30 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

30 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 AKŞAM 30 Ağustos 1939 Aydında borsa açılması ieşebbüğlerine başlandı Valinin riyasetinde yapılan bir toplantıda ilk kararlar verildi Aydın (Akşam) — Çeşitli mahsul jetiştiren Aydında bir borsanın mev- Cut olmaması yüzünden müstahsil malını gelişigüzel 5: akla, bu yüz- den satışlar bir intizam altına soku- lamamaktadır. Her sene Aydından parti kongrelerine gönderilen dilek- ler arasında «Bir bağ ve zahire bor- Bası isteriz» dileği de bulunur, Yüksek makamların nazarı dikka- tini celbeden Aydının bu dileğini yeri- ne getirmek için vilâyette teşebbüs- lere başlanmıştır. Bu maksadla vilâyet daimi encü- men salonunda Vali B. Sabri Çitakın riyaseti altında dalmi encümen, Be- lediye encümeni ve ticaret odası aza- larından mürekkep bir heyet top- lanmış, Aydında bir borsa açılması işini görüşmüştür. Geç vakte kadar devam eden bu görüşmelerde ticaret odasi reisi Ve- kâletle yapılan muhaberatı ve bu hususta odanın mütaldalarını - oku- muştur, Bu mütalâalara göre borsa- nın açılabilmesi İçin evvelâ bir bina- ya, baskül ve emsali eşyaya ihtiyaç vardır. Bundan sonra memur ve müstahdemin ücretlerini temin et- mek işi gelmektedir. Vali riyasetinde toplanan heyet açılacak olan borsanın bu masrafla- rı temin edip edemiyeceği meselesi üzerinde durmuş, muhtelif fikirler teatisinden sonra memurin ve müs- tahdiminin ticaret odası memur ve müstahdemlerine o İlâvei memuriyet suretile ve az bir ücretle gördürül- mesi hakkındaki ticaret odası teklifi ve Vekâletçe tayin edilecek komise- rin de muvakkat bir zaman için Ve- kâletle idaresi ile temin olunabilece- ği fakat mutlak surette borsanın açılması lüzumunda müttefikan 15- rar edilmiştir. Borsa binasına gelince; bunun da Sümerbanktaki paralarla veyahut bir yerden istikraz edilmek suretile mümkün olabileceği yine ticatet odası tarafından teklif edilmiştir. Neticede bu teklifleri tetkik etmek ve esaslı bir karara vasıl olmak üze- re bir komisyon teşkiline karar ve- rilmiş, bu komisyona fabrikatör Ha- HI Aysun ve Eyüp Şahin, ticaret odası başkanı ve Belediye baş kâtibi seçilmişlerdir. Komisyon mesaisini 15 gün içinde bitirecektir. Adanalılar içme suyu sıkınlısı çekiyor Damacana ile satılan memba suyu fiatlerini indirmek kabil değil midir? Adaia (Hususi) — Şehrimizin iç- me suyu tesisatının tamamlanması işi, bu tesisatı yapan şirketle Bele- arasındaki ihtilâfın adliyeye in- tikali dolayısile biraz geçigecek, daha bir müddet şehrimizde, su ihtiyacı eski derecesini muhafaza edecektir. Bulunduğumuz mevsimi göz önü. ne alacak olursak, su meeslesi ehem- miyetli bir mevzu halindedir. Adanada altı ay yaz halkın verdiği Su parası, yüksek olan ev kiraları haddini bulmaktadır. Bu sebepledir ki Adanalının ancak yüzde yirmisi memba suyu içebilmekte diğer kısım kuyu suyu kullanmaktadır, Bu Vaziyet karşısında halk şöyle düşünüyor: Acaba memba sularını ucuzlatmak kabil değil mi? Meselâ: 90 - 100 kuruşa satılan bir damaca- na su 50 kuruşa indirilemez mi? Bu yolda yaptığım tedkikat bu ar- gunun husulüne imkân olduğu neti- cesini verdi. İmalât masrafı çok olan ve böyle olduğu halde 35 kuruştan 16 kuruşa indirilen bira, su gibi zaruri bir ih- tiyaç olan maddenin fiat tenziline bir misaldir. Şehrimizdeki üç memba suyu