29 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankal Telgrafı Ulus - Ankara TELEFON Müestese Müdürü Başmuharrirlik Yazı İşleri Müdürü Yazı İşleri tdare SALI 29 AĞUSTOS l 939 5 KURÜŞ HUKUKAARUAU AUK AM Fuar kupası İzmir'de fuar kupası kaları neticelenmiş, İs rinci, Ankara ekibi bi üçüncü olmuştur. ci sayfamızdadır). bildirildi Wi ci, İzmir eki- (Yazısı sekizin Almanya şimdi Danzigden bcışkcı Korıdoru da istiyor Vekiller Heyeti dün foplandı Müz;kere üç saat sürdü Dahiliye, Sıhıye, Nafia, müra- kalât, Maliye, vekillerimiz dün İstanbul'dan şehrimize gelmiş- lerdir. * Vekiller Heyeti dün saat 16 da Başvekâlette Başvekil Dr. Refik Saydam'ın riyasetinde — toplanmış ve saat 19 za kadar müzakerelerde bulunmuştur. (aa.) Dahiliye Vekilimiz B. Faik Öztrak Ankara garında Muhabere ve Münakale Vekilimiz B. Ali Çetinkaya Ankara garında Buhranın safhaları F.R. ATAY Büyük devlet mcıknlırinden te değildir. Musolini'nin alman devlet reisine kabul ettirdiğin- den bahsolunan konferans hak- kında hiç bir yeni malümat yok- tur, Diğer taraftan Hitler, Fran- sa'nın, alman - leh müzakere tavassut teklifini reddetmiştir. Henderson'un Londra'ya - getir- miş olduğu alman teklifleri ara- sında isc Polonya'dan bahis bile olmadığını bazı Berlin telgrafla- rından öğreniyoruz. Telgrafların diğer bir kısmında ise alman ta- leplerinin çok şümullenmiş oldu- ğu zikrediliyor. Almanya'nın mümkünse temin etmek istediği şey malümdur. Hitler İngiltere ve Fransa hükümetlerine diyor ki: “Harbe mâni olmak istiyorsa- nız, beni Polonya karşısında ser- best bırakınız. Eğer harp olursa, izden hiç bir yardım görmesine imkân olmadığını Varşova'ya bildiriniz. Bu vaziyet Lehistan'ı ister istemez benimle anlaşmıya sevkedecektir.,, Netekim bu usul Çekoslovakya hâdisesinde müs- pet eserini verdi. İngilizler ve fransızlar eğer bir harp olursa kendilerinden hiçbir yardım bek- lememek lâzımgeldiğini Prag'a anlattılar. Çekoslovakya da eve- lâ silâhlarını, sonra da hüriyetini ve haklarını Almanya'ya teslim etti. *“Ben sizin Filistin veya Suri- ye'deki işlerinizi nasıl hallettiği- nize karışıyor muyum? Siz de Şarki Avrupa ve Balkanlarda benim işlerime müdahale etme - yiniz. Teker teker Almanya ile başa çıkmalarına ihtimal olmı- yan bu küçük devletlere itaat ye- rine mukavemet fikrini veren siz. lersiniz.,, Fakat Şarki Avrupa ile Balkanlar, nüfuslarının yekünu | Almanya'nın 80 küsur milyonu- nu bir hayli aşan, garp medeni- yetine mensup hür milletlerin va- tanlarından mürekkeptir. Çekis- tan'ı tunuslaştıran politika, Şarki Avrupa ve Balkanlarda hür mil- letlerin âkıbetleri ne olduğunu vuzuh ile göstermektedir... İngi liz ve fransız ittifakları dahi ol- mamış olsa, bu milletlerin toprak ve hüriyetlerini silâh kullanma- dan teslim edeceklerine inanmak | Fransız Başvekili B. Daladiye Mısıt Askeri Heyeti Reisi Ti rinde askeri beyet” âzaları ve mi (Sonu 7, inci sayfada) SULHU KORUMAK Daladiye'nin mektubuna Hitlarin verdiği cevap Menfidir Hitler bu sefer Danzig'den başka Koridoru da