29 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELGRAJ . İSTANBUL TELEFON: 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ YIL — No. 7465 5 KURUŞ GÜNLÜK SiYASI HALK SAZEYESİ Çemberlain, Parlamentoda Bugün Etrafile Izah Edecek VAZİYETİN 1 — Ingilterenin Berlin sefiri bugün de Chamberlain ve Halifax ile dört saat kadar görüştükten sonra Berline dönmüş ve Her Hit- ler tarafından kabul olunarak İngilterenin cevabını vermiştir. 2 — İngiltere ile Almanya arasmda mübadele olunan &on notalar bu- gün neştolünacak ve Mister Chamberlain bugün toplanacak olan parlâmentoda vaziyeti izah edecektir. 3 — Hitler, M. Daladier'nin bir notasına gönderdiği cevapta Alman- yanın'Danzig ile koridoru İstediğini söylemiş ve Lehistandaki Al- man ekalliyetinin bir sürü mezalime maruz olduğunu anlatmıştır. 4 — Her Hitlerin bu mezalim iddiası Lehistan hükümeti tarafından Miş, . A Hitler Hâlâ is . .... İkinci Münih Keşide Yazan: 'M. Zekeriya SERTEL B tün dünya merakla İn- giltere ile Hitler arasın- da cereyan eden gizli 'müza- kerenin ifşa edilmesini bek- liyor. Çünkü dünyanın mu- kadderatı bu müzakerelerin neticesine bağlıdır. Hitler son dakikada ne teklif etmiştir? İngiltere bu teklife ne cevap vermiştir? Ve Hitler bu ceva- bı nasıl karşılıyacaktır? Maamafih Hitlerle Daladier ara- sında cereyan eden muhabereden Hitlerin İngiltereye yaptığı teklifi ve aldığı cevabı tahmin edebiliriz. Çünkü Hitler, Sefir Henderson vasıtasile İngiltereye bir mesaj gün. derdiği gün, Fransız sefirini çağıra. rak ayni mahiyette diğer bir mesajı Fransız Başvekili Daladier'ye gön- dermiştir. Daladier, bu mesajı ve ona verilen cevabı ifşa etmiştir. Hitler bu mesajında, tıpkı Münih konferansından evvel, Südet Alman- İarı meselesi için kullandığı li kullanmaktadır. Fransaya dostluk te. minatı vermekte, Sar meselesinin hallinden sonra Fransa İle arâzi ih. tilâfı kalmadığını, hattâ Fransa ile bir dostluk misakı akdettiğini, garp cephesinde yaptığı tahkimat İle de Fransiz topraklarında gözü olmadı ğını isbat etmiş olduğunu söylüyor, Ve sonra Alman davasının Danzig ve Koridordan ibaret olduğunu, bu me- sölelerin Almanya lehine hallinin bir Zaruret bulunduğunu ve Almanyanın bu meselede geri dönemiyeceğini tekrar ediyor. Münih konferansından evvel de böyle konuşmuştur: — Almanya Çekoslovak hudut. ları içindeki Almanları ecnebi esa. reti altında bırakamaz. Almanya. nm bundan başka davası yoktur, ve Südet Almanların ana vatana hak ettikten sonra Almanyanın Avrupada toprak davası kolmıya- caktır, O vakit İngiliz ve Fransız Başve. neşrolunan bir tebliğ ile red ve tekzip edilmiştir. 5 — Lehistanda normal hayat devam ediyor. Fakat seferberlik sürat ve #tikünetle tamamlanmıştır. 6-— Fransa hükümeti Almanya ile'arasındaki Ren hududunu kapa- bütün matbuat ve her çeyit meşriyata sansür koymuştur. eeemaserrereerereesseseeeeeee eee SulhU SULHE DOĞRU Henderson Tayyare İle Berline Geldi —— Daladier - Hitler | , Mesajlarının Tam Metni Londra, 28 (Hususi) — İn- gilterenin Berlin Sefiri Sir Ne- vil Henderson bugün de kabi- ne içtimaında hazır. bulunmuş ve bu içtimadan sonra da Baş- vekil ve Hariciye Nazırı ile sa- atlerce görüşmüş, daha sonra tayyare ile Berline dönmüştür. Saat sekiz buçukta Berline varar Sir Henderson kısa bir istirahatten sonra Londradan , getirdiği © Her Hitlere vermek üzere Başvekâ. let dairesine hareket etmiş ve Her Hitler tarafından kabul olunarak cevabı teslim etmiştir. Gerek Her Hitlerin Sir Henderson la Londraya gönderdiği gerek Sir