11 Mayıs 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

11 Mayıs 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— Skapaflovda ge İ Alman donanması kendi kendisini nasıl batırdı? Muharriri: AmirslFen Röyler - —» —86 — Müteretmi: M. Gayur Gemiler battıktan sonra... < Gemileri “Datırmak. hakkımız olduğunu düşmana isbat edecektik. Günün hadise - lerinin miftahı yalnız erkânı harbiye reisim ile bence malümdu. » Ateşin şiddeti gittikçe tenakus etti, ve derece de- rece hafifledi. Arka plânda büyük kruvazörler son ci- dâllerini yâpıyorlardı. “Sed- üç, oyanlamıştı. “Derflin- ger, ve “Fonder Tan, ar- ka kumsalda garkolmuşlar- dı. Yalnız “Hindenburg, suyun sathında duruyordu. Fakat biraz daha batmıştı. Kumandanı adamlarını ta- imamen kurtarmak için ge- miyi doğru batırmıya çalı- şiyordu. Zıhlılardan yalnız kalmıştı o da yana i, o “Maskraf, bir şey olmamış gibi idi. “Emden,, de “Varenberg, gibi sephediyordu. *Frankfurt,, batmak üze- re idi. O sirada bir İngiliz muhribi tarafından cerredi- len *Bremse,. devrildi. Bu geminin © süvarisi © cesur mülâzım “Şake, sefinede ise İngiliz gemiciler olmasına | rağmen gemisini batırmıya muvalfak oldu. İngiliz ami- ral gemisine gittiğim sıra- da birçok sandalları muşu- ma bağlatlım. Kendilerine verilen — vazifeyi o bi- hakkın ifa eden cesur za- bitlerim taifelerime karşı büyük bir şükran ve ve mübabbet hissi duyuyor- | dum. Alman milletinin me dari iftiharı olan bütün bu muhteşem gemiler batmış gitmişlerdi. Bunlar Alman teknikinin muazzam mahsulleri idi; ne kadar zekâ, ne kadar ilim ne kadar askeri tec rübe ile meydana çıkmış- lardıl Emsalsiz bir tekâmül we inkişafın tarihte görül- memiş bir azametin mah- sulü idiler. Bu büyüklük i vap vermedim: bu kelime- yi cerh ve reddetmeğe za- manim olacakı, Emirber zabitini milâzım *Şilling, in yanında kalmasını İngiliz amiralından talep ettim. Bu talebim is'af olundu. Sefinenin (arka güvertesi benim için * tabliye edil - di. Üç dakika sonra etra- fımda süngü takmış üç bah- riye silâhendazı olduğu hal de apartumanlarıma sevk edildim . Bu apartıman İngiliz amiralının davlum- baz üzerindeki dairesi idi. Eşyam asla mevzubahise- dilmedi. Emir zabitim ve ben o- dalarımızın büyük pencere- | lerinden artık başlamış olan “Skapa Ffov, binasından seyrediyorduk. Yalnız “Baden, ve “Mar- kasof,, dört buçuk o raddelerinde ! henüz batmamış olan ge milere bir nazar attık. “Maskraf,ın mevkiinde iki | fokurdama gördük. Şüphesiz o sırada bat | mıştı. Geminin üzerinde neler olduğunu henüz bil. miyordum. Korvet kaptanı “Şüman,, kumandanı ve iki cesur küçük zabiti İngiliz drifterlerden birinin kapta- nı tarafından atılan kurşun- larla ölmüştü. Bu kaptan | İngilizler tarafından muha- faza hakkında verilen eva- miri tecavüz etmişti. Bu i emirlerin bir nüshası da bizde mevcuttu. Alman ef- radına gemileri üzerinde ateş etmek talimatta yoktu. ( Bümedi ) Kargalar Şehir h. haricinde onlarla beraber