30 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

k | > Sahife 2 30 Ağu 1999. Son dakika altında b 10 milyon asker silâh ulunuyor Roma dün gece zulmetler içinde kaldı Londra 30 — Elyevm Avrupada muhtelif memleketlerde 10 milyon asker silâh altında bulunuyor. Roma 30 — İtalyadan gelen haberlere göre dün gece ilk defa olarak Ro- ma şehri ihtiyati bir tedbir olmak üzere zülmetler içinde kalmıştır. Roma 30 — Popolo di Roma gazetesinden başka Stampa gazetesi de he- yecanlı haberler neşrettiğinden dolayı hükümetçe toplattırılmıştır. Bükreş, Peşte ve Belgrad bir ademi tecavüz beyannamesi neşredecekler Bükreş 30 — Macar sefiri, dün Rumen Hariciye Nazırı B. Gafenkoyu 2i- yaret etmiştir. Rumen mahafiline göre iki hükümet arasında bir ademi te- cavüz paktı akdi için Bükreş Kabinesi tarafından yapılıp nazarı dikkate alın- mamış olan teklifi Macar hükümetinin tedkike mütemayil bulunduğunu se- fir beyan etmiştir. Zannolunduğuna göre Macaristan - Yugoslavya ve Romanya müştere- ken bir ademi tecavüz beyannamesi neşredeceklerdir. Amerika gazeteleri, B. Hitlerin delillerini pek zayıf buluyorlar © Amerika muhalif Âyan âzası Bitaraf- lık kanununun feshini kabul ediyorlar Nevyork 29 (A.A.) — Gazeteler, Ak manyanın İngiliz notasına vereceği cevaba intizaren vaziyetin bilânçosu- Nevyork Times, “Hitlerin ileri sör- müş olduğu delillerin pek zayır oldus ğuna işaret etmektedir. Nevyork Herald Tribüne, gazetesi göyle diyor: Amerikalılar, bu davadaki hüküm- lerini esasen vermiş bulunuyorlar, A- merikalılar, Allahın huzurunda ve insanların müvacehesinde mücrimin hatasının çok büyük olduğunu da bi- diyorlar, Bu gazete, totaliterlerin emperya- lizmine karşı Fransız, İngiliz ve Po- ! Jonyayı misal olarak göstermektedir. Bu gazete diyor ki: Beşeriyetin ta- rihinde insanlara Fransanın bugün- kü süküneti kadar parlak bir man- yara temaşa etmek nadiren nasib ol- muştur. Fransa, ilhamını kinden al- miyor. Fransa, sulha olan muhabbe- tinden dolayı icab ederse sonuna ka- dar dövüşmeğe azmetmiştir. İngiltere ve Polonyada da ayni zih- niyet ve ayni temayüller vardır. Fran- sız, İngiliz ve Leh milletleri, yalnız Danziğin hürriyeti değil, ayni zaman.! da Polonyanın hürriyeti, merkezi ve | Muhalif demokratlar B. Rooseveltin fikrinde Nevyork 29 (A.A.) — Herald Tri- — ua... v .—..n rinin öğrendiğine göre parlâmento- nun bundan evvelki içtima devresin- de Rooseveltin bitarafık kanunu hakkındaki tekliflerini kabul etmiyen infirad taraftarı demokratik grupun bütün azası Avrupada harp çıktığı takdirde bitaraflık meselesinde Roo- seveltin yanında yer almağa karar vermiştir. İ o Birkâç grup şefi isimlerinin zikre- dilmemesi ricasile bitaraflık hakkın- daki fikirlerini değiştirdiklerini mu- habire temin etmişler ve harp zuhu- i rTunda şimdiki bitarafık kanununun feshini Amerikan milleti müttefikan istediği için eski kanaatlerinde israr etmediklerini ilâve etmişlerdir, Grup namına söz söyliyen bir zat, efkârı umumiyede yapılan seri bir anketin şimdiki bitaraflık kanunu feshedildiği takdirde bunun bütün memlekette müttefikan tasvib edile- ceğini gösterdiğini beyan etmiştir. Kongrenin içtimaa daveti emri hazır Vaşington 29 (A.A.) — Kongrenin şarki Avrupanın bütün milletlerinin | derhal toplanması için tanzim edi- hürriyeti ve nihayet Fransanın ve İngilterenin ve dünya yüzünde yaşa- yan bütün serbes milletlerin hütri- yeli mevzuubahis olduğunu pek âlâ biliyorlar, Bir Türk askeri heyeti Londrada | (Deyli Telegraf) gazetesinde okün- duğuna göre cuma günü akşamı | Lonâraya bir Türk askeri heyeti vasıl olmuştur. Bu heyet İngiliz Harbiye Nezareti mütehassıslarile müdafaa işlerini müzakere edecektir. 