Hendersonun Berline götürdüğü ve- sikalar yarın (bugün) neşrolunacak- tır. Mister Chamberlain bugün top lanmağa davet olunan parlamentoda izahat verecektir. Parlamento öğle. den sonra toplanacağı için Her Hit. ler de İngiliz cevabını tetkik etmek imkânını elde etmiş olacaktır, Mister Chamberlain buğün kral tarafından kabul olunmuş ve mülâkat bir saat kadar devam etmiştir. Kral Harbiye | Nazırını da kabul etmiştir. Lort Halifax bugün Lehistan ve Romanya sefirlerini, Türkiye setaret erkânını kabul etmiştir. İngiltere hükümeti Londrada bu. lanan Dominyon fevkalâde kotniser. lerine Almanyaya gönderilen cevap hâkkında malümat vermiştir. Bugün Japonya ve Çin sefirleri de killeri Hitlerin bu sözlerindeki . şa. /49nİ sırada İngiliz hariciyesini ziya. Mimiyste inanmışlar ve dün; (Sonu Sa: 0, 5 a İri etmişlerdir. — ! (Sonu sa; 10 ,sü: 1 de) ...... | HULÂSASI: 7 — İngiltere hükümeti fevkalâde salâhiyetlerini kullanarak | İngil. terenin bütün ticaret gemilerini Bahriye Nezaretinin emrine vermiştir. Bahriye Nezareti Akdenizi ve Baltık denizini İngiliz ticaret gemileri için kapalı ilân etmiştir. 8 — Holanda hükümeti umumi seferberlik ilân etmiştir. 9 — İsviçre hudut ülkelerinde seferberlik ilân etmiştir. 10 — Almanyada vesika usulü mensucata ve derilerden yapılan eş. yaya teşmil edilmiştir. 11 — Japonya hükümeti, Sovyet - Alman ademi tecavüz paktı yüzün- den istifa etmiştir. Yeni hükümet, yepyeni bir harici siyaset ta- kip edecektir. 12 — İtalyada endişeli bir intizar hüküm sürmektedir. Führer ile Du. <e arasında temas devam ediyor. İtalya, Almanyaya rağmen, Japonya İle dostluğu takviye etmek istediğini bildirmiştir. ... midi Kuvvetli HARBE DOĞRU ime Polonya Hududunda Çarpışma Hitler Mussolini İle 4 Defa Gö Berlin, 28 (Hususi) — Her Hitler İtalyan sefirini kabul e- derek uzun uzadıya görüşmüş ve Sinyor Mussoliniye son üç gün zarfında dört mesaj gön- dermiştir. DİA 0. Bu kitap Bürolarının iş çıkarma kudretini arttırmak isteyenler için kısa, fakat ameli bir kitaptır. O size az masraflarla çek İp nasıl gıkarılabileceğin! gösterir. Pana ve yanlış büro © usulleri yüzünden geri kalan, hattâ zarar eden veya batan müesseseler sayılmıyacak kadar çoktur. Bu kitap, bu gibileri kurtarmak Için yazılmıştır, Fiyatı 80 Kr, İngiliz Başvekili, Cumartesi günkü kabine toplantısına gelirken İngiltere HükümetiDün Fevkalâde Tedbirleri Fransa Ren Hududunu Kapadı, Belçika Kısmi, | — Hollanda Tam Seferberlik Yaptılar. Londra, 28 (Hususi) — İngitere ve Fransada olduğu gibi diğer bütün memleketlerde de bir harp ihtimaline karşı bü- İtün ihtiyat tedbirleri tamamlanmaktadır. İngiltere bahriyesi- İnin verdiği bir karara göre, geçen ocumartesiden itibaren Akdeniz ve Baltık denizi bütün İngiliz ticaret gemilerine ka- palıdır ve bütün bu ticaret gemileri bahriye nezaretinin emri altındadır. Vekiller Heyetinin Fevkalâde Kararlar Bundan bâşka İngiltere hükümeti Meclisten aldığı fevkalâde salâhiyet- leri kullanmağa başlıyarak birçok vabı HENDERSON İstanbul ve İzmir Piyasasında | Tüccarlar Ticaret Vekiline Başvurdular İzmir, 28 (Tan Muhabirinden) — Beynelmilel hâdiselerin piyasada tev lid ettiği vüzuhsuzluk ve tereddüt devam etmektedir. İngiliz. Jirasının buğün 564 kuruşa kadar düşmesi ti.) caret âleminde kararsızlığa yol “aç- mıştır. İhracatçılar, angafmanların. da ve ihracatta vahidi kıyasi tesbit edilmesini ve tedbir alınmasın: tel. grafla Ticaret Vekâletinden istemiş. lerdir. Fransa ve İngiltereye takasla mal ihracı hakkında da buraya henüz bir tebligat