelere Ro- manya Hariciye Nazırı da iştirak et- mektedir, ediyor mu? Londra 19 (A.A) — Times ga- zetesi, İngiltere hükümetinin ta- mamile etnografik ideale istinad | eden Macar mutalebatını kabul | edeceğini ve iki tarafın bu nokta- da itilâf edeceklerini ümid et- mekte bulunduğunu istihbarat | na atfen yazmaktadır. Fransız gazeteleri ne diyor? Paris, 19 — Gazeteler, Polonya ha- riciye nazırı B. Bekin Bükreşe seya- hati hakkında uzun yazılar yazıyor. lar, Le Jour gezetesi diyor ki: (Devamı 4 üncü sahifede) İngiliz kıtaatı Kudüste eski şehre girdi Birçok suikasdler yapıldı, yapıldı, ölenler ve yaralananlar var İngiliz hükümeti, Filistinde bir Arab - Yahudi devletinin kurulmasını tecrübe edecekmiş 2 CYaztsı