'Türkiye sefaret maslahatgüzarlığı yazilesini gören sefaret müsteşarı B. Kadir Rizan heyeti karşılamıştır, İn- giliz gazetesi, heyetin Londraya git- mesini, harp çıktığı takdirde Türki- yenin İngiliz ve Fransız hükümetle. tile tam müşterek bir halde çalışa- çağının bir delili telâkki etmektedir. Bir aşiret reisi şehrimize geldi! Irakın Şemmar aşireti reisi B, Acil Eiyaver bu sabahki ekspres trenile maâiyetile birlikte Iraka gitmek üzere fa Du germe len davetnamenin metni hazırdır. Davatname Relsicümhur tarafından kendi tabiri veçhile «İhtilâf kâfi de- rTecede katiyet kesbettiği zaman; im- za edilecektir. Tophanede cinayet Bir ölü iki ağır yaralı var İfaiye nelerliğinden koğulmuş Emin adında biri dün akşam Tophane civarın- da bir kahvede otururken mezbaha amele- sinden Siirdli Mehmed ile arkadaşı Abbaş sarhoş bir halde kahveye girmişler, farla sarhoş olan Abbas orada oturanlara küfür etmeğe başlamıştır. Bu arada kendisine küfür edilen Emin hiddetlenerek Abbasla kavgaya tutuşmuştur. Kavgaya Mehmed de karışmış, Emin bıçakla Mehmedi sol memesi Üzerinden, Abbası da iki yerinden yaralamıştır. O sırada Eminin ağabeyal Cemal gelmiş, Mehmed de bıçakla Cemali yaralamışt Üç yaralı astaneye kaldırılmışlarsa da bunlardan Mehmed yolda ölmüştür. Diğer- kri tedi altına alınmışlardır. Tahkikat devam ediyor. Karısını bıçakladı Tophanede oturan Paşo ile karsı Me- mekşe dün akşam kavka etmişler, Paşo bıçakla Menekşeyi muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Menekşe hastaneye kaldırıl- muştar, Vakayı müteakip > Paşo aran- Heyet reisi Kahireye gitti, âzalar resmi geçidde bulunacak "Ankara 29 (A.A.) — Memleketimi- sin misafiri bulunan Mısır askeri he- yeti bugün saat 18 de Radyo evini ziyaret etmiştir. Radyo evinde heyet gerefine 'Türk müziği kurulu tarafın- dan bir konser verilmiştir. Bu kon- serden dolayi fevkalâde memnuniyet- lerini beyan eden heyet gerek radyo müdürüne, gerek Türk müziği şefine teşekkür ederek ayrılmışlardır. Ankara 29 (A.A) — Mısır askeri heyeti reisi Kahire Topçu kumanda nı tümgeneral Hüsnü Ezzeydi paşa bu sabah saat birde Toros ekspresile Mısıra avdet etmiştir. Heyetin diğer azası öğleye kadar Genel Kurmayda meşgul olmuşlar- dır. Heyet öğleden sonra İsmetpaşa kız enstitüsü ve Yüksek ziraat enstitü- sünü gezmiştir. Heyet yarın 30 ağustos geçid”res- minde hazır bulunacaktır. Öğleden sonra saat 1730 da Ankara Mevki kumandanı tarafından Orduevinde şereflerine verilecek çayda buluna- caklardır. Almanya sefiri Şehrimizde bulunan Almanya sefiri dün akşamki ekspresle Ankaraya git- miştir. Aşk yüzünden feci cinayet Bektaş, metresi Esma ile münasebette bulunan Mehmedi vahşiyane bir şekilde öldürdü rşehir (Akşam) — Şehrimizin Kuş- Sr den inan Kuşdili mahallesinde oturan Veli oğlu Bektaş bir hafta önce şehrimize gelmiş- tir ve on senedenberi beraber yaşadığı Esmanın âyni mahalleden İbrahim oğlu Mehmed ile gayri meşru münasebette buluduğunu öğrenmiştir. Buna içerliyen Bektaş, cinayet günü sabahı komşularm- dan Ayşe adındaki bir kadını, Mehmedi €vine davet için göndermiş ve Mehmed bu davete icabet etmiştir. Bektaş, Meh- mede meseleyi