nihayet bu- | değil, dahilindedir luyor, onlarla beraber ba- tiyordu. Demir atmış olan İngiliz amiral gemisi boyunca, hö- betçi oçatanalar, Odrifter, muhafız sandallar, toplan- mışlar; Alman filosuna ne suretle mezara gömüldüğü- nü izah ediyorlardı. Niha- yet muşum kendine bir yol © açarak yanaşabildi. Zırhlı- dan bir merdiven indirdiler “Revenge, zırhlısına çıktım. Vis amiral Sör “Sidney R. Frimentli,, beni kabul etti, Dokuzuncu bah Batırsm © barsketinin. müdafaası Nay. Osvöetsi ve Denintan Hal kanıp larında — Almanyaya avdet, Vazifesinin birinci kısmı — yani gemileri batırma ame- © liyesi nihayet bulmuştu, Şimdi. ikinci! kısmı başlı- yordu. Gemileri batırmak hakkımız olduğunu düşma- © ma isbat edecektik. Gürün © hadiselerinin miftahı yalnız erkânıharbiye o reisim ile - bence malümdu. ingiliz amiralına filoyu dim batırdığımı ve olan bitenin mes'uliyetini tama- men üzerime aldığımı söy- edim. © Amiral hareketimi * hil- olekârane bir fiil olarak tav- sif etti ve esiri harp ol- — duğumu söyledi. Bana bir “oda tahsis olundu. Gemide- ki âde asabiyeti naza- Gazetenizde sur haricinde Oturup da karga öldürmiyen- lerden 3erlira nakdi ceza alındığını okudum . Bu mü- kellefiyeti ifa etmek üzere ben de üç gün dolaşım : ya kargaya tesadüf edemedim , ve yahut sa kargalar uzaktan bir insan görünce hemen kaç- tıklarından bunları vurmak kabil olmadı. Tabii nakdi cezayı ben de vereceğim. Bu satırları yazmaktan mak- sadım bunu şikâyet için de- gildir ; kargaların . surlar ha ricinde görülmemelerinin sebe- bini izah ve bunların kolay- hıkla itâf çarelerini arzetmek- ör , Kargalar zeki oldukla- rından kendilerine açılan bu mücadeleyi hissetmişler, hepsi surlarm dahiline yani şehir içine dolmuşlardır . o Bugün Istanbulun * yangın yerlerine evlerinin. damlarına bakımz, hep karga buludarile örtü lüdür . Hele Ayasofya mey- damı , Sirkeci İstasyonu , Çar- şıkapı civarlarile daha birçok yerlerdeki ağaçlar binlerce kargalara mesken olmaktadır. Bu saydığım erden geçen» ler oralarda a gilbrele rini daima görürler. Acaba bu muzur hayvanlar geceleri ağaçlarda tünerken (halk ha berdar edilmek şartile) birkaç Belediye memuru tarafından ie iftelerle “ öklürüle ? i Alâkadar makamın nazarı dikkatini celbetmenizi rica ederim efendim. ile bir kaç hafif kenvesör halâ görülüyordu.” Yarım saat sonra yani saat | IMO, Altın mark Mütahassıslar Alman- yanın bu parayı vere- bileceği kanaatinde Paris, 10 (A.A) — Paris gazeteleri. yazıyor: Bütün ! mütehassısların fikrince se- İ nedö 2 milyar 200 milyon İ mark ödemek kabiliyetinde | bulunan ve mösyö Young İ tarafından yalnız 2 fmilyar 50 milyon vermesi teklif olunan Almanya her sene ! 2 milyar 200 milyon mik- tarında bir meblöğı pek âlâ tediye edebilir. Alman- ya bu miktarı ödemekle iki buçuk milyar olarak tespit edilmiş olan Dawes taksitine nazaran gene iyi bir tasarruf temin edilmiş olacaktır. Londra, 6 (A.A)—Avam kamarasında Paristeki mü- tahassıslar komitesinde M. Young. tarafından yapılan teklifler hakkında sorulan bir suale cevap veren M. Churchill şu beyanatta bu- Tanmuştur; “İngiltere hükümeti Pa- risteki İngiliz heyetine hiç bir zaman talimat gönder memiştir. Bu heyet müstakil müta- hassıslardan © mürekkeptir. Onlar faydalı 'görecekleri her türlü kararları almak hususunda tamamen ser- besttirler. Maamafih bu ka- rarlar İngiltere hükümeti- ni hiç bir taahhüt alna sokmaz. Hükümet umumi vaziyeti yeniden tetkik et- mekte muhtardır. Fakat cc- nebi O memleketlerde her türlü sui tefehhüme mani olmak için ve aynı zaman da İngiliz efkârı umumiye- sini teskin maksadile mat- buat > tarafından “neşredil- miş olan» tekliflerin kabule şayan olmadığını ve hiç bir zaman kabul edilmeye- ceğini söylemek belki arzu olunabilir. Paris, 9 (A.A.) — Scha- cht M. Youngu ziyaret et- miştir, Mumaileyh muhtıra- nın tanzimi için Almanya- nın tediye şartlarının ve Young plânının telef ettiği taksitlerin “derin bir surette tetkiki lâzım geldiğini söy- lemiştir. Mösyö Sehâcht bu vesikayı yarın sabaha doğru tevdi edeceğini ümit etmekte bulunduğunu ilâve etmektedir. in işleri düzelmiyecek Londra, 9 (A.A) — Ha- riciye müsteşarı, Sör Loc- ker Lapson, Çinin hali ha- zırdaki vaziyeti hakkında bu gün avam kamarasında şu beyanatta bulunmuştur; Orta Yangtse vadisinde ahiren oldukça mühim bir salâh husule gelmiştir. Ve bu vadi hali hazırda tama- men milli hükümetin kon- trolu altında bulunmaktadır, Kwangsi nin mağlüp olan üç jeneralı, kendilerine İn- giliz himayesinde olduklâ- rına dair teminname veril- mek şartile cidalden vaz geçmek arzusunda bulun- duklarını söylemişlerdir. Jeneral — “Changkaishe, muhasamatın nihayet bul- masını tacil için bu teklifi kabul etmiş ve bunun üze- rine üç asi reis İngiliz harp gemilerine ( bindirilmiştir. Gemi kendilerini Şangha- ya götürecektir. Chantoung- ta mağlüp ve perişan edil- miş olan jeneral Chang- tung-Chang eyaleti terket- VAKIT Mayıs HARİÇTE leri Changtoungtan Honana sürülmüş ve eyalötin kont- rolu -Nankin hükümetinin itimadını haiz bir jenerala tevdi edilmiştir. Tien-Tsin- de bulunan milli kuvvetler bali hazırda Honanın şi- maline doğru teveccüh et- mişlerdir. Mareşal OFeng- Yuh- Siangın bütün taraf- tarları Nankini terketmiş- lerdir. 4 Mayısta Kvvang- sinin kuvvetleri Kvvang- tunga girmiştir. Canton er- kânı istilâya mani olmak için gambotlar göndermiş: lerdir. , Şüphe! Berlindeki gürültünün altından ne çıktı? Berlin, 9 — Mayısın ilk günlerinde Berlinde zuhur eden iğtişaşlara dair yapıl- makta olan tahkikat yalnız o zamanki vakaya münhasır değildir. İsyankârane hare- ketin mürettip ve müşev- vikleri de aranıyor. Nev kölnde Sovyet tale- besinden bir Rus, ikamet tezkeresi almadığından tev- kif edilmiştir. Bu adamın Rus çekâsı azasındafi olduğu ve iğti- şaş tertibatında bulunmak üzere Berline gönderildiği zannolunuyor. 