28 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi | “ 28 AĞUSTOS 1939 BEŞİNCİ XI, — No. 1464 5 KURUŞ Londra, Cevabını B GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Dr. Gatten diyor ki: “Her tmeir bu kitapta gösti misli arttırabilir. Ben bu Fiatı 50 kurus. ugün Bildiriyor Yeni Müşteri Bulmak Sanatı bir iki sene gibi kisa bir zaman içinde müşterilerinin adedini bir lerdiğim ueuller! tatbik etmek suretile kitabımda size pu sanati öğretiyorum.” Son Teklif Danzig Almanya Seferberlik ve Koridor İçindir Teklifin Ve Verilen Cevabın Bugün Ne Metinleri şredilecek Parlâmentonun İçtimaa Daveti ve Başvekilin Yeni Vaziyeti İzah Etmesi Muhtemel Londra, 27 (Hususi) — İngiltere kabinesi, bugün iki sa- * at devam eden bir toplantıyı müteakip, öğleden sonra bir kere daha toplanmış ve Her Hitlere gönderilecek cevabı hazır! mıştır. Toplantıdan sonra neşrolunan resmi tebliğde Sir Dün mütemadi istişarelerde bulunan Mister Chamberlain İkinci Bir Münih Harbin ÖNÜNÜ : Nevil Hendersonun yarın cevabı hâ. milen Berline döneceği, kabinenin yarın öğleyin tekrar toplanacağı bil- dirilmekte ve Her Hitler tarafından gönderilen tebliğ hakkında gazeteler. de çıkan haberlerin esassız olduğu, yazılanların bir tahmin hududunu aşmadığı anlatılmaktadır. Dünkü Müzakereler in öğleden sonra HH KAV everek va yeli hakkında malümet almış, Başvekil liderini kabul de muhalefet âmele etmiştir. Kabinenin öğleden Chamberlain, buğün kabine içtima haricinde, Lord Halifax, Samuel Hoare ve Macdönald ile müzakere- lerde bulunmuştur. Bütün bu rüşmelere Sir Henderson da iştirak etmiştir. Kral, sabahleyin Westminister ki- lisesine giderek bütün mezhep erha- bı tarafından sulh için yapılan dini sonraki içti- maını, müteakip, Mister Chamber- lain Kral tarafın” kabul edilmiştir. İngilterede evvelce davet edilen ihtiyatlar sevkedilirken Hitler Daladier'e Bir Mesaj Yolladı Fransız ve İngiliz Kanı Dökülmesinden Teessür Duyacağını Bildirdi, Daladier'nin Uzlaşma Teklif Eden Mesajını Reddetti i | Hazırlığını Bitirdi İhtiyat Efrat Trenlerle Sevkediliy or, Halka Gıda Vesikası Veri'di Her Tarafta Alman Tahrikâtı Arttı, Danzigdeki Polonyalıların Vaziyeti Gittikçe Fenalaşıyor Berlin, 27 (Hususi) — Almanyanın tam seferberlik için- “w de yaşadığı ve seferberlğin ber istkamette inkişaf ettiği göze çarpmaktadır. Beklenen bir şey varsa, o da, İngiliz sefisi Sir Hendersonun avdetidir. Kati kararın gelecek cevaba bağlı olduğu muhakkak sayılmkta- dır. Bugün, et, şeker, kahve reçel, kömür için ahaliye vesi- kalar verilmiş ve bunun yalnız bir ihtiyati tedbir olduğu anla- tilmıştır. Almanyada,. bütün ihtiyaca kâfi gelecek bir senelik buğday bulunduğu bildirilmektedir. Bütün Halk Endişeli Sabahleyin radyo, her saat başında musiki neşriydlını tatil ederek iaşe vesikalarının ihdası keyfiyetini inu: hik gösterecek neşriyat yapmiştir. Bu neşriyatı Almanların faşe bakı. mından vaziyeti hakkında halkıni endişeden kurtaracak, teskin ödecek izahat tekip etmiştir. İaşe #5addelerinin muhtemel bir (htilâfın başlangıcından evvel dahi vesika ile! tevzli lâzım olduğu söylenmektedir. Genç annelerle çocuklafa süt ve avayici zaruriyeden olan #sir me. vat için munzam vesikalar verilecek- tir. » Alman | Fransız Elçisi ile görüşen Polonya H. Nazın Beck leğen Ankaraya: Gittiler merasimde hazir