çaklırmamak için evvelâ bir çok izaz ve ikramlarda bulunmuş, bilâhare evde bulunan metresi Esmayı, hemşiresi Ayşe ve annesi Meryemi birer vesile İle evden uzaklaştırmıştır. Evde yal- niz İkisi kalınca Bektaş, hemen Mehme- din üzerine atılmış e 12 yerinden kama ile vurmuştur, Mehmedin hâlâ ölmediğini gören Beztaş bu sefer başmı taşin ez- miştir. Müddelumumilik hadiseye derhal elkoymuş ve katili Meşhud cürümler mah- kemesine vermiştir. Mahkeme iki celse devam temiş ve neticede katil Bektaşı on iki sene ağır hapis cezasına mahküm et- miştir, dn Bremen Alman vapuru 'Nevyork 29 (A.A.) — Norddentscher Doyd memurları Hazine Nezaretinin bütün gemilerde yapılacağı gibi Bre- men vapurunda da resmi memurlar tarafından bir tedkik ziyareli yapı- lıncaya kadar mezkür vapurun hare. ketten menedilmesi kararı karşısında hayrete duçar olmuştur, Geminin ge- rek bamülesi ve gerek müreltebatı tedkike tâbi tutulacaktır. Yeni Japon Kabinesi Tokyo 29 (A.A) — General Abe yeni Japon Kabinesini teşkil etmiş. tir. Mumaileyh ayni zamanda Hari- ciye Nezarelini de uhdesine almıştır. Harbiye Nazırı general Hata, Bahriye Nazirı amiral Yoşita'dır. Maliye Ne- zaretine Ahoki, Dahiliye Nezaretine de Ohara getirilmiştir. Doğu vapurunun tesellümü geri kaldı Almanyada inşa edilen Doğu vapu- rTunun tesellümü için izâamı mükarrer olan heyetin hareketi, siyasi vaziye- tin gerginliği "yüzünden geri kalmış- tır. Heyet, siyasi vaziyet aydınlandık- tan sonra Almanyaya giderek vapu- ru tesellüm edecektir, Şimal memleketleri konfe- ransı kaldı Oslo 29 (A.A.) — Yarın başlaması mukarrer olan Norveç, İsveç, Dani- marka ve Finlandiya Hariciye Nazır- ları konferansı beynelmilel vaziyet Alman orduları taarruza hazır vaziyette imiş Italyan gazeteleri halka, büyük şehirleri terketmelerini tavsiye ediyor Londra 29 (A.A.) — Bratislavadan Times gazetesine bildirildiğine göre, Polonya askerlerinden bir grup, hu- dudun iyi tahdid edilmemiş olduğu Cadea mevkii yakınında hududu te- cavüz ettiklerinden dolayı esir edilmiş. lerdir. Bu grupa kumanda etmekte olan Leh zabiti öldürülmüştür. Hâdi- genin vukua gelmiş olduğu muntaka, Alman askerlerinin işgali altındadır. Leh-Slovak hududunda tahşid edil- miş olan Alman kuyyvetleri, üç grupa taksim edilmiştir. Bunlardan birisi Vah vadisinden, diğeri Volon yolun- dan ve üçüncüsü de Presov yolundan taarruza amade bulunmaktadırlar, Slovak ordusunun ifa edeceği vazife. nin Alman ordusunun gerilerini hima- ye elmek veya Macar hududunda bek- çilik yapmak olduğu zannedilmekte- dir, (Devamı 10 uncu sahifede) Istanbul Üniversitesinde terfi eden profesörler 125, 100 ve 80 liraya terfi eden profesörlerin isimlerini yazıyoruz Ankara 29 (A.A.) — İstanbul üni- versitesi tedris heyeti kadrosunda 3494 sayılı kanunla yeniden ilâve edilen profesörlük maaşları dolayısile açılan maaşlara 1 eylül 1939 tarihinden iti- baren terfi edeceklerin listeleri tes- bit edilmiştir. "Terfilerde, esas olarak her profesö- | rün üniversite ve mülga Darülfunun- daki hizmetlerile bu müesseseler ha- ricinde talim mesleğindeki hizmetle- Tİ nazarı itibare alınmış ve bu esas dahilinde. aiçlilerine ene ir kadem e te cedveli tanzim edilmiştir. Bu cedvel mucibince her derecede mevcut münhallere göre terfi eden- lerin isimleri aşağıda yazılıdır: 125 liraya terfi edenler: Tıp fakül- tesi Ord. Prof. Kemal Cenap Berksoy, Tevfik Receb Örnesoy, hukuk faktil- tesi Ord. Prof. Muammer Raşit Sevgi, Ebülulâ Mardin, 'Tahir Taner, Cemil Bilsel 125 karşılık tutulmak şertile 100 liraya terfi etmişlerdir. 