20 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“© bir tebliğ neşredilmiştir. e Son dakika ' Kalas müzakeresi netice vermemiş Resmi tebliğde anlaşmadan bahis yok Kalas 20 — Kral Karol ile Polonya Hariciye Nazırı B. * Bek arasındaki görüşmeden sonra kısa bir tebliğ neşredil- miştir. Tebliğde bir anlaşmadan bahsedilmiyor. Polonya- nın teklifini kral Karol ile Romanya Hariciye Nazırının 1 muvafık bulmadığı anlaşılmaktadır. Paris 20 — Siyasi mahafil, Polonyanın, Çekoslovakya- ii. Karpatlaraltı Rusyasır: Macaristana verdirmek için ça- lışmasını siyasi bir harp telâkki etmektedir. Bu çalışma dik- katle takip ediliyor. Berlin 20 — Bükreşten gelen haberlere göre Kalastaki görüşmeden sonra Tebliğde Polonya ve Românya Hariciye Nazırlarının, iki hükümeti alâkadar eden bütün meseleleri karşilıklı emniyet havası dahilin- “de görüştükleri bildirilmektedir. B. Bek Romanya gazetecilerine beyanatla bulunarak Teçenin ilhakından “sonra Polonyanın Çek topraklarında hiç bir emeli olmadığını, Polonya - Çekoslo- e” münasebâtının normal olabileceğini ve olması lâzım geldiğini söylemiş- © İngiliz kıtaatı Kudüste cali şehre girdi Birçok suikasdler yapıldı, ölenler ve yaralananlar var İngiliz hükümeti, Filistinde bir Arab - Yahudi devletinin kurulmasını tecrübe edecekmiş Kudüs, 19 (A.A) — Şehrin eski ma- İlelerinde pek yakında geniş mik- a icraat yapılacaktır. Hükümet ından uçurulan bir tayyare halkı ât esnasında evlerden çıkmama- #n davet eden beyannameler atmıştır. Kudüs 19 (A.A) — Evvelce olduğu © gibi, simdi de askeri harekâta ön saf- fi ni ta sahne olan yer Kudüs şehri ve bil- © bassa şehrin eski mahallesidir, Eski şehrin kapılarından gündüz ve gece çıkmak yasak edilmiştir, Kudüste birçok mağazalar kapal- , Yafada bir Arabın evine bomba “atılmış ve ev sahibi ölerek diğer iki üşi ağır surette yaralanmıştır. 'İniliz kıtaatı eski şehre girdi Kudüs, 19 (A.A) — İngiliz kıtantı © (bu sabah eski şehre büyük bir muka- net görmeksizin “girmiştir.” İngiliz © “Kıtaatına karşı ancak bir kaç bomba tılmıştır. © İngiliz kuvvetleri bugün müslüman i i tur. Kırk kişi tevkif edilmiştir. allelerini işgal etmiştir. Mabetle- rin bulunduğu yerler müstesnadır. Asilerden bir kısmı yeraltı dehliz- rinden kaçmaya muvaffak olmuş- Eski Ingiliz muharibleri > Almanyaya davet edildiler, | ; fakat şimdilik bir yere gitmiyecekler Berlin 19 A) — Alman sabık muharibleri reisi, Britiş Lejiyon âza- 'sinı 29 birinciteşrinden 7 ikinciteşri- kadar Almanyayı ziyaret etmeğe wet etmiştir. Kendileri Almanyada sabık Alman muhariblerinin misafir- olacaklardır. Londra 19 A.A.) — Britiş Lejiyonun reisi, beynelmilel vaziyet daha ziyade sükünet kesbetmeden evvel Lejiyon izasının berri Avrupayı ziyaret etme- nin mevzuubahsolmadığını söy- oslovakyada Reisicümhur seçimi Prag 20 — Yeni Cümhurreisi se- ni kanunu esasinin tayin ettiği xa- arfında olamıyacaktır. Çünkü caristanla yapılan görüşmeler he- ü bitrgemiş ve Çekoslovakya hudu» gayyvak ge Bütün Filistinde şiddetli heyecan devam ediyor. Bir çok suikastler ol- muştur. Bir kaç ölü ve yaralı vardır. Arab komitesi, ingilizler tarafın. dan alman istisnai tedbirleri protes- to için, bütün Filistinde umumi mü- nakalât grevi ilân etmiştir. Tevkifat Kudüs 19 (A.A.) — Eski şehirde ya- plan taharriyal neticesinde 40 kadar Arap tevkif olunmuş ve otobüslerle