bulunmuş, mera. simde Kral, Bâşvekil ve Harici Alamaz! Paris, 27 (A.A.) — Havas a- ansı, son: hâdiseler hakkında Coulondreden şimdi yapacağı bir deklârasyonu Fransız Başvekili Dâ- Bugün neşrolunan bir: emirname Yazan: M, Zekeriya SERTEL H udutlarda top patlamak üzere iken Hitlerin İngiliz sefirini davet ederek İngiltere. ye bir mesaj göndermesi, gergin eda biraz sükün verir- gibi U. Hitlerin bu hareketi, garp dev. etlerinin kati ve azimkâr hareketi nda ilk ricattır. (İngiltere, Pransa ve Polonya artık tehdide bo. Yun eğmiyeceklerini ve kuvete kuvet le mukabeleye hazır olduklarını ka- U olarak tekit edince ve bu hususta hiç bir tereddüt ve şüpheye mahal akmayınca, Hitler için yapacak #Y, ya tehditlerini yerine getirerek İlarruza geçmek veyahut ikinci bir Münih konferansı imkânlarını hazir- Yan müzakere kapisi açmaktı. Son dakikada, İngiltereye mesaj gönde. Terek yeni teklifler yapması, hâlâ rekete geçmemiş olması, | bilâkis Tanenberg ve Nurenbergte söyliye - “eği hutuklardan vaz geçmesi ikinci Sekkı tercih ettiğini göstermektedir. imdi herke; Hitlerin İngiltereye yaptığı ve İngilte. Fenin bu teklife vereceği cevab öğ - Yenmek merakındadır. Bu müzakereler etrafında büyük ketumiyet muhafaza edildiği için pe Almanyanın teklifi, ne de İngilte. tenin cevabı hakkında bu yazıyı yaz- iğımız dakikaya kadar kati hiç bir Malümat yoktu. e a Hitler yalnız Dana. Nazırının sulhü korumağa muvaffa- kiyetleri için dua edilmiştir. Öğleden sonra Avustralya, Kana- da, Yeni Zelanda fevkalâde komi serleri, Müstemlekât Nazırı ile gör şerek alinacak tedbirleri gözden ge- çirmişlerdir. Sıkı Ketumiyet Büyük halk kütleleri, bütün gün, Downing Street'de Başvekil ve Na- zırların hummalı faaliyetlerini takip etmiştir. Hükümet mahafili, hâlâ en sıkı ketumiyeti muhafeza etmektedir. Yalnız, vuku bulan tekliflerin Dsn- zig ve koridora sit olduğu anlaşıl- maktadır. Bazı Leh mahafili, Al manyanın bu teşebbüsle Polonya ile İngilterenin arasını açmağı istihdaf ettiğini ileri sürüyorsa da bu müta- Jea İngilterede gayri varit görülmek» tedir. Press Association'ün tahminlerine göre, Hitlerin Hendersona tevdi et- tiği mektup ile büyük elçinin Ber. line yarın götüreceği İngiliz cevabi. nın birer hulâsası yarın neşredilecek.. tir. Presse Assoclatlon bu haberi ver- dikten sonra sözlerine şöyle devam ediyor: “Bugün kabinenin tasvip ettiği İn. giliz cevabı Hariciye Nezareti eks. perleri tarafından tanzim edildikten sonra yarın onazırlar rneslisinin tasvibine iktiran edecek ve bunu mü. teakıp Henderson cevabı tayyare ie Berline götürecektir. İBaşvekâletten aşağıdaki malü-| Jsd'er'ye bildirmesini rica eylemiş- matı almıştır: ez 25 ağustosta saat 17.30 da Fansız Büyük Elçisi Coulondre, yapılan bir talep üzerine Alman Başvekâlet dairesine giderek Hitler tarafından kabul edil- miştir, Hitler, Hitler, bu deklârasyonunda, Po- Tonyada halen mevcut vaziyete ar- tık tahammül edemiyeceğini ve va- ziyeti hal için almak mecburiyotinde kalacağı tedbirler üzerine Aman ve Fransız kanının dökülmesinden te- essür duyacağını bildirmiştir. (Sonu sa: 10 ,sü; 1 de) bu görüşme esnasında, Vaziyetin Hulâsası I — İngiliz kabinesi, Hitlerin tekliflerine cevabını ancak dün hazırlıyabilmiştir. Henderson, bugün cevabı hâmilen Berline dönecektir. Sıkı bir ketumiyet muhafaza edil- mesine rağmen, Hitlerin