6 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

6 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

— jl2sirleseyı 4095 i Perşembe © 1929 Yunanlılar uzlaşmakta Başvekil İsmet P. Hz. bu sene de B.M. M tiline karar verm. vel son celsede söz alarak az ta eh ev memleketin dahili ve harici işleri hakkında izahat verdi anda hüküme- e çalışmağa de- Mec- | mat kararı istedi. lmesi için İptida şu noktaya işaret » ki İsmet P. Hz. bu hareketi ile devlet idaresinde “bizzat (tesis etmiş olduğu siyasi an'a- sadakat & göstermiş oluyor. . Bundan ( dolayı | kendisini takdir ve tebrik etmek lâzımdır. M. M. aza- ları daire'ye iştirak eden (256 ) 'kişinin müttefikan ittihaz ettiği itimat kararı ile bu takdir ve tebrik hissini ifade etmiştir. Malümdur ki siyasi ha - yatta pekçok devlet adam- larının müşterek bir talii vardır: Bn da iktidar möv- kine geçen her hükümetin çok şey vadetmekten, fakat neye o nisbette iş görememekten dolayı gün geçtikçâ kuvve- tinden, nüluzundan biraz daha kaybedip gitmesidir. Bir halde ki en olgun, en muvaffak hükümet â- darilarının bile sırf zama- nın kendi aleyhlerinde ça- lişması neticesi olarak parlâ- mentodaki nüfuzlarını kayb- ettikleri vakidir. Ancak memnuniyetle gö- rüyoruz ki İsmet P. Hz. şahsi kabiliyeti ve idare hususundaki dirayeti ile bu kaidenin müstesnaları da olacağını isbat etmiştir; çünkü başvekilimiz (Genç) isyanını müteakip iş başına geldiği zâmandanberi gün geçtikçe gerek parlâmento muhitinde, gerek efkârı umumiye karşısında daha fazla hürmet, muhabbet ve itimat kazanmıştır. İşte bu iddiamızım en kuvvetli bir. delili iki gön evvel B. M. M. yaz tatiline karar verirken İsmet P. H- ne karşı gösterdiği samimi tezahurattır. Harici siyaset noktai na- zarından İsmet Paşa Haz- retlerinin muvaffakiyeti gü- neş kadar parlak ve açıktır; çünkü o mucadelei milliye devrinde garp ordularının $efirlerini azlederek Atinaya çağırdılar İlk kabul ettikleri teklilerle sonradan. bildirilenler o kadar farklı imiş ki vaziyeti bir türlü anlıyamıyorlarmış ! Tevfik Rüştü Beyin beyanatı Dün Atinadan çok garip bir haber aldık; Venizelos Yunanistanın Ankara sefirini son itilâfta salâhiyetini tecavüz ettiği bahanesile geri çağırmış! Bu haber cidden hayret edilecek bir şeydir ve Yunan hükümetinin şimdiye kadar devam eden müzakeratta samimi olmadığını gösteren bir delildir. Yanan sefirinin Atinaya göri çağrılması yakında imza edileceğinden bahse- dilen itilâfnamenin yırtılması demektir. Ajansların buhususta verdikleri telgraflar şunlardır: Atina 5, Yunan (gazeteleri) Dün M. Venizelosun .riyasetinde aktedilen içtimada Ankara müzakeratı hakkında M. Papa tarafından gön - derilen raporları, Türk noktai mazazarını ve Ankarâ müzakeratında M. Papa ile M. Diyamandopulos tarafın - dan takip edilen hattı hareketi tetkik etmiştir. Papa ve refiki Atinaya çağırıldılar ıçtimada şifahi izahat vermek içim M. Diyamandoplos ile M. Papanın Atinaya davet edilmesinden başka bir karar çeril- memiştir. Sefir niçin azledildi? M. Papanın tAinaya davet edilmesi geriye çağrılması manasını haizdir. Zira M. Venizelosun riyasetindeki komisyonun fikrine göre M. Papa vaziyet icap ettir- mediği halde bazı meselelerde fevkalâde istical göstermiş ve almış olduğu tâlimatı tecavüz elmiştir, Maamafih M. Papanın vereceği izahat neticesinde tekrar Ankarya