Davud kalesine götürülmüştür. Araplar, muvakkaten bu kalede mu- hafaza edilecektir, Askeri kumandanlıklar Kudüs 19 (A.A.) — İngiliz fevkalâ- de komiserinin, Filistindeki İngiliz kıtaatı kumandanına Filistinde aske- Ti bölge kumandanlıkları ihdası için salâhiyet verdiği bildirilmektedir. Bu kumandanlar müdafaa ve emniyet için icab eden tedbirleri alacaklardır. Şimdiye kadar bölge komizerleri- nin deruhte ettikleri askeri vazifeler bundan böyle kumandanlara geçecek ve komiserler yalnız tamamen sivil iş- lerden mesul olarak müşavir sıfatile kumanlara bağlı bulunacaklardır. Ispanyada hava hücumları Frankonun tayyareleri muh- | telif yerlere bombalar attı Salamanka 19 (4A) — Miliyet- perverlerin umumi karargâhından tebliğ edilmiştir: Cephelerde kayde değer yeni bir hâdise olmamıştır. Hava kuvvetleri- miz Cullera, de Gandla ve de Denia limanlarında askeri hedefleri bom- baya tutmuş ve bazı depolar ateş al- mıştır. Keza Valansiya limanının as- keri hedeflerine de bombalar atılmış- tır, B. Mussolini'nin Frankoya telgrafı Roma 19 (A.A.) — Mussolini tara- fından general Frankoya gönderilen bir telgrafta ezcümle şöyle denilmek- tedir: «Faşist İtalyanın istihsal edeceği- niz zafere kadar size kardeşçe bağlı kalacağına sizi temin etmek isterim.» Prens Pol'un babası vefat etti Paris 20 — Yugoslavya hükümet halbi prens Pol'un babası prens Kara Bu İ | | Kahvelere ere kütüpane Ankara Halkevinin güzel bir teşebbüsü Ankara, 19 (Telefonla) — Ankara Halkevi bu sene zengin faaliyet pro gramına çok hayırlı ve çok istifadeli bir mevzu ilâve etmiş bulunmaktadır. Ezcümle; Ankara köylerine ve Anka- ra şehri halk kahveleriyle itfalye ko- ğuşu, belediye temizlik işçileri Koğu- $u gibi bir çok vatandaşların toplu bu» Tundukları yerlere birer kütüphane konulacak, buradakilerin boş zaman- larını istifadeli geçirmeleri temin eği- lecektir. Dün akşam bu kütüpanelerden bi- rincisi, Halkevi âzalarından mürek- kep bir heyet tarafından (o Cebecide Aile Bahçesi karşısında Bahri Çavu- şun kahvesine gönderilmiştir. Üzerinde «İnsanlığın birinci şartı: Okumak, öğrenmek» yazısını taşıyan bu güzel kütüpana (kahvenin güzel bir köşesine yerleştirilirken kahvede- ki halk Cümhuriyet Halkevlerinin bu halkı düşünen faaliyetlerini takdir ve zaya, teşekkür etmiştir. Kudüs konsolosumuzun tevkif edildiği doğru değil Ankara 19 (Telefonla) — Kudüs radyosu, Kudüs (konsolosumuzun Araplar tarafmdan tevkif edildiğini bildir: Hariciye Vekâleti nezdin- de buna dair malümat yoktur. Bu ha- berin uydurma olduğu anlaşılıyor. Posta, telsraf yüksek fen heyeti âzalığı Ankara 19 (Telefonla) — Posta, Telgraf ve 'Telefor. mühendislerinden B. Rahmi, Posta, Telgraf Yüksek Fen heyeti âzalığına tayin edilmiştir, Hava Kurumu başkanı Ankaradan geldi Türk Hava kurumu başkanı B. Fuat Bulca, bu sabahki Ankarn ekspresile, şehrimize gelmiştir... Üniversite dekanlar meclisi dün tonlandı Üniversitede Dekanlar meclisi dün bir toplantı yapmış, fakültelerde münhal bulunan döçentliklere talib olanların imtihan vaziyetleri, semi- nerlerin bu seneki faaliyetleri, Üni- versiteye bu sene kabul edilen yeni talebenin miktar ve vaziyetleri etra- fında tedkikler yapmış ve bazı ka- rarlar vermiştir. Bu kararlardan bir kısmı Maarif Vekâletine bildirile- cektir. Stoyadinoviç sviç hükümetinin 3 senelik faaliyeti sergisi Belgrad 19 (A.A.) — Novisad şeh- rinde «Stoyadinoviç hükümetinin üç senelik faaliyetin sergisi birçok zeva- tın huzurile açılmıştır. Matbuat mer- kezi bürosu şefi B. Lükoviç, bu müna- sebetle bir nutuk söyliyerek hüküme. tin icraatını izah ve e teşrih etmiştir. İtalya hükümetinin Museviler hakkında yeni bir kararı Roma 20 — Hükümet kasaplık hay- vanların Musevi âyini üzere öldürül. mesini yasak etmiştir. Alman sefirleri arasında ve kumandanlıktaki değişiklik sayiası Berlin 19 (A.A.) — Havas; Salâ- hiyettar mahfiller, Almanyanın bil hassa Buenos Aires, . Vaşington ve Roma sefirlerini geri çağıracağı hak- kında ecnebi memleketlerde neşredi- len haberleri kati surette tekzib et- | mektedirler. Orduda yapılacak değişikliğe gelin- ce, bütün Alman kuvvetlerinin yük- sek kumandasının mareşal Göring'e tevdi edileceğinden, çoktanberi bah- sedilmektedir. Bu projenin bir gün ta- hakkuk etmesi ihtimalden uzak değil- dir. Bununia beraber salâhiyetlar mahfüler, bu meselenin yeni bir şey olmadığını beyan etmektedirler. Berlinde İngiliz gazeteleri müsadere edildi Berlin 19 (A.A.) — Bu sabah Al manyaya gelen Times gazetesi ile di- ğer İngiliz gazeteleri müsadere edil- miştir. Bu tedbirin, bu gazetelerin Nev- yorktaki casusiuk davasına aid neşri Di ine ep edilmiş olduğu büz Fanden, Hitlere 20 "Teşrinievvel 1938 çektiği telgraf hakkında İzahatveriyor Partisinin yapacağı toplantıda yeniden reis seçimi yapılmasını istiyecek Paris 19 — Eski Başvekil ve Aliyans demokratik fırkası relsi B. Flânden'in B. Hitlere bir telgraf çekerek sulhün muhafazası hususundaki gayretinden dolayı teşekkür ettiği duyulmuş ve bu hal birçok dedikodulara sebep ol. muştu. B. Flânden fırkanın idare komitesi- nin toplantısmda bu hususta izahat vermiştir. Eski Başvekil demiştir ki: — Ayni günde B. Çambörleyn, Mus- Solini ve Hillere telgraf çektim. Yalnız B. Hitlere telgraf göndermiş değilim. Bu mesele etrafında çıkan şayialara* hayret ediyorum.» «İktidar mevkiinde bulunmayan bir adamın hareketi bu kadar gürültüye sebebiyet verebilir mi? Ben, kendim. den başka kimseyi teahhüd altına sok- müş değilim. Alliyans demokratik'i hi bir teahhüde sokmadım. Sırf memle- kete ve sulhe hizmet etmek kaygusile hareket ettim. Bu sebeple fırka erkâ- nından bazı zevatın fena tefsire uğra- ması muhtemel olan istifalarından do layı teessüf ederim. İki sene için inti- hap edilmiş reis olmakla beraber önü- müzdeki ikincileşrin ayında fırkanın Pariste akdedeceği kongr i reis seçimi yapılmasını Paris 19 (A.A.) demokratikin idare komitesinde bey- neimilei buhran esnasında ittihaz et- tiği tarzı hareket hakkında izahat ver miş ve komite mumaileyhin bu hareke tini iki muhalif ve bir müstenkif rey hariç olmak üzere ittifakla tasvip et. miştir. Japonlar Kantondan 57 kilometre uzakta... Son günlerdeki ileri hareketi Çin müdafaa hattını tehlikeye düşürmüş Londra 19 — Hong Kongtaki Deyli Telgraf muhabirinin işaratına göre Japonlar Kantondan ancak 57 kile- metre uzakta bulunuyorlar, Japonlar | Packof civarından mehri geçmişler ve Chenau - Nam'daki Çin müdafaa hattını tehlikeye koymuşlardır. Çin- liler, İngiliz ve Çin topraklarını biri- birine rabteden Cheng - Lutig köp- rüsünü havaya uçurmuşlar ve Japon ileri hareketine karşı koymak için imdad kuvvetleri toplamışlardır. Hong Kong 19 (A.A) — Resmi bir Japon membamdan (bildirildiğine