sa- hipleri bir şirket vücuda getirmek- tedir, Yeni teşekkül eden bu şirketin, menba sularının istihlâkini genişlet- mek için yapacağı ilk iş, fiatleri dü- şürmek olmalıdır. Bu takdirde şehrin umumi menfa- atine ve şehirlinin sıhhatine yardım edilmek gibi hayırlı bir iş yapılmış olacaktır. Dolaşan şayialara göre, bu şirket menba suyu satış flatlerini dama- canasını 100 kuruş olarak tesbit et- miştir. Adana Belediyesinin bu mevzuda çok hassas olması lüzumu aşikârdır. Samsun Biçki yurdundan bu sene çıkanlar Samsun (Akşam) — Şehrimizdeki Uzel biçki ve dikiş yurdundan bu sene mezun olan genç kızlarımız yurd binasında müdürleri ve arkadaşları şere- fine bir çay ziyafeti vermişlerdir. Resim ziyafette bulunan talebelerden bir grubu göstermektedir. » Urfada mahsul fazla | Sıhhiye Vekilinin Sıvastaki tedkikleri Silo ihtiyacı gün geçtikçe artmaktadır Urfa (Akşam) — Türkofisin Urfa- da buğday alımına başlamasile dü- şük olan fiatler yükselmiştir. Düne kadar İki kutuş yirmi beş santime satılan buğdayın kilosu üç kuruş kırk santime kadar çıktı. Ofisin buğday alışı çiftçileri çok sevindirmiş ve vaziyetlerini kurtar. mıştır, Türkiyenin en münbit top- raklarına malik olan Urfada bir silo kurulmak zarureti günden güne ken. dini gösteriyor. Geniş mikyasta buğ- day alınmak için anbar bulunma maktadır, Geçen sene ofis tarafından alınan buğday henüz bir tarafa sevkedilme. diğinden bu sene buğday almak için kâfi yer bulunmamaktadır. Bugün ön plânda Urfanın bir siloya ihtiya- cı vardır. Bu silo yapıldığı gün Ur. fanın iktisadi ve zirai vaziyeti kur. tulmuş demekti Erzincanda hapi- sane binası Adliye bitişiğindeki arsada yapılması kararlaştırıldı Erzincan (Akşam) — Erzincanda yapılacak hapisane binasının mahal- lini tetkik için Adliye Vekâleti tara- fından gönderilen ceza ve tevkif ey- leri umum müdürlüğü mühendisi bay Fahri Umursan burada birçok arsalar üzerinde tetkikat yapmıştır. Neticede hapisane için evvelce tesbit edilen arsayı muvafık bulmamıştır. Hükümet ve adliyenin bi ki dükkânlari da istimlâk elmek su- retile bu mahalde yeni hapisanenin inşası kararlaştırılmışlır. İstimlâk edilecek yerlerin bedeli on üç bin lira kadar tutmaktadır. Arikaraya hare- ket eden mühendisin vereceği rapor üzerine istimlâk bedeli için para gön- derilecektir, Müddeiumumilik şimdiden inşaat işleri için hazırlık yapmaktadır. Kı sa bir zamanda inşaata başlanacağı umulmaktdır, Samsun mebusları halkı dinliyorlar Samsun (Akşam) — Bir haftadan- beri şehrimizde bulunan mebusları- mızdan amiral Fahri Engin, Naşit Fırat, Ruşeni Barkın ve Süleyman Necmi Selkan muhtelif müesseseleri gezerek ve intihap dairelerine gide- rek halkla temaslarda bulunmakta ve dileklerile yakından alâkadar ol. maktadırlar, Mebuslarımız bir müd. det daha şehrimizde kalacaklardır. Kırşehirde Gençleri okutma cemiyeti ilk kongresini a akdetti Kırşehir (Akşam) - Kirşehir gençleri okutma cemiyeti azaları Halkevi salonunda toplantı yapmış ve ilk umumi kongresini akdetmiş- tir. Bu kongrede; ruznamede Lesbit edildiği üzere evvelâ idare heyeti re. isi cemiyetin teessüsünder o buğüne kadar olan çalışma raporunu oku. muş ve rapor Üzerine söz alan hatip- ler, cemiyetin müstakbel faaliyeti ve memleket kültürüne hizmeti hak- kında söz söylemişlerdir. Bundan sonra murakabe heyeti raporu okun. muş ve idare heyeti raporu