100 liraya terfi edenler: Tıp fakül- tesi Ord. Prof. Akli Muhtar Özdem, edebiyat faküllesi Ord. Prof, Şekib Tunç, Lp fakültesi Ord. Prof. Neşet Ömer İrdelp, edebiyat Hamit Ongusu, fenden Ali Yar, 90 liraya ve ordinar- yüslüğe terfi edenler: Eczacı okulu Prof, Akif Şakir Şakar, tıp fakültesi Ort, İhsan Hilmi Alantar, Hulüsi Beh- çet, hukuk fakültesinden Ali Fuat Başçil 90 liraya karşılık tutulmak suretile 80 liraya terfi etmiştir. AN Uray derli edenleri Tip fakük tesi Prof, Necmeddin Rifat Yarar, edebiyat fakültesinden Prof. Sadret- tin Celâl Antsl, tıp fakültesinden Porf, Sedad Tarat, Muzaffer Güçhan, Fah- rettin Kerim, Kâzım İsmali Kürkan, Süheyl Öner, fen fakültesinden Prof. Fahir Yenaçay, iktisad fakültesin- den Prof. Ömer Celâl Sarç - ordi- narüs ünvanını hâizdir - , tıp fakük tesinden Prof. Ziya Öktem, O. Cevdet Çübukçu. Mesleki veteknik öğretim okullarında terfiler Ankara 29 — Mesleki ve 'Teknik öğretim okullarında 39 maaşlı öğret- men bir üst dereceye terfi edebilmek için kanuni kıdem müddetlerini dol- durduklarından müfettiş raporları ve talim sicilleri tetkik edilmiş ve bunlardan 37 öğretmen terfie lâyik görülerek bir derece terfi ettirilmiş- tir. Yalnız iki öğretmen de müfettiş raporları ile talim sicilleri müsait ol- madığından, terfi ettirilmemişlerdir. Terfi edenlerin listesi şudur: 20 lira maaştan 25 lira maaşa geçenler Ankara Ticaret Wisesinden Tacet- tin Tantuğ, Diyarbakır Akşam K. S. O. dan Muammer Özgür, İstanbul Selçuk kız enstitüsünden Mediha Saygun, İstanbul Kadıköy K. Ens. den Nimet Altınlı, 25 lira maaştan 30 lira maaşa geçenler Adana orta ticaret okulundan Sab- ri Akıner, Ankara Ticaret sesinden Saliha Bele, Ankara bölge sanat oku. lundan Saim Şahin, Ankara inşaat usta okulundan Enver Arman, Ankara İnşaat usta okulundan Nazmi Erk. men, İstanbul Kadıköy K. Ens. den Şaziye Gülengil, İstanbul Üsküdar K. Ens. den Nükhet Ünsaç, İstanbul böl ge sanat okulundan Sırrı Dokunter, İzmir Cümhuriyet K. Ens.den Der- viş Ersay, İzmir Cümhuriyet K. Ens, den Celâl Ülkü, İzmir Ticaret Jise. sinden Cevdet Taner, Samsun orta ti- caret okulundan Kâmil Kefeli, 30 lira maaştan 35 lira maaşa er Afyon akşam kız sanat okulundan Nedime Cebecioğlu, Ankara İsmet paşa kız Ens, den Mazhar Nazım Res- mer, Ankara İsmet paşa kız Ens. den Melek Özer, Ankara inşaat usta okulundan Kemal Kantarcı, Aydın bölge sanat okulundan Orhan Hizir- oğlu, Bursa Necatibey kız Ens, den Enika Ünsal, Bursa Necatibey kız Ens. den Sândet Noyan, Bursa bölge sanat okulundan Muharrem Gündüz, İstanbul Selçuk kız Ens. den Melek Haksal, İstanbul erkek terzilik oku- lundan Şeref Altan, İzmir ticaret li- sesinden Nevzat Dağemre, Sıvas böl ge sanat okulundan Nuri Akyazı, 35 lira maaştan 40 lira maaşa geçenler Bursa bölge sanat okulundan Meh- med Al! Ertekin, İzmir Cümhuriyet kız Ens. den Kema) Sencer, İzmir ti. caret lisesinden Muazzez Önsezi, 40 lira maaştan 50 lira maaşa ler Ankara inşaat usta okulundan Mit- hat Artun. İzmir ticaret lisesinden Nail Esin. 50 lira maaşlan 60 lira maaşa geçenler İzmir gölge sanat okulundan Nejat Tezeren, İzmir ticaret Jisesinden Hamdi Karaçivi, 60 lira maaşlan 70 lira maaşa geçenler Bursa bölge sanat okulundan Salih Şevket Seven, İstanbul bölge sanat okulundan Yusuf Ziya Eliman,