göre Japon kıtaları seat 10 da Tseng- fing şehrine girmişlerdir. Hong Kong 19 (A.A) — Bir Japon membaından bildirildiğine göre Lias- | bay'da karaya çıkarılan kıtalar Şi- lung'a ve Uniçen'in takriben 80 ki- Iometre şarkında bir noktaya kadar | gelmişlerdir. Tokyo 19 (A.A.) Domei ajansın- dan: Cepheden alınan bir telgrafa gö- re Klukiang demiryolu boyunda | kâin Tean'ın zaptına dalr dün verli- | miş olan haber mevsimsizdir. Fakat bu şehrin sukutu, ber dakika beklen- | mektedir, Kuruçeşmede yangın Çinlilerin mukavemeti Kanton, 19 (A.A) Japonlar şimdi Sinşotang'da Çinlilerin şiddet- li bir mukavemetile okarşılaşmışlar- dır. Hava müdafaa bataryaları iki Japon tayyaresi düşürmüşlerdir. Hanken'den bildirildiğine göre Çin- iler Hanken'e 120 kilometrelik me- s&flede Yangtse nehrinin sahilinde kâln Şihueyao'yu istirdad etmişler- dir, Şimali Çinde harekât Tokyo 19 (AA) Japonlar Yanghsin'in zaptından sonra daha büyük bir faaliyet göstermeğe başla- mışlardır. Japonlar şimdi garb İstika- metinde Kanton - Hanken demiryo- lunu takiben Sienning şehrine doğru ilerlemektedirler. Diğer cihetten Sienning ile Yangh- İ sin arasında ayrı yolda kâin Sanhşi- ku'nun zaptedildiği haber verilmekte. dir. Tokyo 19 (A.A.) — Japon kuvvetle- ri bugün Yangtse nehrinin cenup sahilinde ve Hankovdan 15 kilometre mesafede bulunan Hüangşikang şeh- Tini zaptetmiştir. Bulgar kabinesinde Boya, iplik ve mensucat (b NAZIr değİŞtİTİleCekMİŞ fabrikasının çatıları yandı Dün saat 16,50 de Kuruçeşmede bo- ya, iplik ve mensucat fabrikasında yangın çıkmıştır. Fabrika tramvay caddesinde 112 - 114 numaradadır ve B. Ahmede aittir, Fabrika halen B. Raşidin isticarında bulunmaktadır. İki kattan ibaret olan bu fabrika. | yun üst katında ayni çatı altında yün imalâthanesi ile boya, tuzruhu, amon-! yak, mamul eşya bulunan odalar | vardır. Yangın yün imalâthanesinin çatısından çıkmış, diğer odalara da sirayet etmiştir. İtfaiye vaktinde ye- tiştiği Için ateşin önüne geçilmiş ve yalnız çatılar yanmıştır. Yanan kısımların arka tarafındaki bekçi odasının da kaplâmaları tutuş- muş ve söndürülmüştür, Yangının neden çıktığı belli değil- dir. Tahkikat yapılıyor. Bu sabah sis yüzünden köprü açılamadı Bu sabah sant beşten yediye kadar devam eden fazla sis dolayısile Ka- raköy köprüsü açılamamış, Haliçten dışarı çıkacak ve Haliçe girecek ge- yn giriş ve çıkışları zi rim RA par â #pme Mhayes yerim Sofya 19 (A.A.) — Emin memba dan öğrenildiğine göre, Bulgar kabi- nesinde mühim tadilât yapılacaktır. Aralarında Dahiliye, Maliye ve Hari- ciye Nazırları da olmak üzere altı na- zır değişecektir, Hariciye Nazırlığına Filibe kuman- danı general Markofun ve şimdiki Harbiye Nazırının da geçenlerde öldü. rülen general Peef'in yerine genel kurmay Tiyasetine tayini beklen- mektedir, Fransız Kabinesinde de- gişiklik şayiaları Paris 19 (A.A.) — Salâhiyettar mah fillerden verilen malümata göre, Ka- binede değişiklik olacağına, meclisin dağılacağına ve kararnamelerin tan- ziminde teknikçilerden istifade edile- ceğine dair bazı gazeteler tarafından yürütülen ihtimaller müsbet bir esa- sa istinad etmemektedir. Uzak Şarkta yeni bir vaka Tokyo 20 — Sovyet Kıtaatı Amur nehri üzerinde bazı yerleri işgal et- miştir, Mançuko hükümeti bunu pro testo etmiş, işgal edilen yerlerin der- hal tahliyesini ve İstihkâm yeşerir. işin cil i