istiyor general Hüsnü Kszeyd Paşa dün saat 15 de berabe- mandP Yarı olduğu halde Etnografya müzesine gide- tek Ebedi Şef Atatürk'ln muvakkat kabrini ziyaret etmiş ve bir çelenk koymuştur. Heyetin gelişine ve dünkü ziyaretlerine ait haberlerimiz 3 üncü sayfamızdadır. İÇİN Berlin, 28 a.. — Fransız başvekili B. Daladiye ile B. Hitler arasında te- ati olunan mektupların metni şudur : Daladyenin 26 ağustos 1939 tarihli mektubu : B. Chancelier : ansanın Berlindeki büyük elçi - liği şahsi tebliğatınızdan beni haber - dar etti. İki hükümet reisinin en ağır mesuliyetinden yani sulh ve işten baş ka bir şey istemiyen iki büyük mille- tin kan dökmesi mesuliyetinden bah- settiğiniz şu anda sulhun mukaddera- tının sizin elinizde bulunduğunu söy lemek gerek size karşı, gerek iki mil- letimize karşı vazifemdir. Karşılıklı sulhçu hisler Ne benim Almanyaya olan hisle - cimden ne de Fransanın sizin milleti- niz hakkındaki — sulhçu hislerinden şüphe edemezsiniz. İki milletimiz a- rasında yalnız sulh değil bizzat ken- faatımız, Avrupanın ve bütün cihanın menfaati iktizası olarak hali - sanc teşriki mesaiyi kuvetlendirmek (Sonu 7. inci sayfada) eet 'VAZİYET DAİMA GERGİN Çemberleyn bugün Avam Kamarasında izahat verecek Hitler -Henderson mülâkatı dün gece geç vakte kadar devam etti Dün İngiltere'nin cevabını Hitler'e bildiren İngilir Büyük Elçisi Sir Nevil Renderson Fransa da sansür Almanya ile Fransa orosındcı tren seferleri inkıtaa uğradı Alman - Fransız hududu kapandı Fransa'daki vaziyete dair gelen haberler yedinci sayfamızdadır. Londra, 28 a.2. — Lord Halifaks ile sefir Henderson, Başvekil Çember « leyn'in ikametgâhına gitmişlerdir. İngil Tde bulunmuştur. le iz kabinesi, bugün 2 de toplanmış ve 12.50 ye kadar müzakere- Kabine, Hitler'e verilecek cevabın metnini tasdik etmiştir. Kahine içtimaından sonra, hariciye nazırı Lord Halifaks ve İngilterenin Berlin b ük elçisi Henderson, Çemberleyn'in nezdine giderek bir saatten fazla görüşmüşlerdir. Çemberleyn'le yaptığı mülâkattan sonra Henderson tayyareye binerek Berline hareket etmiştir. Başvekil Çemberleyn saat 17.40 da saraya giderek kıralla bir saat kadar görüşmüş ve saat 18.40 da saraydan ayrılmıştır. Avam kamarası bugün — toplanıyor Diğer taraftan kıral üç saat müddetle harbiye nazırı Hore - Belisha ile de görüşmüştür. Romanya sefiri ve bundan sonra fransız sefiri bu sabah h: nezareti. ne gitmişlerdir. Japon ve Çin büyük elçileri bugün akşama doğru hariciye nezaretine git- eet | Halifaks, saat 15 de Polonya *huxuk elçisi B. Raczynki'yi kabul et saslarını bildizmiştir. İngiliz parlâmentosunun yarın saat 11,45 de toplanacağı resmen bildiril - mektedir. Cevabın metni bugün neşredilecek Press Association'un — bildirdiğin (Sonu 7. inci sayfada) İsviçre hududunda ] Berne, 28 aa. — Salı sabahı saat 5| den itibaren hudut muhafaza kıtala mevzilerini almıya başlıyacaktır. Si -| İlâh altına alınan efradın miktarı, 80| Jilâ 100 bin kişidir. Federal meclisler, çarşamba günü saat 17 de içtimaa çağrılmıştır. İçtima