28 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

28 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

25-8-939 TAN AKDENİZDE STRATEJİK VAZİYET -» Yama doğru eler ME ELİ Harp,Akdenizde Kazanılacaktır (Bu yarı İle yeni bir seriye baş- liyoruz. — Aşağida, Akdenizdeki stratejik vaziyeti anlatan ilk ma- kaleyi okuyacaksmız. Müteakip yazılarda da büyük devletlerin de- niz kuvvetlerini sırasile ve mu- kayeseli bir şekilde vereceğiz. Demokrasilerin ve mihverin de. niz silâhları ve kuvvetleri hakkın- da sarih bir fikir edinmek için bu seriye ait yazıları takip etmenizi tavsiye ederiz.) 2 ütün ticaret yollarının buluşma merkezi oldu » Bu gibi sulh cephesinin garp- teki azası ile şarktaki azası arasındaki irtibat vasıtası ol- mâk Golayısiyie AKderiz, In- giltere ve Fransa için dünya- nın en mühim sahası sayılır. Fakat Akdeniz dar bir deniz- dir ve bu yüzden berri oldu- ğu kadar hava ve deniz kuv- vetleri bakımlarından da na- zarı dikkate alınması icabe - der. Sahillerin birbirine bu derece yakın olduğu bu de - nizde anahtar noktalara ve geçitlere hâkim olmak, diğer bütün mülâhazalara hâkim- dir. Modern teslihat, İngilterenin düne ait olan teslihatını aşağı yu- karı sıfıra indirmiştir. Akdenizin şarktaki geçidi olan Süveyş, şi- maldeki geçidi olan Çanakkale İn- giltere ve müttefiklerinin elinde- dir. Garp tarafmdaki Cebelitarıkın İngilterenin dostlarına yol vere. bilmesi için, İspanyanın hiç olmaz- sa bitaraf kalması lâzımdır. Ak- denizin ortasındaki İtalya, şarki Akdeniz ile garbi Akdeniz arasın- daki geçit üzerinde kuvvetli bir vaziyettedir. İngilterenin Maltası ile Fransanın Bizertası belki de bu geçidi açık tutmağa kâfi gel- mez. Sonra İtalya, Süveyşi Libya- dan, Çanakkaleyi Rodostan, Cebe- Mtarıkı da İspanya ile iş beraberli- ğinden istifade ederek tebdit ede bilir, ii M vsolini, Ttalyanın Akdeniz» de kapanmak istemediğini söylemekle onun hiç olmazsa bu mahreçlerden birini istihdaf etti- ğini göstermiştir. O halde İtaly nın tâbiyesi ne olabilir? İtalya, merkezi bir vaziyettedir. Ve bü- tün kuvvetlerini istediği cenhede tahşit edebilir. Bunun için İtalya. nin hasımları ya Akdenizin yari- sından vazgeçmeli, yahut her ya- Pisında İtalyanın kuvvetine faik Kuvvetler bulundurmalıdır. Fakat İtalya, Akdenizin mahreçlerinden birini kazanamadığı takdirde ken- dini boğulmaktan kurtaramaz, İtalya haiz olduğu merkez! va- Ziyet dolayısile iki şıktan birini seçebilir: Ya şarka doğru, yahut Barba doğru hücum. Fakat garba İM a me The Economist Mecmuasından doğru hücum deha kati mahiyeti haiz olur. Çünkü Lâtin Amerika ve Birleşik Cümhuriyetler yolunu açar ve Fransa ile müstemlekele- ri arasındaki muvasalayı keserek Fransa ile İngilterenin imparator” luk yollarını tehdit eder ve Alp ile Pirene (Odağlarını birleştirerek Fransanin etrafında demirden bir çember vücude getirir. Böyle bir darbe, muvaffak olur- sa, şüphe'yok ki, çok tesirli olur. Fekat bunu başarabilmek için İs panyanın iam müzaherefini Ka zanmak, denizde ve şimali Afrika- da kati bir zafer ihrâzma'Kadar Cebelitarık boğazını kapalı tut- mak lâzımdır. Halbuki İspanya