30 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7498 b hâr yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 30 Ağustos 1939 Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20491 HARP TEHLiKESi AZALDI Ingiliz kabinesi bugün Alman cevabını görüşecek B. Chamberlain İngilterenin Almanya ile müzakereye hazır olduğunu söyledi Fakat her şey âcil Leh - Alman nizalarının halli tarzına bağlıdır. Ingilterenin Berlin büyük elçiliği müsteşarının bagajları tayyare ile Londraya geldi Şan ve şeref imtihanı | bir daha gelirse... Bugün 30 ağustos Böyle bir günün sabahında, insan- lığıni ender yetiştirdiği bir Başkuman- dan, dünyada misli olmayan kahra- man bir orduyu zaferlerin en parlağı- na erişğirmişti Bu muazzam zâfer, bir macera har- binin, bir istiylâ akınının neticesi de- gildi: Türk anavatanını kurtardı Bu zaferle müstakil bir vatan, hür bir millet, medeni'bir Devlet yaratan Büyük İnsanın yüreklerimizde ölmez. şeref yerini tutan yüce hatırasını, bir daha minnetle anarken, dünyayı sars sar kasırgalar ortasında, gözümüzü, Onun bize miras biraktığı Türk ülke- sine çeviriyoruz: Türkiye, bu kıyamet sarsıntıları of- tasında, nden kımıldatıl bir granit gibi duruyor. Ona dokun- maya cesaref edecek eller sa- kırılmaya mahkü Reisicümhur Ismet In kün aziz anetini eller Bilet Meclisi kürsüsünden demişti ki: «Büyük ve kahtâman bir milletin hizmetinde bulunuyoruz. Türk vata- bölünmez, hiç bir tecavüze ta- iç bir zor karşısında | milli hakları ndan vaz geçmez mal ti her zamandan ziyade taze v dır... Milletimiz mecbür olu: si ve şanlı otdusu, geçmiş kahraman. ların hayranlığını celbedecek yeni kahr larla dolu olan göğsünü en parlak zaferlerle süslemeğe . ha- zırdır,» Sanırsınz ki Mili Şef, milletin o ka- ra gününde, kaderin; milletlerden ye- ni fedakârlıklar istediği bu yâkın za- manı görerek böyle konuşmuştu. an) Harblerin en korkuncuna hazırlan- miş dünya ortasında, Türk tarihinin en şanlı zaferini bir daha anmak, ve yenilmez Türk ordusunun büyük kah- ramanı İsmet İnönünün bu sözlerini bir daha hatırlamak, yüreklerimize ferah veriyor, kendi kendimize güve- nimizi arttırıyor. Necmeddin Sadak (Arkada oturan Berlin 29 (A.A.) — B. Hitler, saat 19,15 te B. Hendersonu kabul etmi kendisine Alman cevabını tevdi eyie- miştir. Bu kabul esnasında -B. von Ribbentrop ile B. Schmidt te hazır bu- lunmuştur. B. Henderson saat 19,40 ta B. Hitle- rin nezdinden çekilmiştir. Saat 19,50 de B. Hitler, İtalya bü- yük elçisi Attolico'yu kabul etmiştir. Berlin 29 — Salâhiyettar mahfik lerde şimdilik ne müzakerelerin mev» zuu, ne de Hitler - Hednerson mülâ- katının neticeleri hakkında birşey söylenmiyeceği beyan edilmektedir. (Devamı 10 uncu sahifede) Zabitanın terfi listesi 4 üncü sahifemizdedir B. Chamberlain Avam Kama rasında nutuk irad ederken lord Hal'fax'tır) Dikkatle r: Kurt hikâyesi — Kurt geldi! - diye bir haykırma du- yulmuş. Koşmuşlar; kutt yok. Ayni sax bir daha tekrarlanmış, Yine sopalari kaparak sürüşü müdafaa için git- mişler... Üçüncüsünde inanmamışlar ve kurt sa- Hiden gelerek sürüyü tarumar etmiş, Garp “devletleri d# geçen defa harp öluyor . diyo < birinci seferberliği yaptı; topladıklarını dağıttı. Bu, ikincisidir. Fransa başta, bir çok devletler milyon- larca