30 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çarşamba — (çankırı Caddesi, Ankara 30 | Telgraf: Ulus - Ankara AĞUSTOS HELİRON Müecssese Müldürü 1144 1939 Başmuharrirlik 71 S1 O Birbe B B SKURUŞ |idare 1056 e AD 4 US NDODIMIZDIR Baraj Gazionsunda 30 Ağustos günü akşamı EĞLENCE GECE$İ Caz Varyete - Sürprizler. Masalar numaralı Fiatlarda zam yoktur Gece yarısına kadar otobüs vardır. 'TL. 3941 Büyük zafer bayramını kutluyoruz 4| HUTUTANINTIADAKATDUDUDUTUAD UNT Sulh ve harp arasında F.R. ATAY Dün bu satırları yazmağa baş- Tadığımız zamana kadar vaziyet olanca gerginliği muhafaza et- Ynekte idi. Öyle görünüyor ki sul- hun talihi, bir taraftan Londra ve Berlin, diğer taraftan Roma ve Berlin ında devam eden müzakere ünakaşaların ne- ticesine bağlı kalmaktadır. Dünkü gazeteler fransız Baş- wekili B. Daladiye ile alman Şan- söliyesinin. mektup metinlerini neşrettiler. B. Daladiye'nin mek- tubundaki sulh temenniyatı ne kadar asil ise, eğer Lehistan hü- HAUIUNUKUAUNDADUYAYIKANIAANIKAAKIYITUKANIIUAKUKUIKDANDAIU NONU KNIZA DK UUKU KUNOT KATIKUYUUYUNUUUU. Bugün Mareşal tebrikleri kabul edecek sonra ipodromda büyük bir geçit resmi yapılacak ERİLNUKUNUAAIAK ITT UAYAKUATATA TU YU AYA KK KAIAI AYA AYAYT UY UAYA KYU N ATUDALATICAKAKADITAITAKADI YT F ZAFER Otuz Ağustos zaferinin 17 inci yıldönümünü kutluyoruz. Baş- kumandan meydan muharebe- sinde, 1922 ağustosunun 30 un- cu gi yirminci asrın en bü- yük hüriyet mücadelesi niha- yet bulmuştur. Başkumanda- ntn ebedi hatırasını analım. Yirminci asrın nasıl hiç bir zafe- ri o kadar büyük değilse, O- nun kadar da yaratıcı olma- mıştır. Otuz Ağustos zaferine yalnız bu devletin - istiklâlini ve ba milletin hüriyetini borç- la değiliz. Yeniçağ tarihine şe- ref veren milli kurtuluş inkı - lâpları da aynı zaferin temel- leri üstüne kurulmuştur. Emsalsiz başbuğ ve kahramanın birinci ölüm yılını tamamla- mak üzereyiz. 1922 zaferinin cephe kumandanı, cümhuriyet ve inkıdâp hükümetlerinin rei- si başımızdadır. Devlet ordu ve halk, onun etrafında, kurta- rtct ve bâni dehanın hatırasına ve eserine her zamandan daha sarsılmaz bir imanla bağlıyız. Şevkimiz, irademiz, tesanüt ve birliğimiz her zamandan faz - la, coşkun ve sağlamdır. En güç imtihanları vermiye, en çetin tecrübelerden geçmiye hazırız. Hüriyet mücadelesi- nin, otuz ağustos zaferinin, cümhuriyet ve inkılâbın fedai- lik, kahramanlık - ve ihtilâlci- lik ananelerinden hiç biri, ka- famızda donmamış, kalbimiz- (Sonu 7. inci sayfada) cuma uğrarsa Fransa'nın hiç te- reddütsüz teahhütlerine sadık kalacağı hakkındaki teminatı o kadar kati ve açıktır. l"ührır_ i'ı,, inkişaf safhasından başka bir şey olmıyan Danzig meselesine, bermutat, hak ve mazlümiyet mantığı vermeğe çalışıyor. Bugü- nün dâvası için doğru gibi görü- nen bu iddialar, bitaraf muhake- meler üzerinde iyi bir tesir bıra - kabilmek için Çek hâdisesi vu- kua gelmemiş, garbi Avrupa'dan Balkanlar üzerinde nüfuz ve hâ. kimiyet dâvası ortaya atılmamış ve hayati saha plânının korkunç tehdidi hür milletleri şuurlarımın tâ temelinden sarsıp uyandırma- miş olmalı idi. Yeni bir harpte Almanya galip de gelse mağlüp da olsa, Lehistan'ın