avdet etmesi muhtemeldir. Yeni elçileri kim olacak? Ankara Yunan sefaretine Hariciye nazırı M. Karapa- nosun yahut Berlin Yunan sefiri M. Kanelopulosun tayin edileceği söyleniyor. Atina ajansının tebliği Atina, 4 (Atina ajansı) — Türk - Yunan müzakeratı hakkında ahiren Tevfik Rüştü B. tarafından vuku bulan beyanattan sonra Yunan hükümetinin 17 mayısta Ankara Yunan sefareti vasıtasile kendisine bildirilen bitarafların tekliflerini 21 ma- yısta kabul ettiği çe Türkiyenin de kabul cevabını beklediği resmen tebliğ olunur. TAlitarahı Zinci sayıfamızdadır | bu muzaffer kumandanı (Lozan) sulhü © sırasında halledilemiyen pürüzlü işle- prensiplerden ve milli menfaatlerimizdân hiçbir fedakârlık yapmak - sızın hemen tamamen dü - teltmiştir; ve son nutkunda Fransızlar, İtalyanlar, İran- hlarla aramızda mevcut olan bütün ihtilâflı mesele- lerin bitmiş olduğunu müj- delemiştir. Eğer İsmet P. H. nin kifayetli idaresine zaman da yardım etmiş olsaydı, yani üç dört senedenberi devam eden kuraklık afeti harbin tahribat devresini takip etmemiş bulunsaydı bugün etrafımızda birçok şikâyetleri mucip" olan ikti- sadi sıkıntılar da görülmöz- ri muayyen Türkiyeye karşı Yunan dosluğu di. Türk milleti (Lozan)da kazandan o milli istiklâlin seadetlerini bi ve geniş huzur içinde tesit ederdi. Bununla beraber yarına bereket tahakkuk ve önü- müzdeki birkaç sene daha bu feyzübereket devam ederse cumhuriyât idaresi- nin halk için siyasetin& 3 Onci sayıfamız Gençlik Sayıfasıdır Geri çağrılan sefiz M. Papa İtalyan tayyareleri bugün geliyorlar k Bugün şehrimize gelecek olan Malya hava müsteşarı M. Mosehinl tle birlikte 35 İalyan deniz tayyaresl bugün saat 10 — 11 arasında şehrimize gelecek ve Yeşilköy afakında 5 tayyarcmiz taralın- dan havada karşılariacaktır. İtal. yan “ayyaröleri Boğaziçinde Bü- yükderede : ve Umur yerinde denire ineceklerdir. , nerâl Döplnede ile hava müs teşarı Ceneral Balbo ve tayyare zabitleri mötörle “Trabyaya ge- lecekler ; ve burada Tokallıyan oteli rıbtimınde sekeri ve mülki heyetler taralından istikbal edi. leceklerdir » Tah taradı 2 muhakemesi dün tekrar başladı İstanbul ağır ceza mahkeme- sinde dün Rumca & Hranika > gazelesi aleyhinde” ki. Türke liğü tale kir davi- smin Yü” yetine baş- lathıştir. Dün mahke” mede €W n welte bi > Madam Eleni cezada ceryan — eden muhal ye ait evrak okun. muş darülfünün müderri den Fazıl Nazmi Bidinlenilmiş, neşrolümanı Yazıdaki « Azriyo- tera » tabirinin Re manaya diği ; sorulmuş, birinci , cezade tekrar etmiş, rinci « bw yazıdaki yazılışma hazaran « Vahşi » ma: masına gelir » demiştir, Madam Eleni, eski Yunan cada bu manaya z kat şimdiki Yisatda aç detli» manasma alış söyleyerek, mâhkemeye noter- likten O musaddak © tercümeler vermiştir. Bunlardaki tercüme- karşı ömütlerimiz gene kuy- vetlidir; bu söne Anado- luda- beklödiğimiz feyzü hedef yaptığı güzel günler artık gelmiş olacaktır. Mehmet Asım ler, & Şiddetli» şöklindedir. Neticede mühakeme, keli- meni manasına; ve Madamut iyiliğine şehadet edecek bazı müdafaa şahilierinin çelbi için Haz'ranın on ikisine bırakıl muştür, cümlede, yukardaki cümlelerin | Son müzakeratı idare edenler , Ingiltere artık şu veya bu devletiâ aleyhinde şu veya bu devletle birleşmiyecek Başvekâleti alması beklenen Makdonal Böyle diyor Londra, 4 (AA) — M. Makdonald yarin “kıralı