ferdleri işlerinin başından alip hu- dudlara sürüyor. Bütün bayat altüst bir hale geliyor. Şaytd kurt zannediyorsa ki: — Üçüncüsünde inanmazlar, gelmezler, rahâlşa kapıp giderim.. - Aldanıri.. Öyle görünüyor ki, bütün insanlar, üçüncü çağırışta kurtu yuvasında öldür- meğe gideceklerdir. Dünya avhali ruhiyesi böyle tekevvün ediyor. Türkün tarihinde: Paris 30 (Radyo) — Beynelmi. Tel ihtilâfın halli için sarfedilen gayretler durmaksızın devam edi- yor. Dün gece B. Chamberlain sa- at 1245 e kadar Hariciyede kalarak B. Hitlerin cevabını ted- kik etmiştir. Almanya ve İlalyan güzeteleri ihtilâfm sulhen halli ar- zusunu izhar ediyorlar. Bilhassa Alman gazeteleri, İngiltereye bir hafta evvelki hücumlarını terke- derek Londraya iltifatlar gösteri- yorlar. Doyçe Algemeine Zeitung gaze- tesi yazdığı bir makalede diyor ki: «Almanya Versay muahedesinin çürük taraflarını kaldırmak ve Av- rupanın muhtaç olduğu devamlı 4 mi seferberlik ilân edildiği ve Rudut- Yarda fevkalâde bir askeri faaliyet hü- küm sürdüğü teeyyüd etmektedir. Paris 39 — Fransada yaşıyan ecne- nüllü yazılıyorlar, 10,000 Amerikalı bir Amerikan lej- yonu teşkil ediyorlar, Sosyalistler ve radikaller dün ayri ayrı toplanarak Daladler'nin siyasetini tasvip etmiş- lerdir. İngilterede askeri hazırlık devamda Londra 29 (A.A.) — Diplomasi fna- liyeti, askeri hazırlıkları durdurma» maktadır. Maamafih bu hazırlıklar, Ihtilâfın halli müzakere yoluna girmek üzere Mussolininin sulh lehinde radyo ile bir mesaj neşretmesi muhtemel Alman gazeteleri İngiltere ile anlaşmak lüzumunu müdafaa ediyorlar Şarki trusyada -seterberlik Fransada ecnebiler gönüllü yazılıyorlar bir sulh kurmak istiyor. Almanya, İngiltere ile bozuşmak şöyle dur- sun samimi bir şekilde anlaşmak istiyor, İki millet için dünyada yer vardır.» Roma 30 — Gilornale d'İtalia yazdığı bir makalede diyor ki; He- nüz bütün ümidler kaybolmamış- tır, Çünkü intizar devam ediyor, vakıâ vakıt dardır, Fakat İtalya diplomasisi yaktın darlığına rağ- men tamir kabul etmez felâketin define uğraşıyor.» Paris 30 (A.A.) — Romada do. laşan rivayetlere göre B. Mussoli- ni radyo ile bütün dünyaya hila- ben sulh lehinde bir mesaj okuya- caktır. biler, Fransiz ordusuna akın akın gö- | Varşova 29 — Şarki Prusyada umu- büyük bir ketumiyet içinde yapılmak- | tadır. Londra 29 (A:A:) — Amirallık bu günden itibaren bütün gemilerin karanlıkta seyrüsefer etmesini Ilmanlarda, sahillerde veya duba- lardaki fenerlerin söndürülmesini emretmiştir. İsimleri deniz defterle- ve | Sosyalistler ve radikaller Daladier'nin siyasetini tasvib ettiler rinde yazılı limanlara gemiler ancak Kılavuzlarla girebileceklerdir. Bir ge- mi ancak bir müsademe tehlikesin- de lâmba yakabiledek ve derhal sön- dürecektir. Londra 29 (A.A) — Harbe karşı sigorta primleri bir misli artmıştır. Lehistanda umumi seferber» lik tekzip edildi Varşova 30 — Hükümet, umumi seferberlik ilân edildiğini resmen tek» zip ölmiştir. Pariste çocukların çıkarılması Paris 29 (AA.) — Paris mıntaka- sından çocukların çıkarılmasına yâ rın sabah başlanacaktır, Almanya ile şimendifer münakalâtı kesildi Paris 29 (A.A.) — Almanya ile her türlü şimendifer nakliyatı durmuş- tur, Almanyaya hiçbir doğru tren iş- (Devami 13 üncü sahifede)