10 Eylül 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Eylül 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 10 |Çankırı Caddesi, Ulus Basımevi Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON EYLOÜUL 1939 5 KURUŞ Mücssese Müdürü Başmuhacrirlik Yazt İşleri Müdürü Yazı İşleri İdare ıye4 B1 10681 1062 1064 Sigfrid istihkâmlarının tam fotoğrafları alındı Fransız askerleri Forbah'ın garbına düşen Warndit ormanını kâmilen isgal ettiler Fransızların Ren mıntakasında ve şark hududunda kullandıkları 72 tonluk tanklardan biri Bu orman 'ın altında kömür madenleri vardı Almanlar Ren'deki Alman şehirlerini tah Fransız gazeteleri, liye ediyorlar Fransız ordusunun harikalar yarattıklarını yazıyorlar Dün gerek Anadolu Ajansının nan memleketlerdeki radyo (Bu tankra 14 metre uzunluğu vardır, şaatte 15 kilometre süratle gider. Techizatı 15,5 Tak biz top, 7.5 luk iki top, 9 mitralyördür, İçine 14 adam almaktadır.) Erzurum'a vardık ! Falih Rıfkı ATAY Demiryolu Erzurum'a varmıştır. üyüktür. En başta Cümhur- izi tebrik edelim: Onun azmi bu yüksek teşebbüsün olmuştur. Maddi sermayesi ise, türk milletinin alın- teridir. 1923 te 1378 kilometre hat işle - tiyorduk. Sadece işletmeyi bile ec- nebi tekni başaracağımızdan emin değildik. Şimdiye kadar 1423 kilometre hat satın aldık ve 3186 kilometre hat yaptık. Yedi bin kilometreye yakım hat işletmekteyiz. Bütçemizden 350 milyon liradan fazla harcadık. Her türlü ecnebi yardımını tamamen tasfiye edecek kadar tecrübe sal olduk; teknisyen ve müleahhit yı tiştirdik. Yakında raylarımızı da türk demirinden Karabük'te kendi- miz dökeci vagonlarımızı Sı- vas'ta kendimiz yapacağız. Genç cümhuriyet devri: ve türk milletini bak kabiliyetini is; etmek için yalnız bu misal kâfi Halbuki © aynı zamanda her türlü nafıa ve Hmran işleri yaptık; şebirler ve sa- nayi mücsseseleri kurduk; maden - ler işlettik; tamamen milli bir iktı- sat cihazlanmasına muvaffak ol- duk. Erzurum hattı ekseriya milli mü- dafaa ile iktısadi kalkınmayı hatı- ra getir Bu hat, her bakımdan, bir vahdet Âmili olmuştur. Küçük Asya, hatlarımızla, bir kabileler kı- in inşa kudretini | ilerleme ve intı- :| mektedi tası olmaktan çıkıyor. Bütün mille- ti hayat ve kültür. tecanüsü içinde | topluyor. Bu hat, bir fetih hamlesi- dir. Osmanlı saltanatı 62 senede 4088 | kilometre ray döşetebilmiştir. Bu- nun da Hicaz hattından gayrisi ecnebi malı idi. İşletme bürolarında bile türk memuru yoktu. Hatlar, memleketin bağrında ve böğründe birer siyasi ve iktısadi nüfuz şebe- kesi idi. Erzurum'la Kafkas hududu ara- şında kısmen dar, kismen - geniş iki hat var. Dar parçayı — genişleterek we geniş parçayı daraltarak, az bir himmetle komşu Rusya'nın hudut-| larına varacağız. Cenup hattımız, | bir koldan İrak, diğer koldan İran| hudutlarıma doğru yürümektedir. İstanbul ile Ankara arasında ikinci bir ha yapmamız lâzım. Galiba ona (Sonu 5. inci sayfadaj istasyonlarının yaptıkları fransızların şark cepbesinde, yani alman hududunda, ve gerek sulh cephesine dahi! bulu- neşriyattan, Sigirid hattı- (Sonu 5. inci sayfada) Alman umumi karargâhiyle Alman resmi ajansının elele verip düştüğünü ilân ettikleri Varşova Halâ bütün kuvetiyle istilâya karşı koyuyor Alman umumi karargâhiyle, alman resmi ajansı olan D. N. B. nin elele verip düştüğünü ilân ettikleri Varşova hâlâ kuvetle ve kahramanca istilâ ordularına karşı mukavemet etmektedir. Evelki gün alman umumi karargâhının, alman askerlerinin sa- at 17,30 da Varşova'ya girdiğine dair neşrettiği tebliğ, dün ak- şama ve hattâ sabaha kadar Varşova radyosunun