zi- yaret * edecek v& kabine teşkilini: hiç şüphesiz kabul eyliyecektir. M. Makdonald kabinedeki mühim mevkiler için intihap etmek niye- tinde bulunduğu mesai ar- kadaşlarının isimlerini kı- yala bildirecektir. Siyasi | mahafilde zannolunduğuna göre, M. Thomas hariciye, M. Henderson dahiliye, ve M. Snowden maliye neza- retlerine getirileceklerdir. Yeni hükümetin teşekkü- lüne ait muameleler bittik- ten sonra ve yeni parlmen- to toplanmadan evvel M. Makdonaldın birkaç günlük bir mezuniyet alması muh- temeldir, (Altarafı 4 öncü sayıfamızdadır | İsterlin Dünkü ani fenezzülün devam etmesi muhiemeldir İngiliz lirası dün Borsada nazaran isterlin dün sekiz kuruş birden düşmüştür. İzmirden bir miktar kambi- yo gelmesi ve şehrimizdeki tütün tüccarlarından bazıla- rının Amerikan, Doye Or- İ yent Emlâk bankaları va - sıtasile bir hayli miktarda İngiliz. lirası» sattırmaları dünkü tenezzüle sebep ol» muştur. ların. başlıyacağı; anlaşıl - maktadır. Bu satışlar üze - rine İngiliz lirası daha ziyade tenezzül edecektir. Bir rapor Borsa acentelerinden Ta- kopulo efendi düyunu mu- vahhide tahvilâtının tenez- zülünün önüne nesuretle geçilebileceği hakkında bir rapor. hazırlamış, Borsa ko- miserliğine vermiştir. 1024 kuruşta açılmış, 1016,5) kuruşta kapanmıştır. Buna | İzmirden gelen haberlere | göre yakında vadeli salış - | Gizli diplomasiye yer yok!.. Yunan başvekili M. Venizelos ie Se Makdonald son intihapla meb'us olan oğlu ile yan yana Kâzım Paşa Paris sefirile birlikte bugün şehrimizde Ankara, 5 ( Vakıt ) — Meclis röisimiz Kâzım Pş. Hz. ile Paris büyük elçimiz Fethi B. İstanbula hareket ettilir ve Reisicumhur Hz. namına seryaver Rusuhi B., Başvekil Hz. ile Vekiller, sefirler, meb'uslar hükümet erkânı tarafından teşyi €- dildiler. Bir polis müfrezesi resmi selâmı ifa etti. Çimento “ve plâk fabrikası müdüriyetine vukus nazaran Sanayi bulan omüracaatlara yakında Bakı, Yeşilköyde bir plâk fabrikasi aiçlacaktır. Ali divan Eskişehirde ne zaman toplanacak? Ankara, $ ( Vakıt we dikili Divanı âli teşkili için intihap yapılması adliyeden temiy seçmiştir, şunlardır. Reis Nusret, tatizl- mat resi Reşat, o başkâtip Saffet, Abdullah, Sabri, Ömer Lutüi Vasfi, baytar Ali Rizi, Ce mal, “Ali Haydar beyler. Di: azalardan - Osman, van Eskişehirdi Ancak bu © wlleri dolayısiyle niye kalacağı şa; Bu takdirde muhakemeye o zaman başlanacaktır. Müsabakalı roman ae üökümü Muhacir: Reşat Tuci Hazirandan itibaren VAKİT sütunlarında Gi lezzet ve alâka ile okuyacak- ları YAPRAK DÖKÜMÜ, müsabakalı bir roman olacaktır. Müsabakal roman ne de- mektir? Bu müsabaka nasıl olacaktır? VAKIT, karilerine yeni bir eğlence teşkil et- mek üzere bu müsabakayı tertip etmektedir. Ro- manımızın "intişarından itibaren on beş gün zar- fında, tefrikamızın bu “on beş günlük kısmına ilözami üç yanlış koyacağız. Romanımızı takip eden 'karilerimizin odikkâtleri bu suretle imtihan edilmiş olacaktır. On beş günün sonunda karild- rimize soracağız. Bu üç yanlış hangileridir? Bu üç yanlışi bulup bize doğru olarak bildi- ren karilerimiz arasında bir kur'a cekilecek; sira ile bir kariimize REŞAT NURİ beyin elyazısını ve imzasını muhtevi bir ÇALIKUŞU, bir karii- mize, gazetemizin senelik abonösi, bir kariimize altı aylık, bir kariimize”üç aylık, abonemiz, altı kariimize de birer kitap hediye edileğektir.