ile mti- tabakatında her iki rapor heyeti umumiyece kabul edilmiştir. Büyüklere telgraflar çekilmiş, bu- nu müteakip yeni Idare ve muraka- be heyetleri ile Ankara ve İstanbul mümessillikleri seçilerek toplantıya nihayet verilmiştir. Yeni idare he. yetine, avukat Müfit Kurut, hususi muhasebe müdürü H. Doğu, halıcı Hilmi Kurukara, tüccardan Nafi Çopur ve operatör Etem Sönmez 48- çilmişlerdir. Vekil, gelecek yıl bütçesinde doğumevi için tahsisat ayrılacağını söyledi Sıhhiye Vekilinin Sivası ziyaretinden İntibalar: Yukarıda Nümüne hastane- sinde Başhekimden izahat alırken, aşağıda hastane bahçesinde ( istirahat Sıvas (Akşam) — Karadeniz sahil leri vilâyetlerinde bir tetkik gezi- sine çıkan Sıhhat ve İçtimai Muave- net Vekili Hulüsi Alataş ve bayan Alataşın şehrimize uğrayıp bir gün kaldıklarını telgrafla bildirmiştim. Burada Cümhuriyet Halk Partisi. | ni ve Halkevini ziyaret eden Vekili memleket sıhhat ihtiyaçları ile alâ- kadar olmuş ve Sıvasın hastane ih- tiyacını karşılamak üzere ancak ge- lecek yıllar bütçesine tahsisat kona- cağını işaret etmiştir. Sıvasta yapı- lacak hastane 500 yataklı ve tam teşkilâtlı olacaktır. Vekil Halkevi Kitabsarayını gez- miş ve Halkevi reisinden izahat al- mıştır. Sıvasta yeni ve modem bir şekilde yapılacak olan Halkevi ma- ketini de tetkik ederek «çok güzel, Sıvasa yakışır bir Halkevi; demiştir. Buradan Belediyeye gidilmiş, Beledi- ye Relsile Belediye doktorundan Ve- kil sıhhat İşleri üzerinde lâzım gelen izahatı almıştır. Bundan sonra beraberinde Vali vekli Rauf Demirtaş ve jandarma komutanı olduğu halde Vekil Nümüu- ne hastanesini gezmiştir. B, Hulüsi Alataş hastanede iki saatten fazla kalmış ve gördüğü temizlik intizam ve tam çalışmayı takdir ve memnu- niyetle karşılamıştır. Hastanede bulunan hastaların baş ucunda ayrı ayrı durarak tedavileri altında bulunan mütehassıslardan hastanın hastalığı, nasıl yakalandığı ve şimdiye kadar yapılan tedavi usulleri (o hakkında izahat almış ve hastalara geçmiş olsun söz leri ile iltifatla bulunmuştur. Vekil şerefine öğleyin Belediyede bir ziyafet verilmiştir. Çok samimi ve güzel bir hava içerisinde devam eden ziyafette Belediye Reisi bu zi- yaretten halkın duyduğu sevince tercüman olmuştur. Halkevi Reisi de sayın oVekillerle Milli Şefimiz İnönüye karşı Sivasın duyduğu sonsuz saygı ve sevginin iblâğını rica etmiştir. Sıhhat Vekili de «Sıvasta gördü. güm ve şahit olduğum intizamlı ça- lışmalardan dolayı çok ferahlık duy- dum. Nümune haslanesinin feragal- kâr doktorlarının artan mesailerini büyük bir hazla tetkik ettim ve gördüm. Hastanenin faaliyetli çalış- malarını takdirle karşıladım, Sıva- sın büyük ihtiyaç halinde gördüğüm çocuk doğum ve bakımevi için mu- hakkak surette gelecek yıl bütçesine tahsisat ayırmaya çalışacağım. Bu suretle Sıvasın mühim bir ihtiyacı da karşılanmış olacaktır.» demiştir. Vekil, Paşa fabrikasını, elektrik fabrikasını, şehirde kuduz tedavi müesseselerini, zührevi hastaneyi ec- zaneleri tetkik etmiş, Halkevi tara- fından şereflerine hazırlanan çayda bulunmuş, gece Sivastan Samsuna hararetle uğurlanmıştır. Tokatta spor faaliyeti Tokat (Akşam) — Hathas sulama şirketi futbol takımı ile Tokat spor birliği arasında yapılan futbol maçı bire karşı yedi sayı ile Tokat sporun gali- biyetile neticelenmiştir. Yukarıda iki takımı bir arada görüyorsunuz.