6 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hariciye vekilimizin beyanatı Yunanistandan alınacak para nasıl tevzi edilecek? Tevfik Rüştü B. «Yunanistanın hududu bir azda
 Su siyaseti eniden bir çok menbalar bulunacağı tahmin ediliyor Nafia vekâletinin su ve şimendüfer siyaseti için 249 milyon
 İngılız lirasının nin tereffüâü Hükümet buna karşı tedabir ittihaz edecek Yakın bir zamanda ingili ingiliz Tirasının...
 P BAF SASER S R a p 5i Alai ea . e İ Divani Âli — Divan yakında teşekkül ederek işe başlıyacak Mahmut Muhtar paşa Divani...
 Gazi Hz. istanbula şeref ve recekleri gün yaklaştı — Reisicumhur  hazretlerinin Istanbula şeref — verecekleri gün pek ziyade
 Türk - Yunan muzakeratı Yunan murahhasları Atinaya gidecekler Mürahhaslar Atinada 2 gün kalarak talimat alacaklar Ankarada

Hariciye vekilimiz: « Yu- hanlılarla her şey haledil- di, itilâf oldu » diyordu. Fakat... Güüelk ) od — —Ş E T e ' AKŞAM Yunan Hariciye nazırı: «Aramızda ihtilâf var, Tür- kiyenin teklifini kabul edemeyizl» diyor. Sene 11 — No : 3823 PERŞEMBE, — 6 Haziran 1929 Fidt 5 kuruş Yunan sefiri Atinaya gıdıyor Hariciye vekil vekilimizin imizin beyanatı — Yunanistandan alınacak para nasıl tevzi edilecek? Tevfik Rüştü B. «Yunanistanın hududu Yarın gazetenıız 12 Sahifedir İngiliz lirasının tereffüü Hükümet buna karşı tedabir ittihaz edecek Yakın bir zamanda ingiliz | ingiliz lirasının bir azda bızım hududumuzdur» dıyor Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey Ankaraya giden Atinada münteşir Etnos gazetesi muhabi- rini kabul etmiş ve kendisile uzun müddet görüşmüştur. Tevfik Rüştü bey Etnos muhabirine şu beyanatta buldumuştur. — Siz memleketi, Bahrisefitte sükün — ve — huzur sürdüğü — zaman — Balkanlarda ve bütün Avrupada sükün vardır. Sulhu, barpten sonraki muahede- lere müsses istatukoyu muhafaza ve idameyi istihfaf eden kücük itilâf zümresinin de bu vaziyetten müteessir olmamasına imkân yok- ü niye- tine itimadı vardır. Ben M. Veni- zelosu lâubalilik peyda edecek derecede yakından tanıdım. Tevfik Rüştü B. beyanatına devam ederk demiştir ki — Bu günkü Türk hükümeti saltanat hükümeti için bir darbe olan - şeyleri — istinatgâh olaral kullanıyor. . srüyorsunuz — ki, İngiltere ve Fransa ile dostluk muahedeleri aktetmiyoruz : Çün- kü onlarla daimi dostuz. Hariciye vekâletine gelir gelmez Gazinin siyasetini tatbike ve Rusya, İran, Bulgaristan, Yunanistan ve İltalya ile münasebatımızı — iyileştirmeğe başladım. bi Size hududunuzun emniyet ve selâme- tile sizin kadar alâkadarım. Bu sözümden hayret göstermeyi Bakalım bu hususta antık ne diyor: Şimalden mefruz bir düşman gelerek Yunanistanı istilâ ederse sonra İstanbuldan başka bir istikamete teveccüh #tmesi imkânı var mı ? Binaenaleyh sizin hudunuz bi- Ti | | ir şey söyleyeyim . Sizin | Tevtik Rüştü Böy zim için bir nevi ilk budut demektir. Mübadele müzakerâtına gelince Atinadan bir şekle ait mesele için cevap bekliyoruz. Her halde bu defa müzakcı tın akameti ihtimali sureti hat'- iyede mustebattır. Mütekabil rücatlerle temin edi- len uzlaşma iki taraf için de fa- idelidir. Türkiye Yunanistanın göstermiş olduğu 500000 İngiliz liralık ke- faleti naktiyeden 350,000 ini ala- cak fakat onları alıykoymıyacaktır. Evvelâ — İstanbuldaki emlâkini iade edeceğiz ki bunların kıiymeti fazladır. Bundan başka İstanbulda etabli ramların mübadele mıntakasındaki emlâkini tazmin için -150,000 — isterlini bunlara, 50,000 - isterlini 'gayri” mübadil türklere — vereceğiz. Mütebaki 150,000 isterlin mübadele komis- yonu / vasıtasile - Garbi. Trakya türklerine tazminat olarak teyzi edilecektir. rk - Yunan müzakeratı Yunan murahhasları Atinaya gidecekler