harpten yorulmuş bir haldedir. Ve Fransa ile İngikerenin şiddetli hücumlarına maruz kalmak iste- memektedir. Sonra garbi Akdeniz. de ve şimali Afrikada İtalyaya karşı gelecek kuvvetler İtalyanın seri bir zafer kazanmasma mâni- dir. Balear adalarile Sardünyanın Fransaya karşı kullanılması im- kânları bunun Üzerinde müessir olamaz. Sonra böyle bir hattı ha- reket, Alman stratejisinin de aley- hindedir. Çünkü Alman Sirateji- sinin garba karşı tedafüi, ve şarka karşı tecavüzi bir hattı hareket ta- kip ettiği anlaşılıyor. Almanya mihverin hâkim tarafını teşkil et- tiği için, İtalya da ona uymak ve Alman ordularının şarktan garba taarruz etmesini bekliçmek mec- buriyetindedir. O halde İtalyanın da şarka doğru hareketi, Alman Plânlarına uygun düşer. Çünkü bu tarafta nisbeten küçük ve nisbeten zayıf devletlere, yahut mahdut ©- lan Fransız - İngiliz kuvvetlerine hücum etmek icap edecektir. Bu hattı harekete göre hedef, Balkan yolile İstanbul, Libya yo- Mile Süveyştir. Bunun için Arns- vutluk ve Rodostan istifade edile- cek, Almanya da Karadenize fne- cektir. Yugoslavya ile Bulgarista- nin müzahereti temin olunduğu takdirde hedefe varmak daha faz- Is kolaylaşmış olur. Diğer taraftan Süveyş yolile İn- giltere imparatorluğuna kati bir darbe: indirilmiş ve İtalyan kuv- vetlerinin Habeşistandaki kuvvet- lerle irtibaları temin edilmiş olur. Bu hareketler yapılırken garpta tayyareler, müdafaa hatları ve tahtelbahirler Sicilya ila, şimali Afrika arasında faaliyete geçe- cektir. Mihvere göre şarka hücum daha az tehlikeli, daha az masraflı, ve mihver stratejisine daha uygun- dur. Fakat bu sahada muvaffakiyet, sulh cephesinin hazırlığı dolayısi- le, son derece şüphelidir. Ve İtal- ya bu hattı hareketi tutmakta te- reddüt eder. B u taktiğe karşı kullanılacak taktiğe gelince bunu anla- tırken bilhassa bir hatadan ko- rTunmak lâzımdır: Akdeniz dar bir deniz olduğu için onun İtalyan gemilerinden kolaylıkla temizleneceğini söyle- mek doğru değildir. Fakat Akde- nizin garp havzasi ile şark hav- zası arasındaki irtibatı temin için Sicilya ile Libya arasındaki haya- ti öslere karşı müşterek harekât yapmakla mümkündür. Bu ,yapıl- dığı takdirde İtalyanın dayanma- suya İrili “Kalımaz. O zart reere | kezi vaziyeti İngiltere işgal eder ve İtalyan donanması Adriyatik- te mahpus kalır, Bu vaziyet karşı- sında Habeşistan, Libya ve Rodos ile İtalya arasındaki irtibat kesi. lir ve sukut ederler. Ve İtalyanın kendisi de bunların âkıbetine uğ- rayabilir. Sonra şark cephesi ile Çanakkale yolile irtibat temin et- mek mümkün olduğu için Alman- yanın bu taraftaki stratejik vazi- yeti de imha edilmiş olur. Bu hulâsadan anlaşılacağına gö- re, ortalıkta kararsız bir müvaze- ne vardır. Ve iki taraftan biri ta- rafından kazanılacak siyasi veya askeri muvaffakiyet çok derin tz- sirli olacaktır. Muharebenin Ak- denizde kazanılacağını veya kay: bedileceğini söylemek, bir müba- lâğa teşkil etmez Bu sırada İtalyanın siyaseti bir birine zıd kuvvetlerin tesirine ti- bidir. Büyük zaferler rüyası fa- $istlerin gururunu tahrik ediyor. Fokat İtalyan akli selimi'de her | tehlikeyi hesaplamağa bakmakta- dır. Onun için bir harp çıktığı tak- dirde İtalyanın vaziyeti ve onun Führer tarafından sürüklenip sü- rüklenmemesi büyük bir ehem- miyeti haizdir. Bayramiçte Kaçakçılarla Müsademe Oldu Bayramiç, (TAN) — Geceleyin Kariköy mintakasında dolaşan . iki jandarma, iki hayvanı yedeklerinde götüren iki kişiden şüphelenmişler ve “Dur,, emrini vermişlerse de ateş- le karşılaşmışlar, jandarma da silâh. İle mukabele etmiş; kaçakçılardan bi. ri sol bacağından yaralanmış, diğeri kaçmıştır. Ezinenin Kayacık köyün- den Kara Ali oğlu Mustafa Kaya olduğu anlaşılan yaralı kaçakçı, Ça- nakkale hastahanesine (kaldırilmış- tar. İki hayvanda yüklü 110 “kilo ka- çak tütün müsadere edilmiş, hayvan- lardan birinin üzerinde bulunan nü- fus cüzdanından, firari O kaçakçıbin hüvlyeti'anlaşılmıştır.Ayvacığın Çak maâklar köyünden Veli oğlu Ahmet olan bu kaçakçı da iki saat sonra tu- tulmuştur. Mi İlk Günlerde Su Vermek Zararlıdır Ps doktorlar iki sebep düşü. nerek yeni doğan çocuğa şekerli su verirler: 1 — Çocuk doğduğu ilk günler- de kifi derecede gida alamıyacağı ve kilo kaybedeceği için suyu gi- da telâkki ederler. 2 — Suyun çocuğun barsakları- İ mı faaliyete getirmekte rolü oldu- ğu kanaatindedirler. Halbuki “son: telâkkiye göre bu iki sebep te yeni doğan çocuğa su vermek için bir âmil olamazlar. Zira: 1 —Su vermek çocuğun ilk günlerde kilo kaybetmesine mânl olmaz. 2 — Yeni doğan çocuğun bar- sakları faaldir. Ayrı bir münebbi. he lüzum yoktur. Fazla olarak suyun ilk günler- de çocuğa zararı vardır. Çünkü midesi şekerli su ile dolan çocuk meme almakta arzusuzluk göste- rir ve gıdadan mehrum kalır. İlk günlerde çocuğa anne sü- tünden aldığı gıda kâfidir. Yalnız çocuk susuzluk ihtiyacile ağlamaı- ğa başladığı zaman şekersiz ola- Tak kahve kaşığı ile biraz su veris lebilir. Fakat çocuk ağlamadığı ve ahne sütü de bol geldiği tak- dirde vermemelidir. Şişe sütü ile beslenenlere gelin- | ce: Şişe sütü ile beslenen çocuğun aldığı gıdanın yüzde 90 1 su olduğu için, çocuğun suya hiç ihtiyac yoktur. Bunun için vermek doğ ru olamaz. Su vermeğe başlamak zamanı Çocuk alı aylık olunca yavaş yavaş kahve kaşığı veya fincanla Su içirmeğe alıştırmalıdır. Bu de sütteki suyun yetsizliği dola. J olmayıp..cocuğu kaşıkla. gir da almağa alıştırmak içindir. Bu suretle emme haricinde baş- ka şekilde gıda almağa alışan ço- cuğu bilâhare sütten kesmek de kolay olur, Altı aylığı geçmiş olan ve anne sütü ile beslenen çocuklara her- gün bir defa veya ağladıkları za- man birkaç kahve kaşığı suyu, emzikli şişe ile vererek icabında emzikle süt içmek itiyadını ver. melidir. Yazın başlıca hususiyeti Çocuğa su vermek hususunda yukarda bahsettiğimiz zaman ve çocuğa verilecek su miktarı, yazın değişir. Yazın şiddeti! hararetini çocuk da büyükler gibi hissedece- Bİ, ve terliyerek vücudündeki m: yii kaybedeceği için suyu diğer zamanlardan daha sık fakat azar azar vermelidir. Çocuk daha bü- Yüdükçe de suyu emzik yerine fin- canlü vererek gidayı fincandan al- mağa alıştırmalıdır. Yalnız çotuk mütemadiyen gasyan ettiği tak- dirde suyu kesmelidir. MAKYAJ Temizlemek İçin Krem Az miktarda domuz yağı alarak bir kabın içine koyup eritiniz. Son- ra ateşten çekiniz. Mütemadiyen bir kaşıkla döverek ( söğuturken birkaç damla da Teinture de ben- join ilâve ediniz ve iyice soğutup akşamları yüzünüzü temizleyiniz, Domuz yağı cilt için en kuvvetli bir gıdadır. Saçların muhafazası: Yazın gü- meşin. hersreti saçları kurutur. Yağsız saç da çabük kırılır ve hat- tâ bozulur. Bunun için saçı yıka- dıktan sonra son sudan evvel bir kahve kaşığı zeytinyağını iki tas suyun içine dökerek iyice karış- tırmalı ve saçlara dökmeli, beş da- kika biraktıktan sonra tekrar ılı? $u ile durulamalı. Az miktarda su- ya ilâve edilen zeytinyağı saçın kurumasına ve dökülmesine mâni olur. > G ” yafettir. Her ikisi de pratik ve öşdedir, Güneş Banyosu NeZaman Yapılır Me) BY ördüğünüz tiyyörlerden soldaki Güz! Ankara tiftiğinden mamül bir kumaş» &. Elek tümamen kapalı ylup elek bol plisedir. Sağdaki ise yanları pilikaşe- ivert etek üzerine lâcivert ve beyuz yollu tüketen meydana gelmiş bir ki- Banyonun Faydaları ve Zararları Güneş banyosu yapmadan evvel nasıl hazırlanılacağımı, ne zaman ve ne müddet güneş altında kalınacağını bilmek lâzımdır. Evvelâ, vücudün her tarafını güneşin hararetini tadil edici bir kremle yağlamak, başa geniş bir hasır sapka giymek ve gözlere de siyah zözlük takmak lâzımdır. saraaaaseaseee : Pratik e ? Gördüğünüz kıyafet düz çizgili ku- maştan yapılmış bi? etekle düz renk bir cüketten ibarettir. Hususiyeti ceketin ön parçasile ceplerinin. eteklik kuma- sından yapılmış olmasıdır, Her seferinde azami bir saati geçmemek Üzere günde iki defa güneş banyosu yapılabilir. Fakat ilk gün beş dakika ile başlanıp güneşlenme müddeti tedricen art- tırılacaktır. Güneşlenmede esas u- zanmak vaziyetidir. Fakat yalmz vücudün bir tarafını güneşletmek kifayet etmez, yüzükoyun, arkaüs- tü, yan yatarak vücudün her tara- fını güneşletmelidir. Güneş banyo- sunu müteakip de yarım saat son- ra yemek yemelidir. Faydaları: Güneş banyosu bü- tün vücut makinesinin fasliyetini arttırır. Adaleler daha sertleşir ve kuvvetlenir. Teneffüs daha sıkla- şır. kirli kan tasfiye edilir. Kir. mızı küreyvelerin sayısı artar. Ha- #im cihazı vazifesini iyi yapar. Beyaz küreyveler kuvvetlenir. Cümle asabiye vazifesini normal yapar, ruha sükün gelir, Rahat ve sakin uyku uyunur. Güneş ziyası riltteki mikropları öldürür, binne- tice kançıbanı gibi cilt hastalık Jarını tedavi eder. Vücut için so- ğuk ve rütubete mukavemet ede- cek kalori temin eder. Zararları: Güneş banyosunun u- mumivetle herkes için faydası var- dır. Zararı bilhassa cildi çok na- rin olanlar ve lâzım gelen tedbir- lere riayet etmiyenler icindir; 1 — Günes çarpması. Hafif ol. duğu gibi ölüme de sebebiyet ve- rebilir, 2 — Kaşıntı, cildin kabarıp pul pul düşmesi 3 — Güneş yanığı, Cildi tahriş derecesinden başlayıp, üçüncü des recede yanığa kadar çıkabilir. * — Umumi yorgunluk, takat- sizlik, dahili âzanın z4fiyeti, yanım baş ağrısı, iştahsızlik, mide bulan- 4s, uykusuzluk gibi rahatsızlık lar, Büyük tehlike: Yüze kan hücu- mu, bayılma, baş dönmesi, hattâ âni ölüm. # z