teklifinde yalnız Danzig ve Koridor meselelerini mevzuu bahsettiği anlaşılmıştır. Gerek Hitlerin teklifi, gerek verilen cevap bugün neş- redilecektir. Chamberlain'in Parlâmentoda İngilterenin vaziyeti hakkında beyanalla bulunması muhtemeldir. Almanya, tam seferberlik içindedir. Halka yiyecek ve- sikaları dağıtılmış, ihtiyatların sevkine devam edilmiş- tir. Berlinde, Londranın cevalr beklenmekte, bunun üzerine kati hareket tarzı tesbit edileceği anlaşılmak- tadır, Polonya askeri hazırlıklarım tamamlamaktadır. Dan- sizdeki Polonyalılara tazyik artmıştır. Yukarı Silezya- da Alman tahrikâtı devam etmektedir. İtalya, donanmasını ve hava kuvvetlerini tam seferber hale koymuştur. İtalyan gazeteleri, vaktin çok kısaldı- ını, Londranın süratle karar vermesi lâzım geldiğini * Eğer Hitlerin cevabı salı günü vâ> Xx (Sonu: Sa, 10, sü. 2) yazıyorlar. İler ancak Kolonyaya kadar gidecek. ile lokantalarda pişirilen yemekler de tahdit olunmuştur. Her lokanta- nın yapabileceği azami on türlü ye- mek tesbit edilmiştir. Hilâfında ha- reket edenler şiddetle cezalandırıla- caktır. Payitehtia caddeler, her zamanki pazar günlerinden çok daha kalaba- İ liktır. Bunun sebebi de hiç şüphesiz Berlinlilerden bir çoğunun vukuala intizaren şehri terketmemeği tercih eylemeleridir. Bu sabah saat 8 de Belçikaya gi- decek olan beynelmilel tren Berlin- den hareket etmiştir. Fakat bu tren- den sonra hareket edecek olan tren- tir. Siyasi Alman o mahafilinden ufak bir haber olsun almıya imkân yok. tür. Alman ricalinden biz zat şöyle demiştir? “Şimdi kâğıt karıştırıliyor. Oyun bitmedi, devam ediyor. Askeri Nakliyat Londra Sefirimiz de Bugün Ankarada Ankara, 27 (A. A.) — Rek cümhur İsmet İnönii beraber. lerinde Başvekil Dr. İtefik Say- dam, Hariciye Vekili ü racoğlu ve maiyetleri oldüğu halde bu sabah on birde hususi trenleriyle Ankaraya avdet bu- yurmuşlar ve istasyonda B. M. Meclisi Reisi Abdülhalik Ren- da, Genel Kurmay Başkanı Mareşal Çakmak ve şehrimizde bulunan Vekillerle mebuslar ve Vekâletler ileri gölenleri tara- fından karşılanmışlardır. Mili Şefimiz, garın içini ve dışını dolduran kalabalık halk kitlelerinin alkışları arasında o- tomobillerine binerek doğruca Çankaya köşküne gitmişlerdir. Berlinde büyük bir fe sürmektedir. Askeri memurlar rafından rmüsadere edilmiş olan oto- möbillerden başka atlar da töplan- maktadır. Köy yolları, varoş caddele. ri atları müsadere edildiği için olduk- ları yerde kalmış olan arabalarla do- Tudur. İstasyonlar, ekserisi ecnebi ol. mak Üzere seyyahlarla doludur. Bun- lar beynelmilel trenleri beklemekte- tü birer valiz vardır. Duvarlara yapıştı (Sonu Sa: 10; Sü; 4) Vekiller Ankaraya döndüler İcra Vekillerinin Ankaraya avdet- leri hakkında heşroluhan resmi teb- liğ üzerine, şehrimizde bulunmakta olan Dahiliye Vekili Faik Öztrak, Münakalât Vekili Ali Çetinkaya, Na- faa Vekili General Ali Fuat Cebesoy ve Maliye Vekili Fuat Ağralı dön ak- şam Ankaraya gitmişlerdir. Bunlardan başka Büyük Erkâm dir. İstasyonlarda vazifeleri başına | Harbiye İkinci Reisi Orgeneral Asım gitmek üzere üniformalı zabitler de| Gündüz He Parti Genel Sekreteri Dr. | görülmektedir. Bir çok ihtiyat efradı. | Fikri Tuzer de d İiren beklemektedir. Hepsinin elinde | hareket etmişler: ün akşam Ankaraya dir, Vekillerimiz ve Orgeneral Asım (Sonu; Sa: 10, Sü; 1)