yapılmamıştır. Borsada üzüm ve incir fiatlarmın fazla düşmemesindeki sebep, istihsal mintakalarından az mal gelmesidir. Müstahsil hâdiselere intizeren mah. sulünü * göndermemektedir. © Buna (Sonu Sa: 9, Sü; 1) Almanyada vesika usulü tamim o- lunmuştur. Fakat mağaza sahipleri. nin bir çoğu bu sistemi anlayamadık. arı için bugün mağazalarını açama- mişlardir. Her vesika hamiline haftada 700 gram taze et veya konserve, günde 60 gram tereyağı ve peynir, haftada 280 gram şeker, 100 gram marmelât veya fazla olarak 55 gram şeker, 150 gram un, 32 gram kahve veya kah. venin yerini tutacak madde, günde 20 santilitre süt verilecektir. Altı ay Tıktan yükarı çocuklarla; hamile veya Jemzikli kadınlara günde 70 santilit- re süt verilecektir. Yürüyücü işlerle uğraşan ameleye haftada 1150 gram &t verilecektir. Adam başına hafta- da 150 gram 'sabün isabet etmekte. dir. Dağıtılacak mensucat, kömür ve deri miktarı henüz tesbit edilmemiş- tir. Verilecek ekmek, patates, un ve kuru sebze miktarlarının henüz tes. bit edilmediğini radyo sık sık tekrar etmiştir. Radyo halkı disipline da- vet etmekte ve ev nlarına muk. tesit olmalarını tavsiği, elmektedir. Vesikalar tamamile şahiğidir. Asker- lerle askeri teşekküllere lanlar ordu Sen ia; memektedir. Vesikalar hamili bülunduğu mıntakada ver oldukları mağazalarda muteberdir. Almanyadaki ecnebilerie © Alman ecnebi Yahudilerinde diğer âriler gi. bi vesika almıya hakları vardır. (Sonu Sa, 10 Sü. 3) kararlar vermiştir. Bu kararlara gö- re İngiltere hükümeti icsbında bü- tün münakale vasıtalarına ve bütün demiryollarına vazıyed edecek, lö- zum gördüğü her şeyi müsadere ede- cek, isterse zirai araziyi de muhasa- takım tedbirler almış, herhangi bir se İle muhabere etmesini menetmiş, müayyen yerlerde fotögraf alınma- sının veya harita yapılmasının yasak olduğunu ilân etmiştir. Sıhhiyeye de yeni selâhiyetler verilmiş, telsiz ve- saitinin vesairenin kâm kontrolü altında bulunmasi için bü- tün tedbirler alınmış, milletin mü- | dafaası ile alâkadar herhangi mesele hakkında söz söylenmes! veya vesika neşrolunınası menedilmiştir. Bu gibi işler ancak salâhiyetli zevat tarafın. dan yapılabilecektir. Bugün iki ilâ 14 yaşında 500.000 den fazla çocuk bütün Londra hava. lisinde tertip. edilen umumi tahliye tecrübesine iştirak etmiştir. |. Buna. mümasil: tecrübeler bütün büyük şehirlerde bilhassa. Manshes. terde de yapılmıştır. Fransada Yeni Tedbirler Fransa hükümet!, askeri tedbirle- tini tamamlamaktadır. Bugünden i- bibaren Fransada sansür konmuştur. ceridede neşrolunan tebliğde or kir. 1 -— Hükümete matbuatı vö ker ne İ (Sonu; Sa: 10 Sü; 5) İra edebilecektir. Hükümet, âmmenin | emniyet ve selâmeti namına da bir)| kimsenin düşmanla alâkadar bir kim || Içtimaı Ankara, 28.(TAN) — Vekiller He. iyeti dün saat 16 da Başvekâlette, Başvekil Refik Saydam'ın riyase- tinde toplandı. İçtima saat 19 a kar ç dar devam etti Dakika Londra, 28 (Hususi) — Hitler ile İngiliz sefiri Hen dersonun konuşmaları saat (10,30) a küar devam etti mülâkatı müteakip - neşro- lunan tebliğde İngiliz sefi- rinin İngilterenin cevabini getirdiği ve bu cevabın Hit- ler tarafından kabul edildi- ği bildirilmektedir. Hender- son, Hitlerin yanından çık- tıktan sonra İngiliz sefaret- hanesine dönmüş ve Londra ile telefonla görüşmüşt Hitlerin İngiliz sefirini bir kere daha kabul edeceği anlaşılıyor. Fakat bu ko - nuşmanın bu gece mi, yarın mu vuku bulacağı henüz ka. | rarlaşmamıştır. #ınız, Aksi takdirde bu kızım yazı” 2 kulacaktır.