28 komünist Paris hapisanesinde aç- lık grevi ilân ettiler Berlin, 9 (A.A) — Pa risten bildiriliyor: Ahiren tevkif edilmiş olan 28 ko- münist açlık grevi yapmıya başlamışlardır. .Maksatları, kendilerine memurin tara- fından siyasi mahpus mu- amelesi yapılmasıdır. Alinada bir hadise Atina, 10 (A.A. )— Ame- rika elçisine bir tehdit mektubu göndermiş olan bir adam tevkif elunmuştur. Mevkuf © elçinin kendisinin Amerikaya avdetine mani olmakta er iddia etmektedir. Venizelos Atinaya döndü Atina, 10 (A.A) — Mös- yö Venizelos avdet etmiş- tir. Meb'usan ve âyan meclisleri 13 mayısta içti- maa davet edilmiştir. Mersinde feci bir kaza oldu Birkaç gün evvel Mersin limanında pek acıklı bir kaza olmuş, İrans isminde, bir usta başı, Mersinde bir fabrikaya ait olan 7000 kilo ağırlığın- daki makinenin slunda Kala- rak dümdüz çlmüş ve der bal ölmüştür. Çerkes hasan isminde bir adam da ağır şsürette yara lanmış. 9 derece Adanada hararet derecesi #39. üzerinde devam et, mektedir. Arteziyen kuyuları Arseziyen mutahassısı ML Gabri Lazaro şark vilâyetle- rimizde kuyular açmak mak: sadile tetkikat o yapmaktadır. Müsait görülen yerlerde arte- siyen koyuları açılacaktır. (000 lira ceza Adana mahkemesi, cigara kâ- dı kaçakçılığı yapan Mus- fa ve Ahmet isminde iki kişiyi 102 bini lira nakdi ce- zaya mahküm etmiştir. Süne böceği Adana havalisi - ekinlerine üşüşen Süne böceğile müca- deleye siki bir #ürette de vam olunmaktadır. Gerek fenni mücadele, gerekse son günlerde esen sıcak rüzgârlar Corcio Mandel Kürk ticarethanesi Her nevi kürkleri yaz mevsimi . zarfında obüsnü muhafaza için hususi bir depo muhterem müşterile- rinin emirlerine amade bu- lundurmakta olduğunu teb- şir eyler. Tevdi edilen kürkler barika karşı sigorta edildiğine daimi kompan- yaların. poliçelerile müem- mendir. Aynı zamanda bu günden itibaren 1 Eylüle kadar kürk ve kürk man- toların her türlü tamiratı deruhte edeceğini de hatır- latır. Beyoğlu İstiklâl cad- desi 449 numero Telefon Bey. 706 İstanbul era döiresi riyasetinden, İ Büyükadada yalı caddesinde k: in olup müteveffa imadam 16 namına mukayyed olan nurulu hanenii sekiz sehim i tibarile üç selimi ve laz oğlu ve İslav unus sokagında vaki atik 5, 8, 10 ve cedit 6, 8, 17 Mümrolu hane ve elyevm. arsa- nın 108 sehim 192 46 itibarile yetmiş hissesi bir deyinden do- tayı otuz gün müddetle ihalesi evveliyesinin icrası için müza- yedeye konulmuştur. 38 numerolu hane: Agistöpole, Anastas Mihalof ve Lambrina hanesi ve Rum meltebi ve tarik ile mahdut ve takriben 362 arşin murabbaı araziden 155 arşin murabbâm- da kismen kâgir ve kismen alır şâp zemin ve tavan arasile üç kat üzerine mebni ve müşteme- itti bir aralık, sahrancı mutfak ve iki bela ve bir an- tre ve İki sola bir yemek oda- olarak yedi oda bir merdi- ven altı ve iki dolabı milldir. İbrahim Na'me müstecirdir. Tamamının havi müşte. efeydi kimeti muhamminesi 3750 liradir. Eiyevin arsa halinde bulunan Prodromos ve Kalyopi ve İrakli ve tarik ile mahdud ve tahımi- hen 225 