Mürahhaslar Atinada 2 gün kalarak w talimat alacaklar Ankarada cereyan eden türk - Yunan müzakeresinde esaslarda itilâf hasıl olduğu ve yakında itilâfnamenin imzalanmasına inti- yazılmıştı. İmza için yunan murahhasları Atinadan gelecek son talimata intizar ediyorlardı. Şehrimizin alâkadar mahafiline — glen malümata göre Atina hükümeti, yeni talimat vermek için Anka- radaki — mürahhaslarını — Atinaya davet etmeyi - tercih — etmiştir. Yunan bükümetinin bu yeni ka- rarı, neticeyi bir az daha geçik- tirecektir. Yunan sefiri M. Papa ile M. Diyamandopolos cuma günü An- karadan şehrimize gelecekler ve aymı gün Atinaya hareket ede- ceklerdir. ( Devamı ikinci sahifede ) Yunan | istanbula şeref ve- recekleri gün yaklaştı Reisicumhur — hazretlerinin V |stanbula —şeref — verecekleri gün pek ziyade yakınlaşmış- tır. Büyük Gazimizi istikbal | | icin bir program tanzim edil- | | vrektedir. Dolmabahçe sara- | yında da icap eden hazırlık | yapılıyor. Gazi Hz.nin bu sene Anado- duda da- bazı yerleri ziyaret | etmeleri muhtemeldir. Ancak bunun İstanbulu teşriften son- ra vuku bulması mühtemel- dir. Divan yakında teşek- kül ederek işe başlıyacak rilen sabık bahriye nazırı Mahmut | Muhtar ipaşa elyevm - Avrupada | bulunmaktadır. n teşekkül | ettikten sonra kendisine celbname gönderilecektir. Divanı — Âlinin * süratle — teşkili için faaliyete başlanmıştır. Şurayı Devlet / tarafından şu zevat aza intihap edilmiştir: Sabri, Ömer Lütfi, Vasıf, Ali Riza, Cemal, Haydar beyler. Yakında temyiz tarafından da aza tayin edilecektir. | Mahmut Muhtar paşanın muha- | kemede hazır. bulunmak - üzere ne zaman geleceği malüm deği | dir. Yalnız kendisinin — tanınmış | vekillerden' birini davet ederek | kendisile — istişare ettiği baber alınmıştır. düşmesine ınlızar ediliyor Son günler zar- fında İngiliz lira- Sı mütemadiyen yükselmektedir , 15-20 gün evel İngiliz 999 sula- rında iken bu kısa müddet zar- fında 1030 kuru- şa kadar çıkmış- tır. Şimdiki halde 1025 ile 1030 arasında temev- vüç ediyor; fakat temayül yüksel- meğe doğrudur. İngiliz lirasının tereffüüne se- bep olarak tüccarın yeni gümrük tarifeleri hasebile fazla mıktarda mal getirtmesi ve bu mallar mbe- delini tesviye- için - ingiliz satın alması gösteriliyar. Son zamalarda ithalât artmiş olmakla beraber bunun birden 25-30 kuruş tereffüe sebebiyet verecek derecede olma- | dığı iddin ediliyor. Su siyaseti Yeniden bir çok men- balar bulunacağı tahmin ediliyor Nafia vekâletinin su ve şimen- düfer - siyaseti için 249 milyon lira tahsisat aldığı — malümdur. Devlet bu tahsisat ile bütün memlekette — susuzluğa bir. kaç le nihayet verecektir. Nafia vekâleti, şimdiye kadar susuzlukla tanınmış muntakalarda su taharriyatı yaptıracaktır. Bu / taharriyat tamamile ilmi esaslara göre olacaktır. Tahmin edildiğine göre şimdi- ye kadar meçhul kalan bir çok renbaları buli kt — A, ah. ne mutlüş çok talili — Evli miydi? — Hayır azizim; hiç bir kazaya Borsa binası Her ne seheple olursa olsun, İııgıl.ız lirasının bu terefüü hükü- Bu sabahki borsa Bu sabah borsada İngiliz 1024 kuruş 30 parada açılmış 1024,25 paraya inmiştir. Vaziyet tevekkufte olup muamele yoktur. Mechul maktul Hapishane karşısında balunan ceset Umümi hapishane karşısındaki yatığın yerinde çok feci bir şekilde öldürülen hüviyeti mechul adamın katili hakkındaki tahkikat ehem- miyetle devam ediyor. Dün polis bu katil hadisesile alâkadar olduk- ları tahmin edilen dört şahsı tevkif etmiştir. Bu dört şalısın bügün ifadeleri alınacaktır Berlin sefirimiz Berlin sefirimiz Kemaleddin Sami paşa bu sabah ekspresle İstanbula gelmiştir. Yakında Ber- li adammış, kurtuldu!.. uğramadan, kendi kendine öldül..