mahvolması mukadder olduğu hakkındaki fıkradan ne kastedilmiş olduğu - nu anlamak oldukça güçtür. Bu fıkranın içinde acaba Sovyet - Alman ademitecavüz paktmna bir ima, yahut Polonya'yı müttefik - lerinden ayırıp koparmak istiyen bir tethişmi vardır, yoksa bir hamle harbi ile Polonya ortadan kalktıktan sonra onun garp müt- tefikleri ile münferit bir sulh im- kânına mı bel bağlamaktadır, akıl herhangi bir tefsirde bulun- maktan âciz kalıyor. Bize göre sulh için hakiki büyük tehlike, sulh bloku cephesindeki tesanü - dün bu tehditler karşısında gev- şemesi olur. Sulh müdafaasının bütün saf- halarında, ve bu müdafaa muvaf- fak olmazsa, yeni bir harbin so- nuna kadar bu tesanüdün baki kalacağına hiç kimsenin şüphesi olmamak lâziımgelir. Dün gelen telgrafların barışçıları en çok memnun etmiş olanları, işte bu tesanüdün kuvet ve katiliğine ait olanlardır. Tekmil Londra gaze- teleri, hakiki ve devamlı bir sulh temin etmiyecek olan bir tesviye tarzınm kâfi görülmiyeceğini söylemekte müttefiktirler. Deyli | Meyl diyor ki: “Sabrımız tükeni- yor. İlâ nihaye harp tehdidi al - tında yaşıyamayız.,, Milletler iki- de'bir seferber olmaktan, refah emniyete iki mevsimlik ömür te- min etmemekten bıktılar, usan - dılar. Tecavüz gibi sulhu da tâ- * (Sonu 5. inci sayfada) Ordu terfi listesi rfı eden subayları Ordu terfi li: esi yüksek tasdi general ve n isimleri likten çıkmıştır. Terfi eden muhte- Hf generallerimizin ve subaylarımızın tam listesini bugün 6 mcı sayfamızda neşrediyoruz. Kahraman ordumuzun bu çok kıymetli unsurlarını tebrik ederiz. Vehamet ne azaldı ne çoğaldı ] Hitler'in cevabı dün Londra'ya bildirildi Avam Kamarusı. B. Çemberlayn'ın Harp mi sulh mu ? Henüz bu hususta verilmiş bir karar yok | Londra, 29 a.. — Avam Kamarası saat 14.45 te toplan- mıştır. B. Çemberleyn, Avam Kamarasına girdiği zaman uzun uzun ve hararetle alkışlanmıştır. Tril dar dolu idi. B. Çemberleyn, perşembe gününden! ğişiklik olmamış olduğunu söylemek lamıştır. Başvekil demiştir ki: "— O gün söylediğim gibi başımızın üzerinde bir fe- lâket dolaşıyor. Bugün bu felâketin o günkünden daha Az tehditkâr olduğunu söyliyemem. İmaktan, İngiltere tarafından B. Hitler'e gönderilen mesajın veimar bütçelerini ıılıhl_ınm_ı bir fıkrasının metnini neşretmekte olduğunu (ddlia eden yarışıma hasretmekten, hiç bir| bir ingiliz gazetesinin bu iddiası, asılsızdır. “Ajansın notu: bu gazete 'Deyli Eksprestir,. İngiliz siyaseti değişmedi B. Çemberleyn, şu suretle gözüne devam etmiştir: (Sonu 4. üncü saüfada) dün toplanarak beyanatını dinledi bünler ağrına ka - beri büyük bir de- suretiyle söze baş- B. Çemberleyn —— Bugün ağustosun — otuzu... Millet, sevinecek bir gün ve ta- rih, büyük bir zaferin bir yı- dönümü daha kazanıyor.. O büyük günü savaş boyla- rında ve cephe gerilerinde id- râk eden vatandaşlardan sağ olanlar için 30 ağustos 1939, 30 ağustos 1922 nin on yedinci yıldönümüdür. Senin için ise, ey Dumlupı- nar'daki kabrinde ebediyet uy- kusuna dalan benzersiz şehit, - 30 AĞUSTOS — türkün her günü bir 30 ağus- tostur. Fânü bir akışla on iki ayda bir değişen yıllar, senin son düşman kurşununu — yedi- Şin