Polonya lisanım- | da yaptığı neşriyatla filen ve açıkça yalanlanmıştır. Lwov (Lemberg) radyosu da Po-|marşı yerine “Polonya yok edile- lonya lisanında neşriyatına devam et- | mex!,, milli marşı çalınmakta idi. Binaenaleyh Lemberg'in | Varşova radyosunun verdiği malü- de düştüğü hakkındaki haberler ve | mata göre bütün Varşova halkı, kadı- alman tebliğleri doğru değildir. Dün | mı ile, çocuğu ile, genci ile, ihtiyariy- gece ve bu sabah biz, gerek Varşova | le ya kargı şiddetle mukavemet gerek Lwov istasyonlarını dinledik. |etmektedir. Almanlar şehre sekiz on Burada hâlâ “Doyçland uber alles” (Sonu 4 üncü sayfada) Almanya'dan dönen faleberimiz Atatürk'ün muvakkat kabhrinde Almanya'nın münasebetiyle ve son kafile di mtenf şehirlerinde tahsilde bulunan türk talebeleri son hidiseler eler halinde memleketimize dönmektedirler. Haber verildiğine gö- ah İstanbula Almanyadan dönen ve şehrimizde bulunan 60 kadar talebemir dün zaat 16 da Ulus, meydanında Zafer âbidesi önünde toplanmış ve âbideye bir çelenk koyduktan sonra Eti 'afya müzesine giderek Ebedi Şetin muvakkat kabrine de bir hürmet çelenği enum müdürü B. Cevatla eski talebe mülettişi B, Re- nde bulunmuşlardır. l zetmişlerdir. Yüksek tedri: gat Şemsettin de bu merat General Veygant dün fayyare ile Berulfan geldi a General Veygant Fransa'nın şark orduları kuman- danı general Veygand dün saat 11 de, büyük bir fransız tayyaresiyle Berut- tan şehrimize gelmiştir. General ve maiyetindeki zevat bir müddet Anka- ra Palas'ta istirahat ettikten sonra fransız büyük elçiliğine gitmişlerdir. Şehrimizde bulundukları müddetçe general fransız büyük elçiliğinde, ma- iyeti de Ankara Palas'ta kalacaklar- dır. Şark orduları kumandanının bü - radan tekrar Beruta döneceği anlaşıl makla beraber hareket günü belli de- gildir. General her halde pazartesin - den evel Ankaradan ayrılmıyacaktır. Pasif müdafaa hazırlıkları bitti Tecrübeler temsili mahiyette olacak Bugünlerde yapılması beklenen hava hücumlarından Pasif korunma tecrübe hazırlıklarına dün de devam edilmiş ve alâkalılar da bazırlıkları tamamlamakla meşgul — olmuşlardır. | Ankara, mevcut imkânlardan tamamen faydalanılmış olarak, muhtemel bir hava taarruzuna karşı pasif müdafaa tedbirlerini almış bulunmaktadır. — | Resmi daireler teşkilâtlarını ve| (Sonu 4. üncü saüfada) Ingilizler, bazı alman gemileri: zaptetmişler ve bir alman gemi- sini batırmışlardır. Almanya sa- hillerine mayım dökmekte ve bu, bitaraf devletleri endişeye sevk- etmektedir. Bu husustaki haber- lerimiz üçüncü sayfadadır. —— Demiryolu Z öremebi yevv a. * O M Gd Majino hâttı azın Siştrid * FPransızların işgal ettikleri Forbah mintakanızı, Warndt ormanlarını ve almanların tahliye ettikleri, Sarbrük, Koblens, ve Volomya şebirletini gösterir barta 'Son dakika: Har 3 sene devam edebilir İngiltere buna göre fedbirler aldı Londra, 9 (Londra radyosu) — İstihbarat Nezaretinden tebliğ edilmiştiri İngiliz harp kabinesi, harbin üç sene devam edeceğine göre ted- birler almıştır. Bu husus iaşe nezaretine, amirallık dairesine ve hava nezaretine bildirilmiştir. Bu daireler de harbin üç sene de- vam edeceğine göre tedbirler almış bulunmaktadır: Büyük Britanya kati zaferi elde edinciye kadar yani sonuna kadar harbe devam edecektir. İzmir bayramını büyük tezahürlerle kutladı hS İzmir, dün 19 eylül kurtuluş bayramını büyük - tezahüratla ve heyecanla kutlamıştır. İzmir'in kurtuluş bayramına dair aldığı- mız telgraflar ikinci sayfamızdadır. Yukardaki res'mde geçen se- ne yapılan törende İzmir'e temsili surette giren süvarilerimizi görüyorsunuz.