arşın mürabbamda 0- Tup gayrı meşguldür tamam mn kimcti muhamminesi beher ara üç lira itibarile 675 lirâdir. Müzaide 17 Haziran 920 tx rihinde saat 14 den-Jya kadar İstarbul' icra dairesinde bit devam ihalei evvelivesi — icra kılınacaktır. Talip olanların her birerleri- nin. kıymeti - muhammineleri salilüzzikir hisselerde muayyen mikdarın yüzde onu nisbetinde pey. akçelerini 341-3477. dosya mumarasıla vezneye teslim ve ayni zamanda bizzat veya bik vekile 11 de müracaat etmeleri ilân olunur. Sinemaya niçin gidilir Her günkü yorgunluklar: dan İstirahat etmek ve güzel- ce eğlenmek için sinemaya gidiniz. Fakat sineklerin büs- masile sinema salonlarının ha vası taaffün eder ve pireler- le tahukuruları katiyen sizi rahat bırakmaz. Sinema mü: dürleri Avrupada yapıldığı gibi ber seanstan sonra salon- lara FLİTOKS serperlar, bü- tün haşerat Öldürmüş salo- nun havasını hem dezenfekte edip tazelemiş hem de ona güzel bir koku vermiş olur- Jar, Mü il Gü Dokuz ötkünç Hamit Zübeyir B. e) ötkünç (dokuz hikâi ismi altında küçük li lerden mürekkep “bir eser neşretmiştir. Hikâyelerin mevzuları Ana dolu hayatından alınmadır. Lisanı çok temizdir. İş başındaki adam Mubahat B. Cossonun bu SA “Acele > sakil mali ? baa makineleri Birisi çift battal ve çift kazanlı diğeri çift İsta LİN ve çirt kazanlı iki matbaa makinesi müsait şeraitle acele satılıktır. Görmek istiyenleriz Sonsaal idare müdiriyetine müracaatları. 30060690900 CANAKKALE JANDARMA YENİ EERAT MEKTEBİNDEN: Kilo 5200 1300 3000 2000 2000 6000 4000 1000 1000 1000 Kilo 5000 7500 7500 1000 1000 3000 500 , 1000 2500 10000 » 4000 , Çanakkale Jandarma yeni! efrat mektebinin | baziran 929 senelik ihtiys olan yukarda cins ve miktarı yazılı erzak aleni müzayede © Ispanak Lahna Sade yağ Zeytin yağ Sabun Prasa Patlıcan Kabak Taze bamye Domatez Kereviz Taze fasulya Bakla Üzüm Könserve tarihinden mayıs 930 gayesine kadar bir ile 7 mayıs 920 tarihinden itibaren yirmi gün müddetle 27 W 929 pazartesi yünü “İİ saat on. alada taliplerin vereceği fiatlar komisyonca, haddi itidalde görüldüğü taktirde ihalesi icra kılınacakur, Taliple almak üzert Dünakasaya vazolurmuştur. rin bü baptaki şartnameyi görmek Ve izahat Çanakkalede hükümet dairesinde müteşekkil komisyonu mah” susuna müracaatları, ilân olunur Çorlu beledi- yesinden: 11-4-929 tarıhinde ıhale edilmek üzere munakasada bulu - nan su yolları ınşaatı 25 Mayıs929 Cumar tesi günü saat 15 te ıhalei katiyesi icra e- dıleceğinden 4 - Ma- yıs-929 tarihinden i- ubaren 20 gün müd- detle temdit edildi— 1 gının proje ve şeraltı anlamak üzere talip: lerin Sehremanetine muracaat eylemele- riilân olunur. Istanbul ithalât gümrüğünden: 4 Sandık SAL C 120kilo porselen eektrik edevat 2 » SACI 68 “> vidala lüstirin çocuk ayakkabisi , CM 538 » Yünlü pamuklu mensucat » JPES220 » ipekli pamuklu mensucai vi KH. 47, »ipamüklu ipekli mensucar 1799" Balâde muharrer. eşyanın 41 mayıs 929 cumartesi günü 2 2