gün ebedileşmişti. Bize görünmiyenleri gören gözlerinle ufuklara her bak- tıkça © günü görüyorsun. Kol- lariyle bütün vatan çevresini saran esiri ruhun her zaman, senden sonra bölük bölük, ta- bur tabur bu kutsal toprak ü- zerinde Fâni hayat denilen nö- — MEÇHUL ŞEHİDE — beti savacak nesillere gönül- den duyulur bir sesle, o büyük günün sevinç ve heyecanını tel- kin edecektir. Bir şair kardeşin : Toprak, eğer uğrunda ölen varsa, vatandır. dedi. Biz, içinde — yaşadığı- mız ve ebediyete kadar yaşıya- acğımız topraklara senin ad- (Sonu 4, üncü selifada) ' * Nurettin ARTAM Dünkü Bay Henderson, Londradan döne- rek B. Hitler ta- rafından kabul o- devlet reisi le birlikte uzün müddet devam eden toplantı - lar yapmıştır. Dünkü gün intizarla geçmiş, Berlin mahfilleri hüküme - tin vaziyetini belli edecek her hangi bir beyanatta bulunmaktan sakımmış- ları ihayet, B. Hitler'in ingiliz tekliflerine verdiği cevap, ingiliz se- fiti B. Henderson tarafından tele - 'onla Lomdraya bildirilmiştir , I Londrada daha önce toplanarak B. Çemberleyn- B. Hit'erin ceva- bi gelince topla. nacağı sanılan A- vam — Kamarası, in beynelmilel vaziyet hakkındaki i- zahatını dinlemiştir. Uzun uzun al - kışlanan başvekli, gergin olmıya de- vam eden vaziyetin, Hitlerin vere » ceği cevapla tavzih edeceğini,, hava. dak! ağırlık devam etmekle beraber harp veya sulh kati kararın he- nürz verilmediğini bildirmiştir. İngil- tere emniyet tı leci almıya devam etmektedir. harp veya sulh için henliz karar vı gına rağmen, başta İngiltere olduğı sonuna kadar devama azmetmiştii bütün müdafaa tedbirleri alınmıştır. beynelmilel | Moskovada , Şini dün haber vermiştik. Bugün ge- len haberlere göre, yüksek sovyet meclisi paktr 1 eylülden önce müza. kereye başlıyacaktır. Paktın eylülün ilk haftası içinde tasdik edileceği xm- laşılıyor. NETİCE Banunla beraber, hez ihtimle karşı : _Ygziyet Çıkarılan. bir & miraame ile İaşe tedbirleri alım » miştir: Lokanta- darda müşterilerin birer porsiyondan fazla et veya Dalık yemeleri yanak- tır. Gazeteler halkı büyük gşehirleri terke dâvet ediyorlar ve sulhun ko - Tunması, Versay haksızlıklarının ta- miriyle kabil olacağını - söylüyorlar. Akdolunan alman * sövyet paktının tasdikinln bir müddet geçikti » Muhtelif devlet. ler bitaraflıkla - Tni mühafaza i- Ççin mühim emni- yet tedbirleri almaktadırlar. Bünla « vın başmmda — İsviçre — gelmektedir. Federal hükümet, Almanya - |: Fransa hudütlarını bir kaç müs tesna olmak üzere kapattırmış ve hu- düt mühafaza / kıtaları mevrilerine yerleşmişlerdir. ' Büyük Zafer Kemal ÜNAL 1939 dünyasının belki en heye- canlı günü, en büyük zaferimizin yıldönümüne isabet ediyor. Biz mil K kurtuluşumuzun büyük sevincini asil bir gururla ifadeye çalışıyoruz, yüz milyonlar, büyük bir hâilenin müphem karaltıları içinde. 30 ağustos haklı bir davanın kanla kafa ile kazanıldığı gündür n yarattığı Türkiye (Sonu 4. üncü saüfada) Hava haftası Hava haftası bugün başlamaktadır. Dört eylüle kadar devam edecektir. Hafta mü- nasebetiyle Hava Kurumu, bir — program hazırlamıştır. Hafta dolayisiyle Kurum ve Türkkü- gu için bir yazımızı $ inci sayfada bula» çaksınız.