rüznamesinde federal konseye tam se- lâhiyet verilmesi ve federal ordu ku - mandanı generalin seçilmesi vardır. ÇDT IA REP IĞT SA Dış politika sütunumuz Arkadaşımız Ahmet Şükrü Esmer, Beynelmilel Parlâmen- tolar Konferansına ük et mek üzere bir Avrupa seyaha- tine çıktığından dolayı çoktan- beri “Dış politika,, yazımızı neşredemiyorduk. Dünya ve- kayiinin fevkal gergin ol- duğu bu sıralarda okuyucula- rınt bu vakayie ait tahlilden mahrum etmemeği — düşünen “Ulus” arkadaşımız gelip de kıymetli yazılariyle tekrar dış poli sütununa başlayıncıya kadar üçüncü sayfada yeni bir Dünya politikası sütunu açmıştır. Burada dış va- kaların bitaraf bir izahını bu- lacaksınız. Bu sütunun dikka- te değer olan taraflarından bi- ri de bütün havadisler geldik. ten, yani gece yarısından son- ra yazılmış olmasındadır. Dünkü beynelmilel vaziyet Danzig meselesinin doğurduğu gerginlik bütün şiddetiyle dti sinlkdlük Dün gelen haberlere nazaran, harp ihtimalleri mazlesef azalmamış ve belki biraz daha artmış görünüyor. Bunun sebeplerini şağıdaki satırlarda bula « caksınız: fagiliz kı dün — topi sonra İngi nin — Beri gük Elçisi Henderson tayı agilterenin Hitlerin teklifine karşı hazırladığı cevabı Berline götürmüş- lik ilân etmiştir. ıırıuı. 'sıkt sekeci tedbirler almaktıdır. Fransa ve İngil ka hükümetinin bitaraflı aTamti etmişlerdir. F başka bir devlet tara - edilecek olursa © zaman garanti tatbik — olunacaktır. İspanya, almanların sovyetlerle an - laşmasından müteessirdir — ve dahili nlar tarafından yapılan yardımları — fuzlasiyle ödediklerini töylüyerek bitaraflıklarını muhafaza edeceklerini bildirmektedirler. tir. Bu istifanın alman anlaşmasiyle Avrupa VAZİ - basıl olan a: , Japonya tür. Hitlerin teklifi ve İagüterenin çevabı. bugün Avam Kamarasında Çemberleyn'in yapacağı beyi sonra neşrolunacaktır. Bunun geçik- tirilmesindeki sebep, belki — Hitlere düşünmek için birar zaman vermek arzasundandır. İngilterenin cevabı Hitleri tatmin edecek şekilde midir? Bu pek tahmnin edilmiyor, Çünkü : Dün seferberlik Hirsnuma kabi - nesi istifa etmiş- yon İnsanın silâh altında söyleniyor. Fransa büküm neşriyata, radyoya, fotoğ tine sinema filmlerine 5. muştur. Sonra fransız alman bhududü Kapatılmıştır. Fransadan Almanyaya bir tek tren gitmemiştir. Ayrıca Da- Jadiye sulh Jehinde Hit nezdind yaptığı teşebbüse mm tar. Alman devlet reisi ziş'den başka bir de Koridoru İste- mektedir. Bunu açıkça meydana vur- muştur. Hatei — Hitler " Polonyanın yok edilmesinden bile bahsetmekte - dir. min edecek mahiyette ile Musolini, Hitler- le arun uzun te- lefon muhavere - alaşma- i sövyetlerle bir anlaşma yap- mast ihtimalinin gene böyle bir al man propagandasının bir neticesi telâkki etmekte ve bunu şüpheli gör- mektedir. Vaziyet ve bura- lardan gelen ba hrıleı teva- ban Hitleri tat- olmadığını NETİ C E suvuuna Bütün burlardan anlaşıldığına göre dün vaziyet çok hd bir devreye girmi tir. Her şey Locıdrıda-ı Rc lme giden İngiliz Büyük Elçisi Hendersonun Hit h kte kadar di